Disorder Skrevet 2. februar 2019 Del Skrevet 2. februar 2019 Studerer Sosiologi om dagen og trives nogenlunde her jeg bor, men føler at jeg bare studerer fordi "det er noe man må". Det har aldri vært now konkret jeg har hatt lyst til å bli innen yrkeslivet. Jeg mener jeg ikke vil la en jobb identifisere meg, men heller være en jobb for å få penger til det jeg vil. Jeg vil nemlig lage og spille musikk. Jeg hadde jobb, band, venner (har venner her også), leilighet og bil før jeg flyttet for å studere, og jeg merker jeg savner det. Jobben var en nokså kjedelig fabrikkjobb, men det var rutine, god lønn og flotte mennesker der. Jeg sitter og lurer på om jeg egentlig gjør det jeg vil i livet... Vet at det ligger trygghet i en utdanning, men er det virkelig sånn at man MÅ ha det. Kan man ikke være lykkelig uten? Lenke til kommentar
aswfg Skrevet 2. februar 2019 Del Skrevet 2. februar 2019 Vet at det ligger trygghet i en utdanning, men er det virkelig sånn at man MÅ ha det. Kan man ikke være lykkelig uten? Kommer da veldig an på hva du definerer som lykke? Ingen tenker det samme når det kommer til hva som er definisjonen av et bra liv. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 2. februar 2019 Del Skrevet 2. februar 2019 Vet at det ligger trygghet i en utdanning, men er det virkelig sånn at man MÅ ha det. Kan man ikke være lykkelig uten? Spørs jo helt hva man liker å drive med, og om det krever mye utdanning/kompetanse for å bli gitt jobb. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 2. februar 2019 Del Skrevet 2. februar 2019 Jeg kunne lagt ut i det vide og brede om verdier og livsretning. Men jeg føler jeg bør spørre om hva du ville gjort om penger ikke var et tema? Penger og jobb er bare noe som skal muliggjøre et livsgrunnlag, men det kan også være et instrument for å identifisere oss sosialt. Det blir litt av begge uansett, men du må velge hva som betyr mest for deg. Se 20-50 år frem i tid. Skriv ned tanker som du har gjort her og reflektèr over dem. Det tar og skal ta tid å finne ut av sånt. Og det er naturlig å bli usikker når man ikke har lært den kunsten før. Og siden penger er en så stor del av våre liv i dette samfunnet, så har jeg funnet ut at ved å stadig spørre seg selv hva man ville gjort om man vant, arvet eller på annen måte ervervet seg en stor sum penger, hjelper stort med å avdekke ens sand verdier og ambisjoner. De forandrer seg med tid, men ved å reflektere konstant, har man fingeren mer bevisst på pulsen og tar mer riktige valg for en selv. Bli ens egen psykolog. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. februar 2019 Del Skrevet 2. februar 2019 Du kan selvsagt være lykkelig uten en utdannelse. Men hvis ikke du er betydelig mindre risikoavers enn de fleste andre, vil antakelig en viss økonomisk stabilitet og sikkerhet være litt viktig for lykken din. Og en utdannelse er en vanlig vei til å oppnå en jobb og den stabiliteten. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 3. februar 2019 Del Skrevet 3. februar 2019 Utdannelse gir deg nok litt flere muligheter. Men ville det ikke vært bedre å finne noe du var interessert i å studere? Og drive musikk med kan du jo gjøre med på fritiden og kanskje du vil tjene penger på det. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 3. februar 2019 Del Skrevet 3. februar 2019 Du kan ha flaks å få jobb uten utdannelse, men en utdannelse gir deg betydelig flere muligheter og en større jobbsikkerhet. Du trenger ikke vie livet ditt til jobben noe mer med en utdannelse medmindre du ønsker å gjøre karriere. Lenke til kommentar
Disorder Skrevet 4. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2019 Jeg har aldri visst hva jeg vil gjøre med livet mitt. Studerer sosiologi nå, men vet ikke hva jeg skal bruke det til etter utdanningen. Jeg studerer for å studere på en måte. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 Jeg har aldri visst hva jeg vil gjøre med livet mitt. Studerer sosiologi nå, men vet ikke hva jeg skal bruke det til etter utdanningen. Jeg studerer for å studere på en måte. Hvorfor? Kan du ikke heller jobbe 50%, da sitter du med mer penger og mer tid til musikk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Vel, fullfører du noe av studiet, så er det bra. Det gjør seg å ha tilsvarende ett årsstudium fullført, slik at du kan få innpasset det i annet studie dersom du begynner på en annen linje en gang i fremtiden. Mange studieprogram har 60 poeng med valgfri fordypning, i hvertfall på NTNU. Du er ikke garantert jobb selv med fullført studie. Det er nok av eksempler på folk som leverer drøssevis med jobbsøknader etter endt utdanning uten å få noe napp. Jeg kjenner flere som jobber uten formell utdanning (mener da høgskole, universitet) i feltene de arbeider i. Det går fint an, men det er jo en mulighet for at bedriftene de jobber i kan gå konk, og da sitter de med skjegget i postkassa. Mennesker er generelt flinke til å tilpasse seg situasjonene de havner i, og står folk plutselig uten jobb så finner en sikkert ut av hva en må gjøre for å klare seg. Lenke til kommentar
Disorder Skrevet 5. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2019 Blir vel til at jeg prøver å fullføre studiet. Er tross alt ferdig med første året i juni. Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 (endret) Blir vel til at jeg prøver å fullføre studiet. Er tross alt ferdig med første året i juni. Å slutte etter ett år, ville neppe vært så galt om dette er noe du egentlig ikke er interessert i å gjøre. Slik jeg ser det, har du 3 valg: 1. Dra tilbake og skaff deg en jobb som du hadde tidligere. Om det er rutinepreget og kjedelig kan det oppveies om det er grei lønn, godt arbeidsmiljø og gir deg muligheter til å drive med det som virkelig interesserer deg på fritiden. 2. Skaff deg en utdanning et område du virkelig er interessert i. Kanskje litt vanskelig siden det ikke virker helt at du vet som du vil. 3. Fullfør dagens utdanning. Synes egentlig alt 3 virker som det dårligste alternativet basert på hva du skriver. Kan du se for deg hva du vil arbeide med i fremtiden? Om ikke, så prøv heller å gå for alt 1 eller 2. Flere år med utdanning på et område som egentlig ikke interesserer deg er neppe særlig matnyttig i de fleste tilfeller. Endret 6. februar 2019 av OlavEH Lenke til kommentar
afterall Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Vil bare skyte inn at du lærer masse, som ikke nødvendigvis har med selve studiet å gjøre, av å studere. Særlig hvis du er engasjert i studentmiljøet. Kjenner også mange som har begynt på én linje, og funnet ut i løpet av årene på universitetet hva de egentlig vil. Da er det kort vei til å bytte, og også mye lettere siden en allerede har lært å bli en dyktig student. Noen år med sosiologi vil heller aldri være bortkastet. Du lærer jo masse interessant om hvordan mennesker og samfunnet fungerer. Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Noen år med sosiologi vil heller aldri være bortkastet. Du lærer jo masse interessant om hvordan mennesker og samfunnet fungerer. Kanskje ikke helt bortkastet, men greit å avbryte etter ett år om han ikke se for seg å jobbe med dette i fremtiden. Å bruke flere år på dette og tape hundretusener i lønnsinntekt er ikke spesielt fornuftig kun for å lære om hvordan mennesket og samfunnet fungerer. Dersom han ikke ønsker/har tenkt å bruke det i jobbsammenheng, bør han heller lese seg opp om det på fritiden. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå