thoomaas Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 (endret) Hei. Vurderer å handle denne PC pakken brukt. Hva vil dere si er er fair pris? Ønsker ikke å komme med skambud, men er jo tross alt brukt. Nypris er vel ca 25 000,- Specs: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151 Intel core i9-9900K Hyper X Fury DDR4 2666MHz 16 GB Gigabyte GeForce GTX 1080 TI Gaming OC Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD (x2) Corsair TX750M, 750W PSU Corsair H100x Liquid CPU kjøler NZXT H500 kabinett Sort Skjerm: BenQ 28’ 4K LED EL2870U ( 3860 x 2160, 1ms, 1000:1, Speakers, HDMI/DP) Endret 31. januar 2019 av thoomaas Lenke til kommentar
Mickey_OT Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 18000 kanskje? Er det med kvittering? Lenke til kommentar
thoomaas Skrevet 31. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2019 18000 kanskje? Er det med kvittering? Er med kvittering ja. Er oppsettet greit da, burde noe vært byttet ut? Lenke til kommentar
Mickey_OT Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Det ser greit ut hvis du får det for 18000, eneste ankepunktet er Rammen... står ikke i stil med det vasseste konsumer prossessoren til Intel. Lenke til kommentar
Mickey_OT Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 nei fankern prøv 14000 trodde skjermen var dyrere mer high end enn som så Lenke til kommentar
thoomaas Skrevet 31. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2019 Det ser greit ut hvis du får det for 18000, eneste ankepunktet er Rammen... står ikke i stil med det vasseste konsumer prossessoren til Intel. Skjønner! Den kan byttes ut etterhvert. Men hva med 1080 TI? Er det verd det i forhold til eks RTX 2080? Lenke til kommentar
Mickey_OT Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 er ikke store ytelses hoppet fra et 1080 ti til et 2080. Lenke til kommentar
G Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 (endret) Hei. Vurderer å handle denne PC pakken brukt. Hva vil dere si er er fair pris? Ønsker ikke å komme med skambud, men er jo tross alt brukt. Nypris er vel ca 25 000,- Specs: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151 Intel core i9-9900K Hyper X Fury DDR4 2666MHz 16 GB (ikke særlig mye RAM i 2019, DDR-4 er rimelig) Gigabyte GeForce GTX 1080 TI Gaming OC (gammelt) Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD (x2) Corsair TX750M, 750W PSU (ikke noe spesiellt med denne, nokså lav, eller middels effekt, men kan også være mer enn nok, alt ettersom utstyr som trekker hva) Corsair H100x Liquid CPU kjøler NZXT H500 kabinett Sort Skjerm: BenQ 28’ 4K LED EL2870U ( 3860 x 2160, 1ms, 1000:1, Speakers, HDMI/DP) Har forsøkt å markere ting jeg mener ikke har så stor verdi. Det som ikke er markert ønsker jeg ikke å ta stilling til, for jeg er usikker. SSD-en har kanskje verdi enda, men selv pris på SSD vil før eller siden snart få et sabla nedrykk spår jeg, dersom de ikke holder igjen på produksjonen. Jeg har ellers ingen forhold til vannkjøling. Skjermen, merket er vel et billigmerke, 4K er det ingenting magisk med lengre. Tror ikke den har stor pengeverdi, men kan ha helt kurant bruksverdi. Relativt ny CPU da, den koster sikkert noen kroner: https://ark.intel.com/products/186605/Intel-Core-i9-9900K-Processor-16M-Cache-up-to-5-00-GHz- https://www.komplett.no/product/1097872/datautstyr/pc-komponenter/prosessorer/intel-core-i9-9900k-prosessor# La oss si du gir vedkommende kr 4500 - kr 5000 for CPU-en så gi litt mindre (legge på) for totalpakken av resten. Det ville jeg forsøkt med. Er forskjellige RAM-modeller. Tok bare for enkelthetsskyld første på listen (småprute): https://www.komplett.no/product/922311/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/hyperx-fury-ddr4-2666mhz-16gb PSU hadde jeg prutet nokså hardt på. Er jo kun 80 Gold nivå på den (kr 400??). PSU-er har en ekkel tendens til å ryke i strømnett som er ustabile. Den kan allerede være svekket for alt man vet: https://www.komplett.no/product/915833/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/corsair-tx750m-750w-psu# Kabinetter kastes etter en. Fra en kr 600 og oppover nye. Ville ikke gitt mer enn 70 % av nypris på kabinett ihvertfall (synser litt).. Dessuten så står kabinettet mest utsatt til for å få skjønnhetsmessige skavanker, alt etter hvem du har med å gjøre som tidligere bruker. Har ikke så godt forhold til skjermkort. Vet bare det er en steingammel modell. Yter bra, så dere får forhandle om hva det evt. kan være verdt. Man ender tilbake i år 2016 eller nærmere dagens dato. Her er Wiki om hele 10-serien: https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_10_series Ser 1080 holder seg bra i pris, du får finne nøyaktig den modellen som sitter i maskinen og forhandle: https://www.prisjakt.no/category.php?k=v2726 Med tanke på alt det nye som skal komme av skjermkort så hadde jeg valgt å ordlegge meg med det som prutegrunnlag. Klem så langt du tør. PC består av så mye deler, så du må evt. bryte det ned. Når du har funnet en pris du tror det er verdt eller du ønsker å forsøke å prute med, så begynn forsiktig og si at det ikke er alt som sitter i kabinettet du synes er optimalt. Kom med forsøk me prutebud, og forklar så litt om hvorfor du synes enkelte komponenter holder seg i verdi og hvorfor enkelte komponenter ikke er verdt særlig mye. Det er det mest fair synes nå jeg. Hovedkortet kan for alt jeg ikke har satt meg inn i være verdt alt i fra hver krone, til at dette er en komponent du skulle ønsket var nyere. Uansett så høres det ut som et gaming-kort på navnet. Det duger nok mer enn nok. Prøv et fair prutemonn på det uansett. Ikke prute så voldsomt hardt på CPU og de 2 SSD-ene. Det er mitt sluttråd. Skjermkort må du ha, men hva er det nå verdt da? De tre komponentene vil jeg si er essensielle for å ikke skamby, men skjermkortet er det jeg er mest skeptisk til om holder seg i verdi av de tre typene komponent. Ellers så har alle dagens CPU-er stort sett bugs, men dessverre så selges det fortsatt CPU-er som behøver OS-rettinger for å kompensere for bugs. Om du ikke må ha maskin, og om du ikke synes at dette var et spesiellt kupp, så ha is i magen og vent på nye CPU-generasjoner. Jeg har ikke stort behov for en sterk PC selv, så jeg har av slike grunner ventet kjempelenge på gjerdet, og 2018 har vært helt jævlig med meltdown og spectre CPU-bugs. Derfor blir jeg på gjerdet. Men må du ha noe i dagens PC-marked så kan du nesten ikke bruke det bugs-argumentet annet enn som et sitt-lengre-på-gjerdet-argument. Du kan nok ikke prute særlig av de grunner altså. Da må du i såfall være skamheldig. Endret 31. januar 2019 av G Lenke til kommentar
thoomaas Skrevet 31. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2019 Har forsøkt å markere ting jeg mener ikke har så stor verdi. Det som ikke er markert ønsker jeg ikke å ta stilling til, for jeg er usikker. SSD-en har kanskje verdi enda, men selv pris på SSD vil før eller siden snart få et sabla nedrykk spår jeg, dersom de ikke holder igjen på produksjonen. Jeg har ellers ingen forhold til vannkjøling. Skjermen, merket er vel et billigmerke, 4K er det ingenting magisk med lengre. Tror ikke den har stor pengeverdi, men kan ha helt kurant bruksverdi. Relativt ny CPU da, den koster sikkert noen kroner: https://ark.intel.com/products/186605/Intel-Core-i9-9900K-Processor-16M-Cache-up-to-5-00-GHz- https://www.komplett.no/product/1097872/datautstyr/pc-komponenter/prosessorer/intel-core-i9-9900k-prosessor# La oss si du gir vedkommende kr 4500 - kr 5000 for CPU-en så gi litt mindre (legge på) for totalpakken av resten. Det ville jeg forsøkt med. Er forskjellige RAM-modeller. Tok bare for enkelthetsskyld første på listen (småprute): https://www.komplett.no/product/922311/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/hyperx-fury-ddr4-2666mhz-16gb PSU hadde jeg prutet nokså hardt på. Er jo kun 80 Gold nivå på den (kr 400??). PSU-er har en ekkel tendens til å ryke i strømnett som er ustabile. Den kan allerede være svekket for alt man vet: https://www.komplett.no/product/915833/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/corsair-tx750m-750w-psu# Kabinetter kastes etter en. Fra en kr 600 og oppover nye. Ville ikke gitt mer enn 70 % av nypris på kabinett ihvertfall (synser litt).. Dessuten så står kabinettet mest utsatt til for å få skjønnhetsmessige skavanker, alt etter hvem du har med å gjøre som tidligere bruker. Har ikke så godt forhold til skjermkort. Vet bare det er en steingammel modell. Yter bra, så dere får forhandle om hva det evt. kan være verdt. Man ender tilbake i år 2016 eller nærmere dagens dato. Her er Wiki om hele 10-serien: https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_10_series Ser 1080 holder seg bra i pris, du får finne nøyaktig den modellen som sitter i maskinen og forhandle: https://www.prisjakt.no/category.php?k=v2726 Med tanke på alt det nye som skal komme av skjermkort så hadde jeg valgt å ordlegge meg med det som prutegrunnlag. Klem så langt du tør. PC består av så mye deler, så du må evt. bryte det ned. Når du har funnet en pris du tror det er verdt eller du ønsker å forsøke å prute med, så begynn forsiktig og si at det ikke er alt som sitter i kabinettet du synes er optimalt. Kom med forsøk me prutebud, og forklar så litt om hvorfor du synes enkelte komponenter holder seg i verdi og hvorfor enkelte komponenter ikke er verdt særlig mye. Det er det mest fair synes nå jeg. Hovedkortet kan for alt jeg ikke har satt meg inn i være verdt alt i fra hver krone, til at dette er en komponent du skulle ønsket var nyere. Uansett så høres det ut som et gaming-kort på navnet. Det duger nok mer enn nok. Prøv et fair prutemonn på det uansett. Ikke prute så voldsomt hardt på CPU og de 2 SSD-ene. Det er mitt sluttråd. Skjermkort må du ha, men hva er det nå verdt da? De tre komponentene vil jeg si er essensielle for å ikke skamby, men skjermkortet er det jeg er mest skeptisk til om holder seg i verdi av de tre typene komponent. Ellers så har alle dagens CPU-er stort sett bugs, men dessverre så selges det fortsatt CPU-er som behøver OS-rettinger for å kompensere for bugs. Om du ikke må ha maskin, og om du ikke synes at dette var et spesiellt kupp, så ha is i magen og vent på nye CPU-generasjoner. Jeg har ikke stort behov for en sterk PC selv, så jeg har av slike grunner ventet kjempelenge på gjerdet, og 2018 har vært helt jævlig med meltdown og spectre CPU-bugs. Derfor blir jeg på gjerdet. Men må du ha noe i dagens PC-marked så kan du nesten ikke bruke det bugs-argumentet annet enn som et sitt-lengre-på-gjerdet-argument. Du kan nok ikke prute særlig av de grunner altså. Da må du i såfall være skamheldig. Takk for utfyllende svar! Skal høre med han og se om vi ikke blir enig. Mvh Thomas Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Synes 18k høres ut som en fair pris. Er det med OS også?2000 ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-11515000 Intel core i9-9900K800 Hyper X Fury DDR4 2666MHz 16 GB 5500 Gigabyte GeForce GTX 1080 TI Gaming OC 2000 Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD (x2)600 Corsair TX750M, 750W PSU500 Corsair H100x Liquid CPU kjøler400 NZXT H500 kabinett1000 BenQ EL2870U Jeg ville prøvd å kjøpe den uten skjerm. Skjermen og rammen er det som står minst i stil til resten av riggen. Skulle jeg solgt maskinen ville jeg ikke akseptert å selge uten ram, men uten skjerm er mer realistisk. Lenke til kommentar
thoomaas Skrevet 31. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2019 Synes 18k høres ut som en fair pris. Er det med OS også? 2000 ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151 5000 Intel core i9-9900K 800 Hyper X Fury DDR4 2666MHz 16 GB 5500 Gigabyte GeForce GTX 1080 TI Gaming OC 2000 Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD (x2) 600 Corsair TX750M, 750W PSU 500 Corsair H100x Liquid CPU kjøler 400 NZXT H500 kabinett 1000 BenQ EL2870U Jeg ville prøvd å kjøpe den uten skjerm. Skjermen og rammen er det som står minst i stil til resten av riggen. Skulle jeg solgt maskinen ville jeg ikke akseptert å selge uten ram, men uten skjerm er mer realistisk. Takk for innspill! Er uten OS. Lenke til kommentar
G Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 (endret) Om du tar sjansen så får du Windows 10 til ca. kr 60 - kr 70 eller liknende på Ebay. Du får da en product key som ihvertfall virker i starten. Har ikke hatt trøbbel enda med dette jeg. Men da har jeg brukt det på maskiner jeg gjerne ikke har tenkt å nytte daglig. Det er heller ikke noe jeg har drevet lenge på med, og jeg har ørten ordentlige Win10 lisenser ellers. Verdt å vite at går an å "lure seg" unna blodpris for Win10 på den måten. Prøv f.eks. med søket på Ebay slik: windows 10 pro key Endret 31. januar 2019 av G Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Har forsøkt å markere ting jeg mener ikke har så stor verdi. Det som ikke er markert ønsker jeg ikke å ta stilling til, for jeg er usikker. Her var det myt dum synsing. Når du ikke har snøring på hva du snakker om, så burde du ikke komme med slike råd. Bare det at du markerer et 1080 ti skjermkort som noe du mener ikke har stor verdi er latterlig, da dette fremdeles er et av de kraftigste skjermkortene på markedet. Skal bryte ned alt som var feil/kunnskapsløst med de rådene du gir. Relativt ny CPU da, den koster sikkert noen kroner: https://ark.intel.com/products/186605/Intel-Core-i9-9900K-Processor-16M-Cache-up-to-5-00-GHz- https://www.komplett.no/product/1097872/datautstyr/pc-komponenter/prosessorer/intel-core-i9-9900k-prosessor# La oss si du gir vedkommende kr 4500 - kr 5000 for CPU-en så gi litt mindre (legge på) for totalpakken av resten. Det ville jeg forsøkt med. Ellers så har alle dagens CPU-er stort sett bugs, men dessverre så selges det fortsatt CPU-er som behøver OS-rettinger for å kompensere for bugs. Om du ikke må ha maskin, og om du ikke synes at dette var et spesiellt kupp, så ha is i magen og vent på nye CPU-generasjoner. Relativt ny? Her er du helt på jordet, og så kraftig skivebom at det er flaut. 9-serien av Coffee Lake kom ut 4. kvartal 2018, så denne er jo helt fersk. Nei, alle dagens CPU-er har ikke bugs, og behøver OS-rettinger for å kompensere for bugs. Dette er bare rent svada, og noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Hvis du sikter til Meltown og Spectre skandalen, så var ikke denne hardware, men software basert, og ble fikset senere i Windows. Det har ingenting med produksjonsfeil på hardware, og det er per i dag ingen risiko med å kjøre intel CPU. Det er latterlig å anbefale trådstarter å vente på ny generasjon CPU, når det kom nye prosessorer for kun 3 mnd. siden. Kanskje du skal følge litt mer med før du kommer med slike absurde råd? (Og ja jeg vet at Zen 2 kommer) Hovedkortet kan for alt jeg ikke har satt meg inn i være verdt alt i fra hver krone, til at dette er en komponent du skulle ønsket var nyere. Uansett så høres det ut som et gaming-kort på navnet. Det duger nok mer enn nok. Prøv et fair prutemonn på det uansett. Dette hovedkortet kom ut for 3. mnd og er blant de nyeste i LGA-1151 socketen. Det at du skriver "komponent som du skulle ønsket var nyere" når det er blant. de nyeste hovedkortene du får, det blir bare latterlig, tydelig at du ikke har ssøring. Hvordan skal man ønske nyere, når det er av det nyeste spør jeg? For såvidt finnes det dyrere og heftigere hovedkort, men det har ikke noe for seg om man ikke skal kjøre flere skjermkort. Til og med overklokk burde funke greit på det skjermkortet, har lik-serie på mitt hovedkort, og det kjører fint med overklokk på både minne og RAM. Så til en den vanlige/gjennomsnittlige forbruker vil strengt tatt ikke dyrere hovedkort ha noe for seg. PS: Måtte le litt av "høres det ut som et gaming-kort på navnet", så vi er der ja. Skal sies at det ikke er navnet som avgjør om noe er gaming eller hvor bra det er. . PSU hadde jeg prutet nokså hardt på. Er jo kun 80 Gold nivå på den (kr 400??). PSU-er har en ekkel tendens til å ryke i strømnett som er ustabile. Den kan allerede være svekket for alt man vet: https://www.komplett...x750m-750w-psu# Her er du også på viddene. Du snakker som om det er en steingammal Chiftek PSU eller verre i PCen, noe som ikke er tilfelle. Corsair har god kvalitet på sine PSUer, og denne PSUen har 60mnd. garanti. Da ser jeg ikke helt problemet når kvittering følger med, da vil man jo få ny PSU erstatning dersom den (eller andre komponenter som følge av PSUen) ryker innen 5 år, selv om dette er usannsynlig med Corsair sine PSUer. 80 Gold er faktisk bedre enn 80 Bronze og 80 Silver som er det vanligste. Eneste bedre er 80 Platina, så blir jo helt malplassert å si at den KUN har 80 Gold når det er en av de beste sertifiseringene du kan få. I tillegg det med at de kan ryke i ustabile strømnett er tull, iværtfall om du kjøper en skikkelig strømforsyning. Corsair har overspenningsvern på alle sine PSU, så det er i teorien ikke mulig at denne PSUen kan ryke pga. ustabilt strømnett. Her bare gjetter du og tar fullstendig feil i dine antagelser. Har ikke så godt forhold til skjermkort. Vet bare det er en steingammel modell. Yter bra, så dere får forhandle om hva det evt. kan være verdt. Man ender tilbake i år 2016 eller nærmere dagens dato. Her er Wiki om hele 10-serien: https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_10_series Ser 1080 holder seg bra i pris, du får finne nøyaktig den modellen som sitter i maskinen og forhandle: https://www.prisjakt.no/category.php?k=v2726 Med tanke på alt det nye som skal komme av skjermkort så hadde jeg valgt å ordlegge meg med det som prutegrunnlag. Klem så langt du tør. PC består av så mye deler, så du må evt. bryte det ned. Vil heller si at du ikke har så godt forhold til PC komponenter generelt, da alt du skriver her er basert på antagelser. 1080 ti er ikke steingammalt, det kom ut i Mars 2017, ikke 2016, og det eneste som er nyere (og bedre) på markedet er Turing som kom i fjor høst. Det vil nok ikke komme noe nytt av skjermkort før tidligst høsten 2020, eller 2021, da 2080 ti kom på slutten av 2018. Hvis du sikter til AMD, så er RX Vega VII det eneste som kommer nå i 2019, og dette ligger under 1080 ti i ytelse, så argumentet ditt faller helt bort på at 1080 ti er gammalt og utdatert. Per nå er 2080 og 2080 ti de eneste skjermkortene på markedet som slår 1080 ti på ytelse, og vi vil nok ikke se noe annet kort enn 2080/2080ti som kan matche/utkonkurrere dette før tidligst 2020. Så det at det kommer "nye skjermkort" er ikke noe prutegrunnlag. Eneste nye som kommer dette året er RX Vega VII, som er dårligere 1080 ti, så her har man null prutegrunnlag. Når du har funnet en pris du tror det er verdt eller du ønsker å forsøke å prute med, så begynn forsiktig og si at det ikke er alt som sitter i kabinettet du synes er optimalt. Kom med forsøk me prutebud, og forklar så litt om hvorfor du synes enkelte komponenter holder seg i verdi og hvorfor enkelte komponenter ikke er verdt særlig mye. Det er det mest fair synes nå jeg. Men må du ha noe i dagens PC-marked så kan du nesten ikke bruke det bugs-argumentet annet enn som et sitt-lengre-på-gjerdet-argument. Du kan nok ikke prute særlig av de grunner altså. Da må du i såfall være skamheldig. Nå må du gi deg, lurer på hvordan PC du selv har siden du mener flere av komponentene i denne PCen ikke har særlig verdi, det skulle jeg likt og visst. Eneste som ikke har like høy verdi i dette oppsettet er RAMen, da den er treg og ikke helt matcher ytelsen til GPU og CPU. Disse komponentene skulle heller vært matchet med 3200Mhz eller høyere. I tillegg til at NZXT ikke har de beste kabinettene, da de har litt rotete løsning og ikke beste byggekvaliteten. Men for utenom disse to komponentene er det god verdi og top-notch hardware i denne PCen som annonseres. At du mener den er utdatert eller ikke av verdi synes jeg er veldig sært og spesielt. 4 Lenke til kommentar
G Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 (endret) Relativt ny? Her er du helt på jordet, og så kraftig skivebom at det er flaut. 9-serien av Coffee Lake kom ut 4. kvartal 2018, så denne er jo helt fersk. Nei, alle dagens CPU-er har ikke bugs, og behøver OS-rettinger for å kompensere for bugs. Dette er bare rent svada, og noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Hvis du sikter til Meltown og Spectre skandalen, så var ikke denne hardware, men software basert, og ble fikset senere i Windows. Det har ingenting med produksjonsfeil på hardware, og det er per i dag ingen risiko med å kjøre intel CPU. Det er latterlig å anbefale trådstarter å vente på ny generasjon CPU, når det kom nye prosessorer for kun 3 mnd. siden. Kanskje du skal følge litt mer med før du kommer med slike absurde råd? (Og ja jeg vet at Zen 2 kommer) 80 Gold er faktisk bedre enn 80 Bronze og 80 Silver som er det vanligste. Eneste bedre er 80 Platina, så blir jo helt malplassert å si at den KUN har 80 Gold når det er en av de beste sertifiseringene du kan få. I tillegg det med at de kan ryke i ustabile strømnett er tull, iværtfall om du kjøper en skikkelig strømforsyning. Corsair har overspenningsvern på alle sine PSU, så det er i teorien ikke mulig at denne PSUen kan ryke pga. ustabilt strømnett. Her bare gjetter du og tar fullstendig feil i dine antagelser Men for utenom disse to komponentene er det god verdi og top-notch hardware i denne PCen som annonseres. At du mener den er utdatert eller ikke av verdi synes jeg er veldig sært og spesielt. Det ligger i CPU, ikke i BIOS disse bugsene, Klarer du å være uenig i den påstanden? Hvorfor har media skrevet om det som om det er etset inn i silisiumet hele veien til gjeldsrådgivning i banken da for Intel sin del? Største skandalen for dem noensinne etc.. Vi blir nok uenige i om at du kan komme unna med å kalle det en software-bug. At det finnes ymse nivå i en CPU er noe helt annet. Du virker ikke overbevisende om kunnskapene dine. Ellers kan det hende jeg ikke er oppdatert på alt. Jeg la aldri skjul på at noe av hardware hadde høy verdi. Det er kun du som forsøker å latterliggjøre meg på så mange punkter du kan, så langt at du dikter opp noen av dem. Poenget var å gi trådstarter litt veiledning. Ok, jeg er kresen og ville ha valgt Platinum-sertifisert PSU personlig. De pengene i strøm vil man spare tilbake det investeringen er, dersom du makser den ut i Watt. Nå bør man ikke makse en PSU ut maks, men for regnestykket så blir det jo enklere å ta oppgitt Watt, enn å måtte pønske ut hva det reelle forbruket ditt vil bli. Det går bare ørlite lengre tid å tjene investeringen tilbake fordi forbruket var lavere enn det PSU-en kan yte. Gratulerer du tilførte debatten noe verdi i poenger om integrert beskyttelsesmekanismer i PSU. Jeg har sett flere PSU-er dø, og det selv i fra kvalitetsmerker som Corsair. Har ikke data på modell å tilby for det er litt tid siden. Men "skitten strøm" er et reellt problem som mange ikke tenker over før de har gjort seg en del erfaringer hvor de mister utstyr i hytt og pine. Om den skitne strømmen har lokalt opphav eller ligger på andre steder i strømdistribusjonsnettet har jo ingen praktisk betydning annet enn dersom man skulle rydde i EL-innstallasjonen i bygget man nytter. Tilbake til tema. Jeg viste til lenker, som viser at noen komponenter er dyre. Jeg hadde åpnet lenkene for å se nettopp det, før jeg formulerte meg. Du oppfører deg som en dårlig debattant. Bare det at du markerer et 1080 ti skjermkort som noe du mener ikke har stor verdi er latterlig, da dette fremdeles er et av de kraftigste skjermkortene på markedet. For min del så er 2017 gammel hardware, sorry det får bare bli slik. Jeg har ikke sagt at 1080 er dårlig, jeg har bare synset / ment noe om at jeg kanskje ikke er helt med på at det skal bære på verdi så lenge etter lansering. At det har lengre levetid i gamer-markedet har jeg forståelse for, da 1080 Ti var et toppkort. Det er likevel gammelt og du kan ikke skjule det faktum. Jeg la også til en lenke om hele 10-serien. Så kunne han selv lete nøyaktig alderen på kortet. Det kom jo også et takk for info tilbake fra trådstarter. Så noe må jeg vel ha delt grei veiledning på. Angående din sleivete måte å henge meg ut på. Du forteller om at CPU-en er nesten ny. Det er relativt riktig. Dette kom jo fram i fra min ark.intel-lenke. Så jeg har ikke påstått at den er veldig gammel. Derimot så har jeg utnevnt den som den mer verdifulle komponenten, om du gidder å bry deg med annet enn å kun lete etter dårlige formuleringer og grunnlag for å henge ut alle debattanter du måtte møte på din vei på dette forumet. Du hører rett og slett ut som en ung jypling av en bedreviter! Så uttrygg er du på deg selv at du må lete etter formuleringer som at jeg ikke kan alt om alle komponentene. Dette gjorde jeg simpelthen for at jeg skulle slippe å sette meg inn i absolutt alt, så kan andre komplementere med sin kunnskap der min skorter. Det er å være ærlig. Du er den uærlige debattanten her. Relativt ny? Her er du helt på jordet, og så kraftig skivebom at det er flaut. 9-serien av Coffee Lake kom ut 4. kvartal 2018, så denne er jo helt fersk. Nei, alle dagens CPU-er har ikke bugs, og behøver OS-rettinger for å kompensere for bugs. Dette er bare rent svada, og noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Hvis du sikter til Meltown og Spectre skandalen, så var ikke denne hardware, men software basert, og ble fikset senere i Windows. Det har ingenting med produksjonsfeil på hardware, og det er per i dag ingen risiko med å kjøre intel CPU. Det er latterlig å anbefale trådstarter å vente på ny generasjon CPU, når det kom nye prosessorer for kun 3 mnd. siden. Kanskje du skal følge litt mer med før du kommer med slike absurde råd? (Og ja jeg vet at Zen 2 kommer) Noen nysluppne CPU-er har feilrettinger, men de har ikke klart å fjerne alle feilene for det. Det sitter så dypt og er så vanskelig å rydde i, at de nok må jobbe lengre med redesign. Andre nyluppne CPU-modeller er reprinting av gamle CPU-er med mye flere bugs-rettelser enn ferskeste generasjon fra Intel. AMD har dessuten ikke meltdown-feilen i følge enkelte kilder, men de er også rammet av spectre-bugs. Coffee-Lake hører vel til en eldre generasjon, selv om den er kommet med en i9. Må nesten se tilbake på litt info der. Poenget om forskjeller på nysluppne Intel CPU-er er like fullt gyldig nok, og noe man bør ta hensyn til dersom man synes disse bugsene er ekle å ha ombord i sin rigg. https://ark.intel.com/products/186605/Intel-Core-i9-9900K-Processor-16M-Cache-up-to-5-00-GHz- Det er 9'nde generasjon. Må like fullt se litt i materien igjen.. Edit: Whiskey Lake is Intel's codename for the third 14 nm Skylake process-refinement, following Kaby Lake Refresh and Coffee Lake. Intel announced low power mobile Whiskey Lake CPUs availability on August 28, 2018.[1][2] It has not yet been advertised whether this CPU architecture contains hardware mitigations for Meltdown/Spectre class vulnerabilities—various sources contain conflicting information.[3][4][2][5] Unofficially it was announced that Whiskey Lake has hardware mitigations against Meltdown and L1TF while Spectre V2 requires software mitigations as well as microcode/firmware update.[6][7][8][9] Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Whiskey_Lake_%28microarchitecture%29 Siden Whiskey Lake er etterfølgeren til Coffee Lake mest sannsynlig, om en kan stole på Wikipedia der. Så skrives det fortsatt om bugs som ikke har fått skikkelig lappesaker i silisiumet på eldre generasjoner. Men at det kan tenkes at en framtidig Whiskey Lake reparerer flere bugs som fortsatt står åpne i hardware, men som må ha Win10 OS-rettelser for å funke "bedre" - her og nå i dag. CPU 9. generasjon Coffee Lake var jo det trådstarter fant i den riggen, altså den har noen ikke-rettede hardware bugs igjen.. Ferdig diskutert Så hvem framstår som idioten nå? Edit2: Intel said Tuesday afternoon that it's shipped updated patches to mitigate the Spectre and Meltdown vulnerabilities for Kaby Lake and Coffee Lake Core processors, plus additional Skylake chips. ... As always, the best protection against Spectre and Meltdown is to patch your PCs, especially as the new, updated code appears.Feb 21, 2018 Kilde: https://www.pcworld.com/article/3257224/security/intel-ships-new-spectre-patches-kaby-lake-and-coffee-lake.html De fikser ikke silisiumet ordentlig med en software patch oppå hardware her. Man kan risikere litt ytelsestap blant annet, samt at bugs i silisiumet forblir der det alltid ble etset inn i kretsene på Coffee Lake. Edit3: Denne artikkelen viser vel problemstillingen i et mer oversiktlig lys. Hvor man kan se hvor mye som blir reparert og på hvilken tilnærming det blir patchet. Fra generasjon til generasjon: https://www.anandtech.com/show/13400/intel-9th-gen-core-i9-9900k-i7-9700k-i5-9600k-review/2 Og denne kommentarten sier vel det meste om dette i grunn: The goal of moving the changes into hardware means that the hardware is always protected, regardless of OS or environment, and with the hope that any additional overhead created by a software fix can be lessened if done in hardware. Endret 31. januar 2019 av G Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Jeg la også til en lenke om hele 10-serien. Så kunne han selv lete nøyaktig alderen på kortet. Det kom jo også et takk for info tilbake fra trådstarter. Så noe må jeg vel ha delt grei veiledning på.Her er problemet. Du gir feil råd som trådstarter oppfatter som sannhet. At han takker deg, betyr bare at han tror på deg, mens du egentlig villeder trådstarter ganske mye her. Jeg skjønner at Emile ble provosert av posten nok til å bruke det språket han brukte. Det er helt fair, og noe du bør tåle når du villeder trådstarter så mye som du gjør med posten din. 5 Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 (endret) Det ligger i CPU, ikke i BIOS disse bugsene, Klarer du å være uenig i den påstanden? Hvorfor har media skrevet om det som om det er etset inn i silisiumet hele veien til gjeldsrådgivning i banken da for Intel sin del? Største skandalen for dem noensinne etc.. Vi blir nok uenige i om at du kan komme unna med å kalle det en software-bug. At det finnes ymse nivå i en CPU er noe helt annet. Du virker ikke overbevisende om kunnskapene dine. Feilen "ligger i" hardware, men ble fikset gjennom software, så jeg har ikke helt feil her. Bare ett eksempel på mange artikler om dette: https://www.tek.no/artikler/na-skal-intel-ha-fikset-de-odelagte-spectre-oppdateringene-sine/430070 Men fortell meg, hvorfor virker jeg ikke overbevisende om kunnskapene mine? Jeg rettet en del på en rekke feilpåstander du slang rundt med deg, pek gjerne på om jeg skrev noe feil. Er mer du som virker lite overbevisende når du begynner å vase om fare ved ustabilt strømnett på en PSU som har overspenningsvern innebygd. Bare her viser du jo totalt mangel på kunnskap. Ikke for å nevne at du tror z390 er et gammalt hovedkort når det er det nyeste på markedet. Ellers kan det hende jeg ikke er oppdatert på alt. Jeg la aldri skjul på at noe av hardware hadde høy verdi. Det er kun du som forsøker å latterliggjøre meg på så mange punkter du kan, så langt at du dikter opp noen av dem. Poenget var å gi trådstarter litt veiledning. Jeg prøver ikke å latterliggjøre noen, men det må være lov å korrigere folk når de gir råd som er totalt villredende og missvisende. Ikke si jeg diktet opp noen av dine påstander, har ikke redigert noe av teksten hvor jeg siterer deg. Så det er fult ut dine ord. Det du gir er ikke veiledning, når du kommer med masse synsing som ikke har rot i virkelighet. Å skrive at 1080ti er eldgammalt, at man burde gå for nyere mobo enn z390 når det er det nyeste på markedet, og vase om at strømforsyningen muligens ryker pga. ustabilt strømnett (når det i utgangspunktet ikke er mulig med den strømforsyningen), da veileder du ikke trådstarter. Da villreder du, punktum. Det ligger i CPU, ikke i BIOS disse bugsene, Klarer du å være uenig i den påstanden? Hvorfor har media skrevet om det som om det er etset inn i silisiumet hele veien til gjeldsrådgivning i banken da for Intel sin del? Største skandalen for dem noensinne etc.. Det handler ikke om å være kresen, til den riggen, med kun ett skjermkort og lavfrekvens RAM så er en platinum PSU helt bortkasta. Den lille ekstra effekten som Platinum gir over Gold vil aldri bli brukt av komponentene. Det blir som at man skulle anbefalt noen å kjøre på med 2080ti dersom man ønsket å spille på en 60Hz 1080p skjerm fordi man er "kresen" på GPU. Man må kjøpe komponenter etter behovet og hva som er balansert i forhold til resten. Og da gir ikke Platinum noe mer mening til den riggen. Gratulerer du tilførte debatten noe verdi i poenger om integrert beskyttelsesmekanismer i PSU. Jeg har sett flere PSU-er dø, og det selv i fra kvalitetsmerker som Corsair. Har ikke data på modell å tilby for det er litt tid siden. Men "skitten strøm" er et reellt problem som mange ikke tenker over før de har gjort seg en del erfaringer hvor de mister utstyr i hytt og pine. Om den skitne strømmen har lokalt opphav eller ligger på andre steder i strømdistribusjonsnettet har jo ingen praktisk betydning annet enn dersom man skulle rydde i EL-innstallasjonen i bygget man nytter. Dette blir bare en stråmann når du ikke har noen beviser for denne subjektive opplevelsen du har hatt. Sier ikke at mandagsprodukter kan forekomme, men Corsair PSUene er jevnt over veldig gode. I tillegg har de garanti som dekker skade dersom den skulle ryke eller skade andre komponenter, som gjør det ganske meningsløst å henge seg opp i slik du gjorde. For min del så er 2017 gammel hardware, sorry det får bare bli slik. Jeg har ikke sagt at 1080 er dårlig, jeg har bare synset / ment noe om at jeg kanskje ikke er helt med på at det skal bære på verdi så lenge etter lansering. At det har lengre levetid i gamer-markedet har jeg forståelse for, da 1080 Ti var et toppkort. Det er likevel gammelt og du kan ikke skjule det faktum. 2017 er ikke gammel hardware, eneste skjermkortet på markedet i dag som kan slå 1080ti er 2080ti. Da blir det bare for dumt å klage på at det burde vært billigere bare fordi det er "gammalt". Er ikke datoen som avgjør prisen/verdien, men ytelsen, og der er de eneste alternativene 2080/2080ti om man skal noe som er like bra eller bedre. 1080 ti er fortsatt et toppkort. Angående din sleivete måte å henge meg ut på. Du forteller om at CPU-en er nesten ny. Det er relativt riktig. Dette kom jo fram i fra min ark.intel-lenke. Så jeg har ikke påstått at den er veldig gammel. Derimot så har jeg utnevnt den som den mer verdifulle komponenten, om du gidder å bry deg med annet enn å kun lete etter dårlige formuleringer og grunnlag for å henge ut alle debattanter du måtte møte på din vei på dette forumet. Du hører rett og slett ut som en ung jypling av en bedreviter! Så uttrygg er du på deg selv at du må lete etter formuleringer som at jeg ikke kan alt om alle komponentene. Dette gjorde jeg simpelthen for at jeg skulle slippe å sette meg inn i absolutt alt, så kan andre komplementere med sin kunnskap der min skorter. Det er å være ærlig. Du er den uærlige debattanten her. Siter deg: "Relativt ny CPU da, den koster sikkert noen kroner", vet ikke hvem du kaller usikker, men å kalle det nyeste på markedet relativt nytt, og at det sikkert koster noe, unnskyld men da får jeg ikke inntrykk av at du kan mye på feltet. Du får kalle meg nedlatende om du vil, og fyre tilbake med personangrep om at jeg må være ung og ha lav selvtillit. Greit nok. Når du skriver på et forum, og strør om deg med usannheter, så må du også tåle å bli korrigert på. Det har ingenting med verken meg eller deg som person. Burde gå an å ta til seg ting, uten å gå rett på person. Jeg skriver ikke her for å være nedlatende mot noen, men ganske enkelt fordi trådstarter spør om råd, og da er det viktig mener jeg at trådstarter får korrekt informasjon. Jeg vet ikke hvilke kunnskaper trådstarter innehar, men det er uheldig om trådstarter skal bli fylt med feilinformasjon, kun fordi ingen tørr å rette på ting. Endret 31. januar 2019 av Emile the rat 4 Lenke til kommentar
G Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 (endret) Tilbake til poenget om hovedkortvalg. Her kan jeg eksemplifisere at dersom USB 3.1 (Gen2/Gen1) er viktig å få med på hovedkortet for deg, så kan valget være vesentlig fra modell til modell. Så jeg har faktisk mer greie på ting enn hva Emile the rat forutså. Er mer du som virker lite overbevisende når du begynner å vase om fare ved ustabilt strømnett på en PSU som har overspenningsvern innebygd. Og til den lille digresjonen om at du havnet i båsen for min del. Det utelukkende pga. debattstilen din. Du utviser for lite respekt for andres kvalifikasjoner.Overspenningsvern beskytter bare mot overspenninger. Det er selvsagt viktig fordi disse er svært skadelig for elektronikk. Men det finnes ganske mye annet grums på et strømnett som ikke er sunt i lengden. Så poenget mitt står stødig for det. Men poenget ditt var selvsagt kjøpsavgjørende og noe man bør være på utkikk etter. Bare her viser du jo totalt mangel på kunnskap. Ikke for å nevne at du tror z390 er et gammalt hovedkort når det er det nyeste på markedet. Jeg tok et generellt forbehold der, så du ikke det, kverrulant. Bare fraser som total mangel på kunnskap burde jo si mye om hvilket menneske du er. Jeg prøver ikke å latterliggjøre noen, Øh.. Eh.. Nei vel: .. total mangel på kunnskap .. Jeg markerte det i rødt for å få fram at jeg ikke vektlegger hovedkortet så mye, da noe der fort kan eldes i funksjonalitet og en gang i blant vil man oppleve at sokkel kan stemme, men at det ikke finnes firmware til ny CPU som deler samme gamle sokkel. Jeg utdypte ikke punktet nok, og det får jeg jo beklage. Men jeg fikk fram at jeg ikke var villig til å betale hva som helst for denne komponenten, og at jeg ikke kikket i dybden om hva det egentlig var verdt i dette tilfellet. Det du gir er ikke veiledning, når du kommer med masse synsing som ikke har rot i virkelighet. Å skrive at 1080ti er eldgammalt, at man burde gå for nyere mobo enn z390 når det er det nyeste på markedet, og vase om at strømforsyningen muligens ryker Du vet, hovedkort stemmer overens med den CPU som du har for hånden / tenkt å nytte deg av. Om han kan småprute litt på hovedkortet basert på sunn fornuft om brukt hardware, det er ikke et dårlig råd. Hovedkortet kan innimellom bli feller. Derfor bør hovedkort selges sammen med den CPU-generasjon det var tiltenkt helst. Ergo om han kan få det med på kjøpet så gjør han jo det. Men om han får kjøpt CPU-en rimelig (det rimelige her er nok at han må punge ut en del mer for en toppspesifisert utgave som denne) og er fornøyd med at den har hardware-bugs, så kan han jo kjøpe nytt hovedkort eller brukt hovedkort av noen andre (nytt er å anbefale av de to, for du vet aldri hvor klønete byggere som har håndtert kortet i bruktmarkedet). Man må kjøpe komponenter etter behovet og hva som er balansert i forhold til resten. Og da gir ikke Platinum noe mer mening til den riggen. Jo i lengden så gjør det jo nettopp det, en forskjell, som kan nedbetale platinum-versjonen av PSU-er. Du kjøper selvsagt så liten Watt du kan leve med, så du ikke havner på ågerpris bare der. Man må selvsagt vite forbruket her. Du har et poeng, men det er et relativt kortvarig poeng. Skal du altså eie riggen kortvarig så kjøp det billigste. Skal du kose deg med denne, beholde PSU til neste selvbygg, oppgradering gå for det beste Platinum og Titanium om prisen ikke er helt hinsides da. Er litt forskjeller på pris på den type PSU merker også, og hvilken nettbutikk man får det kjøpt fra. Gold og lavere kan bli en fin ekstra varmekilde om vinteren, men uønsket om sommeren. La oss si en 1000 Watt PSU Platinum sparer han kr 130 pr. år. i det amerikanske Corsair regnestykket de har på en av sidene sine om du nytter den 16/7 timer til mining (16 timer daglig), så er det jo en besparelse. Tviler på at strøm er billigere i Norge. Det kommer jo an på bruk og hvor mye han får nyttet den som varmeovn, og hvor mye air condition han må pøse på med på de varme sommerdagene som kompensasjon. Det blir til kr 195 i et 24/7 bruksoppsett. Greit å vite ihvertfall hva årlig besparelse kan utgjøre i en mining-rigg. Det skiller mindre enn kr 250 kr på Gold vs Platinum hos f.eks. Proshop.no https://www.proshop.no/Stroemforsyning-PSU/Corsair-RM1000i-Stroemforsyning-PSU-1000-Watt-135-mm-80-Plus-Gold-sertifisert/2493073 https://www.proshop.no/Stroemforsyning-PSU/Corsair-HX1000i-Stroemforsyning-PSU-1000-Watt-140-mm-80-Plus-Platinum-sertifisert/2452482 Litt over et år så har man tjent inn den på 24/7 mining. Gå for titantium om et godt tilbud kommer og du har en PSU som i miningmiljø vil gi deg penger tjent over noen få år. Dette blir bare en stråmann når du ikke har noen beviser for denne subjektive opplevelsen du har hatt. Sier ikke at mandagsprodukter kan forekomme, men Corsair PSUene er jevnt over veldig gode. I tillegg har de garanti som dekker skade dersom den skulle ryke eller skade andre komponenter, som gjør det ganske meningsløst å henge seg opp i slik du gjorde. Du får neppe en innleid IT-konsulent til å betale seg for å drive på med reklamasjon på en PSU for deg. Da må du gjøre reklamasjonsjobben selv. Og kanskje det er verdt å telle kroner på en annen måte. Kanskje arbeidsevnen din betaler en mye bedre timepris. Den ble byttet av en IT-konsulent i bedriften til en jeg kjenner godt. Det skjedde mer enn en gang der. Ikke si at det aldri skjer da, vær så snill. 2017 er ikke gammel hardware, eneste skjermkortet på markedet i dag som kan slå 1080ti er 2080ti. Da blir det bare for dumt å klage på at det burde vært billigere bare fordi det er "gammalt". Er ikke datoen som avgjør prisen/verdien, men ytelsen, og der er de eneste alternativene 2080/2080ti om man skal noe som er like bra eller bedre. 1080 ti er fortsatt et toppkort. Jeg tror aldri jeg sa noe annet. Påpekte vel kun alder, eller kan du finne at jeg ikke syntes ytelsen var tilfredsstillende i den lange teksten som nå har utfoldet seg fram og tilbake mellom oss? Det er jo litt synd da at folk ikke forstår at gammel hardware kan ha indre skavanker som gjør at det kun har noen måneders levetid igjen. Brukt er brukt, nytt er nytt. Apple hype, skjermkort hype, at folk ikke lærer bedre av bruktbilmarkedet når det kommer til prising på PC hardware. 1080 ti koster også som et toppkort, fortsatt. Jeg foretrekker å kjøpe ny hardware, da vet man hva man får. Finner man et godt Black Friday-tilbud så kan det være god ytelse for grei prising. Kan være bedre enn å skumme gjennom et feilpriset bruktmarked fra tid til annen. 1080 ti har vel vært holdt kunstig høyt i pris også pga. mining, så ikke trekk forhastede slutninger selv da. Mining interessen kan kollapse når kryptovaluta evt. får seg et crack i ny og ne. "Relativt ny CPU da, den koster sikkert noen kroner", Ja du får tolke og vri på det du kan vri på da. Har jo ikke skjult noe, og det var ikke gjetting men konstatering. Litt mer i talespråkdrakt. Gå å legg det snart! Endret 1. februar 2019 av G 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 (endret) Her er problemet. Du gir feil råd som trådstarter oppfatter som sannhet. At han takker deg, betyr bare at han tror på deg, mens du egentlig villeder trådstarter ganske mye her. Jeg skjønner at Emile ble provosert av posten nok til å bruke det språket han brukte. Det er helt fair, og noe du bør tåle når du villeder trådstarter så mye som du gjør med posten din. Jeg tåler godt irettesettelse, men det er ikke ok med latterliggjørelsen hans. Emil the rat har havnet i båsen (the box) hos meg. Så mye kan jeg si. Det holdt med det ene overtrampet. Gratulerer Endret 31. januar 2019 av G Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Tilbake til poenget om hovedkortvalg. Her kan jeg eksemplifisere at dersom USB 3.1 (Gen2/Gen1) er viktig å få med på hovedkortet for deg, så kan valget være vesentlig fra modell til modell. Så jeg har faktisk mer greie på ting enn hva Emile the rat forutså. Og til den lille digresjonen om at du havnet i båsen for min del. Det utelukkende pga. debattstilen din. Du utviser for lite respekt for andres kvalifikasjoner. Overspenningsvern beskytter bare mot overspenninger. Det er selvsagt viktig fordi disse er svært skadelig for elektronikk. Men det finnes ganske mye annet grums på et strømnett som ikke er sunt i lengden. Så poenget mitt står stødig for det. Men poenget ditt var selvsagt kjøpsavgjørende og noe man bør være på utkikk etter. Alle nye LGA1151 hovedkort har både USB 3.1 1.gen og 2.gen. Her er hovedkortet som er i PCen som diskuteres, som du mente ikke var godt nok: https://www.komplett.no/product/1103079/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/asus-rog-strix-z390-f-gaming-s-1151#technical-details Den har 2x USB 3.1 1.gen, 3x USB 3.1 2.gen og 1x USB-C 2.gen. Så hva var poenget ditt med hovedkort valg? Alle disse muligheten får man med alle nye hovedkort uavhengig av pris. Og det strømgrums? Hva mener du med strømgrums? Kan du forklare? Dette høres bare ut som en stråmann fordi du ikke har flere argumenter. Enten det, eller så vet du ikke mye om el-fag. Jeg har stor respekt for andre som har kvalifikasjoner, men jeg tar ikke av meg hatten for de med mangel på kvalifikasjoner. Da er det på sin plass at man blir rettet på. 3 Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Jeg tåler godt irettesettelse, men det er ikke ok med latterliggjørelsen hans. Emil the rat har havnet i båsen (the box) hos meg. Så mye kan jeg si. Det holdt med det ene overtrampet. Gratulerer Jeg har ikke latterliggjort noen, har heller ikke gått på person slik du gjør med meg. Jeg har kun enkelt tatt tak i usannhetene dine og all feilinformasjonen din. Tåler du ikke det så burde du heller la være å kommentere. Dette blir siste post fra meg til deg, å diskutere videre med deg om hvor «fæl» jeg er som person for å rette på feilinformasjonen din, det fører bare til mer avsporing. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå