G Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 (endret) Alle nye LGA1151 hovedkort har både USB 3.1 1.gen og 2.gen. Her er hovedkortet som er i PCen som diskuteres, som du mente ikke var godt nok: https://www.komplett.no/product/1103079/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/asus-rog-strix-z390-f-gaming-s-1151#technical-details Den har 2x USB 3.1 1.gen, 3x USB 3.1 2.gen og 1x USB-C 2.gen. Så hva var poenget ditt med hovedkort valg? Alle disse muligheten får man med alle nye hovedkort uavhengig av pris. Greit å være obs på, så har jeg ihvertfall tilføyd trådstarter kjøper noe kunnskap å være klar over: One tip: a lot of listings don't specify gen 1 vs gen 2 but instead specify the throughput--if it says 5gbps that's gen 1 vs if it says 10gbps that's gen 2. Hvordan du får spunnet mer vev omkring min uttalelse. Du er kun ute etter å kverrulere. Jeg valgte der og da å ikke gå i dybden på hovedkortkomponenten og det er det du jakter på grunnlag av. Gratulerer du gadd å slå opp og fant ut at det var blant et av de nyere kortene (nyeste kaller du det faktisk for, ganske bastant av deg): Hovedkortet kan for alt jeg ikke har satt meg inn i være verdt alt i fra hver krone, til at dette er en komponent du skulle ønsket var nyere. Uansett så høres det ut som et gaming-kort på navnet. Det duger nok mer enn nok. Prøv et fair prutemonn på det uansett. Jeg sa ikke at det ikke var godt nok, gjorde jeg vel? Det er dette jeg mener, at du rett og slett er en uærlig debattant. Jeg liker uærlige folk mindre. Feil, du har så mye feil. Du kaller hardware i fra 2017 nytt vel og merke (ref. til 1080 ti diskusjonen), her har du noen 1151 sokkelbaserte chipset som mangler USB 3.1 Gen2 (10 Gbps): https://ark.intel.com/products/133348/Intel-H310-Chipset år 2018, 2. kvartal https://ark.intel.com/products/125903/Intel-Z370-Chipset år 2017, 4. kvartal Begge disse finnes altså i sokkel 1151 Edit: Gidder ikke å lete blant haugen av kort, hvilket som var det siste ut i butikk. Gikk like greit til CES 2019, bare for å poengtere at du tar risk med å være bastant gang på gang på gang. Du påstod jo at kortet som sitter i kabinettet i førstepost av diskusjonstråden er det nyeste som fantes. For å sette det på spissen da, så er jo dette nyere: https://www.pcbuildersclub.com/en/2019/01/asus-rog-dominus-extreme-motherboard-monster-for-intel-xeon-w-3175x-with-28-cores/ Det vil alltid være et nyere kort å finne enten i butikk, eller så ligger det like om hjørnet. Det er mindre aktuellt nøyaktig når dette eksempelkortet blir å finne i butikk, for det var ikke poenget å nøyaktig finne et slikt dersom det var et kriterie om at det må ligge for salg. Men likevel, heftige saker. Endret 1. februar 2019 av G Lenke til kommentar
Daniel.ab Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 Greit å være obs på, så har jeg ihvertfall tilføyd trådstarter kjøper noe kunnskap å være klar over: Hvordan du får spunnet mer vev omkring min uttalelse. Du er kun ute etter å kverrulere. Jeg valgte der og da å ikke gå i dybden på hovedkortkomponenten og det er det du jakter på grunnlag av. Gratulerer du gadd å slå opp og fant ut at det var blant et av de nyere kortene (nyeste kaller du det faktisk for, ganske bastant av deg): Jeg sa ikke at det ikke var godt nok, gjorde jeg vel? Det er dette jeg mener, at du rett og slett er en uærlig debattant. Jeg liker uærlige folk mindre. Feil, du har så mye feil. Du kaller hardware i fra 2017 nytt vel og merke (ref. til 1080 ti diskusjonen), her har du noen 1151 sokkelbaserte chipset som mangler USB 3.1 Gen2 (10 Gbps): https://ark.intel.com/products/133348/Intel-H310-Chipset år 2018, 2. kvartal https://ark.intel.com/products/125903/Intel-Z370-Chipset år 2017, 4. kvartal Begge disse finnes altså i sokkel 1151 Edit: Gidder ikke å lete blant haugen av kort, hvilket som var det siste ut i butikk. Gikk like greit til CES 2019, bare for å poengtere at du tar risk med å være bastant gang på gang på gang. Du påstod jo at kortet som sitter i kabinettet i førstepost av diskusjonstråden er det nyeste som fantes. For å sette det på spissen da, så er jo dette nyere: https://www.pcbuildersclub.com/en/2019/01/asus-rog-dominus-extreme-motherboard-monster-for-intel-xeon-w-3175x-with-28-cores/ Det vil alltid være et nyere kort å finne enten i butikk, eller så ligger det like om hjørnet. Det er mindre aktuellt nøyaktig når dette eksempelkortet blir å finne i butikk, for det var ikke poenget å nøyaktig finne et slikt dersom det var et kriterie om at det må ligge for salg. Men likevel, heftige saker. Tror du snart bør gi deg før du ser ut som en komplett idiot Z390 ER nyste generasjon hovedkort til 1151 sokkel. Hovedkortet du fant som er "nyere" er ikke til 1151 sokkel. Det er hovedkort av Z390 typen som er lansert både før og etter det omdiskuterte kortet, men Z390 er nyeste generasjon hovedkort som ble lansert til Intel 9th gen prosessorer. 4 Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 (endret) That escalated quickly. Hovedkortet her er så godt som helt nytt. Ble lansert like før jul. CPU er også helt ny. SSDene er fortsatt top notch. Skjermkortet er ikke flett nytt, men du får dem ikke billigere enn 5-6k på brukmarkedet fortsatt. Kabinett er en smakssak, og jeg ville nok ikke kjøpt akkurat dette, men jeg vil likevel påstå at dette har en viss verdi i en komplett PC (alternativet vil være å få alt i deler, uten kabinett?). CPU-kjøler er vel en heltAIO-kjølerne? Jeg har kjørt luft i over 10 år, så jeg har ingen peiling her. Ideelt sett skulle rambrikkene vært raskere, samtidig koster 32GB (2 x 16GB) 3000MHz brikker bare 2k. Om PSU er gold eller titanium sertifisert hadde jeg brydd meg lite om. Så lenge man ikke driver med mining eller Folding@home, trekker den ikke mer enn 10-20 % store deler av døgnet. Står PCen på 24 timer i døgnet, og brukes med høy last 2-3 timer i døgnet utgjør kostnadsforskjellen mellom gold og titanium 20-30 kroner for denne riggen. Jeg antar at riggen trekker rundt 500W på maks last, uten overklokk. I forhold til nypris, er det særlig skjermkort, rambrikker og skjerm jeg ville trukket fra på. Skjermen ville jeg ikke hatt. Rambrikkene skulle jeg gjerne vært foruten, og skjermkortet mener jeg ikke har større verdi enn tilsvarende ligger ute for på bruktmarkedet (mellom 5-6.000). Endret 1. februar 2019 av Prusk Lenke til kommentar
Mickey_OT Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 Hei. Vurderer å handle denne PC pakken brukt. Hva vil dere si er er fair pris? Ønsker ikke å komme med skambud, men er jo tross alt brukt. Nypris er vel ca 25 000,- Specs: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151 Intel core i9-9900K Hyper X Fury DDR4 2666MHz 16 GB Gigabyte GeForce GTX 1080 TI Gaming OC Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD (x2) Corsair TX750M, 750W PSU Corsair H100x Liquid CPU kjøler NZXT H500 kabinett Sort Skjerm: BenQ 28’ 4K LED EL2870U ( 3860 x 2160, 1ms, 1000:1, Speakers, HDMI/DP) Det er fremdeles et godt kjøp til 14000-15000. Kanskje til og med 16000. Så dersom selger kun ønsker bud så forsøk det. Er det en du kjenner? Lenke til kommentar
thoomaas Skrevet 1. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2019 Det er fremdeles et godt kjøp til 14000-15000. Kanskje til og med 16000. Så dersom selger kun ønsker bud så forsøk det. Er det en du kjenner? Kjenner han ikke nei, bor i samme by bare. Skal forhøre meg om pris. Tanken var egentlig å gå for prisklasse rundt 10 000,- Men tenkte dette kunne være en god investering for tiden fremover. Mvh Thomas 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 2. februar 2019 Del Skrevet 2. februar 2019 (endret) Tror du snart bør gi deg før du ser ut som en komplett idiot Z390 ER nyste generasjon hovedkort til 1151 sokkel. Hovedkortet du fant som er "nyere" er ikke til 1151 sokkel. Det er hovedkort av Z390 typen som er lansert både før og etter det omdiskuterte kortet, men Z390 er nyeste generasjon hovedkort som ble lansert til Intel 9th gen prosessorer. Tydeligvis fikk man napp på å skrive noe som ikke er 100 % innenfor, omtrent som Emile the rat ofte nok driver på, når han plukker i andres innlegg (debattstilen hans). Flott å se at det funker da, så kan man jo velge å bli som Emile the rat, eller la være å drive med uærlighet. Du misset tydeligvis poenget Daniel.ab Du glemte å se særlig på at det var den bastante framferden til Emile the rat jeg egentlig hang litt ut. Er man bastant for ofte så går man til slutt i baret. Noe jeg har vist til at Emile the rat har gjort mange ganger i løpet av denne relativt få antall innlegg til nå. For ordens skyld så har jeg laget en egen debattråd for "strømgrums" som kan ødelegge PSU. Jeg har til nå fått et vettugt svar som jeg stoler på at stemmer godt. Emile the rat får nødvendigvis bryne seg på påstanden videre da, og gå rundt i en drømmeverdenen hans "hvor overspenningsbeskyttelse i PSU er tilstrekkelig". Hva på strømnett er mest ødeleggende for en PSU uten UPS eller annen sikring? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1836430 Ref. Emile the rat sin tidligere ranting mot meg for å dele livserfaringer på ærlig måte. Feilen "ligger i" hardware, men ble fikset gjennom software, så jeg har ikke helt feil her. Bare ett eksempel på mange artikler om dette: https://www.tek.no/artikler/na-skal-intel-ha-fikset-de-odelagte-spectre-oppdateringene-sine/430070 Men fortell meg, hvorfor virker jeg ikke overbevisende om kunnskapene mine? Jeg rettet en del på en rekke feilpåstander du slang rundt med deg, pek gjerne på om jeg skrev noe feil. Er mer du som virker lite overbevisende når du begynner å vase om fare ved ustabilt strømnett på en PSU som har overspenningsvern innebygd. Bare her viser du jo totalt mangel på kunnskap. Ikke for å nevne at du tror z390 er et gammalt hovedkort når det er det nyeste på markedet. Jeg prøver ikke å latterliggjøre noen, men det må være lov å korrigere folk når de gir råd som er totalt villredende og missvisende. Ikke si jeg diktet opp noen av dine påstander, har ikke redigert noe av teksten hvor jeg siterer deg. Så det er fult ut dine ord. Det du gir er ikke veiledning, når du kommer med masse synsing som ikke har rot i virkelighet. Å skrive at 1080ti er eldgammalt, at man burde gå for nyere mobo enn z390 når det er det nyeste på markedet, og vase om at strømforsyningen muligens ryker pga. ustabilt strømnett (når det i utgangspunktet ikke er mulig med den strømforsyningen), da veileder du ikke trådstarter. Da villreder du, punktum. Det handler ikke om å være kresen, til den riggen, med kun ett skjermkort og lavfrekvens RAM så er en platinum PSU helt bortkasta. Den lille ekstra effekten som Platinum gir over Gold vil aldri bli brukt av komponentene. Det blir som at man skulle anbefalt noen å kjøre på med 2080ti dersom man ønsket å spille på en 60Hz 1080p skjerm fordi man er "kresen" på GPU. Man må kjøpe komponenter etter behovet og hva som er balansert i forhold til resten. Og da gir ikke Platinum noe mer mening til den riggen. Dette blir bare en stråmann når du ikke har noen beviser for denne subjektive opplevelsen du har hatt. Sier ikke at mandagsprodukter kan forekomme, men Corsair PSUene er jevnt over veldig gode. I tillegg har de garanti som dekker skade dersom den skulle ryke eller skade andre komponenter, som gjør det ganske meningsløst å henge seg opp i slik du gjorde. 2017 er ikke gammel hardware, eneste skjermkortet på markedet i dag som kan slå 1080ti er 2080ti. Da blir det bare for dumt å klage på at det burde vært billigere bare fordi det er "gammalt". Er ikke datoen som avgjør prisen/verdien, men ytelsen, og der er de eneste alternativene 2080/2080ti om man skal noe som er like bra eller bedre. 1080 ti er fortsatt et toppkort. Siter deg: "Relativt ny CPU da, den koster sikkert noen kroner", vet ikke hvem du kaller usikker, men å kalle det nyeste på markedet relativt nytt, og at det sikkert koster noe, unnskyld men da får jeg ikke inntrykk av at du kan mye på feltet. Du får kalle meg nedlatende om du vil, og fyre tilbake med personangrep om at jeg må være ung og ha lav selvtillit. Greit nok. Når du skriver på et forum, og strør om deg med usannheter, så må du også tåle å bli korrigert på. Det har ingenting med verken meg eller deg som person. Burde gå an å ta til seg ting, uten å gå rett på person. Jeg skriver ikke her for å være nedlatende mot noen, men ganske enkelt fordi trådstarter spør om råd, og da er det viktig mener jeg at trådstarter får korrekt informasjon. Jeg vet ikke hvilke kunnskaper trådstarter innehar, men det er uheldig om trådstarter skal bli fylt med feilinformasjon, kun fordi ingen tørr å rette på ting. Emile the rat sin videre ranting om emnet PSU: Og det strømgrums? Hva mener du med strømgrums? Kan du forklare? Dette høres bare ut som en stråmann fordi du ikke har flere argumenter. Enten det, eller så vet du ikke mye om el-fag. Jeg har stor respekt for andre som har kvalifikasjoner, men jeg tar ikke av meg hatten for de med mangel på kvalifikasjoner. Da er det på sin plass at man blir rettet på. @Emile the rat: Er du en så usikker forumdeltaker at du hele veien må kalle ting for stråmenn, hva andre forteller om? Ærlig talt: et par hendelser med dårlig strøm som ødela to PSU-er av forskjellig merke, det har jeg allerede fortalt. Skal du ha vitneforklaringer framlagt i fra bedriten, eller hva pokker forventer du egentlig? Jeg vet nok om utrygge forhold som kan oppstå med strømnettet. Jeg har lest meg til ting, jeg eier selv UPS og man behøver ikke være en fullt utdannet elektriker for å vite dette. Du kan få enkle greie beskyttelsesmekanismer på f.eks. Clas Ohlsson. Slike butikkselgere kan ofte være veldig flinke, mens andre kan jo ikke absolutt alt. Har det slått deg at andre enn elektrikere faktisk kan litt om elektrisitet? Vennligst ikke heng deg på med en latterliggjøring av valget Clas Ohlsson. Det finnes innimellom folk som har elektrikerutdannelse blant selgere der også. Det vil selvsagt variere fra butikk til butikk, men jeg har møtt et par slike. I tillegg så vet IT-folk mye om dette også. De kan selge deg en UPS, dersom du selv skulle oppleve å bo i et bygg med eksterne eller interne problemer, eller dersom du simpelthen vil ta ekstra forhåndsregler så ødelagt elektronikk ikke skal skje deg. Dette temaet kan jeg faktisk ganske mye om, fordi jeg har en interesse for det. Du har rett og slett bommet noe på debattant. Jeg kjøpte min første egen UPS i andre halvdel av 90-tallet, og da måtte jeg jo lese litt så jeg skulle velge et godt merke og riktig type. Betalte 5 tusen for en med top notch online-beskyttelsesgrad den gang. Jeg har ikke latterliggjort noen, har heller ikke gått på person slik du gjør med meg. Jeg har kun enkelt tatt tak i usannhetene dine og all feilinformasjonen din. Tåler du ikke det så burde du heller la være å kommentere. Dette blir siste post fra meg til deg, å diskutere videre med deg om hvor «fæl» jeg er som person for å rette på feilinformasjonen din, det fører bare til mer avsporing. Stikkordet er at du har benyttet deg av hersketeknikker. Jeg forstår ikke hvorfor du har fått flere likes på akkurat dette innlegget. Det rosemaler ikke akkurat din personlighet på noen bedre måte akkurat. Markerte i blått: Det er en sannhet med store modifikasjoner vil jeg påstå. Jeg har også korrigert på en del av dine egne feil for å ha nevnt det tilbake. Endret 2. februar 2019 av G 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 2. februar 2019 Del Skrevet 2. februar 2019 (endret) Kjenner han ikke nei, bor i samme by bare. Skal forhøre meg om pris. Tanken var egentlig å gå for prisklasse rundt 10 000,- Men tenkte dette kunne være en god investering for tiden fremover. Mvh Thomas Det er et godt argument å begynne med i tilfelle du ikke føler deg trygg i kjøpslåingen som må til. Det legger litt basis i at riggen er litt dyr, og du kunne tenkt at han imøtekom ihvertfall litt prisavslag. Så det argumentet bør du nytte for hva det er verdt! Riggen har så dyre deler at du ikke kan forvente de største prisavslagene. Men brukt er brukt. La oss si at selger sikler etter nye deler, eller er kommet i luksusfelle-knipe. Dersom den ikke omsetter raskt så vil du som kjøper ha fordelen med å kunne diktere ned prisen noe til du da møter komfortsonen som selger ikke kan gå under. Noen er flinkere å prate og har allerede erfaring i å kjøpslå. En gang må du jo begynne. Smart av deg å sjekke hva bruktdelene har av verdi, så du er litt beredt hva som er mulig å få til kjøpslåing om. Det er også lov å spørre selger om han er villig til å plukke ut en komponent du kunne ønske deg å kjøpe en lavere spec'et utgave av. Om han er villig til å legge den ut som en separat del på finn, og du kjøper det andre som du synes er verdt investeringen. Mange veier til Rom. Endret 2. februar 2019 av G Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 3. februar 2019 Del Skrevet 3. februar 2019 (endret) Får du den 30% ned fra dagens ny priser nedenfor så kan du være fornøyd. Denne pc'en er bygget med gode komponenter. Det svakeste punktet er middels ram hastighet, men dette er ikke noe stort problem (trolig ikke merkbart). Priser ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151, kr 2489 Intel core i9-9900K, kr 5295 Hyper X Fury DDR4 2666MHz 16 GB, kr 1400 Gigabyte GeForce GTX 1080 TI Gaming OC, kr 8500 2x Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD (x2), kr 2576 Corsair TX750M, 750W PSU, kr 977 Corsair H100x Liquid CPU kjøler, kr 869 NZXT H500 kabinett, kr 850 Totalt for pc, kr 22956 Sort Skjerm: BenQ 28’ 4K LED EL2870U, kr 2823 Endret 3. februar 2019 av Svein M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå