Gå til innhold

Ingen har kjørt lengre i en elbil enn Wiebe Wakker


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dere helt sikre på at ingen har kjørt lengre?

Eller er det snakk om distanse her, A til B, og ikke total km..?

Taxier kjører langt hver dag og det begynner å bli en del teslaer

 

Er nok ikke totalt kilometerstand, nei. Sørover på kontinentet har det gått en del Nissan Leafs som drosje, også (i tillegg til Tesla og andre elektriske biler som også egner seg ypperlig til drosjevirksomhet).

 

For eksempel har en estlandsk Leaf-drosje bikket 300000 km (tilsvarer nesten åtte ganger rundt jorda). Og det finnes garantert noen som har kjørt enda lenger!

 

https://www.tv2.no/a/10060640/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er du ikke inspirert nok.

Less complaining, more doing (bygg din egen) :-).

 

Dessverre må man nok da bygge den i Tyskland eller et annet EU-land og få den registrert der før man importerer den til Norge. Vegvesenet i Norge har dessverre ikke bilkompetanse lenger og derfor i praksis gjort det forbudt i Norge å bygge om ICE-biler til elbil. Og i tillegg gjort det forbudt å sette inn nyere sikrere batterier i gamle elbiler med blybatterier eller Ni-Cd/Ni-Mh batterier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Venter fremdeles på at politikerne skal tillate større motor enn 250W på sykkel. Kommer meg fremdeles ikke opp de bratteste bakkene med minsten i sykkelvogn. Antar ungen er godt voksen før de får ut fingeren. De har det vel såpass travelt med å forby biltrafikk i byene at de helt glemmer å tilpasse regelverket for alternative elektriske kjøretøy.....

 

https://www.tu.no/artikler/denne-elsykkelen-har-1000-watts-motor-og-tilhenger-for-storvilt/396614

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Less complaining, more doing (bygg din egen) :-).

Jeg har fagbrev i sutring – du kan da ikke forvente at jeg ikke skal benytte meg av min surt ervervede utdanning?

 

Men ellers takk, tanken har slått meg. Om jeg ikke gjør ombyggingen selv, så burde bytte av drivverk mellom to VW (e-)Golf være rett opp i gata til eksempelvis Artic Trucks. I Nederland er der forresten opptil flere slike firma som spesialiserer seg på ombygging til elektrisk drift. Men så har da også Nederland litt bilindistri.

 

Tittet dernest litt på hvilke forutsetninger som gjelder her på berget, og hvilke føringer som ligger i typegodkjenning. Kom ganske raskt til at det i praksis er umulig å få godkjent slik ombygging her i landet. Bare EMC godkjenningen alene vil senke meg totalt.

 

Dessverre må man nok da bygge den i Tyskland eller et annet EU-land og få den registrert der før man importerer den til Norge. Vegvesenet i Norge har dessverre ikke bilkompetanse lenger og derfor i praksis gjort det forbudt i Norge å bygge om ICE-biler til elbil. Og i tillegg gjort det forbudt å sette inn nyere sikrere batterier i gamle elbiler med blybatterier eller Ni-Cd/Ni-Mh batterier.

En fortolkning av situasjonen i Norge, som er ganske så lik min egen. Uten at jeg ønsker ta det ut på SVV – de følger bare de føringer som er gitt av Stortinget…

 

Er det håp om at politikerne gjør noe med saken?

Morroklumpen.

 

Du kan i stedet forvente at det lille blaffet vi hadde av forbud mot å pusse opp badet selv nå kommer tilbake som en boomerang. 'Våtromsnormen' er blitt en del av TEK17, og sertifikatmafiaen vil garantert prøve igjen. Politikerne vil slavisk følge opp 'for å beskytte oss mot oss selv.' Bil er de nesten ferdig med å sette stopper for (vi får fortsatt reparere selv,) bolig neste. Nytter heller ikke å kunne belære elektrikeren i NEK400 og FEL – uten sertifikat får man ikke trekke en eneste lednigsstump.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Da er du ikke inspirert nok.

Less complaining, more doing (bygg din egen) :-).

Dessverre må man nok da bygge den i Tyskland eller et annet EU-land og få den registrert der før man importerer den til Norge. Vegvesenet i Norge har dessverre ikke bilkompetanse lenger og derfor i praksis gjort det forbudt i Norge å bygge om ICE-biler til elbil. Og i tillegg gjort det forbudt å sette inn nyere sikrere batterier i gamle elbiler med blybatterier eller Ni-Cd/Ni-Mh batterier.

Nyere sikrere batterier enn pb, nicad og nimh? Hvilke batterier skulle det være? Tror vegvesenet gjør helt rett i å ikke la lekfolk tukle med HVbatterier. Lekfolk har ikke lov til å tukle med det elektriske anlegget i huset heller. HVbatteri er mye farligere, enn husets elektriske anlegg.

 

Jeg har fagbrev i sutring – du kan da ikke forvente at jeg ikke skal benytte meg av min surt ervervede utdanning?

 

Men ellers takk, tanken har slått meg. Om jeg ikke gjør ombyggingen selv, så burde bytte av drivverk mellom to VW (e-)Golf være rett opp i gata til eksempelvis Artic Trucks. I Nederland er der forresten opptil flere slike firma som spesialiserer seg på ombygging til elektrisk drift. Men så har da også Nederland litt bilindistri.

 

Tittet dernest litt på hvilke forutsetninger som gjelder her på berget, og hvilke føringer som ligger i typegodkjenning. Kom ganske raskt til at det i praksis er umulig å få godkjent slik ombygging her i landet. Bare EMC godkjenningen alene vil senke meg totalt.

 

En fortolkning av situasjonen i Norge, som er ganske så lik min egen. Uten at jeg ønsker ta det ut på SVV – de følger bare de føringer som er gitt av Stortinget…

 

Morroklumpen.

 

Du kan i stedet forvente at det lille blaffet vi hadde av forbud mot å pusse opp badet selv nå kommer tilbake som en boomerang. 'Våtromsnormen' er blitt en del av TEK17, og sertifikatmafiaen vil garantert prøve igjen. Politikerne vil slavisk følge opp 'for å beskytte oss mot oss selv.' Bil er de nesten ferdig med å sette stopper for (vi får fortsatt reparere selv,) bolig neste. Nytter heller ikke å kunne belære elektrikeren i NEK400 og FEL – uten sertifikat får man ikke trekke en eneste lednigsstump.

Nå er det ganske langt ifra å tro selv man kan nek400*, og det å kunne å utføre kabelforlegning. Det er nok best å la elektrikern gjøre det. Hilsen en som tok elkraftingeniøren, og elektrikerfagbrevet. I den rekkefølgen.

 

*De eneste som er i nærheten av "å kunne" nek400, er nk64 og deretter autoriserte installatører. Nek400 kan ikke læres, med å åpne boka og lese litt alene. Man må jobbe i miljøet og erfare hvordan det skal tolkes også. Og når du gjør det, da er du elektriker/installatør.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Dessverre må man nok da bygge den i Tyskland eller et annet EU-land og få den registrert der før man importerer den til Norge. Vegvesenet i Norge har dessverre ikke bilkompetanse lenger og derfor i praksis gjort det forbudt i Norge å bygge om ICE-biler til elbil. Og i tillegg gjort det forbudt å sette inn nyere sikrere batterier i gamle elbiler med blybatterier eller Ni-Cd/Ni-Mh batterier.

 

Nyere sikrere batterier enn pb, nicad og nimh? Hvilke batterier skulle det være? Tror vegvesenet gjør helt rett i å ikke la lekfolk tukle med HVbatterier. Lekfolk har ikke lov til å tukle med det elektriske anlegget i huset heller. HVbatteri er mye farligere, enn husets elektriske anlegg.

Lekfolk? Verken privatpersoner eller godkjente bilverksted har nå lov til å sette inn fremdriftsbatterier som ikke stod originalt i bilen. Da nytter det ikke å vise til at 100 000 andre elbiler kjører rundt med nøyaktig samme batteri og er godkjent med det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

*De eneste som er i nærheten av "å kunne" nek400, er nk64 og deretter autoriserte installatører. 

 

Oooog akkurat der plasserte du deg rett i sentrum av nevnte sertifikatmafia. Om du innbiller deg at jeg med det tenker bøye hodet for NK64 eller DSB sin guddommelige innsikt i elektromonteringens uutgrunnelige vanskeligheter, så tro om igjen. Og nøyaktig der avslutter jeg hva som tegner til å bli en riktig givende debatt. Vi står åpenbart steilt mot en annen…

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er jeg sertifikatmafia, fordi jeg påstår mafiaen selv kan sin egen bok best?

Nek400 er jo ikke verken lov eller forskrift. Det er bare en norm. At "noen" leser, og selv tror de kan den, som om det var ei lovbok? Det er å plassere seg selv midt blandt sertifikatmafia.

 

Jeg har lov å koble selv men jobber ikke med å koble for andre. Jeg er så likegyldig til både nek og nk64 som noen kan bli. Jeg kobler, signerer, og gir blanke fan :)

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Det heter "ingen har kjørt LENGER" i elbil. Se https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/lengre-eller-lenger/

 

"Han kjører ikke lenger". Hva betyr denne setningen? Jo, vedkommende har sluttet å kjøre! I overskriften kan en legge inn et par ord "Ingen har kjørt (en) lengre (tur) i en elbil". Det er egentlig meningen i overskriften, men på typisk vis prøver en å korte inn. Dette er riktig i følge Språkrådet. Ellers er jeg ganske kritisk til Språkrådets utlegninger. Særlig at lenger knytter seg til både lengde og tid (ikke nå lenger).

Lenke til kommentar

Er dere helt sikre på at ingen har kjørt lengre?

Eller er det snakk om distanse her, A til B, og ikke total km..?

Taxier kjører langt hver dag og det begynner å bli en del teslaer

Vanskelig øvelse det der. :)

 

Robert Mohr kjørte jorden rundt for over 25 år siden.

https://www.tu.no/artikler/for-25-ar-siden-kjorte-tyskeren-jorden-rundt-i-en-buddy-na-skal-han-gjenta-forsoket-med-en-buddy-elsykkel/383358

 

Atskillig færre kilometer(32000km) men 'jorden rundt' høres bedre ut enn 'til Australia'. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...