Isla Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 I folketrygdloven §17-8 står følgende... «En gjenlevende ektefelle som ikke har fylt 55 år, forventes å få en arbeidsinntekt på minst to ganger folketrygdens grunnbeløp etter en overgangsperiode på ett år etter dødsfallet. » Er det noen her som kan fortelle meg -på forståelig norsk- når denne bestemmelsen trådte i kraft? Mener det må ha vært rundt 2012 engang, vet det ikke var slikt krav om 2G for unge enker før...? Noen som kan anbefale en god trygderettsadvokat i Oslo? Isla Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Bestemmelsen ble innført i 2001 med virkning for nye krav fremsatt etter 1.1.2002 og med virkning for løpende pensjoner fra 1.1.2003. Den har i praksis vært uendret siden (det ble imidlertid presisert i 2003 at arbeidsinntekten skulle være minst to ganger folketrygdens grunnbeløp). Det har også før dette vært regler om reduksjon av etterlattepensjon ut fra forventet inntekt, men reglene ble ikke ensartet praktisert, og terskelen for å ha rimelig grunn til å ikke skaffe seg mer inntekt var relativt lav. 1 Lenke til kommentar
Isla Skrevet 30. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2019 Hei krikkert, Hjertelig takk for svar :-) Forslag til en god advokat med peil på denne type saker? Isla Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 På landsbasis er det ca. 15 000 mottakere av etterlattepensjon/-overgangsstønad. Jeg tviler på at det finnes advokater som har særskilt ekspertise innen dette feltet, men advokater som kjenner til generelle regler om inntektsavkortninger og rimeligheten av fastsettelse av forventet arbeidsinntekt finnes det mange av. Jeg har lest mye godt om (og fra) Carolyn Midsem. 1 Lenke til kommentar
Isla Skrevet 30. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2019 Hjertelig takk nok en gang, da prøver jeg å kontakte Midsem! Ha en fin dag videre :-) Isla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå