Harald Brombach (digi.no) Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Apple greide å holde Huawei bak seg, men bare så vidt Lenke til kommentar
Herr Akkar Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Det har da kommet utrolig mye dårlige løsninger de siste par årene, med hensyn til skjermlayout. De nye S10 og S10+ er jo latterlige, hvor busslommen er dratt ut fra kanten og dermed ødelegger flere millimeter av høyden enn nødvendig, bare for å kunne tyne skjerkanten helt opp. Det morsomme er at _under_ skjermen er det en tykk sort kant Hadde den sorte kanten vært på toppen i stedet for bunnen kunne vi unngått det meste av hullet i skjermen. En annen morsom mobil er Mi Mix 2s, med skjerm som går helt opp! Det blir bare så latterlig når en ser den tykke sorte kanten _under_ skjermen, med sensorer og frontkamera i en håpløs plassering hvor hånden alltid vil være i veien. Og andre med en busslomme så stor at den gjør notifikasjonslinjen ubrukelig. 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 Huawei og Xiaomi synes kanskje ikke det var det verste året noensinne, nei. Med en vekst på henholdsvis 51,8 og 29,9 millioner solgte enheter. Amerikanske og koreanske primærinnovasjoner på mobilmarkedet de siste årene synes å være å finne opp nye og stadig mer imponerende makspriser på toppmodellene. Og de store massene av mobilforbrukere ser naturlig nok hverken på prosessormodellen eller dato for siste sikkerhetspatch når de vurderer om mobilen deres er klar for utskifting. De ser på om glasset er knust eller ikke. Produktene har stagnert i nyskapning og er klin like, pluss/minus en tomme. Markedet er like klart for omveltning som det var i 2006. Men produsentene er ikke like lette å vippe nå, så det er nok vanskeligere for en outsider (eller to) å velte markedet denne gangen. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 Markedet er like klart for omveltning som det var i 2006. Men produsentene er ikke like lette å vippe nå, så det er nok vanskeligere for en outsider (eller to) å velte markedet denne gangen. Var det ikke det man trodde da iPhone kom også? At nå var alt så rigid og fastlåst? Det er tross alt mange år siden Huawei og Xiaomi var nobodys. Det virker som om markedet endrer seg relativt raskt. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 Var det ikke det man trodde da iPhone kom også? At nå var alt så rigid og fastlåst? Det er tross alt mange år siden Huawei og Xiaomi var nobodys. Det virker som om markedet endrer seg relativt raskt. Det er jo nettopp det jeg kommenterer på / hevder: at produsentene ikke er like lette å vippe nå som da. For å sammenligne Nokia og Samsung for eksempel, så hadde Nokia kun ett (betydelig) ben å stå på, mens Samsung er blant de to største aktørene i industri etter industri etter industri. De har en absurd sterk økonomisk ryggmarg. Men det hjelper jo ikke hvis man slipper ballen helt. Kineserne vipper jo markedet nå, men de gjør det med produkter som er like like som de andre Android-produktene. Så det er bare markedsandelene og ikke innovasjonen som er endret vesentlig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 (endret) Det er jo nettopp det jeg kommenterer på / hevder: at produsentene ikke er like lette å vippe nå som da. For å sammenligne Nokia og Samsung for eksempel, så hadde Nokia kun ett (betydelig) ben å stå på, mens Samsung er blant de to største aktørene i industri etter industri etter industri. De har en absurd sterk økonomisk ryggmarg. Men det hjelper jo ikke hvis man slipper ballen helt. Kineserne vipper jo markedet nå, men de gjør det med produkter som er like like som de andre Android-produktene. Så det er bare markedsandelene og ikke innovasjonen som er endret vesentlig. Det er sant at Samsung har flere bein å stå på, men Samsung har også flere ganger kuttet av bein de ikke mener er stødige, og kan nok gjøre det samme med mobiltelefoner hvis de merker de ikke har god nok inntjening. Sony har også flere bein å stå på, men har for eksempel kun periodevis gjort det det bra på mobilmarkedet. Markedet er veldig stabilt i hva slags type telefoner de velger, som du nevner, men det er også et krympende marked i antall solgte enheter, som tyder litt på at folk er lei. Det gir en indikasjon på at en ny innovasjon kan ta over markedet (som du også nevner ), ikke at jeg vet på stående fot hva det skal være dog. Så er jo spørsmålet om produsentene klarer å hoppe på en ny bølge, eller om de forblir for lenge på stedet hvil. Microsoft hadde for eksempel nok av ressurser til å utvikle en iOS-konkurrent, men begynte altfor sent (gamle Windows Mobile kan ikke sies å være en reell konkurrent). Nå har Samsung sikkert midler til å feile lenge, og så hoppe på igjen, spørsmålet er om de kommer til å gjøre det hvis de har hatt en lang periode med tap. Endret 1. februar 2019 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 (endret) Det er sant at Samsung har flere bein å stå på, men Samsung har også flere ganger kuttet av bein de ikke mener er stødige, og kan nok gjøre det samme med mobiltelefoner hvis de merker de ikke har god nok inntjening. Sony har også flere bein å stå på, men har for eksempel kun periodevis gjort det det bra på mobilmarkedet. Markedet er veldig stabilt i hva slags type telefoner de velger, som du nevner, men det er også et krympende marked i antall solgte enheter, som tyder litt på at folk er lei. Det gir en indikasjon på at en ny innovasjon kan ta over markedet (som du også nevner ), ikke at jeg vet på stående fot hva det skal være dog. Så er jo spørsmålet om produsentene klarer å hoppe på en ny bølge, eller om de forblir for lenge på stedet hvil. Microsoft hadde for eksempel nok av ressurser til å utvikle en iOS-konkurrent, men begynte altfor sent (gamle Windows Mobile kan ikke sies å være en reell konkurrent). Nå har Samsung sikkert midler til å feile lenge, og så hoppe på igjen, spørsmålet er om de kommer til å gjøre det hvis de har hatt en lang periode med tap. Jeg tror ikke Samsung "finner seg i" å bli forbikjørt på mobiltelefon-markedet, da spytter de inn milliarder på milliarder. Sony vet vi derimot at har vurdert å trekke seg fra markedet. Men det er fortsatt mange som har store andeler, selger mange telefoner (men produktene er ganske like). Microsoft var sent inn. Det var ikke nok å lage en konkurrent, når markedet er såpass satt som det var. Så kan man jo vurdere om de hadde hatt en sjans dersom produktet var mer attraktivt. Jeg tror uansett at en stor finansaktør som Microsoft har mye bedre sjans enn en liten aktør. For å hoppe på en bølge, må den eksistere. Noen må skape den. Den bølgen jeg ser eksisterer nå, er tjenestesentriske enheter, skapt av Amazon. En mobiltelefon med Android i er i stor grad enhetssentrisk og applikasjonssentrisk. Har du tre enheter, må du installere Spotify på tre enheter, og starte Spotify på hver enhet når du vil høre på Spotify. Har du tre Google Home eller tre Amazon Echo, installerer du en Spotify-skill én gang og så har du det på alle enhetene dine. Spotify får allernådigst lov til å levere sin tjeneste, og tjenesten er enhetsagnostisk. Den følger din bruker, ikke din enhet. Og så kan du starte tjenesten med en stemmekommando å spørre etter en sang, ikke ved å lete fram en app. Dette er den veien jeg tror vi er på vei, at hybride interfaces som flyter over mellom flere enheter tar over for den særdeles enhetssentriske tankegangen Android og IOS ble bygget rundt. Men hvem tar oss dit og hvor raskt? Svaret vet vi jo allerede - de samme aktørene har allerede begynt å legge dette inn i de eksisterende operativsystemene, som integrerte cloud-tjenester. Det går ikke spesielt raskt, så det tyder på at det ikke blir noen snarlig revolusjon. Google har det ikke travelt med å utkonkurrere seg selv når de er markedsledere, de passer bare på å ikke sakke etter. Et annet interessant spørsmål er om det er til vårt beste at OS-leverandørene også tar enda sterkere kontroll over tjenesteleveranser enn de allerede har over applikasjonsleveranser. En Amazon Echo er en sterkere "walled garden" enn Android og IOS er. Likevel: i ettertid vil man synes at det var veldig nerdete at man måtte pelle på en telefon og finne et ikon og skrive inn brukernavn og passord og dille med epost-innmelding og passord og annet ikke-musikkrelatert, bare for å høre på musikk. Hardware-uavhengige skytjenester er vel det første som har potensiale til å sette teknologien i bakgrunnen slik at man kan fokusere på tjenester. Mange ikke-teknologer vil foretrekke dette på sikt. Endret 1. februar 2019 av tommyb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå