Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Begynne i ny jobb i oppsigelsestiden

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg jobber i staten og vurderer å bytte jobb til andre statlige organer. De stillingene jeg vil søke på, har alle ønske om snarlig tiltredelse, men jeg har oppsigelsestid på 3 måneder. På intervju vil jeg kunne tilby dem tidligere oppstart enn 3 måneder, slik; jeg har oppspart en god del plusstimer og har også en god del ferie til gode i min nåværende jobb, som jeg naturligvis må få lov til å ta ut i oppsigelsestiden. Kan jeg ta ut disse timene og feriedagene mot slutten av oppsigelsestiden og da går rett inn i den nye jobben mens min oppsigelsestid hos nåværende arbeidsgiver utløper?

Takker på forhånd!

Anonymous poster hash: af192...186
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener å ha lest at du har rett til å ta ut all ferie (og dermed også "pluss-dager"?) før du er ferdig med jobben, om du ønsker det.

Problemet er at du og arbeidsgiver må bli enig om når du tar ut ferie/avspasering. Potensielt kan vel arbeidsgiver si at det passer bedre at du tar ferien umiddelbart, og jobber siste ukene (det er mulig arbeidsgiver må ha en grunn for å gjøre noe slikt).

Jeg har aldri hørt at noen arbeidsgiver faktisk har gjort noe slikt, men...

Jeg vill sagt det slik som det er på intervju, at du har 3 måneder oppsigelsesfrist, men du også har x uker ferie, som du gjerne bruker for å starte tidligere i den nye bedriften. 

Lenke til kommentar

Du kan bruke ferien i oppsigelsestida dersom du har fått innvilga ferie i det tidsrommet. I praksis må dette gjerast før oppsigelsen sidan noværande arbeidsgiver stort sett vil foretrekke at du tek ferien i den nye arbeidsgivaren sin arbeidstid.

Er ferietida avtalt så kan arbeidsgiver kun endre tidspunktet for ferien dersom det skulle oppstå eit eller anna uventa som gjer det vanskeleg å ha deg i ferie i det tidsrommet.

I utgangspunktet har du kun rett til å kreve å få avlegge opptil tre veker av ferien i juni, juli, august eller september. All ferie utanom hovedferieperioden må avtalast med arbeidsgiver.

Dersom arbeidsgiver treng deg på jobb så kan arbeidsgiver nekte deg å ta ut ferie i oppsigelsesperioda (så lenge du har oppsigelsestid som ikkje innbefatter juni måned), og heller betaler ut feriepengane som du har spart opp så langt.

Her er det med andre ord heilt avgjerande at du enten er strategisk nok til å få avtalt all ferieavikling før du seier opp, eller at du held ein god nok dialog med dagens arbeidsgiver til at du kan få til ei fleksibel løysning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...