Gå til innhold

Sjekker svevestøv og forurensning i hver krok av Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var inne og så på dette og det interessante var at konsentrasjonen av svevestøv ikke toppet seg i rushtiden. Det laveste nivået var 06.00 om morgenen, og det steg svært lite i rushtiden fra 06.00 til 09.00. Fra klokken 17.00 til 23.00 eksploderte nærmest nivået av svevestøv, noe som nok skyldes at folk kommer hjem og fyrer i peisen.

 

Konklusjonen er at biltrafikken har en helt ubetydelig påvirkning på konsentrasjonen av svevestøv, og at det store problemet er vedfyring. Jeg kan legge til at veiene vannes med saltlake for å binde svevestøv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var inne og så på dette og det interessante var at konsentrasjonen av svevestøv ikke toppet seg i rushtiden. Det laveste nivået var 06.00 om morgenen, og det steg svært lite i rushtiden fra 06.00 til 09.00. Fra klokken 17.00 til 23.00 eksploderte nærmest nivået av svevestøv, noe som nok skyldes at folk kommer hjem og fyrer i peisen.

 

Konklusjonen er at biltrafikken har en helt ubetydelig påvirkning på konsentrasjonen av svevestøv, og at det store problemet er vedfyring. Jeg kan legge til at veiene vannes med saltlake for å binde svevestøv.

 

Dette høres ut som en meget forhastet og forenklet konklusjon. Du nevner også kun svevestøv i innlegget ditt, og unngår elegang NOx, som er en meget viktig forurensning. Trolig fordi denne har en mye klarere kopling til nettopp veitrafikken.

 

Vedfyring er en viktig årsak til svevestøv som du sier, og da særlig PM10 (de største partiklene). Veitrafikken er dominerende årsak til NOx og også PM2,5 (de finere partiklene). Både veitrafikken og vedfyring bidrar sterkt til luftforurensing, men likevel ser man at de høyeste konsentrasjonene forekommer langs sterkt trafikkerte veier. Å frikjenne biltrafikken blir derfor direkte feil, selv om det er viktig å anerkjenne bidraget fra vedfyring.

 

Anbefaler å ta en titt på dette gode verktøyet hvor man kan filtrere ut års- og døgnmiddel innenfor NOx, PM10 og PM2,5.

 

https://www.luftkvalitet-nbv.no/

 

Her er det tydelig at særlig for NOx og PM2,5 er veitrafikken totalt dominerende, med røde/oransje streker som følger hovedveiene i og rundt Oslo. PM10 har en mer jevn forekomst og henger i noe mindre grad sammen med veitrafikken.

 

Ellers vet jo NILU og de andre forskerne dette, så som vanlig anbefales det å høre på fagkunnskapen fremfor anekdoter og påstander i kommentarfeltene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg var inne og så på dette og det interessante var at konsentrasjonen av svevestøv ikke toppet seg i rushtiden. Det laveste nivået var 06.00 om morgenen, og det steg svært lite i rushtiden fra 06.00 til 09.00. Fra klokken 17.00 til 23.00 eksploderte nærmest nivået av svevestøv, noe som nok skyldes at folk kommer hjem og fyrer i peisen.

 

Konklusjonen er at biltrafikken har en helt ubetydelig påvirkning på konsentrasjonen av svevestøv, og at det store problemet er vedfyring. Jeg kan legge til at veiene vannes med saltlake for å binde svevestøv.

 

Dette høres ut som en meget forhastet og forenklet konklusjon. Du nevner også kun svevestøv i innlegget ditt, og unngår elegang NOx, som er en meget viktig forurensning. Trolig fordi denne har en mye klarere kopling til nettopp veitrafikken.

 

Vedfyring er en viktig årsak til svevestøv som du sier, og da særlig PM10 (de største partiklene). Veitrafikken er dominerende årsak til NOx og også PM2,5 (de finere partiklene). Både veitrafikken og vedfyring bidrar sterkt til luftforurensing, men likevel ser man at de høyeste konsentrasjonene forekommer langs sterkt trafikkerte veier. Å frikjenne biltrafikken blir derfor direkte feil, selv om det er viktig å anerkjenne bidraget fra vedfyring.

 

Anbefaler å ta en titt på dette gode verktøyet hvor man kan filtrere ut års- og døgnmiddel innenfor NOx, PM10 og PM2,5.

 

https://www.luftkvalitet-nbv.no/

 

Her er det tydelig at særlig for NOx og PM2,5 er veitrafikken totalt dominerende, med røde/oransje streker som følger hovedveiene i og rundt Oslo. PM10 har en mer jevn forekomst og henger i noe mindre grad sammen med veitrafikken.

 

Ellers vet jo NILU og de andre forskerne dette, så som vanlig anbefales det å høre på fagkunnskapen fremfor anekdoter og påstander i kommentarfeltene.

Nesten rett. Altså feil. Jeg sjekka linken du viste til, og på PM2.5 er det vedfyring som er største kilde (trafikk og vedfyring er omtrent like store på PM10).

 

Vær er også en veldig viktig faktor her. Tror ikke det er mulig å se den ekspolsive utvikling i kjøretøybestanden (bensin->diesel->el) de siste 20 år på forurensingsmåkinger. Andre faktorer varierer mer.

 

Men for all del, elbiler er digg. De redder bare ikke verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var inne og så på dette og det interessante var at konsentrasjonen av svevestøv ikke toppet seg i rushtiden. Det laveste nivået var 06.00 om morgenen, og det steg svært lite i rushtiden fra 06.00 til 09.00. Fra klokken 17.00 til 23.00 eksploderte nærmest nivået av svevestøv, noe som nok skyldes at folk kommer hjem og fyrer i peisen.

 

Konklusjonen er at biltrafikken har en helt ubetydelig påvirkning på konsentrasjonen av svevestøv, og at det store problemet er vedfyring. Jeg kan legge til at veiene vannes med saltlake for å binde svevestøv.

 

Link/kilde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...