Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB Skrevet 2. februar 2019 Del Skrevet 2. februar 2019 Hei! Jeg vurderer å starte på en IT-utdanning til høsten ettersom jeg er nysgjerrig på programmering og vurderer å bytte jobb. Jeg innser at IT er et veldig bredt felt, men hadde vært morsomt om noen av dere kunne dele litt om hva dere typisk jobber med. Sitter de fleste av dere og programmerer/koder dagen lang eller er dette noe de færreste gjør? Trives dere? Muligheter for hjemmekontor? Er jobbmulighetene gode fremover eller blir det utdannet for mange nå om dagen? Vet jo at det ble snakket om enorm ingeniørmangel en periode, noe som gjorde at veldig mange utdannet seg til det. Plutselig var behovet lavere og det var flere som kjempet om jobbene. Får litt inntrykk av at det samme kanskje kan skje innen IT, men hva vet jeg. Det burde vel uansett være en fremtidsrettet utdanning. PS: Om jeg ikke går for en full formell utdanning vet jeg at også innen enkelte ingeniørfag blir det satt pris på programmeringskunskap, så kanskje jeg bare tar noen spesifikke kurs som kan være relevante. Takk for svar. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 2. februar 2019 Del Skrevet 2. februar 2019 Definitivt mangel på teknologer ja. Jobbmulighetene er veldig gode. IT er et stort felt. Er mange innenfor IT uten IT utdannelse, så vil si man stiller sterkt med en relevant utdannelse. Kan godt være du kan få en IT jobb med ingeniør utdannelse, men du må nok starte med litt enkle oppgaver i starten til du får mer erfaring. Du blir nok ikke en programmerer dog med mindre du har kunnskaper innenfor dette allerede, da det krever endel teknisk kompetanse. Som mange kunnskapsjobber er det nok mulighet for hjemmekontor og en ellers fleksibel hverdag. Men kommer an på hvor man jobber. Jobber man innenfor drift er det nok mer repeterende arbeid med mindre fleksibilitet. Jobber du innenfor programmering er det nok mer fleksibilitet og mer variasjon, men det er klart endel møter man må være med på. Finnes mange kurs der ute på udemy o.l. som gjør at du kan lære programmering på egenhånd. Så blir litt hva du ønsker selv og hva du har råd til, hvor fleksibel din livssituasjon er. Mange faktorer som spiller inn. Lenke til kommentar
Stvgr Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 Hvis du har interesse for IT er det bare å kjøre på. Det er definitivt en fremtidsrettet utdanning. Sitter de fleste av dere og programmerer/koder dagen lang eller er dette noe de færreste gjør? Det er mye koding dagen lang i de kjekkeste jobbene. Synes jeg da. Det spørs litt hva man har interesse for. Men det er mange i bransjen som sitter og koder mye, ja. Trives dere? Jeg trives i hvert fall veldig godt. Har vært innom litt forskjellige yrker, men har ikke sett meg tilbake etter at jeg havnet inn i IT. Muligheter for hjemmekontor? Jeg har muligheter for hjemmekontor, men benytter meg sjeldent av det. Synes det er kjekkere å møte på jobb og treffe kollegaer (og spille foosball). Er jobbmulighetene gode fremover eller blir det utdannet for mange nå om dagen? For å si det sånn: Jobbmulighetene er alltid gode for flinke folk. Samfunnet har alltid et større behov for folk som er gode på programmering enn det som finnes i markedet. Men at man har en utdanning betyr ikke automatisk at man er flink. De som er mindre flinke vil kunne slite litt med å finne arbeid i dårlige tider. Når det er sagt er det sjeldent veldig dårlige tider i IT. Det kan ikke sammenlignes med oljebransjen. Angående kurs. Jeg tror ikke du gjør dumt i å ta kurs i objektorientert programmering uansett hvilken ingeniørutdanning du går på. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Sitter de fleste av dere og programmerer/koder dagen lang eller er dette noe de færreste gjør? Driver ikke med koding, da jeg jobber i en annen del av IT-bransjen. Min dag er mye møtevirksomhet (2-3 timer dagen i snitt), og ellers bistand til kollegaer der det trengs. Jeg jobber på prosjekt, og har overordnet ansvar for den tekniske leveransen, og skal derfor støtte oppunder alle prosjektdeltakerne, samtidig som jeg leverer deler av leveransen selv. Trives dere? Jeg trives utrolig godt. Både i bransje og stilling. Muligheter for hjemmekontor? Jeg har ingen krav for hvor jeg jobber fra. Kan jobbe fra stranda i Spania eller ei hytte i Trysil uten at det har noe å si. Liker dog godt sosialisering med kollegaer og slikt, så er stort sett på kontoret. Er jobbmulighetene gode fremover eller blir det utdannet for mange nå om dagen? Det ser ut til at etterspørselen etter IT-kompetanse generelt er økende, og det er spådd at det blir større og større etterspørsel etter IT-kompetanse fremover. Det utdannes ikke nok IT-arbeidere til å dekke dagens forespørsel en gang, så alle antakelser er at det er et av de tryggeste områdene mtp. jobbsikkerhet i fremtiden. Ref. parallellen du drar til ingeniører (hovedsaklig oljerettet), så er det en "døende" bransje. Altså er det et felles ønske om at det skal fokuseres på mer miljøvennlige energikilder. Det er ingen slike insentiver i IT-bransjen, da IT i hovedsak handler om å forenkle og effektivisere, og det vil det alltid være store behov for å gjøre. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Takk for gode og interessante svar! Hva slags råd ville dere gitt til en ingeniør som ønsker å komme seg inn i bransjen? Bør jeg gå for en formell utdanning på for eksempel UiO? Eller kan et annet nettbasert studie og masse egenstudium være tilstrekkelig gitt min ingeniørbakgrunn? Vurderer UiO til høsten, men har også sett at det finnes veldig mange gode kurs tilgjengelig på nett som kanskje er mer rett på sak. Noen av disse koster også penger og virker å være rimelig seriøse og profesjonelle. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Takk for gode og interessante svar! Hva slags råd ville dere gitt til en ingeniør som ønsker å komme seg inn i bransjen? Bør jeg gå for en formell utdanning på for eksempel UiO? Eller kan et annet nettbasert studie og masse egenstudium være tilstrekkelig gitt min ingeniørbakgrunn? Vurderer UiO til høsten, men har også sett at det finnes veldig mange gode kurs tilgjengelig på nett som kanskje er mer rett på sak. Noen av disse koster også penger og virker å være rimelig seriøse og profesjonelle. Kommer an på Hva du har lyst til selv og om du greier å motivere deg ved selvstudie. Beste er nok å lage ting og vise det frem på jobbintervju. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 ...og om du greier å motivere deg ved selvstudie. Beste er nok å lage ting og vise det frem på jobbintervju. Akkurat motivasjonen er null problem. Har gjort masse selvstudium innen andre ting tidligere. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Det vil nok være lettere for deg å komme inn i bransjen med en formell utdannelse (bachelor/master), men når du først er inne har det nok ikke så mye å si. Dersom du har et nettverk i bransjen fra før vil det være enklere å få seg jobb uten formell utdannelse. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Ta utdanning på høgskole/universitet. Karakterer er ikke så viktig, men du får muligheten til å jobbe sammen med andre personer. Det er gull verdt å ta med seg videre. Lenke til kommentar
gullsmurf Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Jeg tok IT utdannelsen på Høyskolen i Oslo, og der er det slik at man skriver bacheloroppgaven i samarbeid med en bedrift. Bedrift og oppdrag må man skaffe selv, men det er mange bedrifter der ute som er villige til å gi studenter en god gruppeoppgave. Om du gjør det bra på denne bacheloroppgaven så er du så og si garantert jobb i bedriften etterpå. Lenke til kommentar
Stvgr Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Jeg anbefaler alle å ta utdanning, men gitt at du har en ingeniørutdanning allerede stiller det seg litt annerledes. Da kan egenopplæring, hobbyprosjekter og nettkurs være gode alternativer. Jeg er utdannet sivilingeniør og har aldri opplevd at utdanningen har holdt meg noe tilbake i forhold til om jeg hadde hatt datateknikk. Når det er sagt hadde jeg en del datafag som valgfag. Husker at med min bachelor i elektro hadde jeg mulighet til å ta en bachelor i data på bare ett år. Kanskje det kan være et alternativ for deg? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Jeg anbefaler alle å ta utdanning, men gitt at du har en ingeniørutdanning allerede stiller det seg litt annerledes. Da kan egenopplæring, hobbyprosjekter og nettkurs være gode alternativer. Det er nettopp på grunn av at jeg alt har en utdanning at jeg tenker det kan være et alternativ å ta noe annet enn en vanlig høyskole/universitetsutdanning. I dag kom denne opp på Facebook-feeden min: Tilbyr it-utdannelse på 12 uker Jeg er utdannet sivilingeniør og har aldri opplevd at utdanningen har holdt meg noe tilbake i forhold til om jeg hadde hatt datateknikk. Når det er sagt hadde jeg en del datafag som valgfag. Husker at med min bachelor i elektro hadde jeg mulighet til å ta en bachelor i data på bare ett år. Kanskje det kan være et alternativ for deg? Akkurat. Så du er sivilingeniør innen elektro, men jobber innen IT? Tror også det er rett som du sier at jeg kan ta en ny bachelor på mindre tid fordi det er vanlig å få innpasset en del av fagene man alt har. Så det er helt klart også et alternativ. Lenke til kommentar
Stvgr Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Akkurat. Så du er sivilingeniør innen elektro, men jobber innen IT? Jeg har bachelorgrad som elektroingeniør og mastergrad i industriell økonomi. Jobbet et år i oljebransjen etter bachelorgraden. Under masteren tok jeg en del IT-relaterte fag og lærte meg programmering på fritiden. Jeg opplevde overgangen til IT-bransjen som uproblematisk. Jeg har aldri tenkt at jeg trenger noe mer utdanning enn det jeg allerede har, og har erfart at jeg stiller på lik linje med de som har master i data. Et apropos når det gjelder nettkurs og lignende. Arbeidsgivere legger ikke noe vekt på dette. Det betyr knapt noe å ha det på CV-en. Så disse kursene er kun nyttige i den grad at du lærer noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå