Hachelbushy Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Hei, jeg har en pågående sak med Melin Collectors. Håper jeg kan få litt hjelp av dere som kan gjøre det mye enklere.Jeg har betalt en faktura fra Melin Collectors i 21. september 2018, beløp på 271 kr.(betalingsfrist 18.06.2018).Jeg fikk et brev fra Melin Collectors for ca. en uke siden."sak 99RGQ6 har vi mottatt kr 271 21.09.18. Kr 271 er fra inkassovarsel 9980010463702 som hadde forfallsdato 18.06.18. Når du betalte kr 271 på sak 99RGQ6 så hadde saken en saldo på kr 1085,80. Derfor gjenstår kr 845,72 pr. dags dato."Er mulig at beløpet har økt til 1085.5 kr etter tre måneder? Og hvorfor jeg har ikke hørt noe fra de i mellomtiden? Det er litt over syv måneder.Er det ikke slik at de skulle sende meg påminnelse hver måned? Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Med inkassosalær, purregebyr, fakturagebyr, renter så kan det beløpet raskt dessverre stemme ja. Usikker på om de behøver å purre hver måned, men du kan ta en titt her. Lenke til kommentar
G Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 (endret) Det aller første du må gjøre er å bestride kravet slik at de ikke bare kan fortsette å legge på flere gebyrer. Du er uenig i Melin Collectors framgangsmåte som du jo forklarer til oss her. Så er det opp til deg hvordan du vil ha det videre. Er dette først og fremst en prinsippsak du ønsker å ta til den bitre ende. Du ender med å måtte gjøre opp for deg uansett. Spørsmålet er om du da kan vise deg så gjenstridig og godt argumenterende at de velger å redusere på kravet om gebyrer en viss porsjon (imøtekomme deg noe), eller om de skal ha smitt og smule av gebyrene også. En naturlig prosess sent vil være at de kanskje forlanger en forliksrådsbehandling. Det koster de noen hundrelapper, og hvem som må dekke hva av de kostnadene er det vel forliksrådet som bestemmer. Melin Collectors risikerer å måtte dekke det gebyret selv. Du kan også ta samme sjanse om du vil, og kreve at Melin Collectors møter deg i forliksrådet, da er det du som risikerer å måtte betale for innkallingen dit. Jeg er ikke jurist, så forsøker å forstå dette selv etter beste evne. I forliksrådet så har du da fakta i saken som er vesentlig, du skylder jo penger. Det er Melin Collectors sin oppgave å sørge for at saken ikke foreldes, derfor purringer og inkasso. Dersom legen ikke hadde foretatt seg noe mer på 3 år så ville saken være foreldet. Men nå har det blitt foretatt seg noe og da er det vel ikke lengre sjanse for at den kan foreldes. De turer på med forsatte krav og påslag, morrorenter og sånt. Er mulig at beløpet har økt til 1085.5 kr etter tre måneder? Og hvorfor jeg har ikke hørt noe fra de i mellomtiden? Det er litt over syv måneder. Om dette er urimelig så vil noen garantert vite at det er urimelig. Jeg vet ikke svaret, men det høres jo noe urimelig ut. Det er det eneste halmstrået du faktisk har. Her er et annet poeng. Hvor lang tid tok det før legen via Melin Collectors sendte faktura som kom fram til deg etter legebesøket? Regner med at legen og Melin Collectors har vært raske her. Men dersom de venter for lenge med å fakturere deg så kommer de selv i klemme med det staten skal ha av MVA. dersom dette er en MVA-pliktig tjeneste. Jeg brukte dette poenget selv for å stille et håndverkerselskap litt i forlegenhet. Da første faktura (ikke purringsfaktura og senere krav) kom over et halvt år senere. Noe jeg antar at IKKE er tilfelle i din sak. De fant meg så gjenstridig at de droppet alle gebyrer og morrorenter bare jeg betalte hovedkravet (småkrav) på ca. 3000 kr Tror å huske at faktureringsfristen for at en bedrift ikke skal komme i MVA-klemme med staten var 1 mnd. etter tjenesten er utført (ikke lengre enn 2 mnd ihvertfall, tror det var 1 mnd. som gjelder). Du har i praksis kun to/tre valg. 1. Overtale dem til å redusere så gjør du opp. 2. Gjøre opp det de forlanger for å bli ferdig 3. Trenere det med stadige bestridelser av kravet i håp om at de som innkrever ser verdien av å avslutte (du skal være rimelig trygg for at den skal funke i din favør). Ikke håp på denne. 4. Forliksrådet og legge fram begge parters side av saken, og la en tredjepart avlegge dom Endret 31. januar 2019 av G 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 Tror neppe du har noen sak, du betalte lenge etter fristen på inkassokravet, de har sikkert sendt brev og i Norge er sendt = mottatt. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 Er mulig at beløpet har økt til 1085.5 kr etter tre måneder? Staten har desverre gjort Norge til et drømmeland for inkassoselskaper og de kan ta latterlig høye gebyrer helt lovlig. https://www.nrk.no/norge/_-for-lonnsomt-a-drive-inkasso-i-norge-1.14309453 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 Ikke for å kuppe tråden men et annet spørsmål når det kommer til betaling: Når man forlater legekontoret og ikke betaler, får man da automatisk regning i posten uten påslag og gebyr første gang?Det er noen ganger lange køer ved betalingsautomaten og regningen er ikke klar, man har ikke alltid tid til å vente. Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 Mitt legekontor tar godt betalt for å sende regninga i ettertid (uten at jeg husker hvor mye på stående fot), det er lagt opp til at alle skal betale på automaten. 2 Lenke til kommentar
Zork Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 Ikke for å kuppe tråden men et annet spørsmål når det kommer til betaling: Når man forlater legekontoret og ikke betaler, får man da automatisk regning i posten uten påslag og gebyr første gang? Det er noen ganger lange køer ved betalingsautomaten og regningen er ikke klar, man har ikke alltid tid til å vente. Fakturagebyr på rundt 50-60 kroner. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 Når du ikke betaler regningen på nesten 4 måneder, så må du regne med at du får inkasso. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå