Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaring - familiebil med tre isofix


LMartin

Anbefalte innlegg

To små på veg, og en liten fra før, så nå må vi kjøpe ny bil med plass til tre bakovervendte barneseter.

 

Bør være bensin (kjører antageligvis ikke noe mtp. diesel)

 

 

Anbefalinger og erfaringer?

 

Dette er bilene som jeg vet om og vurderes nå (nybiler):

 

VW Touran

Citroen Grand C4 Space Tourer MPV

Peugot 5008

 

 

Prøvekjørt:

 

Touran - VELDIG kjedelig bil, men praktisk.
Negativt: Ser ut som og føles som ei kasse på fire hjul. Ikke videre behagelige seter og føles veldig lite "ekstra". Virker som om VW var fornøyd med at de lagde en bil som er praktisk i et marked med få muligheter, så "hvorfor gidde å gjøre noe ekstra?".

Positivt: Fornuftig i sin enkelhet, du ser hva du får så ingen ytterligere negative overraskelser (?) god/romslig plass, tre isofix i andre seterad, overraskende god førerplass selv med stort bakovervendt barnesete i sete bak. Wabasto også ved bensinmotor.

 

5008 - Kul bil, men varmeutfordring

Positivt: overraskende stilig bil utvendig og innvendig. Stor innvendig. Tre isofix i andre seterad. Grei nok plass i førersete med stort bakovervendt barnesete bak.
Negativt: bilen blir aldri varm. Kjørte i 30 minutter og bilen var fortsatt ubehagelig kald (-18 grader) - kokte nesten bort etter to-tre minutter med varmeanlegget på fullt da jeg satte meg i kald Toyota Auris etterpå. Ikke Wabasto på bensin, i følge selger. Rykte for å ha dårlig driftsikkerhet. På demobilen (kjørt ca 6000 km) fungerte ikke varme i setet, og det pep og knirket nesten hver gang jeg bremset.

 

Citroen - 

Ikke prøvekjørt enda, men imponerende mange smarte løsninger innvendig. Her er det virkelig noen som har kostet på seg løsninger i hytt og vær.

Negativt - Citroen er vel heller ikke kjent for sin gode driftsikkerhet (?)

 

 

Også prøvd/sjekket ut:

Toyota Prius+ Seven

Fin og enkel bil å ha med å gjøre, vet hva man får hos Toyota, men to isofix i andre seterad og litt for smal bil til tre seter i bredden.

 

Skoda - Kodiaq og Superb

To isofix i andre seterad.

Bilene for smale til tre seter i følge selger, og hevet gulv i midtsetet som uansett vanskeliggjør barneseter med gulvstøtte

 

Ford S-max (og Galaxy?)

Selger var totalt uinteressert (virket mer interessert i å sitte alene i en tom bilforretning). S-max fremstår noe dyr sammenlignet med de andre, og den eneste bilen i følge selgeren som kunne få til tre seter i andre rad.

 

Nissan X-trail

For smal til tre seter

 

Renault Grand Scenic

Ikke inne hos forretning, men blir anbefalt å holde meg unna Renault pga. driftsikkerhet. Erfaringer?

 

Volvo - 

To isofix i andre seterad.

Ikke plass til tre bakovervendte seter i andre seterad

 

Mitsubishi Otlander Phew

To isofix i andre seterad.

- For smal for tre bakovervendte barneseter i andre seterad, i følge selger

 

 

(evt. aktuelle biler hos BMW, Saab, Mercedes og Tesla koster mer enn jeg vurderer som aktuelt på nåværende tidspunkt)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk ut nye Citroen Berlingo Multispace og Peugeot Rifter. Evt en partner tepee eller berlingo Multispace av forrige typen, de har sikkert igjen noen av de til gunstige priser. Nypris ifra 300k trur jeg.

 

Fantastisk kjedelige biler, men veldig mye bil for pengene i forhold til mye annet

https://www.finn.no/138581794

 

Edit: Greier du deg med El med litt snever rekkevidde får du elversjonen til litt over 200k ny

Endret av daruu
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tok en snartitt på Berlingo, men får jo vondt i øynene av å se på den.

 

Skjønner hva folk mener når de sier at med tre små barn så er det slutt på kult, og man kommer inn i "praktisk"-sjiktet.

 

Er virkelig tre små barn så uvanlig i verden at det nesten ikke er et marked for bilindustrien?

 

 

Elbil er forsåvidt greit, men setter veldig begrensning for turmuligheter osv. Men... det er vel ikke det man skal mest av de neste to årene, og det har kanskje kommet noe mer spennende når det har gått noen år?

Lenke til kommentar

Selv har jeg tenkt på Peugeot 5008 som den neste bilen vår, men da trolig med dieselmotor. Disse leveres (oftest) med en webasto-/eber-løsning som gir varm bil. Burde vel finnes en mulighet for dette med bensinmotor også? Kanskje det er noen her som vet hvilke alternativer som finnes.

 

Litt urovekkende at det er så mye knirk og sånn - selv er jeg litt allergisk mot det.

 

Men ellers er det vel få biler som gir mer plass for pengene og ikke minst tre fullverdige seter med isofix på andre seterad.

 

Citroenen som nevnt over er jo veldig praktisk og gir enormt for pengene, men har jo et litt annet uttrykk enn 5008 kan man si.

Lenke til kommentar

Har sjølv researcha litt på dette og konkluderte med S-max. Vanskelig å få denne uten diesel så ser problemstillinga, men bilen nydelig mtp størrelse og 3 seter bak. Ikkje heilt nøgd med automatkassa i den, men så var eg vant med bmw sine automatkasser, som iallefall mi erfaring er langt meir "presise" og "kjappe". Eg ville derimot ha funne en pent brukt S-max om dieselargumentet kunne omgjerast.

 

Superb utgikk for min del då som du seier 3 seter er trangt - lengda i baksetet er derimot latterlig god, så når en kan snu seta er dette virkelig en bil å vurdere.

 

Har også lånt en xc70, og den blei for trang.

 

Peugeout blir berre for spinkel i motorrommet for min del. 

Renault kan nok vere ein tanke, men gjensalgsverdien er nok ikkje like god som andre biler. 

 

VW skal komme med en elbil familiebil om ikkje så altfor lenge, men klart, du må jo ha en bil før den tid.

 

Et lite moment til isofix. Sjølv om vi har tre isofixseter har vi også et besafe-sete (det største av dei alle) som ikkje bruker isofix og som gjer at ein kan sitte bakovervendt så lenge som opptil 25kg (som jo er anbefalt av alt av fagfolk - i praksis til en nærmer seg 4-5år avhengig av vekst). Poenget mitt er at når ein ikkje bruker isofix har en litt slingringsmonn når det gjeld festing av seter, og ein kan då kanskje skvise inn 3 seter der selger seier at det ikkje går. Skal vere ein naftest på dette meiner eg på nett.

 

Fant link til denne testen av NAF: https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/plass-til-tre-barnestoler/

Lenke til kommentar

SecoY - Jeg hadde vel nesten bestemt meg i det jeg så 5008, og da jeg satte meg inn var det mye som skulle til for å endre mening. Fantastisk utseende sammenlignet med konkurrentene. Men: selgeren sa at webasto ikke går i bensin, fordi det rett og slett ikke er plass. Kun diesel hvor det er tilrettelagt for det (ringer en annen Peugot-selger over helgen, så får dobbeltsjekke med ham). På bensinversjonen virket det ikke som om anlegget varmet når bilen ikke beveger seg heller. Bilen sto i ca. ti minutter, med maks varmluft på vinduet, uten at det kom en antydning til tining på frontruta engang. Måtte ut og skrape, og ble litt forbedring da jeg kjørte. Men slik kan man ikke ha det med små unger i bilen.

 

Whiteshit - Må, som du sier, ikke være tre isofix (det gjør det bare enkelt). Så lenge bilen er bred nok, så kan man ha andre løsninger, men det er klart at isofix i yttersetene bør brukes, da det er mye høyere sikkerthet mtp. kollisjoner fra siden.

I Prius+ Seven kan man jo klare det, men du må lete lenge for å finne et smalt nok sete i midten, som samtidig har god sikkerhet.

Lenke til kommentar

SecoY - Jeg hadde vel nesten bestemt meg i det jeg så 5008, og da jeg satte meg inn var det mye som skulle til for å endre mening. Fantastisk utseende sammenlignet med konkurrentene. Men: selgeren sa at webasto ikke går i bensin, fordi det rett og slett ikke er plass. Kun diesel hvor det er tilrettelagt for det (ringer en annen Peugot-selger over helgen, så får dobbeltsjekke med ham). På bensinversjonen virket det ikke som om anlegget varmet når bilen ikke beveger seg heller. Bilen sto i ca. ti minutter, med maks varmluft på vinduet, uten at det kom en antydning til tining på frontruta engang. Måtte ut og skrape, og ble litt forbedring da jeg kjørte. Men slik kan man ikke ha det med små unger i bilen.

 

 

Dette høres jo veldig snodig ut. Jeg ville sjekket med forhandler evt andre som har slik bil. Det kan jo ha vært noe galt med temperaturstyringen. Jeg kjenner ikke akkurat denne modellen, men har god erfaring med varmeapparat på Peugeot fra tidligere inkludert en 308 bensin (samme motor som 5008) som jeg hadde som leiebil en uke på vinteren for et par år siden.

Endret av toffo
Lenke til kommentar

 

Citroen - 

Ikke prøvekjørt enda, men imponerende mange smarte løsninger innvendig. Her er det virkelig noen som har kostet på seg løsninger i hytt og vær.

Negativt - Citroen er vel heller ikke kjent for sin gode driftsikkerhet (?)

 

Verdt å sjekke. Citroën har de siste årene havnet midt på treet sammen med f.eks VW og Ford etc i undersøkelser på driftssikkerhet og forrige generasjon C4 Picasso fikk et bra rykte, de mest vanlige feilene der er slitedeler i forstilling, problemer i forbindelse med dieselmotor og småkjøring (koksing, EGR, partikkelfilter - slik som de fleste andre dieseler fra den perioden) og en del utfordringer med de elektronisk styrte gearkassene (EMG) - som de ikke lenger produserer.

 

Nåværende C4 Picasso er bygget på samme moderne plattform som Peugeot 5008 (eller motsatt, Picassoen kom først) men er noe mer komfortabelt satt opp i understellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tok en snartitt på Berlingo, men får jo vondt i øynene av å se på den.

 

Skjønner hva folk mener når de sier at med tre små barn så er det slutt på kult, og man kommer inn i "praktisk"-sjiktet.

 

Er virkelig tre små barn så uvanlig i verden at det nesten ikke er et marked for bilindustrien?

 

 

Elbil er forsåvidt greit, men setter veldig begrensning for turmuligheter osv. Men... det er vel ikke det man skal mest av de neste to årene, og det har kanskje kommet noe mer spennende når det har gått noen år?

 

Får nesten lyst til å kjøpe Berlingo bare for å gi folk sår i øynene, siden jeg gir blaffen i eget image. :-D

 

Tre små barn er kanskje ikke vanlig nok, og husk at i de fleste store markedene så er de ikke/har ikke vært så nøye med bilstoler etc som det vi er. Ellers har det gjerne endt opp VW Caravelle eller Mercedes Vito på de jeg kjenner som har fler enn to på kort tid. (De to Caravelle - fedrene i klassen til minstemann fant fort tonen. :-D  )

Endret av toffo
Lenke til kommentar

Tsk-tsk. Vi hadde en '13 Berlingo. Vi har 3 unger og en bikkje. Makan til god hverdagsbil finner man ikke til prisen, punktum. Kjøreegenskapene med originalhjul er tragisk, men med 17" og 215 evt 225 i 45-profil passer bilen som hånd i hanske, og endrer kjøreegenskapene dramatisk, uten at komforten lider noe videre. Den leveres med 15" mener jeg, og stort sett noe eco-greier fra Michelin. Med de dekkene understyrer den noe latterlig mye og småfrisk kjøring på våte vestlandsveier så blinker ESP-en i hytt og gevær. Vær obs at du ikke sammenligner varebil mot personbil, de er helt forskjellig satt opp i understellet, og interiør er nokså forskjellig (bedre isolert på personbil). Vi hadde EMG-gir, og det funket helt greit for vår del. Eldre utgaver av EMG-giret var mye plaget med feil, men ifølge en bekjent som jobber med disse bilene så er de fra ca 2012 nokså problemfrie. Sære er de, så det krever tilvenning, for min del giret jeg utelukkende manuelt, og da funket det helt greit.
Støynivå er helt innafor, faktisk roligere i kupeen enn vår tidligere Opel Vectra.
Vi kjørte vår 60.000KM uten antydning til feilslag. Om du får ny med bensin og manuell eller vanlig automat så bør den bilen absolutt vurderes - den nye er SVJV mye samme bilen som den 13-utgaven vi hadde. Forøvrig var Berlingoen overraskende stabil og kvikk å dra halvannet tonn med. Til tross for kort akselavstand var den stabil å dra henger med.
3 unger i Berlingo er jo nesten bare kos. Det er god plass i alle retninger, og ikke minst så er skyvedører og store glassflater med på å gi ungene en god kjøretur. Vi solgte vår i 2015, og fremdeles snakker ungene våre om at de savner den bilen. Det sier litt, for vi har / har hatt diverse greie biler, men Berlingoen er den de savner. Nå har vi diverse Pajero og ungene trives greit i den og, men den er faktisk trangere i baksetet, og ikke minst er døråpningen lite optimal for travle og uvørne unger.
Ift nyere Grand Picasso ville jeg ikke bekymret meg for feil så voldsomt. Som nevnt over er det hovedsaklig hjulopphengs-biter som må byttes, samt diesel-problematikk som du uansett får med enhver diesel. Så bensin er veien å gå, om du finner det. Alternativt er det gode løsninger for å unngå dieselproblem, med å programmere bort og blokkere EGR, samt tilsette cetanhøyende middel / drivstoff-forbedrer hver gang du fyller, samt ta oljeskift dobbelt så ofte som serviceintervallet (2ggr årlig, maks 10.000KM, syntetisk olje som ikke er  s.k. longlife).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessverre helt ubrukelig, for de bare ramser opp biler som har fester for 3 seter, ikke om det er plass til 3 seter samtidig.

Som et eksempel: '01 Citroën Xsara har 4 (!) isofix-fester, 3 i baksetet samt 1 i passasjersete framme. Men kan du ha 4 unger, kjerring og bikkje og barnevogn og gulpekluter og bleier og drit med deg? Neeeeeeeeeeh :rofl:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dessverre helt ubrukelig, for de bare ramser opp biler som har fester for 3 seter, ikke om det er plass til 3 seter samtidig.

Som et eksempel: '01 Citroën Xsara har 4 (!) isofix-fester, 3 i baksetet samt 1 i passasjersete framme. Men kan du ha 4 unger, kjerring og bikkje og barnevogn og gulpekluter og bleier og drit med deg? Neeeeeeeeeeh :rofl:

Ja, tydeligvis flere som prøver å skryte på seg mye plass.

Men denne siden ser ut til å ha undersøkt dette:

https://inews.co.uk/essentials/lifestyle/cars/car-news/only-half-of-cars-claiming-to-take-three-child-car-seats-can-fit-them-in/

Lenke til kommentar

Tok en snartitt på Berlingo, men får jo vondt i øynene av å se på den.

 

Skjønner hva folk mener når de sier at med tre små barn så er det slutt på kult, og man kommer inn i "praktisk"-sjiktet.

 

 

Det er ikke verdens peneste bil nei, men Peugeot versjonen er noe penere både innvending og utvendig(syntes jeg).

 

Fordelen med å kjøpe noe billig og praktisk er jo at man da kan bruke det man "sparer" på noe gøy - feks en motorsykkel, veteranbil/"lekebil", en sydentur i året eller lignende. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...