Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mageproblemer, smerter

Taurean

Anbefalte innlegg

Lang historie, så bær med det. Skriver mest for min egen del (tar vare på tekst), men er interessert hvis noen har vært igjennom noe lignende.

Torsdag 24.01.19 var jeg på danskebåttur, bare for avkobling. Drakk litt øl før og på buss dit, ikke mye, ca 5 x 0.33 cl. Har drukket mye mer før i livet uten problemer. Spiste et par rundstykker med skinke og ost på båten som jeg kjøpte i butikk, ganske fort, for jeg var sulten. Etter dette var jeg trøtt og prøvde å sove. Men begynte å få magesmerter, gjennom alt, så har det vært smerter i magesekken, men det føles som i hele tarmsystemet og alt det andre også. Fikk nesten ikke sove. Stod opp tidlig og spiste frokostbuffét. Til til tross for smerter hadde jeg nesten vanlig matlyst og spiste en ganske stor frokost, for min erfaring er at ved magesmerter er det vanligvis noe man har spist, så å spise mer kan fremskynde "tarmprosessen" (vet ikke uttrykk) eller i det minste lindre smertene.

Men det hjalp ikke. Lå og hadde like vondt, men fikk endelig sove i 2-3 timer. Sa fra til person i infoskranke om situasjonen. Ved 14:00-tiden kjøpte og spiste jeg en kopp te, et lite wienerbrød og en banan. Etter dette ble jeg skikkelig dårlig, gikk ned på lugar, ut til informasjon, sa det er like før jeg svimer av, gikk på lugar og kastet opp det siste måltidet. Etter dette ble jeg bare liggende på senga i store smerter, 8/10. Gjennom alt sammen og frem til i dag; Normal avføring.

Fikk tilsyn av vakter og doktor ombord som målte blodtrykk, liten blodprøve (stikk i finger), feber og syrenivå (?, liten klips på finger), men dette var visstnok normalt, litt høy puls. Det ble mistenkt blindtarmbetennelse. Det ble kjent på magen, og jeg fikk vite av doktor for noen dager siden at ved å legge forsiktig press på magen, og når man slipper ut, så skal det gjøre svært vondt hvis det er blindtarmbetennelse (hvis jeg forstod riktig). Men det gjorde det altså ikke. Klarte ikke å gå pga smerter, så måtte bli trillet ut i rullestol. Men vaktene var profesjonelle og flinke, all ros til dem, var også flinke til å støtte psykologisk. Jeg fikk en pille for magen som jeg ikke husker navnet på.

Tok taxi til legevakt, klarte å stabbe meg inn dit. Ble testet på samme måte, + urinprøve som jeg antar var normal (hørte ingenting), litt mer trykk og press på forskjellige steder, men ingen steder gav umiddelbar smertereaksjon. Jeg begynte midlertidig å føle meg litt bedre. Fikk ny pille og brusetablett, som hjalp litt. Legen sa at det antageligvis var syreubalanse i magen, så jeg fikk resept på ranitidin ratiopharm, mot magesår. Jeg tok dem som avtalt de neste dagene, men jeg har ikke følt at de har hjulpet noe særlig, hvis overhodet, heller. Så jeg tar dem ikke lenger nå.

Det begynte å bli sent, og jeg bestemte meg for å prøve å komme meg hjem til min by (ca 2 timer busstur). Det gikk ok, men hadde smerter, og det har jeg fremdeles. Dog ikke så mye nå, etter ca 1 uke er det bare delvis merkbart bedre, kanskje nede på 4 i smertenivå nå. Men det kommer av og til stikk som går opp til 8 i smerte. Natt til Mandag hadde jeg så vondt igjen at jeg ikke kunne sove på noen timer, og det var etter jeg tok en pille på kvelden. Har også generelt redusert allmenntilstand, fort sliten og må anstrenge meg mer enn vanlig for å gjøre ting. Måtte stabbe rundt og stoppe og puste frem til Mandag ved anstrengelser.

Én ting som kan være verdt å merke, er at jeg hadde besøk av en bekjent, og vi kan hisse hverandre opp litt, småkrangle, dog godt ment, og jeg merket at dette økte stresset gjorde at jeg fikk mer vondt i magen. Hvis jeg er rolig lenge, blir smertene mindre. Hvis jeg stresser generelt og i bevegelse, blir smertene fort verre og mer "irritabelt".

Var hos legevakt i går og fikk ny lik sjekk som siste legevakt. Fremdeles ingen smertereaksjon ved press. Fikk en liten kopp med noe hvit gugge som smakte horribelt og kjemisk ^^ Fikk ikke svar på hva dette var. Ble nummen i tunge og hals av det. Til tross for denne miksturen, til nåværende tidspunkt: Ingen merkbar endring i magesmertene. Orket dog å trene en halv runde i dag for første gang på en uke.

Så nå skal jeg til fastlege om noen dager og få avtale til røntgen og ultralyd.

Utover dette, så veier jeg ca 100 kg, 1.74 høy, ikke spesielt overvektig. Har falt ut litt med disiplinen i matveien den siste måneden, spist mer enn jeg burde av det jeg ikke burde, fet mat og sjokolade, og har lagt på meg 4-5 kg på 1-2 måneder. De siste dagene har jeg spist en del forskjellig, siden jeg ikke har hatt særlig matlyst siden turen, men jeg merker ingen forskjell i smertenivå uansett hva jeg spiser eller hvor mye eller hvor lite. Prøver å drikke vann regelmessig, dog det gjør heller ingen forskjell. Har hatt motivasjon til å trene og har trent litt regelmessig den siste måneden, det er bare visse psykologiske stressmomenter som har hindret meg litt, så ikke så mye som jeg burde.

Så jeg lurer på om noen har erfaringer rundt det her? Er det nyre, lever, magesekk, tarmene, galleblære eller noe annet? Jeg lurer også på om det er psykologisk, har prøvd å reflektere over visse ting, og noen teknikker, som å meditere og visse pusteteknikker, men kan ikke si jeg finner noen fremgang. Føles demotiverende å måtte vente lenge nå på videre utredning uten å vite hva det er. Håper bare ikke jeg våkner i ekstreme smerter midt i søvn og dør en langsom og smertefull død! ^^ Så derfor håper jeg noen har erfaring. Takk for interessen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg har hatt svært mye mageproblemer oppigjennom livet, det samme har egentlig hele min nærmeste familie.. Og jeg tror mye av det ligger i det psykiske. Nå skal jeg ikke påstå at du sliter med det samme som jeg, men jeg opplevde ihvertfall en forbedring etter å ha begynt med antidepressiva. 

Etter hva jeg forstår så begynner man å få mer innsikt i at psykisk helse og tarmproblemer henger tett sammen, det er ihvertfall slik jeg har forstått det etter egne erfaringer.. Det psykiske kan gjøre det ganske dårlig, så jeg ville undersøkt det i samme slengen, om du eventuelt også sliter med angst og depresjon.. 

Nå skal det sies av min søster som også alltid har slitet med dette i alle år, har ikke funnet ut av det. Men der viste det seg at hun også slet med lavt blodtrykk. 

Håper du finner ut av det, fordi min søster har nå gått til lege og blitt undersøkt i over ti år uten å finne ut av dette, så du kan vel si at man begynner å miste troen på helsevesenet når de ikke klarer å finne ut av det.. 

Men å ha en god dialog med fastlegen din er ihvertfall noe jeg kan sterkt anbefale. 

Lenke til kommentar

Utover dette, så veier jeg ca 100 kg, 1.74 høy, ikke spesielt overvektig. Har falt ut litt med disiplinen i matveien den siste måneden, spist mer enn jeg burde av det jeg ikke burde, fet mat og sjokolade, og har lagt på meg 4-5 kg på 1-2 måneder.

Ikke spesielt overvektig?

Du har en BMI på 33. Det er fedme, hakket over "overvekt". Dette er ikke noe forsøk på å sette deg i forlegenhet, men ditt vektproblem og dine spisevaner kan gi utslag i problemer som du beskriver. Magesår er en nærliggende diagnose på dine symptomer. Og det går ikke over i løpet av noen få dager med ranitidin ratiopharm. Ta problemene med din lege, og ikke slutt med medisiner du får foreskrevet uten at det skjer i samråd med denne.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg har hatt svært mye mageproblemer oppigjennom livet, det samme har egentlig hele min nærmeste familie.. Og jeg tror mye av det ligger i det psykiske. Nå skal jeg ikke påstå at du sliter med det samme som jeg, men jeg opplevde ihvertfall en forbedring etter å ha begynt med antidepressiva. 

Etter hva jeg forstår så begynner man å få mer innsikt i at psykisk helse og tarmproblemer henger tett sammen, det er ihvertfall slik jeg har forstått det etter egne erfaringer.. Det psykiske kan gjøre det ganske dårlig, så jeg ville undersøkt det i samme slengen, om du eventuelt også sliter med angst og depresjon.. 

Nå skal det sies av min søster som også alltid har slitet med dette i alle år, har ikke funnet ut av det. Men der viste det seg at hun også slet med lavt blodtrykk. 

Håper du finner ut av det, fordi min søster har nå gått til lege og blitt undersøkt i over ti år uten å finne ut av dette, så du kan vel si at man begynner å miste troen på helsevesenet når de ikke klarer å finne ut av det.. 

Men å ha en god dialog med fastlegen din er ihvertfall noe jeg kan sterkt anbefale. 

Takker for svar. Heldigvis virker det ikke som det er noe langvarig. Har begynt på pillene igjen etter anbefaling fra fastlege. Ser ut til å hjelpe en del nå, merker nesten ingenting lenger. Fastlegen trykket litt nøyere rundt oversiden av magesekken, og der kjente jeg mer smerte, så da ble det konkludert med gastritt. Årsaken er uklar, men det var antageligvis at jeg drakk de 5 x 0.33 liter øl på kort tid, og spiste det måltidet litt fort. Har drukket og spist mye mer før, uten de problemene ^^ men får bare være mer forsiktig. Vondt var det.

10 år, det er lenge gitt. Én tanke som streifet meg i det her, var at jeg har for ca en måned siden, kjøpt noen frosne bær (blåbær, bringebær, skogsbærblanding), som tilbehør til vaniljeis. Første gang vi spiste det varmet vi det ikke opp i kjele først, noe som er anbefalt, siden disse kan bære bakterier og parasitter. Så jeg mistenkte det, men virker ikke som det er det da. Kanskje noe å undersøke for din søster.

Fullførte du ranitidin ratiopharm ?

Kuttet dem ut, men har tatt dem i ca 4 dager nå, og ser jaggu ut til å hjelpe. Sånn går det når en prøver å vite bedre enn legene ^^ Eller, jeg bare antok, siden de ikke så ut til å hjelpe med én gang. Men fastlegen sa at det tar tid med denne typen problemer, og det er viktig å fortsette å ta de pillene. 1 uke, 2 stk om dagen, og deretter 1 ved behov. Hva "ved behov" betyr er jeg usikker på, men jeg kommer til å ta 1 om dagen i 1 uke etter, og så kutte ut og se hvordan det går.

Har holdt meg alkoholfri også. Vanskelig for tiden, men må bare gjøre det. Vil ikke dø en langsom og smertefull død, eller ligge på sykehus i månedsvis og vente på at et skikkelig magesår skal gro.

Ikke spesielt overvektig?

Du har en BMI på 33. Det er fedme, hakket over "overvekt". Dette er ikke noe forsøk på å sette deg i forlegenhet, men ditt vektproblem og dine spisevaner kan gi utslag i problemer som du beskriver. Magesår er en nærliggende diagnose på dine symptomer. Og det går ikke over i løpet av noen få dager med ranitidin ratiopharm. Ta problemene med din lege, og ikke slutt med medisiner du får foreskrevet uten at det skjer i samråd med denne.

Hvordan kan overvekt gi magesår? Hva om det bare er muskler; Kan bodybuildere også få det da? Hva med de som jobber som fiskere på havet, de spiser mye, men bruker bare mye energi? Michael Phelps inntok 10 000 - 12 000 kalorier hver dag. Lurer på om han fikk magesår/gastritt.

Har drukket 12-15 halvlitere øl, og spist opptil 2 kg mat på én kveld før. Ikke noe jeg skryter av, men det gikk "bra" .. i den forstand at jeg ikke fikk gastritt. Dette var nok et prekært tilfelle. Men, får vel ta det som et tegn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kunne sikkert løpe fortere og lengre også da du var yngre. 

Overvekt hos noen som bare har overflødig fett er ikke sammenlignbart med bodybuildere ei heller atleter som phelps. De kan spise så mye uten problemer fordi det er det kroppen deres trenger for å yte som de gjør, og husk at de sinnssyke måltidsplanene deres er når de trener masse, altså trenger energien de får i seg.

Kroppen er utrolig tilpasningsdyktig.

Jeg sverger at jeg spiste 6 hele grandiser en gang ett sted i midten av tenårene (var 145-150 cm, 40-41 kg) for å tøffe meg, men ikke faen om jeg tør prøve på det nå!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...