Gå til innhold

TØI-rapport: Utenlandsk tungtransport øker risikoen for ulykker på norske veier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen ganger er det altså mulig å påpeke "feil" hos utlendinger uten å bli kalt rasist...

 

Er det mulig? Er du virkelig så enkel oppi huet ditt at DETTE var det du klarte å koke saken ned til?Utenlandske sjåfører får jevnlig gjennomgå, men i realiteten er det egentlig slavedrift satt i system. Mennesker som har ingenting å tape kjører rundt på usikre drapsvåpen mens organisasjoner og bedrifter gnir seg i hendene. At regjeringen kan være så ufattelig udugelig (og dem før dem) til å forstå at skal man få endringer må alt av bøter sendes direkte til sjef / leder og ikke sjåfør. For du tror vel ikke med dine fulle fem at det er sjåføren som bestemmer når vogntoget skal på service, hvilket utstyr som er med osv? Endret av The Very End
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Nå finnes det utstyr som kan måle dekkmønster, selv i relativt høye hastigheter.

 

Dersom alle vogntog, og gjerne personbiler, måtte kjørt over en sånn måler ville man enkelt kunne plukke ut de med dårlige dekk uten at det sinket trafikken. Det kan på ingen måte erstatte en fullstendig kontroll, men det vil være naturlig å tro at de med dårlig dekk oftere slurver på annet også..

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Er du så enkel i hue ditt at du trodde jeg snakket om sjåførene? Selvsagt er det utlendinger som driver en virksomhet som med litt fantasi kan kalles organisert kriminalitet.

 

Enda bedre, du poengterer hvor avspora du er fra debatten, men hei, ny dag og nye muligheter til å legge skylda på utlendinger? La oss feire!

Og for ordens skyld, mange av selskapene som transporterer er i direkte relasjon til "ikke-utlending" selskaper. Et eksempel kan være hvordan verdikjeden til Asko er, hvor de har en del varer som fraktes til deres hovedlagre via utenlandske selskaper. Ikke kom her og si at dem ikke vet hva som skjer, men dem betaler jo nesten ikke noe for det så da er det en ikke sak. Det er også en rekke andre norske organisasjoner som via sine bånd har befatning til selskaper som drives regelrett som slavedrift, men gjør dem noe? Så klart ikke.

 

Så sett deg inn i emnet og rett kritikken hvor den hører hjemme. Og jo fortere du forstår at vi ikke er noe bedre enn "dem", jo bedre.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå finnes det utstyr som kan måle dekkmønster, selv i relativt høye hastigheter.

 

Dersom alle vogntog, og gjerne personbiler, måtte kjørt over en sånn måler ville man enkelt kunne plukke ut de med dårlige dekk uten at det sinket trafikken. Det kan på ingen måte erstatte en fullstendig kontroll, men det vil være naturlig å tro at de med dårlig dekk oftere slurver på annet også..

 

Godt innspill, WiiBoy ! Om ikke i "høy hastighet" er det i hvert fall mulig å måle dekkmønster uten manuell inspeksjon. Vi skal lage en egen sak på dette!

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Så sett deg inn i emnet og rett kritikken hvor den hører hjemme. Og jo fortere du forstår at vi ikke er noe bedre enn "dem", jo bedre.

Transportselskapet Bring er et ekstremt godt eksempel på "slavearbeid" satt i system.

Utmerket eksempel! Jeg vet ikke hva som er det verste her; selskapene som driver slavedrift eller vi som vet at det skjer- men som gjør ingenting med det siden det er billig for oss? Moral og etikk, tenk så fint om vi kunne fått det litt inn i våre ord og handlinger? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom 84 av 575 var så graverende at de måtte parkere vogntoget så betyr dette at 14,6% av vogntog har så vesentlige mangler at de må parkeres og nektes innpass.

 

Og har vi da 1400 vogntog i døgnet som passerer grensen så betyr det at hvert døgn slippes det inn 204 vogntog (14,6% av 1400) i så dårlig forfatning at de skulle vært nektet innpass.

 

Ja da, tok utgangs punkt i det lille av informasjon som artikkelen gir oss så det nok ikke helt nøyaktig. Samtidig vil jeg påstå at det er nok ikke langt unna sannheten heller.

 

Dersom det virkelig er så ville tilstander i forhold til utenlandske vogntog så må det absolutt gjøres noe. Økt kontroller, økte straffer (ikke bare mot sjåfører men også de som eier vogntoget og de som har betalt for transporten) og andre tiltak.

 

Jeg dagpendler hver dag, 1 time hver vei, og møter og passerer vogntog konstant. I disse dager med nullføre, regn og sludd og snø om en annen og våte veier som fryser på nattestid så faller dette veldig nært. Jeg vil være trygg på veien uten å måtte tenke på å få 40 tonn med vogntog og last i snuten fordi vi har for dårlige rutiner i dette landet for å få stanset vogntog som kjører med dårlige bremser, nedslitte dekk, dårlig sikret last o.s.v.

 

Igjen, er det så ille at 14% av alt som passerer grensen er i direkte livsfarlig tilstand så må det umiddelbart gjøres noe. Man snakker tross alt om folks liv og helse. Eller er det slik at en småbarnsfamilie ikke er verdt økt satsning for å få stanset vogntog i totalt uholdbar tilstand så ja-ja, vi får bare tåle at noen familier får ett vogntog over seg.

 

Som det kanskje merkes av ordlyden så, ja, jeg blir litt oppgitt og irritert når ting er så til de grader mangelfult og unnskyldningene for å ikke øke sikkerheten i trafikken er "lange køer langt inn i Sverige" og "trenger mer ressurser". Jeg bryr meg faktisk ikke om vogntogene står støtfanger til støtfanger i rekke fra Svinesund til Stockholm. Jeg bryr meg om sikkerheten i trafikken hvor jeg selv, familie og venner faktisk ferdes hver dag.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Norge, Sverige, Finland (og evt. Danmark) burde gå sammen om en felles samordnet sjekk som skal utføres på kjøretøy som kommer utenfra og dele på regningen. De kjøretøyene som kommer til Norge har som regel kjørt gjennom Finland eller Sverige først, og dersom kjøretøyet blir stoppet én grense tidligere vil det være positivt mht. sikkerheten på veiene også i våre naboland. Vil tro f.eks. Sverige utfører en viss form for kontroll allerede, slik at mange kjøretøy sannsynligvis blir kontrollert to ganger. Da er det bedre å gjøre det én gang ordentlig, så får det heller bare bli kø.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Godt innspill, WiiBoy ! Om ikke i "høy hastighet" er det i hvert fall mulig å måle dekkmønster uten manuell inspeksjon. Vi skal lage en egen sak på dette!

Jeg tror dere har en sak på det allerede. Nokia sin mønsterdybde-måler, men jeg tviler på at den fungerer om vinteren og da er vi vel like langt. Den måler så vidt jeg vet kun mønsterdybde ikke om dekkene har riktig mønster, pigger, egnet gummikvalitet eller alder på dekkene.

 

Jeg mener det trengs manuelle kontroller av dekk og teknisk stand.

 

I tillegg foreslår jeg å lage et nettkurs i glattkjøring som må være bestått før man får kjøre inn i landet på vinterføre. For eksempel valg av bremsesystem (motorbrems vs skivebrems) i glatte bakker, hvordan ta løs i bakker, når man skal senke farten pga føre, hva stengte bommer og røde trafikklys betyr, når kjettingen skal på, hvordan tolke værvarsler der man skal, hva det koster med bergingsbil etc. Nettkurset kan for eksempel tas når vogntoget skal gjennom tollen. Alle grensestasjoner bør være døgnbemannet og alle vogntog kontrolleres. Det er bare å bemanne opp til det nivået som trengs.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Godt innspill, WiiBoy ! Om ikke i "høy hastighet" er det i hvert fall mulig å måle dekkmønster uten manuell inspeksjon. Vi skal lage en egen sak på dette!

Jeg tror dere har en sak på det allerede. Nokia sin mønsterdybde-måler, men jeg tviler på at den fungerer om vinteren og da er vi vel like langt. Den måler så vidt jeg vet kun mønsterdybde ikke om dekkene har riktig mønster, pigger, egnet gummikvalitet eller alder på dekkene.

 

Jeg mener det trengs manuelle kontroller av dekk og teknisk stand.

 

I tillegg foreslår jeg å lage et nettkurs i glattkjøring som må være bestått før man får kjøre inn i landet på vinterføre. For eksempel valg av bremsesystem (motorbrems vs skivebrems) i glatte bakker, hvordan ta løs i bakker, når man skal senke farten pga føre, hva stengte bommer og røde trafikklys betyr, når kjettingen skal på, hvordan tolke værvarsler der man skal, hva det koster med bergingsbil etc. Nettkurset kan for eksempel tas når vogntoget skal gjennom tollen. Alle grensestasjoner bør være døgnbemannet og alle vogntog kontrolleres. Det er bare å bemanne opp til det nivået som trengs.

Saken/systemet du viser til krever at bilen står parkert, Simen1. Vi ser nå på neste steg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det burde kreves det samme av samtlige utenlandske sjåfører, uansett kjøretøy, som skal kjøre på norske veier, som det kreves av våre norske sådanne. Glattkjøringskurs, EU-kontroll av kjøretøy, YS-kurs, ADR-kurs m.m.

 

Glattkjøringskurs må alle som skal ta lappen i Norge ha. Hvorfor ikke de utenlandske?

Samtlige kjøretøy i vår bilpark er grundig sjekket annethvert år. Gjøres det med samtlige utenlandske kjøretøy? Enten i opprinnelseslandet eller her?

Her i landet må en yrkessjåfør gjennomgå en ganske god utdanning for å få utvidet lappen. Gjelder det også samtlige utenlandske sjåførene?

Noe av dette blir vel sjekket, men ...

 

Er det ikke på tide å kreve det samme av utenlandske sjåfører som det kreves av norske?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Norge, Sverige, Finland (og evt. Danmark) burde gå sammen om en felles samordnet sjekk som skal utføres på kjøretøy som kommer utenfra og dele på regningen. De kjøretøyene som kommer til Norge har som regel kjørt gjennom Finland eller Sverige først, og dersom kjøretøyet blir stoppet én grense tidligere vil det være positivt mht. sikkerheten på veiene også i våre naboland. Vil tro f.eks. Sverige utfører en viss form for kontroll allerede, slik at mange kjøretøy sannsynligvis blir kontrollert to ganger. Da er det bedre å gjøre det én gang ordentlig, så får det heller bare bli kø.

 

Alternativt en samordning over kontrollerte kjøretøy. Dersom Danmark kontrollerer X antall kjøretøy og disse fortsetter til Norge så skal det (i utgangspunktet) ikke være nødvendig med enda en kontroll ved neste grense. De kjøretøy som da er sjekket enten i Sverige eller Danmark kan da fortsette til Norge. De kjøretøy som derimot ikke har blitt kontrollert i Sverige eller Danmark bør flagges og en %-andel av disse kontrolleres.

 

Da har man ihvertfall redusert antallet som må sjekkes inn til Norge da en del allerede har vært gjennom sjekk.

 

Har ikke fakta, men ser det ikke som rasende umulig at det idag ikke finnes en slik koordinering slik at vogntog som allerede har blitt kontrollert i Danmark eller Sverige risikere å bli stanset igjen ved norskegrensen, mens andre vogntog som ikke har blitt kontrollert ved noen grenseoverganger kjører rett over i uholdbar tilstand.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Savner reportasjer hvor opprinnelsen til problemet granskes i dybden og mindre av hetsen mot sjåførene. Med andre ord, en grundig sjekk av transportselskapets ledelse.. Hvor er forresten EU? Har ikke de krav som regulerer transportsikkerheten?, og hva gjør de for å følge opp problemet? Det finnes noen få reportasjer, så visst, men mange er av eldre dato. Det var en på NRK eller TV2 for en tid tilbake siden. De så på kravene som ble stillet til sjåførene, Det var ikke mye de kunne gjøre fra eller til, det var mer en "kjør med det du har eller finn deg noe annet å gjøre"-holdning fra ledelsen, eller ansvaret ble lagt over på sjåføren. Det var nok av andre som trengte jobb og tok det de fikk.

Importør har selvsakt også ett ansvar, men enkelte av de (altså Nordbaggarna) vil jo ikke stille noe krav. Har hørt ved ett par anledninger fra div. importører at "ja men da blir prisen mange gange dyrere". Nå ja, det vil jeg nå tro er en overdrivelse, noe dyrere, jada, men "mange ganger". Tull. Som vanlig handler det vel om at noe øyner en mulighet til å melke sluttkunden en anelse. Tror ikke det skal rare prisøkningen til for å forsvare en dyrere transportør med bedre utstyr og ikke minst moral. Spørsmålet er, finnes de lenger?

Endret av EremittPåTur
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Straff har liten effekt på utenlandske sjåfører/transportører, hvis man gir kjøreforbudt/bøter så lar bare transportøren lastebilen stå der den er blitt stoppet, og sjåføren har ikke midler til og komme hjem, ofte så må lokalbefolkningen trå hjelpende til med mat der sjåføren står parkert i ukevis. Lasten blir også plukket opp av et annen kjøretøy og fraktet til bestemmelsestedet, det har faktisk hent at den lastebilen som kommer for og overta lasten også får kjøreforbudt.

 

Eneste som hjelper er og stoppe de på grensen og få de til å snu nesa hjemover igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fun fact: Grunnet at nye norske forbrenningsanlegg/resirkuleringsanlegg er for dyre, så går mesteparten av søppelet vårt til EU - det blir over 5000 vogntog per år, som gjerne kjører fra div kommuner rundt om i Norge ned til Tyskland eller lenger.

 

Brannen som stengte Oslofjordtunnellen i mange mnd var et slikt vogntog lastet med papir til resirk/forbrenningsanlegg.

 

Det hevdes at mye av dette er returfrakt, men jeg tviler litt.  (Kan man bruke vogntog som frakter fisk til EU til dette ? - nei, der svikter logikken om returfrakt. )

Endret av Rune_says
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...