ventle Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 (endret) For dem som har fulgt med på ryktesidene har dette vært kjent lenge, men i dag ble altså Panasonic sine speilløse systemkameraer med fullformatssensor og L-fatning offisielt lansert sammen med tre objektiver. Stikkordene er stort, tungt og kostbart for både kamera og optikk, så det skal bli spennende å se hva de leverer av ytelse. De to kameraene, S1 og S1R er stort sett identiske med unntak av sensoren. Felles for dem begge er: - L-fatning - Kun kontrastdetekterende autofokus med DFD (Depth from Defocus) - Værtettet hus - Skuddtakt på 6 bps med kontinuerlig autofokus, 9 bps med enkeltskudds-autofokus - 6K Photo: bilder på 18 megapiksler med 30 bps, 4K Photo: bilder på 8 megapiksler med 60 bps. Begge disse modiene bruker en begrenset (croppet) del av sensoren - 4K/30p video fra hele sensoren - Elektronisk søker med 5.76 millioner bildepunkter og 120 Hz oppdateringsrate - Dobbelthengslet skjerm på 3 tommer med 2.1 millioner bildepunkter - Minnekortspor: 1 SD, 1 XQD - Tilkoblinger: USB-C, HDMI, Mikrofon, lyd ut - Kan lades over USB - 5-akse stabilisering på sensoren, kan kombineres med stabilisering i objektivet - Størrelse/vekt 149 x 110 x 97 mm, 1017 g Spesifikt for S1: - 24.2 megapiksler - 4K/60p video med 1.5x crop - 1080p video opp til 180 fps (såvidt jeg kan forstå er det 1.5x crop på de høyeste bilderatene) - Høyoppløsningsmodus gir 96 megapiksler ved å kombinere flere bilder med sensor-skift - Pris: 26999 for kun hus, 36999 med 24-105 mm f/4 Macro OIS Spesifikt for S1R: - 47.3 megapiksler - 4K/60p video med 1.09x crop og piksel-binning - Høyoppløsningsmodus gir 187 megapiksler ved å kombinere flere bilder med sensor-skift - Pris: 38999 for kun hus, 48999 med 24-105 mm f/4 Macro OIS Optikk: Kompatibelt med Leica SL-optikk. Sigma er også med i L-alliansen, men har ikke kommet med noe konkret enda. Panasonic lanserte tre egne objektiver: 24-105 mm f/4 Macro OIS - Makrofunksjon som gir opptil 0.5x forstørrelse - Værtettet - Pris: 14799 70-200 mm f/4 OIS PRO - Stabilisering opp til 6.5 trinn når den brukes sammen med sensorstabilisering i kamerahuset - Værtettet - Pris: 19999 50 mm f/1.4 PRO - Værtettet - Blenderring - Pris: 26499 Alle priser er fra foto.no. Videre har Panasonic et veikart videre som inkluderer: - 70-200 mm f/2.8 - 24-70 mm f/2.8 - 16-35 mm f/4 - 1.4x og 2x teleconverter Linker til omtale: Hands-on test på dpreview Lanseringsomtale på Foto.no Omtale med mange linker og videoer på l-rumors.com Størrelsessammenligning med en del konkurrenter på l-rumors.com Endret 1. februar 2019 av ventle 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 - Størrelse/vekt 149 x 110 x 97 mm, 1017 g Dæven, det er like tungt som Pentax K-1 jo! (faktisk 2 gram tyngre). Det er iallfall ikke noe fare for at de spiser opp markedet som vil ha små kamera med dette Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Nå er litt størrelsessammenlikninger med objektiv ute. Det er ingen tvil om at dette er stoooore kamera med store objektiv. Jeg regner nesten med at Panasonic-objektivene er litt skarpere og litt lysere enn tilsvarende Sony-objektiv, men når prisforskjellen også er så stor, er det jo et spørsmål om de klarer å få kapret et stort nok antall brukere. Jeg tror dette kameraet kun kan overleve hvis det er værtett og robust som et Olympus- eller Pentaxkamera, for alle andre nisjer virker dett nesten utkonkurrert. Lenke til kommentar
Clear Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Test av AF vs Nikon Z6 : Skjønner ikke at de tør å satse på kontrastbasert AF Lenke til kommentar
Akse Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Nå er litt størrelsessammenlikninger med objektiv ute. Det er ingen tvil om at dette er stoooore kamera med store objektiv. Jeg regner nesten med at Panasonic-objektivene er litt skarpere og litt lysere enn tilsvarende Sony-objektiv, men når prisforskjellen også er så stor, er det jo et spørsmål om de klarer å få kapret et stort nok antall brukere. Jeg tror dette kameraet kun kan overleve hvis det er værtett og robust som et Olympus- eller Pentaxkamera, for alle andre nisjer virker dett nesten utkonkurrert. En gudegave for de med større hender. Å holde en 5d er så utrolig mye mer behagelig enn f.eks a7x. Det sagt - jeg har ikke troen på at disse blir mye populære. Størrelse alene er ikke nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå