Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Uforståelig reaksjon på vedovn, noen som er kjent med lignende?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Har en vedovn som var ny 2-3 år siden, har stått ubrukt 1-2 år fordi jeg ikke trengte å bruke den lenger, og ikke ville bruke den fordi jeg reagerte på den. Nå har jeg en annen vedovn ute av drift, og har imellomtiden skaffet røyksuger til pipen, så hadde et håp om at problemonvnen skulle fungere bedre nå.

Men det gjør den ikke. Jeg får hodepine, lokalisert til pannen/over øyene, mellom tinningene, og irritasjon i øyene, som begynner ganske kort tid etter at jeg fyrer i akkurat den vedovnen. Som er en Jøtul F 602, svart lakk, uten at jeg vet om det har noen betydning.

Jeg klarer ikke å finne noen personer via forhandler som forstår hva problemet er, og vet ellers ikke hvem jeg skal snakke med. De sier bare at de aldri har hørt om problemet med det før, og påstår det skal være trygt, som om det å høre at det er trygt skal få hodepinen til å slutte å oppstå. Det gjør det ikke, jeg brukte flere måneder på å prøve det ut sist gang uten å bli vant til det. Har snakket med de igjen nå, men de har ikke noe mer forståelse for det.

Har også hatt brannvesen som har sett over pipe og alt sånt, som jeg for øvrig vet fungerer greit siden jeg har en annen vedovn som jeg ikke reagerer på. Evt. om jeg reager på den, f.eks. pga. at vinden slår ned og røyk blåser ut, så er det ikke de samme symptomene.

Hvis det er en konkret feil på ovnen, så skulle jeg likt å vite hvem jeg må kontakte for å få de til å stille produsenten til ansvar. Hvis det er en reaksjon som er spesifikk for meg, så ønsker jeg å vite hvordan jeg kan finne ut av det.

Snakket med allergiforbundet, som hadde forståelse for symptomene, men ikke noe kjennskap til situasjonen. De foreslår at jeg å bytte ut ovnen, som er en mulighet, men jeg er litt redd for hva som skjer om de som jeg selger denne ovnen til også får problemer. Hvis de skylder på meg, hva gjør jeg da?

Den skal være ferdig brent inn nå og vel så det, så jeg skjønner ikke hva de skulle være i luften som gjør at jeg reagerer. Det brenner godt i ovnen, så det burde brenne så rent som mulig. Ovnen har en kokeplate, jeg lurer på om det er mulig det kan være en veldig liten lekkasje rundt den, ikke nok til at det slår ut røykvarsler, men nok til at det slår ut meg. Men igjen så reagerer jeg på det ulikt fra røyk rett ut av ovnen eller ved et bål.

Anonymous poster hash: b14d6...9e0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan også være så enkelt som at siden denne ovnen er designet med kokeplate har en varmere overflate enn det andre ovner har, og derfor rett og slett brenner støvet i rommet. 

Det at du har måttet monterer røyksuger kan også være et tegn på at det er for lite til-luft til rommet. Sørg for at lufteventilen til rommet er åpen. 

Lenke til kommentar

Den står effektivt sett i samme rom som den andre vedovnen, på andre siden av en vegg uten dør i mellom, så jeg ser ikke hvorfor det skulle være et mye større problem med lufttilgangen for denne ovnen.

Jeg husker jeg gjorde en del vasking og støvsuging sist samtidig med at jeg prøvde å finne ut av hva som var problemet. Rengjorde for øvrig å godt jeg kunne rundt ovnen før jeg begynte å bruke den nå.

Hvor lenge kan ovnen holdes i gang og fortsatt brenne støv?

Lenke til kommentar

Eit av problema med å finne ut av dette er nok at det er få ekspertar som kan alle fagområda, forhandler kan nok fortelle deg alt om omnen men lite om resten, feiaren kan nok alt om eldstaden men lite om allergi, og allergiforbundet kan nok alt om allergi men lite om vedomnar.

Då er det berre å begynde å feilsøke.

Teorien om at sidan denne ovnstypen har kokeplate så får ein høgare overflatetemperatur som brenner støvet i rommet virker plausibel.

Ein måte å teste dette på er ved å dekke til kokeplata, enten ved å legge ein flat stein over, eller kanskje enda enklare ved å sette ei stor panne med litt vatn i botnen på kokeplata. Då vil varmen bli leda til å varme opp vatnet i staden for, og som ein ekstra bonus så vil du få tilført litt ekstra fuktigheit til lufta.

Får du røykinnsig når du fyrer i denne omnen? Luktar eller ser du røyk inne i rommet når du fyrer opp?

Dersom det er dårlig ventilasjon, så kan du prøve å sette opp eit vindu og ha omnsdøra på gløtt under oppfyringa.

Det vil også hjelpe å sette omnsdøra på gløtt ei lita stund før du fyrer opp. På den måten vil den relativt varme lufta i rommet trekke inn i omnen og ut av pipa slik at du får ein etablert luftstraum før du fyrer opp.

Har du fyrt hardt med omen før? Reagerer du på maling som tørker?

Ein ny omn vil typisk kunne lukte litt kjemisk dei fyrste gongane du fyrer opp sidan lakk, pakkningar og liknande ikkje har blitt innbrent enda.

Så ein ting du kunne prøvd er å låne ut bustaden din til ein venn eller familiemedlem som kan fyre hardt i nokre timar medan du er ute av huset. Etter eit par oppfyringar med mykje ved og høg varme så skal lakken få satt seg slik at det ikkje lenger lukter eller avgir avgassar.

Kva med veden? Er det same veden du brukar eller er det eit anna vedparti du har brukt denne gangen?

Oppbevarer du veden i same rommet?

Ved kan få mygl eller sopp som kan avgi sporer når dei ligg godt og varmt i vedkorga.

Lenke til kommentar

Veden har 8-11% fuktighet. Har fyrt med vindu på gløtt i samme rom i et par timer nå, i tillegg til ventilene som ellers er nok for den andre vedovnen (Westfire Uniq 21). Etter at jeg luftet ut med flere vindu og inngangsdør åpen for å fornye luften helt.

Det er litt bedre luft fordi det kommer mer luft inn utenfra, men det er fortsatt ikke bra, det er en blanding av frisk luft og en rar osing som jeg nå føler spesielt i tinningene. Og det blir ikke særlig varmt i huset med vindu åpent.

Jeg lukter ikke røyk, det er ikke noen spesiell sammenheng mellom det jeg lukter og det jeg føler i toppen. Men jeg kjenner forskjellen når jeg går inn og ut av huset, på mer enn bare temperatur.

Har som sagt fyrt hardt og brent inn ovnen tidligere. Den har vært brukt i kanskje noen hundre timer til sammen. Veden jeg bruker nå har ligget i et tørt vedskjul i minusgruder fram til tidligere i dag.

Her er et bilde av ildstedet: https://i.imgur.com/NqDv9ef.jpg Stripa langs pipa er sporet etter den forrige ovnen som stod der, og varmen fra ovnsrør som gikk oppover og inn i pipa høyere oppe. Har ikke gjort noe som helst med malingen siden ovnen ble installert, siden jeg ikke visste hva som evt. var galt. Men de som har vært her og sett tror ikke at malingflakingen er mulig kilde.

Jeg lurer litt på om malingen ovenfor den umalte brannmuren kan ha noe med det å gjøre, fordi jeg er usikker på om det er ovnsmaling eller vanlig maling, men hvis den reagerte veldig på varmen så burde det vel ha vært mer tydelig. Jeg kjøpte denne ovnen fordi jeg altså allerde hadde problemer med røyk, og tenkte det var gammel ovn som var problemet. Og at et kortere ovnsrør rett inn i pipa burde bety bedre trekk, selv om det gir litt mindre varme. Men det ble ikke noe bedre, det ble heller verre. Jeg brukte den gamle ovnen (lignende type med kokeplate) i flere år før jeg la merke til røykproblemer. Og jeg lurer på røykproblemene ikke hadde noe med den å gjøre, fordi vi fant ut ovnsrøret til den andre vedovnen var løst (fikk fikset det sammen med installering av røyksuger).

Lenke til kommentar

Det er godt mulig det er malingen, for disse moderne ovnene gir ut mye mer energi per kg ved enn de gamle. 

Og utifra bildet står ovnene veldig tett inntil brannveggen, som jo er svært isolerende. Dermed vil jo ovnen ha en meget høy temperatur fordi forbrenningen vil fortsette helt uavhengig hvor mye energi som faktisk blir flyttet til luft. Og det er mange som bruker feil maling. 

Utifra bildet så ser det ikke ut som at ovnen er korrekt montert. Jeg tror det skal være minst 30 cm til vegg. 

Det finnes røykrør som gjør at du kan flyttet ovnen et godt stykke ut. 

Jeg tipper at årsaken er at det er for høy temperatur. 

Lenke til kommentar

Betalte for monteringen, så det har jeg ikke tenkt på som mulighet. Men da må jeg kanskje finne en profesjonell tredjepart å spørre hva de synes om monteringen.

Lurer fortsatt på akkurat hva det er i luften jeg reagerer på. Har vært ute en stund og fungert helt fint, sitter inne med ovnen og blir dårlig selv når jeg sitter ved siden av vinduet som er åpent. Bare glør igjen i ovnen nå.

Det er slags ytterplate på ovnens langside mot brannmuren, med et tynt luftrom som skal fange varme og sende det oppover istedenfor mot veggen. Husker montøren gjorde et poeng av det, men jeg vet ikke om det hjelper eller gjør det verre. Eller om det gjemmer seg støv inni der jeg ikke har tenkt over å fjerne.

Lenke til kommentar

Nye ovner bør alltid monteres på sommeren, slik at man kan åpne alle dører og vinduer (og koble ut brannalarmen) og så fyre ovnen god og varm.

Samme hva produsenten sier i brosjyren er det alltid støv/ovnssverte/maling/fett som vil brenne og /eller fordampe fra en ny ovn. I tillegg vil ofte maling på brannmur, lim i gulvbelegg etc. gasse litt ekstra når de plutselig blir varmere enn de har vært før.

Fyr hardt i ovnen med god lufting (evt gå ut, og bare ta en tur innom og pass på ovnen hvert kvarter eller noe) så er det nok i orden.

Lenke til kommentar

Har allerde brent hardt i denne ovnen før.

Jeg tror jeg er avhengig av å få en uavhengig part med kompetanse til å personlig oppleve ovnen i en hel dag, skal det være mulig å få noen til å forstå hva som foregår. Jeg har akkurat luftet ut huset med gjennomtrekk i noen minutter, og likevel merker jeg noe fra den ovnen som jeg sist brukte i går. Det må være et eller annet som oser, men dette virker som en eller produksjonsfeil eller monteringsfeil og/eller at ovnen har brent noe i veggene/golvet, men det må det da også bli slutt på etter å ha brukt ovnen mye.

Lurer på om jeg har blitt allergisk mot selve lukten av vanlig bruk av ovnen, etter at jeg reagerte på det som ovnen var dekt med fra starten av, men det trodde ikke allergiforbundet var mulig. Kan heller ikke tro at det er noe jeg innbiller meg, for jeg har virkelig prøvd å ignorere det i flere omganger før, har aldri lykkes, blir bare dårlig av å ha ovnen gående med mindre jeg lufter ut mer enn ovnen varmer.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Ser denne er noen år gammel, men jeg måtte Google "hodepine og vedovn" i dag, da jeg er på hytta og har fått intens hodepine av fyringen. Tror det må være en form for allergi. Det er den samme hodepinen jeg kjenner etter å ha vært fysisk på jobb, Jobben min er lokalisert ved et stort trafikkert kryss med mye svevestøv og "lokk" som følge av inversjon. Har aldri tenkt over det tidligere, men etter covid har det vært stort sett hjemmekontor. De få gangene jeg har vært på jobben og dersom det har vært kaldt og stillestående vind har jeg fått den samme hodepinen. Vi har ikke vedfyring hjemme, så der kjenner jeg ingenting til dette.

For ca 15 år siden hadde vi mugg i et hjørne på arbeidsplassen. Jeg husker at jeg alltid reagerte med hodepine hvis jeg satt i nærheten av dette hjørnet (de fant soppen lenge etter, da de åpnet opp veggene). 

Fant du ut noe mer om din hodepine? Denne ovnen her på hytta er en peis som har stått her i minst 20 år, så det er ikke det at den er ny😄

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...