nor50 Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Win 10. Har 2-3 disker jeg har tatt ut av nylig brukt PC, som funket 100%, og satt dem i et løst USB-kabinet. De kommer opp i utforsker som Recorder - Medieserver. Kikket i oppgavebehandlingen, og der står de som RAW-disker. Hva er dette? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 (endret) Dette er nok fordi diskene er flyttet, og er nå på USB istedenfor SATA. Les litt her https://howtorecover.me/raw-file-system-how-fix-without-losing-data Du kan få satt de opp uten å miste data vba easeus eller recuva. Men det kan være greit å ha backup alltid, når man driver med slikt arbeid. (Hvis du driter i innholdet på diskene kan du bare sette de opp med nye partisjoner i disk management i windows). Endret 30. januar 2019 av Kyrre S. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 30. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2019 Hvorfor reagerer bare noen disker sånn da? Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 30. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2019 Forøvrig, finnes det eksterne e-sata kabinetter? Nå har jeg vel aldri brukt e-sata noen gang, men det er det på hovedkort enda? (Er ikke ved pc'en nå, så får ikke sett selv på en enkel måte...) Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Esata er død og begravd etter at USB 3 og thunderbolt kom. Du finner det på eldre HK og du finner garantert kabinetter for det på eBay. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 30. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2019 De hadde 8 tb ext disk på min lokale Elkjøp, så bestilte den nå. Da setter jeg raw-disken inn i pc'en (tar midlertidig ut en av de andre), og kopierer over til den nye. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 30. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2019 (endret) Koplet den til internt nå, og den kom fremdeles opp som RAW. Får kople den til internt i gamle-pc'en igjen å se om den kommer opp som vanlig da. Edit: Må man kople den til på sata-porten den var tilkoplet på tidligere i gamle maskinen tro? Eller vil det ikke virke i det hele tatt...? Endret 30. januar 2019 av nor50 Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 30. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2019 For å slippe dette i fremtiden, hjelper det å formatere disken når man setter ny disk i PC'en? De er jo formatert i NTFS fra før, men gjør det noen forskjell? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Hvis du kobler den opp på samme Sata kontroller i den gamle maskinen så kommer den kanskje opp igjen ja. Du får prøve .. jeg vet ikke om alle scenario som kan skape dette problemet. Normalt hvis man har en harddisk med NTFS filsystem og GPT partisjonstabell så skal det gå greit å flytte dem fra maskin til maskin. Kanskje disse harddisken har MBR partisjonstabell? Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 30. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2019 Får hente disken på Elkjøp så prøve meg frem på den gamle PC'en da. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Så du har en del data der som du vil ha tak i? Forsøkte du å følge guiden i linken ovenfor her? Eller vil du kanskje forsøke å sette alt tilbake som det var, og hente data på den måten? Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 30. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2019 Det er en 8 TB disk full av ting jeg veldig gjerne vill beholde. Så hvis jeg klarer å få liv i den i den gamle PC'en, og overføre det til den nye 8 TB'en, foretrekker jeg det. (Men jeg er ekspert på prokrastinering... Saler og rir ikke samme dag lixom. Så får se utover kvelden om lysten kommer. Skanner disken med Easus-programmet nå da. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 31. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2019 Startet scanninga for snart 12 timer siden. Da stod det 21 timer igjen. Nå står det 19... Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 (endret) 8 Terra ... Uten backup. ?? Bare la den gå Fjernet kryptering på en disk en gang. Jeg tror det tok en uke .. Endret 31. januar 2019 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Det er en 8 TB disk full av ting jeg veldig gjerne vill beholde. Så hvis jeg klarer å få liv i den i den gamle PC'en, og overføre det til den nye 8 TB'en, foretrekker jeg det. (Men jeg er ekspert på prokrastinering... Saler og rir ikke samme dag lixom. Så får se utover kvelden om lysten kommer. Skanner disken med Easus-programmet nå da. Eh, med så mye data bør du helst ikke tukle med den og heller sende disken til IBAS. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 1. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2019 Det er nesten 12.5 TB som EASUS finner på denne 8 TB'en. Blir litt trangt å få plass til alt da.. Går det å gjenopprette noe, for så å flytte det over til en annen disk, og så fortsette med resten, eller formaters disken når jeg starter gjennopprettinga? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 (endret) Du skal kunne preview og velge hva du vil ta vare på. Men det er mulig du bare får tatt ut en hvis del av det, siden det er free lisens. https://www.easeus.com/data-recovery/format-recovery-software/free-recover-raw-hard-drive.htm Lagre det du vil ha til den nye harddisken din. Det er du finner mer enn det som det er plass til er jo bare at du har funnet ting som du egentlig har slettet. Recovery kan finne mange lag med data. Endret 1. februar 2019 av Kyrre S. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 3. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2019 Kødder med det enda... Prøvd disken på alle 6 portene på den gamle PC'en uten hell. Får fortsette å rote på den nye. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. februar 2019 Del Skrevet 3. februar 2019 Men du hadde jo fått data frem vba easeu? Hvorfor flyttet du den da? Gikk det ikke å kopiere det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå