idander Skrevet 10. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2002 VLan...... Sett at jeg kjøper en manageable switch der jeg deler opp i Vlan. Hvor enkelt er det å hacke seg gjennom til et annet Vlan hvis switchen er låst inn og utilgjengelig for elevene? Jeg gjør alt jeg kan nå for å overbevise den IT ansvarlige på denne skolen om at de må kjøre win2k på alle maskinene, så får vi se om de har råd til alt jeg ber dem om :smile: Er det forskjell på switchene når det gjelder sikkerheten mellom VLAN-ene? mvh, Idar Lenke til kommentar
PowerOfNow Skrevet 10. mars 2002 Del Skrevet 10. mars 2002 Jeg jobber i en kommune, der har vi mye sensetiv data (personopplysninger osv) så her er det viktig med høy sikkerhet. Vi kjører VLAN løsning for å slitte "åpen" og "lukka" sone. Dette fungerer fint.(Ifølge Datatilsynet). Så du burde ikke tenke så mye over det. Kjører x antall HP 2524 switcher. Lenke til kommentar
idander Skrevet 12. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2002 Takk for det. Det var betryggende å høre!! Da kan skolen alt ettersom hva de har råd til nå begynne med å sette opp en VLAN løsning, og øke på med ny server når de trenger det. Kommer nok også til å sette opp en Smoothwall firewall, som skulle stoppe det meste av hacker-angrep utenfra. hilsen Idar Lenke til kommentar
PowerOfNow Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 VLAN vil nok fungere veldig fint for dere vil jeg tro. Vi kjører skolenett,helsenett og kommunenett over diverse VLAN. Faktisk på samme fiber-kabel også. Smoothwall kjører jeg hjemme og det fungerer utmerket. tar 10min å installere. Virker sikkert! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå