adale Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 Etter jeg satte opp Altibox i bromodus, sank hastigheten fra 80 til 23 Mbps. Skyldes dette mest sannsynlig Linksysen, eller er det et generelt problem med bromodus for Altibox sitt utstyr? Dersom det mest sannsynlig skyldes Linksysen, kjøper jeg ny router. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 2. februar 2019 Del Skrevet 2. februar 2019 Hastigheten på 23 Mbps har du målt på WiFi? Via 2,4 eller 5 GHz? Mot hvilken type enhet og på hvilken avstand? Det er mange variabler som spiller inn for trådløsytelse. Et sentralt element her er vel også hvilken Altibox-hussentral du har. Hvis du har en nyere, er det grunn til å anta at den er bedre E4200. E4200 var ved lansering riktignok en god ruter, men det har skjedd mye på 7-8 år når det gjelder trådløsteknologi. Spørsmål kan også være hvordan du bor. Hvis det er i en leilighet e.l. blir det fort veldig mange andre trådløsnett i området. At man i ett øyeblikk har 80 Mbps og i det neste 23 Mbps, kan da fort skyldes naboers bruk av sine trådløsnett. Lenke til kommentar
adale Skrevet 3. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2019 Den var målt fra både ruteren og fra en boks jeg har som heter Fingbox. Det store spørsmålet er om det er Altibox sin billige Kina-ruter som ikke gjør en bedre jobb, eller om det er Linksys sin ruter til over 2000 kr. Jeg har uansett gjort om på oppsettet og kjøre nå Linksys i bridge-mode istedenfor. Da repeterer den det trådløse nettverket fra Altiboks fint. Men grunnen til at jeg ville "styre" via Linksys sin og ha Altiboks i bridge-mode, er at da har jeg mye mer kontroll selv. Jeg kan f.eks velge OpenDNS elle rGoogle som DNS-servere, og jeg kan benytte kjekk ekstra-funksjonalitet som tidsstyring av internett-tilgang per device. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 Over 2000 kroner? Linksys E4200 kostet litt over tusenlappen når den kom på markedet i 2011. Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 Jeg ville byttet ut både router og denne Fingboxen med en USG og ett Unifi AP og satt hjemmesentral i bridge. Du får full statistikk i USG om du kjører kontrollersoftwaren ved siden av. Lenke til kommentar
adale Skrevet 5. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2019 Over 2000 kroner? Linksys E4200 kostet litt over tusenlappen når den kom på markedet i 2011. Har du kilder? Den kostet i hvertfall 1500 kr, mener jeg å huske. Lenke til kommentar
adale Skrevet 5. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2019 (endret) Jeg ville byttet ut både router og denne Fingboxen med en USG og ett Unifi AP og satt hjemmesentral i bridge. Du får full statistikk i USG om du kjører kontrollersoftwaren ved siden av. Fingboxen fungerer bra. Vet ikke hva USG kan gi, men tror de har forskjellig funksjonalitet. Fingboxen gir oversikt over devicer i området, også de som ikke er koblet på mitt nettverk , og jeg kan sette opp notifications for når de kommer online. Den sie rogså ifra om det åpnes opp porter mot Internett, f.eks med UPnP. https://eu.fingbox.com/ Ja, på sikt, skal jeg bytte ut til USG, men vil sannsynligvis gå for en Mesh-løsning. Endret 5. februar 2019 av adale Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Fingboxen fungerer bra. Vet ikke hva USG kan gi, men tror de har forskjellig funksjonalitet. Fingboxen gir oversikt over devicer i området, også de som ikke er koblet på mitt nettverk , og jeg kan sette opp notifications for når de kommer online. Den sie rogså ifra om det åpnes opp porter mot Internett, f.eks med UPnP. https://eu.fingbox.com/ Ja, på sikt, skal jeg bytte ut til USG, men vil sannsynligvis gå for en Mesh-løsning. Porter har man kontroll på selv, det er bare å skru av upnp. Trenger vel ikke info om hvilke devicer som er i området? Det er jo ikke interessant. Det interessante er jo andre nettverk i området, slik at du kan tune ditt. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Har du kilder? Den kostet i hvertfall 1500 kr, mener jeg å huske. Kan se historikk for den på prisjakt.no. Men uansett, dette er en eldre ruter - riktignok var over tusenlappen å regne som en kostbar ruter den gang. For så vidt også en god ruter den gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå