Sara28 Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Hei. Jeg og samboeren min har tenkt på å starte et selskap sammen. Han har sitt eget firma nå, som går veldig veldig bra. Både jeg og han har alltid hatt lyst til å starte et eiedomsselskap, og nå som vi er så heldige og firmaet han har gått så bra så kan drømmen bli oppfylt. Ettersom han har veldig mange spennende prosjekter i firmaet sitt, så kommer han ikke til å ta del i vårt eiedomsselskap. Derfor så kommer jeg til drive hele selskapet alene, mens han spytter inn med kapital. Jeg har toppkarakter på skolen og kan komme inn på gode masterstudier, men jeg tenker at jeg kommer til å satse alt på vårt felles firma. Ettersom vi ikke har startet dette helt i gang, så har vi ikke snakket altfor mye om fordeling av eierskapet. Men det som har vært gjentagende er at jeg kommer til å eie 10% av selskapet. Jeg ønsker ikke å være grådig eller gjerrig, men jeg tenker at jeg har virkelig store muligheter mtp utdanning, jeg kommer til å drive hele selskapet alene og kommer til å satse alt på selskapet vårt. Jeg synes derfor det er lite med 10% eierskap. Jeg kommer til å få lønn i måneden, men dette kommer til å være minimalt fordi jeg selv ønsker at vi sparer så mye som mulig i selskapet vårt før vi begynner å ta ut god lønn til oss selv. Når det er sagt, jeg tror vi har det fineste og beste forholdet i hele verden. Vi elsker hverandre så høyt, snakker om barn og fremtiden våres og krangler svæææært sjeldent. Både jeg og han er sikre på at vi kommer til å bli gamle og grå sammen. Vi er ikke gift, og har vært sammen i 4,5 år. Per nå er det 7 ganger forskjell mellom hans og min lønn, så jeg har ingen mulighet til å kunne spytte inn så mye egenkapital som han. Hva tenker dere om 10%? Synes dere jeg burde kreve mer, og eventuelt hvor mye? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Hvor mye jobb er det realistisk sett i et eiendomsselskap? Antar dere kjøper et hus eller en leilighet og leier ut, kjøper flere eiendommer når det er tilstrekkelig med egenkapital og inntekter. Dette gjentar dere til dere har masse eiendommer. Det kommer ikke kreve daglig administrasjon på mange år med mindre dere har svært mye startkapital og kan starte med et titalls eiendommer. Jeg arbeider i et selskap som jeg har en eierandel i. Mange av de ansatte har en eierandel. Noen mer enn andre. Det er ingen i selskapet som har fått sin andel av aksjene bassert på hvor mye de jobber eller hvor viktig stillingen deres er. De har kjøpt sin andel på samme vilkår som alle andre. Rollen min som eier og rollen min som arbeidstaker er to forskjellige roller som aldri blandes. Lønnen jeg får for jobben er bassert på jobben jeg gjør og er ikke lavere fordi jeg er medeier og kan få utbytte eller bli "rik" hvis noen kjøper selskapet. Altså, andelen jeg eier av bedriften har ikke noe med jobben jeg gjør i bedriften eller omvendt. Det jeg tenker er at dere heller ordner en avtale som gir deg mulighet til å kjøpe en andel av aksjene fra han til en fair pris når du har råd. Også tar du ut en lønn som er fair og står i stil til jobben du faktisk gjør i selskapet. 2 Lenke til kommentar
n0mad Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 (endret) Begynn med 10% med opsjon/mulighet paa aa kjoepe opp til xx % over tid, eller f.eks. faa utstedt mer aksjer etterhvert som selskapet tjener penger, milestones blir naadd etc.Loenn boer tas ut etter arbeid, og eierskap er en helt annen ting. Jeg driver flere firma, og betaler loenn til meg selv. Er ogsaa minoritetseier i et selskap hvor jeg tar ut loenn, og min eierandel reflekterer ikke mitt arbeid, men kapital jeg satte inn da selskapet ble startet. Startet selskapet sammen med en annen, og naar andre eiere har komt paa banen har de betalt mer per aksje, siden de kom inn i et etablert selskap. De tar ikke ut loenn, siden de ikke "jobber" i selskapet. Dette er den mest ryddige maaten aa tenke paa det. Endret 29. januar 2019 av n0mad 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Alt er alltid forhandlingsbart, dere kan alltid endre vilkårene over tid. Dere skal jo bli gamle sammen, så hvem som skal ha største eierandel har vel lite å si, egentlig kan dere vel ha 50/50 sammen da? Lenke til kommentar
Stoop kid Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Skjønte ikke helt teksten. Du sier det er 7 ganger forskjell mellom samboerens inntekt og din lønn. Samtidig skal du satse alt på selskapet. Jobber du med noe annet nå, og har du eventuelt planer om å slutte i den nåværende jobben? Jeg ville blitt irritert om samboeren daffet rundt hjemme uten å gjøre noe, og synes 10% er mye for å 'administrere' en boligportefølje. Spesielt om man setter bort regnskapet. Lenke til kommentar
n0mad Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Setter du bort regnskap og hyrer inn et firma til aa drifte, kan du gjoere en fin arbitrasje. Ikke alle firma er fulltidsjobb, og det er stort sett mye jobb i desember og januar med papirarbeid. Det spoers hvor mange boliger det er snakk om, men la oss si ±10? Tror det vil ta deg 10 timer i maaneden. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Eierandel i et aksjeselskap representerer flere ting. Det representerer innskutte verdier, men samtidig representerer det også kontroll over selskapet. Den som kontrollerer aksjekapitalen kontrollerer selskapets høyeste organ, generalforsamlingen, og dermed også selskapet. Det er opp til stifterne å organisere disse forskjellige funksjonene. Det er for eksempel mulig å etablere A-aksjer og B-aksjer slik at 10 % av aksjekapitalen likevel gir 50 % av stemmeretten. Det er også mulig å inngå aksjonæravtaler som innebærer at A-aksjene skal være representert med 50 % i styret. Det du må tenke på er at du skal skrive en avtale i godværsdager som også står seg når fiendskap oppstår. Hvis dere går fra hverandre, hvilken kontroll vil han kunne utøve over verdier du har skapt? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå