Gå til innhold

Tre nye basestasjoner skal gi bedre sikkerhet for skip nord for Svalbard [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke dårlig! Sist jeg sjekket den siden var det ikke en båt synlig når du kom noen få nm fra land. Nå står det 'position received by satelite' hvis du velger en båt skikkelig langt fra land. :)

Akkurat nå er det et forskningsskip på vei inn til Longyearbyen og du kan se massevis av data https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:306924/mmsi:257471500/imo:8716655/vessel:HELMER_HANSSEN, for andre båter er det veldig lite, kanskje mer hvis du betaler deg bak en betalingsmur.

Lenke til kommentar

Ah, ok. Da tenker jeg at skipene med posisjon 'received by satelite' *ikke* fanges opp av AISSAT, ser ikke for meg at kystverket/FFI selger tilgang for $3,99 i måneden. ;)

Skipet nær Longyearbyen blir nok fanget opp av en landfast AIS-mottaker.

Nå har jo for så vidt FFI plassert en AIS-mottaker på den internasjonale romstasjonen men det var tilbake i 2010 og skulle bare vare i 2 år. Finner ikke ut i farta om eksperimentet er avsluttet eller om data derfra var offentlig tilgjengelig..

Lenke til kommentar

Og hvordan får man så backhaul fra AIS modtageren til noget samband, det er jo ikke bare en flagstang og en modtager, informationen skal videre. Hvordan sker det ??

Check lige størrelsen på Svalbard. Det område er næsten større en hele sydlige Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...