stian-hg Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 (endret) Siden jeg er uerfaren innen vannkjøling tenkte jeg å invistere i dette komplette settet fra Asetek over nyttår, det sies å være ganske brukervennlig. Siden jeg er såpass ny innen dette tillater jeg meg å spørre om andre vannblokker kan benyttes enn de som følger med? Står man fritt til å bytte ut selve vannblokkene uten å bytte settet helt eller delvis? Jeg tenker da på fremtidige vannblokker til f.eks. socket 775 (eller den nye socket'en Prescott vil benytte). Gjelder jo også vannblokker til fremtidige skjermkort og hovedkort. Blir jo for dumt å bruke 2500 på et helt sett hvis hele herligheten må skiftes ved prosessorbytte. Endret 20. desember 2003 av stian-hg Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Nå har Waterchill den egenskapen da at hvis du senere skal kjøpe ny cpu og den ikke passer, så kommer sikkert asetek med ett nytt plexilokk til blokken som du kan skifte ut så det passer. Å bruke andre vannblokker tror jeg kan bli litt knotete siden slangene er så stive. Men du må gjerne prøve. Hadde jeg vært deg hadde jeg heller satsa på Ncool Rev. 4.0 ex på Netconnection til 2995,- Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 20. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2003 Takk for tilbakemeldingen... Er Ncool Rev. 4.0 EX en pakkeløsning som Netconnection selv har utformet, altså satt sammen? Og hvorfor anbefaler du dette? Må bare spørre Men når det gjelder WaterChill: slangene er vel ikke noe problem å bytte ut samtidig med vannblokkene hvis det skulle vise seg å ikke fungere skikkelig? Ellers høres det ut som Asetek er omstendelige, liker slike selskap. Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Takk for tilbakemeldingen... Er Ncool Rev. 4.0 EX en pakkeløsning som Netconnection selv har utformet, altså satt sammen? Og hvorfor anbefaler du dette? Må bare spørre Men når det gjelder WaterChill: slangene er vel ikke noe problem å bytte ut samtidig med vannblokkene hvis det skulle vise seg å ikke fungere skikkelig? Ellers høres det ut som Asetek er omstendelige, liker slike selskap. Jupp, netconnection har selv satt den sammen med DD blokker til Cpu, Gpu og Nb og der følger det med en BlackIce Extreme II radiator (dobbelt så stor som WC sin) vifter, Tygon slanger som ifølge de som har testet de, er det beste til vannkjøling og alt annet du trenger. Så jeg ville heller lagt til de 500,- ekstra og gått for det. Det er også ett system hvor det senere er lettere å bytte evt. blokk eller festemekanismen til andre cpu. På WC settet er det litt vanskelig å bytte slanger pga at skal du bytte slanger må du også bytte nipler på det utstyret du skal beholde siden hurtigkoblingene til asetek er montert på alt utstyret. Så ved en senere utskifting vil dette her koste mere enn med Ncool pakka. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 20. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2003 Høres jo interessant ut denne pakken, men kanskje jeg klarer å tilegne meg nok kunnskap i løp av julen til å plukke delene selv. Det er vel med vannkjøling som med PC ellers: det beste å kjøpe del for del for å optimalisere systemet etter eget behov. Hvordan er det forresten å feste vannpumpe, tank og radiator i kabinettet? Vil absolutt foretrekke å ha alle delene internt i kabinettet. Er det vanlig å ha disse delene løse eller festes de med dobbelsidig tape eller lignende? Tilgi meg hvis dette var et dumt spørsmål, er som sagt nybegynner og slikt har ikke vært omtalt i tester jeg har lest av komponenter. Ellers takk for glimrende svar! Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Joda, som du sier så kan du jo plukke selv, og få ett sett som kanskje yter bedre, men dette er mye arbeid, og kan ofte koste mere enn ferdigpakkene. Pumpe og tank fester du egentlig som du vil, det følger med festeløsninger til alt, men har du fantasi så er det ikke noe som setter begrensninger. Radiatoren er det sånn at de fleste velger å feste i toppen av kabinettet, men jeg vil heller anbefale å montere den i bunnen av kabinettet. Sett på ett støvfilter (er vel ei dame i huset som har ei strømpebukse til overs) og la viftene suge den kalde lufta fra gulvet gjennom radiatoren og inn i kabinettet. Da får du den kalde kjølelufta inn i maskinen, som igjen gjør komponentene litt kaldere samtidig som du skaper ett overtrykk som gjør at hybelkaniner holder seg ute. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 20. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2003 Trodde ikke det var snakk om så veldig mye arbeid selv om man plukker delene selv. Man må vel bare passe på at dimensjonene på slanger og slikt blir riktig, og selvfølgelig at man har riktig kvantum av alt. Selve monteringsjobben blir vel nesten lik? Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Trodde ikke det var snakk om så veldig mye arbeid selv om man plukker delene selv. Man må vel bare passe på at dimensjonene på slanger og slikt blir riktig, og selvfølgelig at man har riktig kvantum av alt. Selve monteringsjobben blir vel nesten lik? Joda det er greit nok at du bare må passe på at utstyret passer, og det gjør ofte det, men så ser du ut en del du bare "må" ha, men ikke i den dimensjonen du skal ha. Da er det nippelbytte med en gang. I ferdigsettene er alt dette her klargjort, og i Ncool 4.0 EX pakka er det 12mm dimensjoner på alt. På WC settet er det 6mm eller 8mm. (husker ikke helt) Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 20. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2003 Beklager min uvitenhet, men en nipel er overgangen fra slange til vannblokk/radiator/vanntank, ikke sant? Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Beklager min uvitenhet, men en nipel er overgangen fra slange til vannblokk/radiator/vanntank, ikke sant? Stemmer det. Det er ikke så altfor vanskelig som folk skal ha det til. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 20. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2003 Beklager min uvitenhet, men en nipel er overgangen fra slange til vannblokk/radiator/vanntank, ikke sant? Stemmer det. Det er ikke så altfor vanskelig som folk skal ha det til. Er et slikt nipelbytte vanskelig å få til skikkelig? Er det flere faktorer enn dimensjon man må være obs på, gjenger f.eks.? Kan man forresten bruke en overgang for å unngå nipelbytte? Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Beklager min uvitenhet, men en nipel er overgangen fra slange til vannblokk/radiator/vanntank, ikke sant? Stemmer det. Det er ikke så altfor vanskelig som folk skal ha det til. Er et slikt nipelbytte vanskelig å få til skikkelig? Er det flere faktorer enn dimensjon man må være obs på, gjenger f.eks.? Kan man forresten bruke en overgang for å unngå nipelbytte? Nippelbytte er sånn at du må finne de rette gjengene ja. Og en overgang vil jeg ikke anbefale da det kan bli en "bremsekloss" i systemet. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 20. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2003 Og gjengetypen klassifiseres gjennom betegnelsene BSP, NPT osv. eller? Må bare få bekreftet eller avkreftet om jeg har lært noe av det jeg har lest Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Og gjengetypen klassifiseres gjennom betegnelsene BSP, NPT osv. eller? Må bare få bekreftet eller avkreftet om jeg har lært noe av det jeg har lest Det stemmer. Alt av utstyr skal komme med informasjon om gjengetype og størrelse. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 20. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2003 Tusen hjertelig for all hjelp, traskas! God jul! Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Tusen hjertelig for all hjelp, traskas! God jul! Bare hyggelig det.. God Jul og Godt Nytt År til deg og.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå