Gå til innhold

Giske om DAB: – I ettertid kan man se at beslutningen om ble gjort på feil grunnlag

Anbefalte innlegg

Jeg hørte alltid på NRK i bilen på vei til og fra jobb.

Nå har jeg hele CD samlingen min rippet til lossless (170GB ALAC) på min iPhone, og nyter musikk rett i ørene!

Utrolig deilig: Mindre trafikkstøy, og mer kos! (Må være mer oppmerksom etter utrykningskjøretøy, men det har fungert fint)

Har faktisk begynt å rundt slik også. Takk NRK!  :)

Pass på så du ikke havner på shortlisten for Darwin awards. Jeg stusser hver gang jeg ser folk som velger å sykle med headset på steder hvor det ferdes andre gående, syklende eller kjørende mennesker. Det går jo som regel bra. Men samtidig er det jo anslagsvis en dobling av den generelle sannsynligheten for at noe _skal_ gå galt... ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men samtidig er det jo anslagsvis en dobling av den generelle sannsynligheten for at noe _skal_ gå galt... ;)

Hvilken forskningsrapport bygger du det på? Kan du fortelle meg hva hørselen er helt nødvendig for når man har to øyne og tre speil?

Synet er den primære sans for å ferdes både som gående, syklende, og kjørende.

Hørselen har meget lite å si, spesielt i bil. Kun da, som jeg nevnte, for å høre sirener på lang avstand.

Men siden både jeg, og døve med førerkort, klarer fint å se blålys (og resten av trafikkbildet) uten hørsel, så fortsetter jeg å høre musikk i bilen i likhet med veldig mange andre.

Legg merker til neste gang du ser en syklist med propper i ørene: Han har speil på styret, og sjekker det hele tiden.

Lenke til kommentar

Sitat: "I ettertid kan man se at beslutningen ble gjort på feil grunnlag". OBS! Det manglet absolutt ikke advarsler i forkant, for dem som gadd gidde sette seg inn i saka!

For øvrig er overgangen til DAB og senere DAB+ overhode ikke sammenlignbart med overgangen til digital TV. Da vi fikk digital-TV trengte du ikke kaste TV-apparatet, du kunne kjøpe en boks til å sette inn mellom TV-antennen og TV-apparatet. Det til 1/10 av prisen for en anstendig DAB+ installasjon i bilen. I tillegg er det ikke bare FM-radioer som må kastes, det gjelder også DAB-mottakere (uten+). Sist og ikke minst FM-nettet ble avviklet uten noen som helst debatt om dette nå også var beredskapsmessig klokt.

Man kunne i det minste ha beholdt P1 på FM, da hadde man hatt reservedeler nok fra de andre senderne i mange år framover, men selv ikke det hadde man tenkt på.

• Liker 6
Lenke til kommentar

DAB fungerer utmerket for meg så ingen klager. Dersom jeg hadde brukt radio til musikk ville jeg nok ikke vært like fornøyd med lyden, men nå er det lenge siden det var interessant for meg å høre 10 møkkalåter før det kommer en jeg vil høre så spotify, vinyl og CD er tingen for musikk. Til prateradio / nyhter har DAB ført til at jeg hører mer på radio.

Lenke til kommentar

Etter å ha prøvd 3 DAB-adaptere og 5 antenner så har jeg med utvendig DAB-antenne på taket fått nesten like god dekning på P1 som jeg hadde før med FM og bilens skjulte antenner. Det har tatt mange timer å få en løsning jeg ble fornøyd med, både lydmessig,dekning og betjening.

DAB+ er kjekt å ha, men jeg savner fortsatt FM minst enn gang i uken.

Jeg har ikke lyst til å regne ut hvor mye avstengning av FM har kostet meg hjemme, på jobb og i bilen, men antar at det er godt over kr 10 000.

• Liker 4
Lenke til kommentar

...prøvd 3 DAB-adaptere og 5 antenner så har jeg med utvendig DAB-antenne på taket fått nesten like god dekning...

Det har tatt mange timer å få en løsning jeg ble fornøyd med, både lydmessig,dekning og betjening.

Etter å ha kjørt vestlandstrekningen Hardanger - Møre med en kollega, og opplevd DAB-frustrasjonen når lyden på nyheter og musikk kommer og går slik at vi hørte lyd omtrent 20 % av tiden, innså jeg at den kampen kommer jeg aldri til å ta!

Tunneller hadde null dekning, og ellers var det lite eller ingenting i trange daler, viker og fjelloverganger (som jo utgjør mesteparten av vestlandet...)

Han har god antenne; som stikker høyere enn den originale FM-antennen! 

Alle andre steder enn østlandet er DAB en skandale. Men jeg gidder som sagt ikke bry meg, og hører heller CD'ene mine rett fra telefonen. Jeg er ferdig med radio.

Lenke til kommentar

Høyde spiller liten rolle, kameraten din må sjekke jordinga.

Antenner trenger ikke jording for å fungere godt, de trenger et jordplan.

Jording er en lavohmig forbindelse til jord/gods. (Det kan likevel være relevant hvis antenne må fungere som lynavleder).

Jordplan gir et referansepunkt for antennen, og avstanden til antennepisken kan ha mye å bety.

Jordplan trenger ikke å ha god elektrisk forbindelse siden vi snakker om høye frekvenser, kapasitiv kobling kan være godt nok.

Er antennen montert på biltaket av metall så har den et jordplan.

Er antennen montert i en mast så lager man av og til et jordplan under antennen, enten med flere radialer/pisker vendt ned eller ut, eller en metallplate.

Min erfaring med magnetfot-antenne var at DAB signalet ble dårligst når antennen sto midt på biltaket, men best når antennen sto på kanten av taket. Da jeg sjekket med en av ingeniørene på Comrod bekreftet han dette, og sa at det var fordi signalene kunne treffe taket og bli reflektert vekk fra antennen.

En DAB-antenne skal helst stå loddrett, ikke på skrå eller vannrett.

En kvartbølgeantenne for DAB skal være rundt 37 cm, det er halvparten av lengden på en tilsvarende FM-antenne. Lager man spoler eller former antennen så kan den være kortere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Min erfaring med magnetfot-antenne var at DAB signalet ble dårligst når antennen sto midt på biltaket, men best når antennen sto på kanten av taket. Da jeg sjekket med en av ingeniørene på Comrod bekreftet han dette, og sa at det var fordi signalene kunne treffe taket og bli reflektert vekk fra antennen.

...

Men du er enig i at 'dårlig DAB-dekning' like gjerne kan være dårlig eller feilmontert antenne? Noe som inkluderer enkelte fabrikkmonterte løsninger.

Hvis DAB-radioen uansett feiler over til FM ved 'dårlig dekning' så er Norge et av få steder du vil merke noe til det. De fleste andre steder vil ikke dårlige antenner bli 'avslørt'.

Lenke til kommentar

FM-nettet fungerte greit med normale antenner, uten masse arbeid.

Minimum signalstyrke fra dagens DAB-nett krever de beste antennene, montert optimalt.

Er man i grenseland så kan selv en regnskur gjøre at signalet detter ut.

Glassantenne i bilen virket fint utenfor huset, men signalet datt ut på vei gjennom sentrum.

Jeg kjøpte en bærbar Sony DAB-radio, den virket kun i stua og utendørs, ikke i de andre rommene. Andre DAB-radioer har fungert også i kjelleren. 

Hadde to DAB-radioer på jobb i Stavanger. Den ene virket i fint vær, den andre kun hvis PC var avskrudd. Begge to virker problemfritt etter jobben flyttet til Forus.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nå høres det på deg som FM ble lagt ned når Oddvar Nordli var statsminister. *Så* bra var FM aldri. Det var *alltid* susing, når du beveget det i utkanten av dekningsområdet *måtte* du ha en bedre antenne, og var du midt mellom to sendere fikk du morsom interferens, hopping mellom kanaler om du justerte radioen noen grader den ene eller andre retningen, bærbare mottakere likte dårlig å bli bært..

Lenke til kommentar

*Så* bra var FM aldri. Det var *alltid* susing...

Radio var aldri det folk i Norge gikk til for HiFi opplevelser. Det var nyheter, sportsendinger, og en og annen låt innimellom.

Analog radio har den fordelen at man kan høre hva som blir sagt gjennom store mengder sus og skurr, noe som er ekstremt viktig når Manchester United holder på å score mens du kjører langs en trang fjord der veg-ingeniørene har funnet ut "hvor mange små-tunneller kan vi klare å få plass til her"...

DAB gir enten lyd, eller så gir den ikke lyd. Ingenting imellom. Og siden jeg har kjørt disse strekningene i årevis, så vet jeg at med FM fikk man alltid med seg det som foregikk. Av og til med skurr, ja, men som Dubious sier så er det uendelig mye bedre enn enorme strekninger med stillhet, som er status for DAB nå. Selv med State-of-the-art antenne.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er mulig vi har vært bortskjemt med bedre enn vanlig FM-dekning i Rogaland, det har ikke vært mye plagsom susing.

I bilen merket man sjelden at signalet forsvant helt, og det var sjelden plagsom susing da gode bilradioer reduserte stereobredden ned mot mono istedenfor å suse.

FM stereo i Europa kom fra et mono-signal som var overlagret stereoinformasjonen, synkronisert med en pilottone på 19 kHz.

I mine ører så er den største forskjellen med DAB-radio at stereobildet alltid er bredt.

Jeg kjøpte min første DAB-radio i 2006 og skjønner at mange ikke har erfaring med DAB før NRK skiftet over til DAB+ i 2017. Når signalet var for dårlig ble ikke radioen taus, lyden begynte å "boble" istedenfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...