Svein-Erik Hole Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Giske om DAB: – I ettertid kan man se at beslutningen om ble gjort på feil grunnlag Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Hindsight is 20/20. 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg Aiven Skrevet 30. januar 2019 Populært innlegg Del Skrevet 30. januar 2019 Det var vel åpenbart for alle uten vakuum mellom øra før de gjennomførte det. 25 Lenke til kommentar
Populært innlegg Frobe Skrevet 30. januar 2019 Populært innlegg Del Skrevet 30. januar 2019 Usikker på hvor mange i regjeringen som leste alle rapportene på forhånd, men de må med vilje ha oversett alle protestene fra folk flest. NRK og de store kommersielle kanalene fikk viljen sin, og sjefene kunne føye til nedstengning av FM på CV-ene sine. Skulle ønske at dette var en engangshendelse, men slike beslutninger ser ut til å bli gjort med jevne mellomrom. Noen merker vi godt, andre merker vi mindre til. 15 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Jeg hørte alltid på NRK i bilen på vei til og fra jobb. Nå har jeg hele CD samlingen min rippet til lossless (170GB ALAC) på min iPhone, og nyter musikk rett i ørene! Utrolig deilig: Mindre trafikkstøy, og mer kos! (Må være mer oppmerksom etter utrykningskjøretøy, men det har fungert fint) Har faktisk begynt å gå rundt slik også. Takk NRK! 3 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Litt seint å begynne å tenke seg om nå Giske. Det var slett arbeid den gangen, men gjort er gjort. Nå er det bare å stenge ned og frigjøre frekvenser og ressurser og komme seg videre. 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Litt seint å begynne å tenke seg om nå Giske. Det var slett arbeid den gangen, men gjort er gjort. Nå er det bare å stenge ned og frigjøre frekvenser og ressurser og komme seg videre. Myndighetene kan la være å utstede sendetillatelser for FM, men Norge kan ikke frigjøre FM-frekvensene. Disse er bundet via internasjonale avtaler til kringkasting. 5 Lenke til kommentar
Tor-Olav Berntzen Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Hvorfor har ingen problem med digitalt TV? Jeg sitter her med en haug TVer som jeg ikke kan bruke når sendingene ble digitale.... Lenke til kommentar
Populært innlegg uname -i Skrevet 30. januar 2019 Populært innlegg Del Skrevet 30. januar 2019 Hvorfor har ingen problem med digitalt TV? Jeg sitter her med en haug TVer som jeg ikke kan bruke når sendingene ble digitale.... Grunnen til at folk kjøper ny TV er at de får noe som er bedre og oftest billigere. Med DAB er det omvendt. 14 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 (endret) Fortsatt snakkes det om DAB og "digitalisering" i forbindelse med slukking av FM nettet. Innføring av DAB skjedde på -90 tallet og var en fornuftig beslutning den gang. DAB og DAB+ kunne fint levd videre sammen med FM. Men så var det altså NRK som fant grunn til å styrke sin posisjon ved å innføre en rekke nisjekanaler, som ikke fikk plass i FM båndet. For å skaffe lyttere til disse fikk de presset gjennom at de store kommersielle kanalene skulle stenge ned FM senderene sine. De kommersielle kanalene betalte sine egne FM sendere. Det var altså ingen besparelse for det offentlige å stenge ned disse, kun en politisk beslutning for å trekke lyttere til NRK. Et økt antall lyttere på reklamefrie radiokanaler gir såvidt jeg vet ingen reell økonomisk gevinst. Snarere tvert imot ettersom man ved å øke antall lyttere på kommersielle kanaler kan beskatte mer reklameinntekter. Disse kommersielle aktørene hadde også forlengst innført både DAB og nettradio, det var altså ingen digitalisering inne i bildet på nedstengningstidspunktet. Like lite som det var en frekvensmodularisering når AM og korbølgesenderene ble stengt. Minst en NRK informasjonskanal burde absolutt ha fortsatt på FM, men dette behovet ble bevisst nedtonet for å kunne vise en økonomisk gevinst. Viktige grupper ble dermed fratatt en helt sentral informasjonskilde. Videre burde det vært satset på DRM for noen utvalgte kanaler, det kan gi god og rimelig digital dekning i utkantstrøk. Bl.a. India har god erfaring med DRM. Endret 30. januar 2019 av J-Å 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Jeg hørte alltid på NRK i bilen på vei til og fra jobb. Nå har jeg hele CD samlingen min rippet til lossless (170GB ALAC) på min iPhone, og nyter musikk rett i ørene! Utrolig deilig: Mindre trafikkstøy, og mer kos! (Må være mer oppmerksom etter utrykningskjøretøy, men det har fungert fint) Har faktisk begynt å gå rundt slik også. Takk NRK! Lite kult å kjøre rundt med musikk på ørene. Du hemmer en av sansene og øker risikoen for ulykker. Det hjelper ikke med: "jamen jeg kjører så fint, jeg har aldri vært utfor ulykker". Usikker på hvor mange i regjeringen som leste alle rapportene på forhånd, men de må med vilje ha oversett alle protestene fra folk flest. NRK og de store kommersielle kanalene fikk viljen sin, og sjefene kunne føye til nedstengning av FM på CV-ene sine. Skulle ønske at dette var en engangshendelse, men slike beslutninger ser ut til å bli gjort med jevne mellomrom. Noen merker vi godt, andre merker vi mindre til. Hvilken fordel får "sjefene" i NRK av å ha nedstenging av FM på CV-ene sine? Er dette en kvalifikasjon av noe slag? Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Hvilken fordel får "sjefene" i NRK av å ha nedstenging av FM på CV-ene sine? Er dette en kvalifikasjon av noe slag? Torvmark har blitt intervjuet verden rundt: https://www.radioworld.com/news-and-business/norway-leads-digital-radio-wave 3 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Jeg høre til de som har fått en mye bedre radiopplevelse, men hører egentlig lite på radio da det er stort sett "Jabbeprogrammer" Alle de nye kanalene ser jeg på som et gode, og kan slappe av med "10 country" eller "Vinyl" når jeg kjører bil. Når jeg først har signal er det klart og uten skurring, men på Vestlandet faller signalet ut her og der, men det kommer seg vel når nettet er fullt utbygd. 1 Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Har konvertert til Spotify i bilen, hvem trenger radio egentlig! 6 Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Dab oppgraderingen fjernet alle de private radiokanalene fra kommunen min men vi fikk nrk jazz som vi ikke hadde før så.. Takk nrk. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Jeg høre til de som har fått en mye bedre radiopplevelse, men hører egentlig lite på radio da det er stort sett "Jabbeprogrammer" Alle de nye kanalene ser jeg på som et gode, og kan slappe av med "10 country" eller "Vinyl" når jeg kjører bil. Når jeg først har signal er det klart og uten skurring, men på Vestlandet faller signalet ut her og der, men det kommer seg vel når nettet er fullt utbygd. Den bedre radiopplevesen er vel på grunn av at du har gått over til å lytte på DAB+, som også eksisterte før FM nettet ble stengt. Jeg har lite tro på at stenging av FM nettet påvirket signalkvaliteten i DAB+ nettet. Tidligere kunne de beste radioene skifte sømløst fra DAB til FM når DAB falt ut. En mye bedre løsning spør du meg. 4 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Lite kult å kjøre rundt med musikk på ørene. Du hemmer en av sansene og øker risikoen for ulykker. Det hjelper ikke med: "jamen jeg kjører så fint, jeg har aldri vært utfor ulykker" Du er klar over at også døve får førerkort? Kjører de med økt risiko for ulykker de altså? Dessuten: Folk med sinnsykt stereoanlegg i bilen hører nok mindre av trafikken, enn meg med normalt volum i proppene. 2 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Disse kommersielle aktørene hadde også forlengst innført både DAB og nettradio, det var altså ingen digitalisering inne i bildet på nedstengningstidspunktet. Like lite som det var en frekvensmodularisering når AM og korbølgesenderene ble stengt. Okeeei...? Men var ikke den kommende og planlagte nedstengingen av den eldre teknologien hele årsaken til at man ble tvunget til å modernisere? Det blir litt som å si at "Det var ingen dytting på gang når du traff vannet!"... Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Jeg står fortsatt på bakbeina etter mange år og trasser. Jeg nekter å betale for DAB radio. Jeg har funnet andre alternativer nå. Synd med at FM radioen i bilen min kun er til pynt. 9 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Okeeei...? Men var ikke den kommende og planlagte nedstengingen av den eldre teknologien hele årsaken til at man ble tvunget til å modernisere? Det blir litt som å si at "Det var ingen dytting på gang når du traff vannet!"... Nei, det synes jeg er en veldig svak sammenheng. Det er helt vanlig å sende samme Radio og TV programmer over forskjellige løsninger. Med god kvalitet der det er mulig, dårligere kvalitet der det er vanskelig. DAB og internett radio kom på -90 tallet, Satelitt TV med radiokanaler kom for alvor i 2001. FM sendere er mye billigere å produsere nå enn for 50 år siden, så vi burde ha råd til et par riksdekkende kanaler. https://www.profmbroadcast.com/products/cat/8/fm-transmitters/?switchLang=en 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå