Bjerknez Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 (endret) Jeg har ikke sagt at man ikke kan. Les igjen. Du skrev "men å klassifisere norske banker som "ofre" klinger en smule merkelig..." Hvorfor er det merkelig? Endret 4. februar 2019 av Bjerknez 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 Synes også det blir mye synsing her når det er jussen som skal diskuteres. Noen valg er dumme og det har TS vært helt klar på og hun synes det ikke er riktig at man skal straffes for dette resten av livet med å ta straffen for andre. Jeg vet ikke om det er mulig å få gjenopptatt den delen av dommen som sier at dere er solidarisk ansvarlig, men mulig det lar seg gjøre. Ellers er jeg i gjeldsordning selv og dette gjøres det også en skjønnsmessig vurdering på så lenge man ellers er innenfor kriteriene. Jeg hadde egentlig ikke gammel nok gjeld, men fordi det var så mange kreditorer så hjalp det. I ditt tilfelle er det en enkelt kreditor, men til gjengjeld er beløpet veldig høyt. Men forsøk igjen å få en jobb. Det er viktig at du viser betalingsvilje selv om evnen ikke er der. Det er ikke allverden å leve for nei, men utover minimumsbeløpet kan du også få beholde penger til f.eks. transport om du trenger det for å komme til/fra jobb, faste utgifter til medisinsk behandling mm. Det er hardt, men det er forutsigbart. Og selv om jeg heller ikke er enig i all gjelda mi, så var det en bedre løsning å heller ordne alt igjennom en gjeldsordning enn å kjempe så mye. Du skrev at sist du jobba så satt du igjen med 500,- utbetalt. Selv uten gjeldsordning, så skal du sitte igjen med et minimumsbeløp, men da er det viktig at du svarer på utleggsbegjæringene fra Politiet/Namsfogden. En gjeldsordning vil derimot ha en ende på ting og selv du skulle miste jobben underveis (miste, ikke si opp selv, viktig-viktig), så går fortsatt gjeldsordningen sin i gang. I utgangspunktet kan alle søke om det selv om man ikke har inntekt en gang, men i ditt tilfelle, hvor gjelda er etter en dom, så må du nok vise at du vil og den eneste måten å gjøre det på, er å gjøre det man kan for å jobbe. Anonymous poster hash: fd3fb...920 Anonymous poster hash: fd3fb...920 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 (endret) Synes også det blir mye synsing her når det er jussen som skal diskuteres. Noen valg er dumme og det har TS vært helt klar på og hun synes det ikke er riktig at man skal straffes for dette resten av livet med å ta straffen for andre. Hun straffes jo heller ikke yderligere for det hun har gjort. Hun fikk et lite opphold i fengsel, det var det som var selve straffen. Det er strengt tatt ikke noen straff å måtte betale for det man har tatt eller ødelagt. At hun så rakk å bruke opp alle pengene før hun ble tatt kan jeg ikke se er noen god grunn til at hun ikke skal betale dem tilbake, ærlig talt. Endret 4. februar 2019 av tigerdyr 6 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 Ganske greit årslønn hvis man kan skaffe seg 2.5 mill gratis ved å sitte 1.5 år i et gratis hotell. 2 Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 Ganske greit årslønn hvis man kan skaffe seg 2.5 mill gratis ved å sitte 1.5 år i et gratis hotell. Ikke bare gratis. Man får dagpenger for å være der og. 1 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 Ganske greit årslønn hvis man kan skaffe seg 2.5 mill gratis ved å sitte 1.5 år i et gratis hotell. Da tror jeg rett og slett ikke du vet noe om hvordan det er å sitte i fengsel... Ikke alle fengsler er som Halden Fengsel eller Bastøy. Jeg har ikke sittet inne selv, men kjenner noen som har det. Og lytter jevnlig til "RøverRadioen" på P2. I tillegg er man jo stemplet for livet. Og i dette tilfelle så får hun jo ikke lov til å ha en bankkonto. Det gjør livet veldig mye mer klønete, og dyrt. Du kan jo selv forsøke å betale en giro kontant. Da må man enten oppsøke de du skylder penger og betale dem kontant, eller gå i banken og betale kontant der. Da med et gebyr som gjerne er på 75-100 kroner per giro... I en normal hustand utgjør dette fort vekk i snitt gjerne en tusenlapp i mnd. (Husk at all netthandel må betales med giro). Så jeg ville iallefall ikke byttet plass med henne i bytte mot 2,5 millioner. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 Ganske greit årslønn hvis man kan skaffe seg 2.5 mill gratis ved å sitte 1.5 år i et gratis hotell. Nå har hun vel egentlig skaffet seg i underkant av 1 mill, så det er en enorm rente på knappe 2 år (Beløpet skal egentlig deles på 3) Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 Var ikke seriøst altså Virker ikke greit å sitte i fengsel nei. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 Var ikke seriøst altså Virker ikke greit å sitte i fengsel nei. Bedre å sitte i fengsel, enn å måtte betale gjelden til andre Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 Bedre å sitte i fengsel, enn å måtte betale gjelden til andre Ook Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Ikke bare gratis. Man får dagpenger for å være der og. Samt utdannelse... 2 Lenke til kommentar
madammim Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Jeg synes det er leit at TS ikke har fått mer hjelp til å forstå situasjonen hun er i. Hele tankerekka hennes om å "betale de andres gjeld" er jo ikke et realistisk scenario i det hele tatt. De jobbene som er aktuelle for henne vil mest sannsynlig ikke dekke rentekostnadene på hennes 1/3 en gang, når boutgifter og livsopphold er trukket fra. Hvis man ser bort fra renter og antar at hun har 15 år igjen til hun blir pensjonert, vil hennes 1/3 utgjøre ca 4600,- per mnd. Selv her ville hun slite med å tilbakebetale "sin andel". Etter at jeg var ferdig å sone dommen, begynte jeg og arbeide i en bedrift. Og da jeg fikk første lønning, var det ingen trekk fra kreditorene. Jeg tok meg nok en jobb, men da jeg fikk lønningen etter nok en måned, var det lusne 500 kr som kreditorene hadde vært så snill og la ligge igjen. Da sa jeg opp begge jobbene. Det du skriver her er at du i jobb1 ikke tjente nok til at de kunne trekke, men med 2 jobber fikk du 500,- utbetalt fra jobb2 (og alt fra jobb1)? I så fall er det noe alvorlig feil med holdning/kunnskap dersom du på trass sier opp begge jobbene. På meg virker det som du er irritert på at de to andre slipper unna, fordi de er uføre, mens du må slite med å betale gjeld. Hvorfor ikke snu litt på det og si "jeg tjener x-tusen over livsoppholdet og husleia, som jeg betaler tilbake, de to andre klarer ikke en gang å nå opp til disse minstesatsene. Jeg er den av oss tre som har mest" 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Det som og må tas med i betraktning her er at det en tjener ved å jobbe faktisk gir pensjonsoppsparing - selv om mye blir trukket til gjelden som en skylder. Ved å ikke jobbe vil man altså ikke få denne pensjonsoppsparingen. Noe som må være ekstra surt når man sitter der som pensjonist. Summa sumarum - ingenting blir bedre av å IKKE jobbe. 3 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Nå har ikke jeg giddet å lese alle innleggene her, men hvor stort beløp var det snakk om? Og om de andre to er uføretrygdede, så har vel noe av trygden (trygd minus livsopphold?) gått til nedbetaling av gjelden da trygd er beregnet og skattet som vanlig inntekt og er pensjonsgivende. Ellers har TS også rett til livsopphold også, selv om han har stor gjeld? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Hun straffes jo heller ikke yderligere for det hun har gjort. Hun fikk et lite opphold i fengsel, det var det som var selve straffen. Det er strengt tatt ikke noen straff å måtte betale for det man har tatt eller ødelagt. At hun så rakk å bruke opp alle pengene før hun ble tatt kan jeg ikke se er noen god grunn til at hun ikke skal betale dem tilbake, ærlig talt. Poenget mitt var at hun ønsker hjelp og avklaringer rundt jussen og hvilke muligheter hun har, og ikke en lang meningsytring om hvorvidt hun burde få seg en jobb eller ikke. En diskusjon om i hvilken grad og hvilke tilfeller en kriminell skal gjøre opp for seg er interessant, men det hører ikke hjemme i denne tråden. Anonymous poster hash: fd3fb...920 1 Lenke til kommentar
Zork Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 (endret) Det som og må tas med i betraktning her er at det en tjener ved å jobbe faktisk gir pensjonsoppsparing - selv om mye blir trukket til gjelden som en skylder. Ved å ikke jobbe vil man altså ikke få denne pensjonsoppsparingen. Noe som må være ekstra surt når man sitter der som pensjonist. Summa sumarum - ingenting blir bedre av å IKKE jobbe. Vil pensjonen en tjener seg opp være fritatt når det gjelder å betale ned denne gjelden etter at man blir pensjonist? Om ikke, så er man jo like langt... Endret 5. februar 2019 av Zork 2 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Vil pensjonen en tjener seg opp være fritatt når det gjelder å betale ned denne gjelden etter at man blir pensjonist? Om ikke, så er man jo like langt... Nei. Inntekt er inntekt... 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Man KAN være like langt - men man vet jo aldri om ting endrer seg. Det eneste man vet er at om man IKKE betaler ned på gjelden så vil den heller aldri forsvinne. Og dersom man ikke jobber så vil man gå glipp av en del goder og rettigheter som man får som man ellers ikke vil nye godt av, herunder pensjonsrettigheter etc. 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Det eneste man vet er at om man IKKE betaler ned på gjelden så vil den heller aldri forsvinne. Blir ikke gjeld strøket til stadighet, da? Kommer an på hvem som er kreditoren, så klart, men staten ettergir vel etter en stund? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Blir ikke gjeld strøket til stadighet, da? Kommer an på hvem som er kreditoren, så klart, men staten ettergir vel etter en stund?Staten er konsekvent den verste kreditoren, og det skal særdeles mye til for at de ettergir. Det finnes noen unntak hvor det er særregulert at enkelte typer krav _skal_ ettergis (f. eks. lånekassegjeld på enkelte vilkår), men i fravær av særregler er staten en versting. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå