Gjest Skrevet 2. februar 2019 Del Skrevet 2. februar 2019 (endret) Hei, Bygde en ny PC rett over nyåret. Mye opptatt så har ikke fått spilt så mye, men en del spill i det siste. Sliter med at spill kræsjer. Mistenker at RAM eller GPU er problemet. Har hatt eller har følgende feil for øyeblikket om noen har peiling: 1. Mye stuttering i spill. I Pubg, CS Go og Dishonored 2 er det mye microstuttering og noe større stuttering. RAM-problem? 2. Pubg kræsjer hver match. Spillet kræsjer typisk helt i starten av en runde etter jeg har landet på bana. Kræsjer brått uten noen feilmelding, men får tilbud om å sende noe log-greier til utvikleren av Pubg. Prøvde å redusere grafikken i siste match fra Ultra til Medium, og spillet kræsja ikke i starten men senere i runden. Kan være tilfeldig da, men virker som det hjalp litt at det ikke kræsja med en gang når jeg valgte dårligere grafikk. Mulig videominne? 3. Fikk en gang i Pubg kræsj og beskjed fra Windows 10 om tomt for videominne, eller noe slikt. Brå kræsj det også. Mulig videominne? 4. Rust kræsjer uten noen som helst feilmelding, bare rett ut på skrivebordet. Kan kræsje i loading eller midt i spillet, oftest i loading. Det jeg kommer på som jeg har gjort siden jeg installert alle komponentene: - Installerte Windows 10 Pro. - Installerte nyeste drivere til skjermkort - Installerte nyeste drivere til hovedkort - Gått inn i hovedkort og endret hastighet på RAM til 3000 MHz (fra 2133 MHz) og Timing fra "Auto" til "15-T" (siden står C15 spesifikasjonene på RAM-en min). - Installert andre drivere. Spesifikasjoner som følger: Asus Geforce RTX 2070 Turbo AMD Ryzen 2600X Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB, CL15 WD Black 500 GB M.2 SSD MSI B450 Gaming Plus Evga GQ 750W Utenom kræsjing i spill har jeg ikke merka noe rart. Får høy FPS selv med QHD oppløsning og det meste funker som det skal (utenom kanskje den nevnte stuttering). Har i hovedsak mistenkt RAM for å være problemet, men er åpen for at det er GPU som tuller det til. Har forsøkt å kjøre benchmarks, og minne virker ut til å være svakeste ledd (alle komponentene er 90-percentil++ utenom minne som får ca. 70 i benchmarks). Er litt usikker hva jeg bør prioritere å gjøre for å finne feil. Noen som har tips? Se vedlagt fil for indikasjon om at RAM kanskje er problem? Tror dog ikke at "relative performance" skal være indikasjon på kræsjing, men kanskje at RAM-en ikke funker helt som den skal...? Endret 2. februar 2019 av Gjest Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 3. februar 2019 Del Skrevet 3. februar 2019 (endret) Ikke lett å si, tviler på at det er minne, men Ryzen liker visst rakst minne da, 3200 CL14 og over det. Men har du oppdatert BIOS på det hovedkortet? Siste versjon er 7B86v14. Jeg oppdaterer alltid BIOS ved bytte av HK før jeg installerer noe som helst. Oppdaterte BIOS på madamen sin PC (Ryzen 2600X) og på min PC Threadripper 1920X før jeg installerte noe som helst av OS etc. Kjører med XMP profil på begge HK'ene og null problemer for vår del. Endret 3. februar 2019 av Chavalito Lenke til kommentar
Brede_Skapstroppen Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Syntes på en måte at det høres temperatur eller spennings-relatert ut slik du beskriver det - hvor det at den kræsjer litt lengre ut når du reduserer detaljnivå gjør at jeg tenker det. Hadde du hatt et eldre system så ville jeg bedt deg om å blåse ut av vifer og sjekke at heatspreadere satt skikkelig på, men det har vel neppe rukket å tette seg skikkelig i en 2070 iallefall Sjekke de forskjellige rails i BIOS for å se om de faktisk leverer stabile spenninger innenfor der de skal ligge. Når BIOS kjører så bør ingen av Railsa (kursene) avvike noe særlig fra den spenningen de skal levere under load. PSU kan gi trøbbel når det er store svingninger på kursene, og et 2070 som drar igang full pupp vil skape litt jobb. VRAM kan også skape noe problemer. Husker det var snakk om at noe videominne-trøbbel på noen av 20xx kortene, men husker ikke hva dette var akkurat nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå