Gå til innhold

Bilferie - Europa

Anbefalte innlegg

Hei,

Planlegger bilferie til Europa, der ein stor del av formålet med tura er sjølve reisa, og ikkje berre destinasjonane. Eg har lagt opp til å ta bilferje til Hirtshals, før ferda går vidare til Nederland, Belgia, Luxembourg, Frankrike, Sveits, Liechtenstein, Austerrike. Heimreise går via Tyskland. Nærmare beskrivelse av destinasjonane kjem nedanfor.

Ei viktig del av reisa er å få god tid i Alpane, og tenker å bruke ca. 3 veker på turen. Ein viktig del av turen er å få god tid i Alpane, og er ellers interessert i historie og middelalderarkitektur. Eg ynskjer å halde meg unna dei største byane, i og med at fleire av desse er enkle å nå med helgeturer. Fordelen med å ha eigen bil på tur, er at det mogleggjer å utforske mindre byar og distrikta. Desse småbyane kan fungere som base for vidare utforksing.

Eg har foreløpig lagt opp til fylgjande rute:

Link til ruta i Google maps

Nederland: 3 dager:

Her har eg foreløpig peika meg ut byen Naarden utanfor Amsterdam som base. Det virker enkelt å reise litt rundt her frå.

Treng ellers ein del tips.

Belgia: 2-3 dager

Treng også ein del generelle tips til Belgia. Har foreløpig peika meg ut byen Dinant, som ligg relativt fint til på veien sørover. 

Luxembourg: ?

Er det verdt å ta ei overnatting i Luxembourg?

Frankrike: 3-4 dager

Her ynskjer eg å få sett vinregionen i Alsace, og moglegvis Strasbourg. Her har eg foreløpig peika meg ut byen Colmar som base. Er det andre stader i Alsace-regionen som kan vere verdt å ta turen til? 

Sveits - Østerrike - Tyskland: Alpane - ca. 10 dager

Størstedelen av tida skal tilbringast i Alpane. 

Kva rute er best å ta her? Her er eg rimeleg blank. Ynskjer å køyre nokre fine fjellpass. Luzern i Sveits ser kjempefint ut, men treng ikkje å bu i byen. På veg mot Austerrike ynskjer eg gjennom Liechtenstein, men det er ikkje nødvendig med overnatting der. Kva byer kan vere aktuelt i Austerrike?  

Eg ynskjer å tilbringe ein del tid i Berchtesgaden, blant anna for å sjå Kehlsteinhaus og Salzburg. Heimreise blir via Tyskland og nordover. Her kan det vere aktuelt å stoppe i nokre byer for å overnatte.

Generelle tips til bilferie tas også godt i mot. Korleis er det å køyre i Frankrike, Belgia og Nederland? Har høyrt at Belgia og Frankrike kan vere litt friskt, og at det i enkelte land kan vere litt forskjellig forståelse av vikeplikt i rundkjøring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja .. Jeg hadde heller kjørt litt videre østover, til Trier ved Mosel. Fin gammelby.

Og kjør gjerne litt nedover Moseldalen (kanskje helt til Cochem?) før du svinger til høyre og opp fra dalen, og sørover gjennom Saarland, retning Strasbourg.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor du tar ferge fra, men jeg ville tatt ferge til Kiel heller enn Hirtshals. Det er ikke spesielt spennende å kjøre gjennom Danmark.

Tar ferje fra Bergen. Køyrer heller gjennom Danmark enn Bergen-Oslo. :)  

Tja .. Jeg hadde heller kjørt litt videre østover, til Trier ved Mosel. Fin gammelby.

Og kjør gjerne litt nedover Moseldalen (kanskje helt til Cochem?) før du svinger til høyre og opp fra dalen, og sørover gjennom Saarland, retning Strasbourg.

Takker! Trier og Moseldalen ser veldig interessant ut.

Lenke til kommentar

Blir kanskje litt mye ferge, men. Det går vel en ferge fra Esbjerg til England, om du føler for å kjøre litt på venstresiden av veien. Så går det å ta toget under kanalen. Om du gjør det så ha med drikke. Det er varmt.

Er du glad i søtmat så besøk et konditori i Belgia eller Frankrike.

Lenke til kommentar

Blir kanskje litt mye ferge, men. Det går vel en ferge fra Esbjerg til England, om du føler for å kjøre litt på venstresiden av veien. Så går det å ta toget under kanalen. Om du gjør det så ha med drikke. Det er varmt. Er du glad i søtmat så besøk et konditori i Belgia eller Frankrike.

Et kjapt Google søk sier at fergen ble lagt ned 29. September 2014

Lenke til kommentar

Hei,

Planlegger bilferie til Europa, der ein stor del av formålet med tura er sjølve reisa, og ikkje berre destinasjonane. Eg har lagt opp til å ta bilferje til Hirtshals, før ferda går vidare til Nederland, Belgia, Luxembourg, Frankrike, Sveits, Liechtenstein, Austerrike. Heimreise går via Tyskland. Nærmare beskrivelse av destinasjonane kjem nedanfor.

Ei viktig del av reisa er å få god tid i Alpane, og tenker å bruke ca. 3 veker på turen. Ein viktig del av turen er å få god tid i Alpane, og er ellers interessert i historie og middelalderarkitektur. Eg ynskjer å halde meg unna dei største byane, i og med at fleire av desse er enkle å nå med helgeturer. Fordelen med å ha eigen bil på tur, er at det mogleggjer å utforske mindre byar og distrikta. Desse småbyane kan fungere som base for vidare utforksing.

Eg har foreløpig lagt opp til fylgjande rute:

Link til ruta i Google maps

Nederland: 3 dager:

Her har eg foreløpig peika meg ut byen Naarden utanfor Amsterdam som base. Det virker enkelt å reise litt rundt her frå.

Treng ellers ein del tips.

Belgia: 2-3 dager

Treng også ein del generelle tips til Belgia. Har foreløpig peika meg ut byen Dinant, som ligg relativt fint til på veien sørover. 

Frankrike: 3-4 dager

Her ynskjer eg å få sett vinregionen i Alsace, og moglegvis Strasbourg. Her har eg foreløpig peika meg ut byen Colmar som base. Er det andre stader i Alsace-regionen som kan vere verdt å ta turen til? 

Sveits - Østerrike - Tyskland: Alpane - ca. 10 dager

Størstedelen av tida skal tilbringast i Alpane. 

Kva rute er best å ta her? Her er eg rimeleg blank. Ynskjer å køyre nokre fine fjellpass. Luzern i Sveits ser kjempefint ut, men treng ikkje å bu i byen. På veg mot Austerrike ynskjer eg gjennom Liechtenstein, men det er ikkje nødvendig med overnatting der. Kva byer kan vere aktuelt i Austerrike?  

Eg ynskjer å tilbringe ein del tid i Berchtesgaden, blant anna for å sjå Kehlsteinhaus og Salzburg. Heimreise blir via Tyskland og nordover. Her kan det vere aktuelt å stoppe i nokre byer for å overnatte.

Generelle tips til bilferie tas også godt i mot. Korleis er det å køyre i Frankrike, Belgia og Nederland? Har høyrt at Belgia og Frankrike kan vere litt friskt, og at det i enkelte land kan vere litt forskjellig forståelse av vikeplikt i rundkjøring.

Ingen problem aa kjoere noen steder i Europa, det er ofte langt mer sivilisert og bedre veier enn Norge. Har kjoert mye i Spania, Italia, Frankrike, Hellas, Tyrkia mm. Belgia og Nederland er ingen problem.

Det eneste som kan vaere et problem er innbrudd, ellers er det bedre motorveikultur etc. i kontinentaleuropa. Sveits har heller ikke gratis data i utlandet, hvis du tenker aa bruke Google Maps FYI. 

Rundkjoeringer kan vaere stoerre, og det er ofte trafikklys foer disse, saa det er null problem. Det er mer enveiskjoering i byene, og ofte noen felt som "stopper" hvor du maa ta til venstre/hoeyre, ellers blir det bussfelt mot deg f.eks. Parkering langs gatene i byer er vanskeligere, siden folk rygger i foran og bak til bilen passer, saa bedre aa bruke parkeringshus, men det kan vaere ganske dyrt.

Noen steder paa Autobahn er det mye veiarbeid naa, hvor det er to felt, men det er ytterste er veldig smalt. Ville ikke kjoert i ytterfeltet med mindre du har en liten bil (jeg kjoerte sist med en liten Audi S3 der og det gikk veldig fint). 

I noen Spanske og Franske byer er det smalere felt, saa naar du faar en stor buss ved siden av deg vil denne ligge litt over i ditt felt. Saa naar de svinger spiser de opp ditt felt, saa slipp dem heller frem. Se opp for sykkelfelt naar du svinger. ;)

Fotobokser er ogsaa mye daarligere merket enn i Norge.

Ville stoppet i Luxembourg for en dagstur, men ikke verdt aa overnatte der for min del. Interlaken i Sveits er veldig fint, her kunne jeg tilbragt mye tid. 

Ville ogsaa proevd aa tatt litt smaaveier, ikke bare motorvei. Har tidligere kjoert fra Gibraltar til Norge, og stort sett motorvei, og det blir ganske ensformig, selv om vi stoppet mye. Utenfor motorveier faar du ogsaa litt andre inntrykk enn bensinstasjonsmat. :)

Endret av n0mad
Lenke til kommentar

"Ein viktig del av turen er å få god tid i Alpane": Hva ønsker du å gjøre der, hva er formålet? Jungfrau regionen og rundt Bodensee er et par fine områder, både for kultur og vandring i storslått natur. Selv er jeg veldig glad i Dolomittene, men Syd-Tyrol er ikke helt langs veien hvis du skal kjøre gjennom Østerrike fra vest til Salzburg.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dolomites

Liechtenstein, er det for å krysse av et land? Jeg husker det som en bortkastet tur når vi kjørte omvei for å få med oss Liechtenstein en gang. Mulig at vi gikk glipp av noe, så avskriver det ikke helt. Men det er så mye annet å bruke en dag på når man er på tur der nede.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Har vært innom mye nær ruten din.

Nederland:

-Likte godt byen Utrecht, men her fokuserer de virkelig på sykler.

-Den lille byen ’s-Hertogenbosch var også utrolig å besøke, men mest forde de hadde så mye utstillinger av deres store sønn Hieronymus Bosch.

Belgia:

-med bil kommer man lettere til den gjennomsiktige kirken utenfor Borgloon. Har enda ikke klart komme meg dit.

-Den lille byen Dinant er som du hsr skjønt severdig. Tok også en tur ned i grotten hvor de gjemte seg fra naziene. Litt sorsomt, men langt fra grottene nær Krakow eller Waitomo.

Alsace

-Colmar er jo en pen by med bindingsverkshus og noen kanaler, men jeg klarte ikke bli så veldig entusiastisk.

-Basel. Se folkemassene som driver nedover elva om været er godt. De har spesielle flytebager hvor man tar med seg eiendelene sine. Det er også spesiell vanndrevne ferger over elven.

Sveits:

-Luzern har litt å se på med den gamle overbygde broen og gammelby. Du kjører også forbi en slik bru i Olten.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Gløymde litt denne tråden, men har no planlagt ein del meir. Alle eg har prata med, anbefaler å ikkje bestille hotell på førehand. Eg er litt redd for at det kan bli litt stress - men eg trur også det er ein ypperlig måte å få sjå ting som ein ellers ikkje hadde fått sett. Det betyr også at det ikkje blir så stress, og ein kan ta etappene litt som eg ynskjer.

Tar som kjent bilferje til Danmark frå Bergen. Køyreturen Bergen-Oslo har eg allereie køyrt mange ganger før.

Nederland:

* Giethorn, + evt. Haarlem og Delft.

Belgia:

* Dinant

På veg frå Belgia går turen via Luxembourg, og moglegvis ein tur innom Moseldalen på veg sørover mot Frankrike.

Frankrike
Colmar som base - sjekke ut byane:

* Eguisheim

* Kayserberg 

* Riquewehr

* Sveits

- Interlaken eller Lucerne.

På veg austover, køyre via Furkapasset til Vaduz i Liechtenstein.

Østerrike:

Zell am See

Hallstatt

Salzburg

Tyskland

* Berchtesgaden

På veg nordover: Moglegvis stopp i Rothenburg. Ønsker ikkje at veien heimover skal bli ein lang transportetappe heller, så tar i mot tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...