abdobe Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Jeg lastet ned den nye norske versjonen av OpenOffice, som jo er gratis. Jeg ble svært positivt overrasket over at det ser ut til å fungere like bra som MS-Office, og det er heller ikke noe problem å arbeide med samme dokument i begge officeprogrammer. Da det i første omgang ikke ser ut til å være noe kvalitetsforringing i OO, så hvorfor ikke? Dersom jeg fortsetter med MS-Office som koster skjorta fremfor OpenOffice, så har det kun å gjøre med at MS-Office er så innarbeidet i fingrene at det bare blir slik at jg bruker det.... Lenke til kommentar
eiriksen Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Håper den har litt bedre støtte for copy/paste funksjonen. *laster ned* Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Open office er barre lækkert ! Brukte det framfor M$ office når jeg gikk på skole selv. Mye lettere å lage kompliserte formler for fysikk / kjemi / matte o.l. o openoffice Men nå er jeg eldre og inngrodd med M$ (bruker i forbindelse med jobb) Lenke til kommentar
mandela Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 for å ikke å snakke om direkte eksport til acrobat eller flash har brukt norske versjonen siden den var et sted ut i testfasen, dette programmet begynner å bli virkelig bra! brukerveiledning finnes også på norsk. Lenke til kommentar
Pomfri Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 for å ikke å snakke om direkte eksport til acrobat eller flash har brukt norske versjonen siden den var et sted ut i testfasen, dette programmet begynner å bli virkelig bra! brukerveiledning finnes også på norsk. Synes OO er et meget godt alternativ til MS Office. I 1.1 har også kompatibliteten til MS blitt mye bedre. Har hendt at Word 97 ikke klarer å åpne et dokumet som er laget i samme programm, men OO tar det helt fint Lenke til kommentar
MantaRay Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 OpenOffice.org har som sagt blitt mye bedre med tiden, utrolig mye bedre. Selv bruker jeg kun OpenOffice, og synes det er overlegent MS Office til mitt bruk. Spesielt de nevnte eksportfunksjonene er veldig gode. OO's eget filformat liker jeg også, zip'a XML - fungerer veldig bra samt at det er gratis og opensource gjør det jo til det ultimate MS-Office "knuseren" Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 Jeg klarer ikke helt å se hva som er bra med OpenOffice. I hvert fall i versjon 1.1 er det ikke raskere enn MS Office. Det lager ikke filer som tar mindre plass på hardisken enn zippede Office-filer. Det medfølgende makrospråket er mildt sagt primitivt. Programmet markedsfører seg som MS Office kompatibelt, betyr i klartekst at straks MS endrer et eller annet i Office forsvinner også kompatibiliteten. I utgangspunktet er samarbeidsfunksjonene i OpenOffice gode gjennom XML, men Office XP og 2003 har så gode samarbeidsfunksjoner innebygget at jeg ikke ser behovet, særlig koblet med Windows Server 2003. Outlook er en integrert del av MS Office. Outlook har gått fra å være en epost-klient til å bli markedsledende innen gruppevare. OpenOffice mangler tilsvarende. I tillegg er det utviklet av SUN, selskapet som ville ha oss alle til å kjøre nettverksmaskiner med programvare avhengig av internett for å fungere, deres programvare. Tror virkelig noen SUN vil gi bort OpenOffice den dagen pakken eventuelt har fått hundre millioner brukere...? OpenOffice er gratis uten skriftlig dokumentasjon og databaseprogram. Det stemmer. Bra argument. Men MS Office koster bare noen få tusenlapper. Å sende en ansatt på kurs for å lære en ny kontorpakke koster minst to arbeidsdager, altså to dagslønner pluss arbeidsgiveravgift m.m. Hos oss regnet vi tre tusenlapper på det da vi gikk over fra Kontor 2000 til Office 2000/XP. Pluss tapt effektivitet de første arbeidsukene. Dette ble oppveid av økt effektivitet som følge av vi ikke lenger satt på Kontor 2000, mot resten av verdens Office 2000... Bra at noen tar seg bryet med å utvikle alternativ programvare, men jeg vil først se noe som er klart bedre enn MS Office før jeg tar bryet og strevet med å bytte, lat slik, jeg... Lenke til kommentar
Pomfri Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 OpenOffice er gratis uten skriftlig dokumentasjon og databaseprogram. Det stemmer. Bra argument. Men MS Office koster bare noen få tusenlapper. Å sende en ansatt på kurs for å lære en ny kontorpakke koster minst to arbeidsdager, altså to dagslønner pluss arbeidsgiveravgift m.m. Hos oss regnet vi tre tusenlapper på det da vi gikk over fra Kontor 2000 til Office 2000/XP. Pluss tapt effektivitet de første arbeidsukene. Dette ble oppveid av økt effektivitet som følge av vi ikke lenger satt på Kontor 2000, mot resten av verdens Office 2000... Skal love deg at alle ansatte på de forskjellige arbedisplassene rundt om kring som har en viss peiling på office-pakka IKKE burde ha noen problemer med å gå over til OpenOffice. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 videre har det ikke vært snakk om bedrifter (selv om jeg ikke kan være enig i den ensformige beskrivelsen baldviking gir). For privat bruk er microsoft office vanligvis unødvendig. Alle offentlige skoler bør også slutte å bruke M$ office så sant de ikke "trenger" noen spesielle funksjoner som ikke finnes i openoffice. Det baldviking skriver om mangel av skriftlig dokumentasjon er direkte feil. Det finnes gratis brukerveiledning på norsk og 1000 siders bøker for de som ønsker det Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 I bedriftssammenheng har MS Office vunnet markedsandeler på bekostning av Corell Officesuit (Kontor 2000), akkurat som Windows Server 2003 eter markedsandeler fra Unix-baserte system. OpenOffice er, som Linux, nesten fraværende. Fordelene ved standardisering er rett og slett for store. Derfor ser jeg heller ingen grunn til at hjemmebrukere skal sitte på andre system. I hvert fall blir det galt å kjøre OpenOffice i skolen når næringslivet bruker MS Office. Men jeg viste ikke det var utviklet skriftlig, gratis dokumentasjon til OpenOffice. Jeg har OpenOffice hjemme, fikk det til uttesting, så link til slik info mottas med takk. Lenke til kommentar
Pomfri Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 I bedriftssammenheng har MS Office vunnet markedsandeler på bekostning av Corell Officesuit (Kontor 2000), akkurat som Windows Server 2003 eter markedsandeler fra Unix-baserte system. OpenOffice er, som Linux, nesten fraværende. Fordelene ved standardisering er rett og slett for store. Derfor ser jeg heller ingen grunn til at hjemmebrukere skal sitte på andre system. I hvert fall blir det galt å kjøre OpenOffice i skolen når næringslivet bruker MS Office. Men jeg viste ikke det var utviklet skriftlig, gratis dokumentasjon til OpenOffice. Jeg har OpenOffice hjemme, fikk det til uttesting, så link til slik info mottas med takk. Flere og flere skoler går nå over til OpenOffie. Fordi det er enormt mye penger og spare. Tror ikke det tar så lang tid for MS kommer til å gjøre noe med dette. En ting de nok garantert kommer til å gjøre er å sette ned prisene, i hvert fall til skolene. Mener jeg hørte at de kommer til å gjøre dette om ikke så veldig lenge også. Det er en ting som ikke OO har og det er noe som kan erstatte Access. Finnes det gratis brukerveiledninger til OO? Det var jeg ikke klar over, men to av deg jeg jobber sammen med ha laget to hefter til dette programmet. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 Pomfri @ 21/12/2003 : 23:39 Flere og flere skoler går nå over til OpenOffie. Fordi det er enormt mye penger og spare. Tror ikke det tar så lang tid for MS kommer til å gjøre noe med dette. En ting de nok garantert kommer til å gjøre er å sette ned prisene, i hvert fall til skolene. Mener jeg hørte at de kommer til å gjøre dette om ikke så veldig lenge også. Det er en ting som ikke OO har og det er noe som kan erstatte Access. MS Office 2003 kommer i seks forskjellige prisklasser, hvorav en med kun Word, Excel og Outlook og en for skole/studenter. Uansett kjøper store skoler, som store bedrifter, lisenser med uendelig antall brukere, antar jeg. StarOffice (betalversjonen av OpenOffice), som forøvrig har skriftlig dokumentasjon, har SUNs databaseprogram StarOffice Base. (Hm, hadde ikke den annet navn før...?) Personlig er jeg imponert over Draw, å inkludere et verktøy for vektorgrafikk i en kontorpakke er ikke dårlig. Mest skuffet er jeg over Calc. Excel er bedre. Men dette blir såklart subjektivt. Writer er vel omtrent som Word. Word Perfect var bedre, men den utvikles knapt lenger, desverre. Ellers må jeg rette meg selv. Makrofunksjonene har blitt bedre i StarOffice 7 enn de var i 6, vet ikke om det samme gjelder OpenOffice. Holder fortsatt fast ved at eventuelle besparelser ved å bytte til billigere programvare oppveies av opplæringskostnadene. Jeg har på det meste lært opp femti brukere. Da begynte vi med: "venstreklikk...høyreklikk...puste, nå...". Det var i 2003. Lenke til kommentar
Pomfri Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Ellers må jeg rette meg selv. Makrofunksjonene har blitt bedre i StarOffice 7 enn de var i 6, vet ikke om det samme gjelder OpenOffice. Burde det gjøre. Ettersom SO og OO er det samme, med minimale forskjeller. Har ikke testet ut makro i OO ennå men. Synes da selv at Calc er mere lik Excel enn Writer er lik Word, men dette er bare min mening. Lenke til kommentar
wil Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 har prøvd Open Office endel ganger jeg også. et par ting jeg savner er regneark og Database program. eller er det noe som ikke jeg har sett enda? Lenke til kommentar
Pomfri Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 har prøvd Open Office endel ganger jeg også. et par ting jeg savner er regneark og Database program. eller er det noe som ikke jeg har sett enda? Hmmm... Calc er jo OO's svar på Excel. Lenke til kommentar
elbajong Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Open Office er et bedre tekstbehandler program enn MS Office. Er det en fil som ikke kan åpnes i MS Office åpnes den ellegant i Open Office. Det mest geniale med OO 1.1.0 er at det er en PDF funksjon der. Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 (endret) Jeg kjører OpenOffice 1.1 norsk versjon hjemme. Til min beskjedne "Office-bruk" hjemme duger det i massevis til det formålet ihvertfall. Kjører også Eudora istedet for Outlook/Outlook Express (fungerer mye bedre mot min pop3-server). Bruker MS Office dog på jobben, det er enkelte Excel-makroer som ikke går så bra i OO. Endret 9. januar 2004 av TopDog Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 håper copy,paste funskjonen har blitt bedre,den var håpløs på forrige openoffice jeg testet. samme hva jeg pastet havnet det på side nr.1 selv om det jeg pastet tilsvarte det tredobbelte,noe som gjorde at de to siste sidene ble skult nederst på side 1 i stedet for å fortsette på side 2 omdere skjønner hva jeg mener. Lenke til kommentar
vetle- Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 alle skoler\kommune\bedrifter skulle ha begynt med openoffice i stede for MS office, det er bare det at openoffice ikke støtter alle malene til ms office, å d er litt kjipt for folk som har MANGE dokumenter som støtter på det problemet. selv bruker jeg openoffice, (hater å betale for noe jeg kan bruke gratis) Lenke til kommentar
mandela Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 alle skoler\kommune\bedrifter skulle ha begynt med openoffice i stede for MS office, det er bare det at openoffice ikke støtter alle malene til ms office, å d er litt kjipt for folk som har MANGE dokumenter som støtter på det problemet.selv bruker jeg openoffice, (hater å betale for noe jeg kan bruke gratis) hva med massesøksmål av microsoft for manglende kompatibilitet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå