PROuser Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Skal kjøpe meg Ioniq elbil. Så ser etter hjemmelader med type 2. Vil gjerne ha litt effekt på ladingen. Har 230V IT nett 3 fas. Kan greit bruke en 32Amp kurs. Vil gjerne ha en kraftig lader med mulighet for å laste ned forbruk osv til mobil eller pc.. Og om mulig smart lading i fremtiden ved hjelp av timepriser.. Finnes noe som kan det meste av dette? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Har ikke brukt det selv men Tibber har et par interessante produkter. Laderen 'eease' og tilegget 'pulse' kan være noe å se på? Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Ioniq Electric har ikke støtte for 3-fas lading. Såvidt meg bekjent er det vel kun Tesla som har 3-fas normallader i bilene sine.Men uansett ikke dumt å montere 3-fas mtp. fremtidig bruk. Hadde også sjekket ut Tibber sine løsninger. Ikke dumt å ha en lader som kan kobles til nett/smartsystemer. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Ingen har støtte for 230V trefase. Skal man lade på trefase så er det 400V TN som gjelder. En enfase 32A kurs høres ut som en god ide. Man trenger egentlig ikke så mye heller, men det kan så klart være praktisk. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Ingen har støtte for 230V trefase. Skal man lade på trefase så er det 400V TN som gjelder. En enfase 32A kurs høres ut som en god ide. Man trenger egentlig ikke så mye heller, men det kan så klart være praktisk. Hvorfor får jeg da 5,3kW på min 3-fas hjemmelader, 230V, 20A, kontra 4,6kW jeg ville fått på 1-fas? (Gjelder Tesla Model X). Og lyver da ladestatusen på bilen min og spesifikasjonene til Tesla?: https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/installation-guides/sockets/NO_install_guide_Wall_Connector_APR17.pdf Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Du bruker to av fasene til å få litt ekstra effekt. Hvis du hadde brukt alle tre fasene ville du fått 7,9 kW, men ingen biler kan gjøre det. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Ingen har støtte for 230V trefase. Skal man lade på trefase så er det 400V TN som gjelder. En enfase 32A kurs høres ut som en god ide. Man trenger egentlig ikke så mye heller, men det kan så klart være praktisk. Man kan jo for så vidt installere en IT-til-TN trafo for å få 400V men det øker jo prisen på installasjonen en smule. Hvis du kjøper ny Renault Zoe så er det forresten akkurat det som gjøres. Siden Zoe trenger TN-nett er trafo inkludert i prisen. (egentlig er *ladepunkt* inkludert i prisen men for alle med IT-nett hjemme inkluderer det *også* en IT-til-TN trafo). Lenke til kommentar
ExtremeGo Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Hvis du skal kjøpe easee fra tibber så får du 1000kr rabatt hvis du er medlem av elbilforeningen . Hvis du i tillegg bytter strømselskap til tibber kan jeg verve deg så får du enda 500kr i rabatt . Send meg gjerne en melding hvis du ønsker ! Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 Du bruker to av fasene til å få litt ekstra effekt. Hvis du hadde brukt alle tre fasene ville du fått 7,9 kW, men ingen biler kan gjøre det. Nå lurer jeg fælt på hvordan du tenker dette er koplet. Jeg antar du mener IT nett siden det er konteksten dette kom i. I 'enfase' IT bruker du jo alt to av fasene. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 1. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2019 Et IT nett kan man bruke enfas 400V istedenfor 230V. Derfor brukes 2 faser istedenfor fas til N.. Da øker du effekten mye. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 (endret) Nå lurer jeg fælt på hvordan du tenker dette er koplet. Jeg antar du mener IT nett siden det er konteksten dette kom i. I 'enfase' IT bruker du jo alt to av fasene.På bilsiden har du N, L1, L2 og L3. Bilen forventer 230V mellom L og N, slik som man har i et 400V TN anlegg. I et 230V IT nett har man kun lederne L1, L2 og L3, og spenningen er da 230V mellom lederne, f.eks L1 og L2. For å lade bilen med noe høyere effekt kobler man da eksempelvis L1 på nettsiden til N på bilsiden, L2 på nettsiden til L1 på bilsiden og L3 på nettsiden til L2 på bilsiden. L3 på bilsiden er da ubrukt. Bilen vil da se 230V mellom L1 og N, og L2 og N, og kan benytte seg av disse to fasene. Fordi fasene er faseforskjøvet kan man trekke noe høyere strøm enn man ellers ville ha kunnet gjøre på kun en fase. Ca 11,5A på L1/L2 og 11,5A på L1/L3 (altså 2 x 11,5A x 230V = 5,3 kW). Lederen L1 ser da 20A, mens fasen L2/L3 er ubrukt. Endret 1. februar 2019 av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 For å lade bilen med noe høyere effekt kobler man da eksempelvis L1 på nettsiden til N på bilsiden, L2 på nettsiden til L1 på bilsiden og L3 på nettsiden til L2 på bilsiden. L3 på bilsiden er da ubrukt. OK så du kaller differansen mellom faselederne en fase, det er IOFS greit nok, selv om jeg er usikker på om det er normal nomenklature. Du laster åpenbart ned alle tre faselederne, om men ubalansert (Men det er enfase også) Tofase har meg bekjent historisk sett vært den mer presise måten å beskrive at man kopler to av faselederne over lasten. I.e. det vi gjør på IT nett i en vanlig topolet kurs. Så å snakke om en og tofase som om det er forskjellige i hvor mye effekt man kan hente tenderer til å heve noen øyenbryn, da enfase i så måte bare forteller du er på TN nett og tofase at du er på IT nett og i begge tilfeller har en kontakt med to poler (pluss jord) og samme spenning mellom de. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 Et IT nett kan man bruke enfas 400V istedenfor 230V. Derfor brukes 2 faser istedenfor fas til N.. Da øker du effekten mye. Mente du å si TN nett nå? Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 1. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2019 Mente du å si TN nett nå? Jepp. Tenkte bare på spenningen når jeg skrev det.. TN er jo det som har 400v mellom fasene, mens IT og TT har 230v mellom fasene.. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 TN er jo det som har 400v mellom fasene Eh? Hvordan mener du at man får 230V ut av TN? Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 1. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2019 Eh? Hvordan mener du at man får 230V ut av TN? TN har 230v mellom fas og N.. Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 Skal kjøpe meg Ioniq elbil. Så ser etter hjemmelader med type 2. Vil gjerne ha litt effekt på ladingen. Har 230V IT nett 3 fas. Kan greit bruke en 32Amp kurs. Vil gjerne ha en kraftig lader med mulighet for å laste ned forbruk osv til mobil eller pc.. Og om mulig smart lading i fremtiden ved hjelp av timepriser.. Finnes noe som kan det meste av dette? Jeg bruker Zaptec hjemme. Den funker bra, du har en app hvor du ser ladestatus / autentiserer, og du får detaljert info på en webportal. Den er norskprodusert. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 2. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2019 Jordfeilautomat fra feks Gewiss, har de b type jordfeilbryter? Slik som kreves hvis lading med Schuko kontakt? (10a) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. februar 2019 Del Skrevet 2. februar 2019 Jordfeilautomat fra feks Gewiss, har de b type jordfeilbryter? Slik som kreves hvis lading med Schuko kontakt? (10a) Jordfeil type b kreves uansett, men noen bokser har det innebygget. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 2. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2019 (endret) Har denne type b jordfeilbryter? Endret 2. februar 2019 av PROuser Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå