Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg holder på å ta et nettkurs innen C#. I videoene blir endel av koden fremstilt i .xaml-filer. Har Visual Studio 2017 og ser ingen xaml-filer når jeg opprettet en vanlig GUI-prosjekt.

 

Er XAML utdatert? 

 

Takk forhånd :)

Endret av webliz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke nevne Universal Windows Platform (UWP) som også bruker XAML? Apps laget for UWP har standard utseende i Windows 10. Microsoft har jobbet mye med å standardisere dette siden Windows 8.

 

Windows Presentation Foundation (WPF) og Windows Forms er begge gamle men de er også mye brukt og blir vel ikke borte med det første. Jeg vil nok ikke påstå at det skjer så mye utvikling der heller.

 

Jeg er ikke helt sikker på at jeg skjønner hvorfor Microsoft porterer WF, WPF og UWP til .NET Core fordi det uansett bare støttes på Windows selv om .NET Core er cross-platform, men det er sikkert fint å få alt over slik at det er mulig å rive seg løs fra .NET Framework.

 

Hvis det er av interesse så finnes det flere andre rammeverk/bibliotek av forskjellig kvalitet som lar en skrive GUI i XAML, bl.a. Xamarin og Avalonia UI.

 

For .NET synes jeg personlig at Windows Forms er den enkleste og kjappeste måten å lage UI på (av de nevnte måtene) så lenge det ikke skal være komplisert UI, men det bruker ikke XAML (noe jeg heller ikke er fan av).

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...