Primusvera Skrevet 1. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2019 (endret) Ikke glem 8,75% forsinkelsesrente. Det er ca. 14 000 kr i måneden bare i renter. Mener du renter fra da man starter å betale? Du skrev jo at du sa opp jobbene dine med en gang du fant ut at du ble trukket i lønn til nedbetaling av gjelden. Ergo sier du altså med dine handlinger at du ikke vil betale gjelden. Les hele tråden så forstår du Men hvis det er syv år siden dommen, tenker jeg det er greit å søke på nytt. Gjelden har blitt mye eldre, kreditor har antakeligvis begynt å innstille seg på at dette kravet ikke kan dekkes. Man kan begynne å ane at kravet ikke noensinne vil bli innbetalt, så da kan man like gjerne starte en prosess for å få avsluttet saken. Jeg er ikke helt oppdatert på rettspraksis, men jeg vet at man i noen tilfeller har lagt til grunn at spilleavhengighet har virket formildende. Andre ganger har det ikke spilt noen rolle. Det står i overskriften at det er 15 år siden Jeg søkte gjeldssanering i 2012, og fikk avslag i 2015. Jo det er nettopp det du hele tiden sier. Du har fått gjentatte ganger beskjed om at din "andel" er opptil HELE beløpet hvis de andre ikke betaler. Dere er dømt til solidarisk ansvar. Du kan gjerne være uenig i dommen, men det toget gikk for 15 år siden. Din andel er altså mellom 0,- og 2,5 millioner, avhengig av hvor mye de andre klarer å betale. Dette må du snart rett og slett akseptere snart. Ikke nødvendigvis. Renter må faktisk idømmes. Tidligere var politiet temmelig slappe på dette punktet. De glemte som regel å inkludere det i påstanden, og da ble det ikke idømt. I tillegg ble det også bevisst utelatt fordi beløpene ble for store, dette gjøres fortsatt. De andre akter ikke å betale. De er trygdet begge to. Og i tillegg er de rusmisbrukere. Ergo faller begge deres andel over på meg. Jeg sitter i andre enden av din situasjon. Jeg er lurt inn i andre sin gjeld hvor skyldner gjør som deg og innfinner seg med å ikke arbeide slik at livsoppholdet til den andre betales av nav mens jeg er nødt til å betjene både mitt eget opphold og gjelden. Dette oppleves forferdelig trist og urettferdig pgså for oss kreditorer, spesielt når skyldner kan misbruke systemet ved å sabotere sin egen økonomi inntill man kvalifiserer til sanering. Men jeg prøver ikke å misbruke systemet, og betaler gladelig min del av "gjelden". Endret 2. februar 2019 av Omnia vincit amor Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 Det er ikke noe som heter "din del av gjelden" pr dags dato. Hele gjelden er like mye din som de andre sin. 3 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 Men jeg prøver ikke å misbruke systemet... To late... 5 Lenke til kommentar
Primusvera Skrevet 1. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2019 Det blir egentlig litt ironisk og snakke om hva som er "rimelig" å gjøre i en slik sammenheng. Hva jussen sier vet jeg ikke, men spør du meg personlig så synes jeg den av dere som har økonomisk grunnlag skal betale tilbake. Pengene er stjålet og brukt (regner jeg med) og da blir det litt flaut og snakke om hva som er "rimelig" å gjøre i etterkant. Det høres rart ut forsåvidt ja, men jeg klarer egentlig ikke å bry meg om det. Når man først snakker om rimelig. Tror du dem som fikk frastjålet pengene synes at dette var "rimelig"? Mener du i etterkant at deres rettigheter står forran offrene? Jeg vet at jeg er litt på sidespor her og dette har ikke mye med juss å gjøre, men jeg blir litt ilter når kriminelle synes synd på seg selv i etterkant og føler seg urettferdig behandlet. Jeg mener dere har gravd deres egen grav og må ta lærdom av dette. Så for andre svare på det som har med juss å gjøre. Ja, jeg har faktisk ikke bedt om meningene til deg her. Og jeg er voksen nok til å skamme meg for det jeg har gjort. Dessuten å kalle meg for kriminell i ettertid er vel litt på kanten vel? Ikke det at jeg bryr meg, men kan ikke annet enn å synes synd på deg faktisk 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 «Så går vi rundt om en enerbærbusk» 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 Ja, jeg har faktisk ikke bedt om meningene til deg her. Og jeg er voksen nok til å skamme meg for det jeg har gjort. Dessuten å kalle meg for kriminell i ettertid er vel litt på kanten vel? Ikke det at jeg bryr meg, men kan ikke annet enn å synes synd på deg faktisk Jo, du stilte meg et spørsmål lenger opp.... Klart du er kriminell. Du ble vel dømt? Ikke ser det ut til at du har gjort opp for deg enda heller, så jo, jeg vil mene du er kriminell. Meg trenger du ikke synes synd på 4 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 (endret) Ja, jeg har faktisk ikke bedt om meningene til deg her. Og jeg er voksen nok til å skamme meg for det jeg har gjort. Dessuten å kalle meg for kriminell i ettertid er vel litt på kanten vel? Ikke det at jeg bryr meg, men kan ikke annet enn å synes synd på deg faktisk Du gikk jo ikke ut med noe konkret spørsmål. Virket mer som en ytring. Da må du forvente at folk reagerer på en annen måte enn du har lyst. Hva tenker du egentlig vi skal hjelpe deg med? Du vil jo tydelig ikke endre på deg selv, selv om du garantert hadde følt deg mye bedre om du gjorde det. Så da er det vel ikke noe vi kan gjøre, uansett hvor mange gode tips vi kan gi deg. (ta ansvar, skaff deg jobb, betal ned det du kan betale, krev penger fra de andre osv.) Endret 1. februar 2019 av PgUp 4 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 Jeg tror egentlig alle forstår problemstillingen din TS og for min del kan jeg sympatisere, selv om jeg mener at her er det ofrene som skal prioriteres - høyere enn deg. Du går definitivt igjennom en tung periode og all ære til deg hvis du gjør opp for deg. Jeg skulle ønske flere hadde ansvarsfølelse nok til å jobbe for å betale tilbake for feil de har begått. Når det gjelder motivasjonen ifbm at det føles håpløst så kan jeg forstå det, men her til lands er det allerede svært enkelt å leve som svindler så det er nok heletlig positivt for samfunnet om ettervirkningene av slik kriminalitet virker avskrekkende for andre. Stå på. 3 Lenke til kommentar
Zork Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 selv om jeg mener at her er det ofrene som skal prioriteres Nå har jeg ingenlunde tenkt å si eller indikere at det er ok å svindle/stjele fra dem, men å klassifisere norske banker som "ofre" klinger en smule merkelig... 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 Nå har jeg ingenlunde tenkt å si eller indikere at det er ok å svindle/stjele fra dem, men å klassifisere norske banker som "ofre" klinger en smule merkelig... Bare å begynne å svindle de da. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 (endret) Nå har jeg ingenlunde tenkt å si eller indikere at det er ok å svindle/stjele fra dem, men å klassifisere norske banker som "ofre" klinger en smule merkelig... Hvorfor kan man ikke klassifisere norske banker som offre i slike tillfeller? Endret 1. februar 2019 av Bjerknez 1 Lenke til kommentar
Zork Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 (endret) Hvorfor kan man ikke klassifisere norske banker som offre i slike tillfeller? Jeg har ikke sagt at man ikke kan. Les igjen. Bare å begynne å svindle de da. I ditt tilfelle tviler jeg på om du har tid, da du synes å allerede ha fullt opp med å gi "holier-than-thou""-kommentarer på internett. Endret 2. februar 2019 av Omnia vincit amor Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 (endret) I ditt tilfelle tviler jeg på om du har tid, da du synes å allerede ha fullt opp med å gi "holier-than-thou""-kommentarer på internett. Personangrep, skuffende. Var ikke ment veldig seriøst akkurat haha. Føler du sporer av diskusjonen helt her. Endret 1. februar 2019 av PgUp 1 Lenke til kommentar
Zork Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 (endret) Personangrep, skuffende. Føler du sporer av diskusjonen helt her. Nja... nå tviler jeg vel på at du hadde så store forventninger til meg i utgangspunktet, så veldig skuffende kan det vel ikke ha vært? I den grad du mener diskusjonen i sin helhet skal dreie seg om fordømmelse av OPs handlinger, så er det vel en avsporing. Men det spørs vel om det er kun det tråden skal dreie seg om? Endret 1. februar 2019 av Zork Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 Moderatormelding Jeg tenker vi nå husker at vi er i Juss, og ikke i Fri synsing om hvordan ting bør være og hvordan TS er fæl. 5 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. februar 2019 Del Skrevet 2. februar 2019 Over halvparten av denne tråden er "Fri synsing" om hvordan ting bør være og hvordan TS er fæl Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 2. februar 2019 Del Skrevet 2. februar 2019 Du er ikke første i Norge som gjør noe dumt hvor man oppdager konsekvensene i ettertid.Hvis du har juridisk fått avklart at dommen er 100% riktig og ikke kan endres kan man bare gjøre det beste utav det.Konsekvenser kan være en komplisert ting, flere musikere i den tyngre sjangeren gjorde flere dårlige valg i ung alder, folk har sonet ferdig, noen har gjeld resten av livet, men den største konsekvensen ytterst få er klar over, er at de har en "straff" hengende over seg resten av livet. Flere er aktive musikere den dag i dag og kan til en viss grad betale ned deler av gjelden fra konserter og turneer, men flere kommer ikke inn i diverse land pga valgene som ble gjort tilbake til 90 tallet, noe som da setter begrensninger på hvor mye penger de faktisk kan tjene. 2 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 2. februar 2019 Del Skrevet 2. februar 2019 Synes det er litt merkverdig at du får så mye kjeft for å ha svindlet en bank. Banker er selv de største svindlerne av alle, noe vi har sett flere eksempler på de senere årene. Dessuten er det ofte status forbundet med å rane eller svindle store rike selskaper. Spektakulære bankran gir høy status ikke bare i fengselet, men også ute hos folk ellers. Til dette kommer også at nesten alle som havner i luksusfellen eller får den type problemer kunne vært dømt for å ha oppgitt uriktig informasjon om sin personlige økonomi i lånesøknaden. Dette er straffbart, men blir aldri praktisert. I beste fall har man uansett opptrådt økonomisk grovt uaktsomt, selv om man oppgir riktige opplysninger. Du finner ikke mange pengetryner som har fulgt boka. Nesten alle som kommer noen vei her i verden har opptrådt i den mørkeste delen av gråsonen. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Vegard# Skrevet 2. februar 2019 Populært innlegg Del Skrevet 2. februar 2019 Dessuten er det ofte status forbundet med å rane eller svindle store rike selskaper. Spektakulære bankran gir høy status ikke bare i fengselet, men også ute hos folk ellers. Jeg vet ikke noe om din omgangskrets, men i min ville antakeligvis en bankraner blitt sett på som en stor tosk. Men dette blir uansett på siden av poenget. Hvis vi godtar premisset ditt om at bankene som helhet er svindlere så er det fortsatt ikke ok å svindle banken. Vi har politi- og rettsvesen til å håndheve loven, å ta den i egne hender gikk vi bort fra for lenge siden. 10 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 3. februar 2019 Del Skrevet 3. februar 2019 De to medskyldige kommer aldri til å begynne å jobbe, fordi jeg er ganske sikker på at begge to er uføretrygdet. Ergo er jeg den som blir sittende med all gjelden alene, i og med jeg er den eneste av oss som i teorien kan arbeide. Slik jeg ser det, er jeg både rettsløs og statsløs. Har ingen livslyst eller livsglede igjen. Ikke at jeg er suisidal, men når man bare opplever avslag på avslag, og en håpløs framtid i vente, så er det tungt å være menneske. Gjeldsordning er like mye for kreditorene som det er for deg. Hvis de ikke er interessert i en avtale, og de tar alle pengene om du har en normal jobb så får du finne alternativer. Hva det vil være vet du best selv. Det er mange verre ting som kunne skjedd med deg, f.eks. du kunne fått en kronisk sykdom som gir deg konstante smerter. Du har fortsatt mye du kan gjøre. Du kan gå på turer i skogen, du kan møte opp med dine venner, du kan gjøre veldedighetsarbeid, du kan flytte til utlandet. Mitt råd er at du aksepterer situasjonen og fokuserer på det positive i livet ditt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå