Gå til innhold

Lærling: Er man bundet til kontrakt før oppstart?

Anbefalte innlegg

Jeg går automasjonsfaget og jeg vet det på landsbasis er lite lærlingplasser i forhold til antall søkere. Jeg har søkt en masse lærlingplasser rundt om i landet. Har nå vært heldig og allerede fått tilbud om en lærlingplass. De var veldig rask og svare, og jeg har bare noen få dagers frist før jeg må takke ja eller nei. Hvis jeg takker ja til denne og skriver under på kontrakt, men så får jeg om en måned et annet tilbud fra en annen bedrift jeg har større ønske om å jobbe for, hva skal jeg gjøre da? Med tanke på at det er få lærlingplasser tør jeg ikke la være å takke ja til dette tilbudet.

Er man bundet til bedriften man har signert lærlingkontrakt med før lærlingtiden har startet? Kan man si ifra seg lærlingplass, til tross for å ha skrevet kontrakt, for å heller velge et annet tilbud? Og hvis jeg gjør som i siste spørsmål, vil dette ansees som normalt, eller unormalt og frekt? Man må jo tenke på seg selv og sine ønsker, men vil ikke bryte noe reglement eller gjøre meg alt for upopulær hos denne bedriften, i og med at jeg kjenner en del som jobber der.

Håper noen har erfaring eller kunnskap angående dette tema.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke så mye erfaring med å være super-ettertraktet, men jeg har vært i omtrent 15 intervjuer i livet, fått jobb, langvarig og kortvarig (vikarbyrå) i omtrent 10 av dem. Og mye erfaring med forskjellige miljøer og ledere.

I ditt tilfelle, så er det riktig nok litt vrient. Men dette er en del av arbeidslivet: Å sjekke arbeidsmarkedet, å ta "tempen" på hvordan det er der ute.

Det er mange faktorer som spiller inn i jobbforhandlinger. Jeg for min del er opptatt av åpent miljø og solid lederskap, at det er mulig å jobbe der over lang tid uten at små konflikter ødelegger miljøet.

Derfor har jeg adoptert den tankegangen, at hvis ledelsen er åpne og inkluderende, så har de forståelse for hvis du spør dem om det du lurer på, også rundt ansettelser som du jo lurer på.

Derfor bør du spørre. Men jeg ville nok ikke gjort det over telefon. Du skal vel reise inn for et lite intervju og for å skrive under kontrakt, regner jeg med. Da ville jeg spurt, ansikt til ansikt, da er det litt mer personlig. Per telefon er det lettere for arbeidsgiver å være mer uformell. Spør om hvordan de føler det rundt hvis du får et tilbud du ansér som bedre i løpet av tiden før du begynner. Er det mulig å forhandle kontrakten og lønn hvis det blir kamp om deg? Du er en ressurs, en arbeidskraft, og du er ettertraktet. Samtidig forstår jeg det du skriver: Det er ikke jobb til alle, så du må så klart være forsiktig med å skyte dette ut rett i starten. Som skrevet: Du må føle litt ut hvor autoritære de er, om det føles naturlig å spørre eller ikke. Hvis det er åpent lederskap, så blir de bare glade for at du spør. Men du må jo få erfaringen din, så det kan hende du må ta til takke med et litt mer lukket miljø og autoritært lederskap til å begynne med.

Det er sånn jeg ser på det. Andre vil muligens mene "Ta alt du får, bøy hodet og ikke tenk mer på det, så går det nok bra". Og det kan så klart gå bra. Men det er ikke gitt. Du kan bli svært misfornøyd og møtet med arbeidslivet kan bli bare sorgen. Så det er veldig bra at du stiller spørsmål og er åpen.

Har dine foreldre eller autoritetspersoner prata med deg noe om det her? Om hvordan å te seg i arbeidslivet?

Lenke til kommentar

Eksempel: ts sier opp og møter ikke til arbeid i oppsigelsestid. Arbeidsgiver kan fremme søksmål for tapt arbeidsinntekt. Tar du sjansen på det?

Uansett klarer vel fremtidig arbeidsgiver å vente til du er ferdig med oppsigelsestiden. Dette er jo vanlig fôr alle som allerede er i arbeid.

Vel, med unntak av Eirik Horneland og FKH, om du har lest litt nyheter om norsk forball i det siste.

Endret av Minus
Lenke til kommentar

Oppsigelsestid.

Hvis jeg skriver kontrakt nå på en lærlingtid som starter etter sommer, hvordan er det med oppsigelsestid hvis man sier opp nå, før lærlingtiden er begynt?

Det er jo nettopp det jeg lurer på. Situasjonen blir jo at jeg signerer lærlingkontrakt med denne bedriften fordi jeg må sikre meg plass, i tilfelle jeg ikke får andre tilbud. Men samtidig har jeg søkt en masse flere plasser, og mange av disse ønsker jeg heller. Hvis jeg nå får tilbud om drømmelærlingplassen...Hva da?

Lenke til kommentar

Jeg har lest at ved vanlige ansettelseskontrakter, ved prematur slutt og neglisjering av plikter, kan man bli holdt økonomisk ansvarlig for lastene påført arbeidsgiver. Det lyder jo logisk at dette burde gjelde med lærlingkontrakter. De regner jo med å få deg med, så de legger kanskje til rette jobb, som koster tid og ressurser, pluss at de må søke etter nye lærlinger hvis det er noe de jobber aktivt med. Det er sikkert litt papirarbeid involvert for en bedrift som tar inn lærlinger, så hvis du laster dem for det arbeidet og sier opp en kontrakt prematurt, og uten annen gyldig grunn enn at du har funnet en mer attraktiv arbeidsplass for din del, så tipper jeg du kan få en økonomisk motreaksjon. Men det får bli opp til kyndige å gi deg konkluderende svar. Krikkert er eneste bruker her med faglig bakgrunn i juss. Så siden moderatorene på forumet her har begynt å bli helt nazister med tanke på "kvalitet", så anbefaler jeg at du sender den brukeren en privat melding og oppfordrer til å svare i tråden her.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...