Gå til innhold

Skipsreder Per Sævik om nullutslipp: – Ingen bør få dispensasjon [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste cruiseskip kan ta landstrøm, da kan de også ta strøm fra en batteribåt som fortøyes langs siden når de går inn i fjordene. Om de har problemer med å drive propellene fra landstrømforsyningen, så få de heller få dispensasjon til å bruke litt diesel akkurat når de går inn og ut. Når dette skjer i lav fart så er det ganske lite forbruk til fremdrift (ca 2 MW ved 7 knop) i forhold til hotelldriften (ca 10 MW).

 

Med hele hotelldriften elektrisk vil altså et cruise skip kunne bruke ca 5 tonn diesel inn til Geiranger og ut igjen. Med 1000 passasjerer snakker vi da om 5 liter pr. passasjer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De fleste cruiseskip kan ta landstrøm, da kan de også ta strøm fra en batteribåt som fortøyes langs siden når de går inn i fjordene. Om de har problemer med å drive propellene fra landstrømforsyningen, så få de heller få dispensasjon til å bruke litt diesel akkurat når de går inn og ut. Når dette skjer i lav fart så er det ganske lite forbruk til fremdrift (ca 2 MW ved 7 knop) i forhold til hotelldriften (ca 10 MW).

Det var ein svært god idé! Ein batteribåt kan supplere skip med for lite batteri òg, slik at dei kan gå i lengre fjordar.

 

Uansett spår eg svært gode tider for dei nye batterifabrikkane Siemens har etablert i Trondheim og Corvus skal etablere på Minde, som TU har skrive i det siste.

Lenke til kommentar

Dette kan bli artig. Kanskje cruise skipene får hull i siden slik at de kan ro båtene inn fjordene.

 

Et batteriskip som gir landstrøm inn fjorden er en ide. Den trenger et svært stort batteri.

 

På Kårstø har vi to gassdrevne slepebåter. Disse kunne ha slept skipene inn i fjordene.

 

Problemet hadde vert å forsyne skipet med strøm.

 

Gi heller turistene VR briller de kan bruke i stedet.

Lenke til kommentar

En SP-ordfører som heller vil ha cruiseskip som

-er eid av den absolutte storkapital i USA, som som basis ikke legger igjen ei krone mer enn de må i Norge, kjøper energien utenfor Norge, alle ansatte og innkjøp kommer utenfra Norge, påfører innbyggerne meget stor kreftrisiko ved å dra inn alle partiklene fra dieselmotorene. Bort velger han norske "cruiseskip", norsk teknologi, norsk fornybar energi, norske arbeidsplasser, norske innkjøp og bedre helse til de som bor i denne fjorden.

 

Er dette SP-politikk????

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På slike skip må vel hydrogen være midt i blinken? De har plass til store tanker, og et hydrogenkraftverk for å produsere strøm.

Hydrogen tar vel 4 ganger mere plass enn Lng. Det er også noen sikkerhets aspekt med hydrogen på cruise skip.

 

Det er imidlertid ikke vanskelig å omgjøre hydrogengass til fremdrift. Det er bare å koke vann og lage steam så kan man oppnå 45% virkningsgrad. 1 kg hydrogen vil gi 14 kWh. Fuel celler er mye dyrere og har større krav til renhet og vedlikehold. Levetid er også begrenset. Et slikt skip designes for ca 200 000 timer på utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et batteriskip som gir landstrøm inn fjorden er en ide. Den trenger et svært stort batteri.

 

Trur ikkje du treng ein veldig stor båt. Ein standard 20-fots container (TEU, den minste typen) kan ta 24 tonn. Det skulle verte ca 6 MWh med batteri. To slike kan drive eit cruiseskip med hotell og framdrift i ein time.

 

Eg veit ingenting om cruiseskip, men det ville forundre meg om ikkje dei store cruiseskipa kan ta ombord forsyningar i 20-fots containerar. Då treng dei berre ein ekstra landstraumkontakt i lasterommet og avtale om å leige containerar med batteri og DC-AC-omformar når dei skal inn i ein fjord. Det kan vere ei billig og enkel løysing.

Lenke til kommentar

Ellers har de samme utfordring som H2-biler: ingen infrastruktur til å fylle.

Infrastrukturen vil være ekstremt mye enklere når det kommer til skip. Det kan være noen punkter/havner hvor man fyller, eller supplybåter som man dokker med til sjøs. Personbiler trenger dog 1000+ stasjoner for å få en tilsvarende dekning som bensin/diesel har i dag.
Lenke til kommentar

Det er imidlertid ikke vanskelig å omgjøre hydrogengass til fremdrift. Det er bare å koke vann og lage steam så kan man oppnå 45% virkningsgrad.

Det betyr dog at man må bytte ut motorene man har i dag, eller ha et ekstra sett ved siden av. Det er svært komplisert/dyrt.

 

Et enkelt anlegg som konverterer hydrogen om til elektrisitet/varme, er relativt enkelt å sette inn.

Lenke til kommentar

Infrastrukturen vil være ekstremt mye enklere når det kommer til skip. Det kan være noen punkter/havner hvor man fyller, eller supplybåter som man dokker med til sjøs. Personbiler trenger dog 1000+ stasjoner for å få en tilsvarende dekning som bensin/diesel har i dag.

Uansett blir det høna og egg der også.

Lenke til kommentar

 

Det er imidlertid ikke vanskelig å omgjøre hydrogengass til fremdrift. Det er bare å koke vann og lage steam så kan man oppnå 45% virkningsgrad.

Det betyr dog at man må bytte ut motorene man har i dag, eller ha et ekstra sett ved siden av. Det er svært komplisert/dyrt.

 

Et enkelt anlegg som konverterer hydrogen om til elektrisitet/varme, er relativt enkelt å sette inn.

Nuvel, det er ikkje heilt uproblematisk å setje inn tankar med og anlegg for eksplosiv gass eit passasjerskip. Spesielt ettermontering med sertifisering vert dyrt. Det er veldig mange krav som må tilfredsstillast, og nokon må forsikre det.

 

Eit par containerar med batteri for å kunne gå inn ein fjord og ut att, eller ein batteribåt som kan kople til landstraumkontakten, skulle vere veldig mykje enklare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ellers har de samme utfordring som H2-biler: ingen infrastruktur til å fylle.

Det finnes noen "bensinstasjoner " for skip langs kysten, men det vanlige er at et bunkringsskip kommer å fyller.

 

For LNG fylling er det det samme. Man fyller enten fra stasjonær Lng fylle stasjon, eller fra en Lng tankbåt eller rett fra trailer.

 

Om skipene går på flytende hydrogen kan nok fylling foregå slik. Skal de fylles med 700 bar blir det mere komplisert.

 

Vil tro at det enkleste er konteinere med 700 bars trykkflasker som kan settes på taket av cruise skipet. Å lager tonnevis med hydrogen inni et cruise skip er en dårlig ide. Trenger de 20000kw i 5 timer betyr det ca 7000kg hydrogen. Hvor mange konteinere det blir aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Som kan levere store mengder hydrogen? Hvor?

Skal du har hydrogen må du bestille hos aga eller praxair.

 

Det kan se ut som om 20 fot konteinere med 500 kg hydrogen er mulig å få fatt i.

 

Natur gass husker jeg at vi fikk på semihengere med 5 tonn gass.

 

Godt mulig du kan få hydrogen på semihengere.

 

Flytende hydrogen aner jeg ikke hvor du får kjøpt i store mengder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...