Gå til innhold

Svenske myndigheter er redd Teslaer skal bli selvkjørende - vurderer å forby salg av Tesla-biler


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

«Vi har iverksatt en artikkel 29-prosedyre på Tesla. Det innebærer at vi undersøker om Sverige bør forby Tesla å selge biler i seks måneder, hvis det er en alvorlig trafikksikkerhetsrisiko,»

 

Dette er jo rimelig håpløst å dokumentere juridisk. Spesielt når automatikken er så god at den sannsynligvis reduserer antall ulykker og nestenulykker. Hvordan har de så tenkt til å håndheve det? Referere til personlig frykt, tvil og skepsis?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Ja, det er virkelig på tide at også Tesla-eiere får gleden av å leve med ekte, typegodkjente bugs i Firmwaren på helt permanent basis. Det skal ikke være bare oss med tyske el-biler som skal lide under dette regulatoriske åket og vrangvillige fabrikanter… </sarkasme>

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Minnes jeg leste om en artikkel som problematisert selvkjørende biler som en sikkerhetsrisiko. I form av at det kunne bli sett på, og brukt som, våpen. I disse Huawei hysteri tidene. Er det innenfor at f.eks. en kinesisk fabrikant har 200000 selvkjørende biler i Norge? Som de potensielt kunne overstyrt? Er det greit å overlate sikkerheten til andre land på den måten?

 

Jeg husker ikke detaljene, men mener noen har problematisert det der?

Lenke til kommentar

Saken kommenteres slik fra Teslaklubben i Sverige: http://teslaclubsweden.se/nej-transportstyrelsen-vill-inte-stoppa-tesla/.

 

 

Ja. Men teslaklubben i Sverige er full av Tesla-eiere. Og Tesla-eiere er; uansett land; fulle av vrangforestillinger og faktafeil. Så å finne noe med noe som ligner på rot i virkeligheten hos disse, blir litt som å plukke blåbær på nordsjøen. Ganske umulig, og nesten 100% sikkert uten resultat.

 

Oy, her har det vært en gjeng med dyktige lobbyister på fære. Imponerende stykke arbeide - må jo være ganske vanskelig å få gjennomslag for noe så dumt ... (selv om det bare er snakk om en undersøkelse i første omgang)

 

Vel. Har man først blitt lurt til å kjøpe en Tesla så burde ikke begrepet "dumt" være nytt.

 

 

 

 

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 8
Lenke til kommentar

«Vi har iverksatt en artikkel 29-prosedyre på Tesla. Det innebærer at vi undersøker om Sverige bør forby Tesla å selge biler i seks måneder, hvis det er en alvorlig trafikksikkerhetsrisiko,»

 

Dette er jo rimelig håpløst å dokumentere juridisk. Spesielt når automatikken er så god at den sannsynligvis reduserer antall ulykker og nestenulykker. Hvordan har de så tenkt til å håndheve det? Referere til personlig frykt, tvil og skepsis?

 

Hva er "håpløst juridisk"? Legg bevisbyrden på importør/produsent så skal du se de blir veldig ivrige etter å legge fakta på bordet. Det kan da virkelig ikke være slik, at offentlige veier er en testbane/sandkasse der produsenter kan eksperimentere fritt med nye systemer, helt til myndighetene klarer å bevise at dette er farlig.

Myndighetene setter premissene for hva som har lov til å kjøre på veien. Hvis en produsent ønsker å flytte på premissene, så må produsenten overbevise myndighetene før produsenten for lov.

Ikke motsatt, slik som Tesla praktiserer: Nemlig at eksperimenter på offentlig vei er "lov" helt til noen stopper dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

«Vi har iverksatt en artikkel 29-prosedyre på Tesla. Det innebærer at vi undersøker om Sverige bør forby Tesla å selge biler i seks måneder, hvis det er en alvorlig trafikksikkerhetsrisiko,»

 

Dette er jo rimelig håpløst å dokumentere juridisk. Spesielt når automatikken er så god at den sannsynligvis reduserer antall ulykker og nestenulykker. Hvordan har de så tenkt til å håndheve det? Referere til personlig frykt, tvil og skepsis?

Det transportstyrelsen ønsket er å finne ut om Tesla sine oppdateringer er innafor eller utafor typegodkjenningen de har fått. Det siden Tesla kan endre egenskapene som bilene har via oppdateringer.

 

Dette er en ny problematikk som vi har fått og som det ikke er tatt høyde for ennå, hvor langt/mye kan en bilprodusent gå med og omgjøre en bil sine egenskaper i etterkant av typegodkjenningen.

 

Hvis vi tar Tesla som oppdaterte bremsene så de ble forbedret indikerer at produsentene faktisk kan gå veldig langt med og forandre egenskapene i biler "ikke negativt ment at tesla forbedret bremsene, ville bare vise til et eksempel".

Endret av Nautica
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det transportstyrelsen ønsket er å finne ut om Tesla sine oppdateringer er innafor eller utafor typegodkjenningen de har fått. Det siden Tesla kan endre egenskapene som bilene har via oppdateringer.

 

Dette er en ny problematikk som vi har fått og som det ikke er tatt høyde for ennå, hvor langt/mye kan en bilprodusent gå med og omgjøre en bil sine egenskaper i etterkant av typegodkjenningen.

 

Hvis vi tar Tesla som oppdaterte bremsene så de ble forbedret indikerer at produsentene faktisk kan gå veldig langt med og forandre egenskapene i biler "ikke negativt ment at tesla forbedret bremsene, ville bare vise til et eksempel".

Støttes. All den tid den oppdaterte bremsen ikke er typegodkjent, så har vi bare Tesla sitt ord på at bremsen faktisk er bedre. Det setter hele typegodkjenningen (av bremsen) til side.

Det gjør forbruker mer avhengig av tillit til produsenten, enn tillit til myndighetenes typegodkjenning. Og det er uakseptabelt, uansett om den "oppdaterte" bremsen er dårligere, eller bedre, enn den opprinnelige typegodkjente bremsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette gir mening synes nå jeg da. Alle biler må kontrolleres og godkjennes for å vite at de er sikre. Hvis oppdateringer eksempelvis kan skru av bremser helt og slikt, er det ikke åpenbart at oppdateringer må sjekkes og godkjennes først før de blir lansert da?

 

Vi har jo godkjenning slik at staten kan forsikre sine innbyggere om at på veiene kjører kun sikre kjøretøy. Nå som Tesla bare oppdaterer, så betyr det at vi da må stole på Tesla. Hvorfor skal vi gå over til å stole på produsentene? Om vi fortsetter per i dag virker det jo bare logisk at oppdateringer må godkjennes også når de kan endre så mye.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Minnes jeg leste om en artikkel som problematisert selvkjørende biler som en sikkerhetsrisiko. I form av at det kunne bli sett på, og brukt som, våpen. I disse Huawei hysteri tidene. Er det innenfor at f.eks. en kinesisk fabrikant har 200000 selvkjørende biler i Norge? Som de potensielt kunne overstyrt? Er det greit å overlate sikkerheten til andre land på den måten?

 

Jeg husker ikke detaljene, men mener noen har problematisert det der?

 

Vel. Manuelt kjørende biler blir jo av og til brukt som våpen. Just sayin

Lenke til kommentar

Dette gir mening synes nå jeg da. Alle biler må kontrolleres og godkjennes for å vite at de er sikre. Hvis oppdateringer eksempelvis kan skru av bremser helt og slikt, er det ikke åpenbart at oppdateringer må sjekkes og godkjennes først før de blir lansert da?

 

Vi har jo godkjenning slik at staten kan forsikre sine innbyggere om at på veiene kjører kun sikre kjøretøy. Nå som Tesla bare oppdaterer, så betyr det at vi da må stole på Tesla. Hvorfor skal vi gå over til å stole på produsentene? Om vi fortsetter per i dag virker det jo bare logisk at oppdateringer må godkjennes også når de kan endre så mye.

Så lenge de ikke oppdaterer bilen til noe annet enn hva den er typegodkjent som, så må de bare oppdatere i vei. Problemet her, er at de har typegodkjent produkt A, men deretter ombygd produktet til produkt B, og produkt B er ikke typegodkjent. Det er ikke greit.

Andre produsenter har også gjort oppdateringer i ettertid som berører typegodkjenningen. F.eks min egen GSX-R har fått oppdatert både kalippere og ramme. Men siden Suzuki er seriøs, i motsetning til Tesla, så har de typegodkjent disse endringene.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...