tigerdyr Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Poenget mitt var at hun ønsker hjelp og avklaringer rundt jussen og hvilke muligheter hun har, og ikke en lang meningsytring om hvorvidt hun burde få seg en jobb eller ikke. En diskusjon om i hvilken grad og hvilke tilfeller en kriminell skal gjøre opp for seg er interessant, men det hører ikke hjemme i denne tråden. Anonymous poster hash: fd3fb...920 Jeg bare rettet på det du, hun og andre konsekvent feilaktig har skrevet, nemlig at tilbakebetaling av pengene er en straff - det er det ikke. Det er som du tar opp et lån, bruker pengene og etterpå mener det er en straff at du skal betale pengene tilbake... At man i dette tilfelle har tilegnet seg pengene på bakgrunn av en kriminell handling har jeg veldig vanskelig ved å se skal være en formildende omstendighet. Om man kan komme utenom det så lett vil det nok bli den nye måten å låne penger på. 4 Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Ta til deg det folk skriver her TS. Prøv å skaffe en jobb igjen, lev med at du da må dekke de andres andel og etter en stund, prøv å se om det går an å få til en løsning ved å vise til betalingsvilje. For måten du holder på nå, er mer negativt for deg. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 (endret) Man KAN være like langt - men man vet jo aldri om ting endrer seg. Det eneste man vet er at om man IKKE betaler ned på gjelden så vil den heller aldri forsvinne. Og dersom man ikke jobber så vil man gå glipp av en del goder og rettigheter som man får som man ellers ikke vil nye godt av, herunder pensjonsrettigheter etc. Den vil aldri forsvinne uansett om hun skaffer seg jobb eller ikke og av samme grunn kan hun ikke få noe annet enn minstepensjon. Som Herr Brun navnte så skal det mye til før staten ettergir gjeld, og denne saken er vanskeligere enn andre. Endret 6. februar 2019 av Camlon Lenke til kommentar
Primusvera Skrevet 6. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2019 Bedre å sitte i fengsel, enn å måtte betale gjelden til andre Det er jeg helt enig i. Hadde like godt kunne sittet inne disse årene etter at jeg slapp ut. Lenke til kommentar
Primusvera Skrevet 10. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2019 Så lenge du betaler inn frivillig kan du bestemme at hovedstol skal dekkes før renter. Der tar du feil. Har ingenting med å betale frivillig. Så snart jeg begynner å arbeide, går bare kreditorene inn og henter pengene. Jeg er jo dømt til å betale tilbake pengene (solidarisk ansvar) Lenke til kommentar
Primusvera Skrevet 10. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2019 Jeg synes det er leit at TS ikke har fått mer hjelp til å forstå situasjonen hun er i. Hele tankerekka hennes om å "betale de andres gjeld" er jo ikke et realistisk scenario i det hele tatt. De jobbene som er aktuelle for henne vil mest sannsynlig ikke dekke rentekostnadene på hennes 1/3 en gang, når boutgifter og livsopphold er trukket fra. Hvis man ser bort fra renter og antar at hun har 15 år igjen til hun blir pensjonert, vil hennes 1/3 utgjøre ca 4600,- per mnd. Selv her ville hun slite med å tilbakebetale "sin andel". Det du skriver her er at du i jobb1 ikke tjente nok til at de kunne trekke, men med 2 jobber fikk du 500,- utbetalt fra jobb2 (og alt fra jobb1)? I så fall er det noe alvorlig feil med holdning/kunnskap dersom du på trass sier opp begge jobbene. På meg virker det som du er irritert på at de to andre slipper unna, fordi de er uføre, mens du må slite med å betale gjeld. Hvorfor ikke snu litt på det og si "jeg tjener x-tusen over livsoppholdet og husleia, som jeg betaler tilbake, de to andre klarer ikke en gang å nå opp til disse minstesatsene. Jeg er den av oss tre som har mest" Begge jobbene var i samme bedrift, og jeg satt igjen med 500 kr til sammen for begge jobbene. Lenke til kommentar
Primusvera Skrevet 10. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2019 Bare lurer på en ting. Går det an å begynne å jobbe når man ikke får konto i banken? Det er jo ingen arbeidsgivere som utbetaler lønn kontant? Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 Bare lurer på en ting. Går det an å begynne å jobbe når man ikke får konto i banken? Det er jo ingen arbeidsgivere som utbetaler lønn kontant? Vil tro og håpe at det går an å få til en slags ordning på det. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 Der tar du feil. Har ingenting med å betale frivillig. Så snart jeg begynner å arbeide, går bare kreditorene inn og henter pengene. Jeg er jo dømt til å betale tilbake pengene (solidarisk ansvar) Kreditorene må begjære utlegg først. Så lenge du straks du begynner å jobbe også begynner å betale frivillig er kreditorene forhindret fra å ta utlegg pga. en regel i dekningsloven § 2-7 som sier at den som gjør det han kan for å betale, uten å forfordele noen kreditor, kan ikke møtes med utlegg i inntekt. Bare lurer på en ting. Går det an å begynne å jobbe når man ikke får konto i banken? Det er jo ingen arbeidsgivere som utbetaler lønn kontant? Det er i strid med finansavtaleloven § 14 å nekte å opprette konto fordi en kunde har betalingsvansker, noe Justisdepartementets lovavdeling uttalte allerede i 2001 (JDLOV-2001-1428). Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 Det er i strid med finansavtaleloven § 14 å nekte å opprette konto fordi en kunde har betalingsvansker, noe Justisdepartementets lovavdeling uttalte allerede i 2001 (JDLOV-2001-1428). Det er vel heller ikke det som er saken her, men det at hun er dømt for å svindle banken. Kan ikke banken da nekte å fortsette kundeforholdet? 1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 2,5mill fordelt på 3 personer var ikke mye og setter tråden i enda dårligere lys. Så for meg at det var en helt uoverkommelig sum. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 Det er vel heller ikke det som er saken her, men det at hun er dømt for å svindle banken. Kan ikke banken da nekte å fortsette kundeforholdet? Men "en bank avslutter kundeforholdet sitt med meg" er ikke det samme som "får ikke konto i bank". 1 Lenke til kommentar
Primusvera Skrevet 11. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2019 Kreditorene må begjære utlegg først. Så lenge du straks du begynner å jobbe også begynner å betale frivillig er kreditorene forhindret fra å ta utlegg pga. en regel i dekningsloven § 2-7 som sier at den som gjør det han kan for å betale, uten å forfordele noen kreditor, kan ikke møtes med utlegg i inntekt. Det er i strid med finansavtaleloven § 14 å nekte å opprette konto fordi en kunde har betalingsvansker, noe Justisdepartementets lovavdeling uttalte allerede i 2001 (JDLOV-2001-1428). Hmmm, det vil si at da bryter alle bankene loven da de nekter meg bankkonto? Lenke til kommentar
Primusvera Skrevet 11. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2019 2,5mill fordelt på 3 personer var ikke mye og setter tråden i enda dårligere lys. Så for meg at det var en helt uoverkommelig sum. For meg så er dette en uoverkommelig sum. Dette er ikke fordelt på 3, men solidarisk ansvar. Da de andre to ikke betaler, står jeg alene med ansvaret. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 For meg så er dette en uoverkommelig sum. Dette er ikke fordelt på 3, men solidarisk ansvar. Da de andre to ikke betaler, står jeg alene med ansvaret. Er ganske rock & a hard place, men sånn er nå situasjonen. Regress mot de andre knølene er kanskje ikke så nyttig om de ikke eier nåla i veggen? Summen er jo ikke problemet her, desto lenger dere 3 kollektivt nekter å gjøre noe desto mer rente, desto lenger må dere klatre for å komme ut. Straks du har betalt vil du imidlertid ha et regresskrav mot de to andre, og dette kan du begjære utlegg for. Ditt utlegg kan imidlertid ikke fortrenge skadelidtes utlegg, jf. skadeserstatningsloven § 5-4. 1 Lenke til kommentar
Primusvera Skrevet 11. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2019 (endret) Er ganske rock & a hard place, men sånn er nå situasjonen. Regress mot de andre knølene er kanskje ikke så nyttig om de ikke eier nåla i veggen? Summen er jo ikke problemet her, desto lenger dere 3 kollektivt nekter å gjøre noe desto mer rente, desto lenger må dere klatre for å komme ut. Sitat Straks du har betalt vil du imidlertid ha et regresskrav mot de to andre, og dette kan du begjære utlegg for. Ditt utlegg kan imidlertid ikke fortrenge skadelidtes utlegg, jf. skadeserstatningsloven § 5-4. Hva menes med det siste som står, "kan ikke fortrenge skadelidtes utlegg"? Endret 11. mars 2019 av Primusvera Lenke til kommentar
Primusvera Skrevet 11. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2019 Vil tro og håpe at det går an å få til en slags ordning på det. Tro og håp, hjelper dessverre ikke her. Det hadde vært litt ubehagelig å blitt ansatt en plass, og i det de ba meg om mitt kontonummer så svarer jeg; "Nå skal du høre her...…" Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 Sitat Hva menes med det siste som står, "kan ikke fortrenge skadelidtes utlegg"? Uten at jeg er jurist tror jeg det betyr ditt regresskrav ikke vil få prioritet over gjelden dere sammen har. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 Hmmm, det vil si at da bryter alle bankene loven da de nekter meg bankkonto? Banker du har svindlet eller vesentlig brutt innskuddsavtaler med plikter ikke tilby deg bankkonto. Andre banker vil som oftest likevel måtte tilby deg innskuddskonto. Sitat Hva menes med det siste som står, "kan ikke fortrenge skadelidtes utlegg"? Det betyr at hvis skadelidte også krever utlegg, så skal skadelidte få fullt oppgjør for sitt krav før dere kan begynne å gå på hverandre. Lenke til kommentar
Primusvera Skrevet 12. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2019 Banker du har svindlet eller vesentlig brutt innskuddsavtaler med plikter ikke tilby deg bankkonto. Andre banker vil som oftest likevel måtte tilby deg innskuddskonto. Det betyr at hvis skadelidte også krever utlegg, så skal skadelidte få fullt oppgjør for sitt krav før dere kan begynne å gå på hverandre. Da får jeg ikke bankkonto. Vi svindlet samtlige banker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå