Gå til innhold

Rart skjerm-problem, LCD-skjermen 'flimrer'

Lch

Anbefalte innlegg

Dette er veldig snodig. Jeg har hatt en Hyundai L70A i ca ett år nå, jeg synes den er helt topp, og jeg har ikke hatt noen som helst problemer med den.

I størsteparten av året hadde jeg den koblet opp mot et Gf3Ti200-kort, men dette bestemte seg for å dø på seg.

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=159688

Så fikk jeg låne et Geforce 256DDR elns mens jeg ventet på erstatningskortet, et Gf4Ti4200 (dette har jeg byttet i et Gf3Ti200-kort).

Samtlige av disse tre kortene gav meg rare artifakter, omtrent som flimring. Det er vanskelig å beskrive disse, men f.eks på helt svart bakgrunn (som i irc, eller i psp/maya) ser jeg tydelige 'scanlinjer' (i mangel av et mer beskrivende uttrykk) som går omtrent nedover skjermen, av og til i en svak vinkel i forhold til horisontalen.

På 'fin' tekst ser det ut som bokstavene/tegnene beveger bittelitt på seg, nesten som om jeg plutselig skulle ha fått en monitor som tegner opp bildet interlaced.

Jeg er sikker på at det ikke er kortene det er noe galt med, jeg har prøvd alle tre på to andre skjermer (CRT), og det har ikke vært fnugg av de samme artifaktene, ei heller andre visningsproblemer.

Jeg har justert oppfriskningsraten, hjalp ingenting. Driverskifte hjalp heller ikke. Jeg skal bytte ut Geforce-kortet med et Radeon 9600 Pro, og formatere og legge inn OS på nytt (jeg skal ha inn en lunix-distro), men Win2k-installasjonen var fersk da jeg skiftet ut det første Gf3Ti200-kortet.

(jeg tok ned et RAID-array samtidig som jeg tok ut Gf3Ti200-kortet)

Ellers: XP1600, Win2k, MSI Pro2-RU.

Tips mottas med store mengder takknemlighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, det er kjedelig, men jeg tviler ikke på at det er oppegående mennesker som kan komme med relevante og kanskje hjelpsomme tilbakemeldinger. Vennligst hold den diskusjonen du linker til utenfor denne tråden.

Tilbake til topic: Jeg har sjekket alle koblinger og I/O, ingen feil å spore der. :/

Jeg har ikke satt noe inn i pcen siden sist, så jeg har liksom utelukket innstrålt støy på grafikk-kortet også.

Lenke til kommentar

MHz på skjerm? Du mente Hz ikke sant?

Uansett skal det ikke ha noe å si siden Lcd skjermer fungerer annerledes enn Crt skjermer.

Beklager Lars, men jeg har heller ikke noen løsning til deg. Skulle til å spørre om noen hadde satt inn noen sterke magneter i naborommet, men slikt skal vel ikke slå inn på en lcd skjerm uansett.

Håper du finner ut av dette.

Lykke til

Mvh,

Bamsefar

Lenke til kommentar

Jeg er mere eller mindre en noob,men har noen ideer til ditt problem.

Du virker å være datakyndig,men det kan være lett å overse selv de enkleste ting.

Som å sjekke at kablen er festet skikkelig til skjermen.

At annen strøm forstyrrer skjermkabelen. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Takk for tips, jeg har trippelsjekket alle koblinger og ledere, jeg finner ingenting som kan tyde på feil. Oppfriskningsraten har jeg som sagt lekt meg med, og det hjelper ikke. :/

Nå drar jeg hjem for julen, så jeg får se om jeg kommer på noe lurt i mellomtiden, og om det hjelper å dytte inn Radeon-kortet jeg har ved min side akkurat nå (yay!). :)

Men for all del, kom gjerne med flere tips. Som Sunni skriver, det kan fort være noe helt åpenbart jeg har gjort feil en eller annen plass.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt samme problem på på Q17S. Jeg kjører dual med en på analog og en på DVI-tilkoblingen på et ati radeon 9700 pro. Den som ble kjørt via DVI-tilkoblingen flimret av og til, spesielt under og rett etter oppstart av maskinen. Nå har jeg byttet om på skjermene slik at den som kjørte på analog nå kjører DVI osv. Har ikke sett noe til det siden....

Lenke til kommentar
Er det ikke kjedlig Lars å ha et problem , oa at de som er dyktig nok til å hjelpe deg ikke deltar i dette forumet mer?

Lykke til med løsningen.

Edit:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=182768&hl=

Dette innlegget har blitt redigert av oivind_dahle, 20/12/2003 : 09:58

patetisk, du har en mening.

du ødelegger akkurat slik du i tråden din sier, drittungene gjør, ved ikke å komme med noen hjelp, og prøve å opplyse folk, om noe som er en meningssak (som jeg vil tro de fleste her på forumet ser seg ganske uenige i)

Når det gjelder skjermen, er det separat strømforsyning? (eller er den i skjermen?)

Har du sjekket at det ikke er noe som forstyrrer skjermkablene, og signalet her?

(prøvd å teste ut skjermen i en annen del av huset? eksempel vekke fra de andre CTR skjermene? vet ikke om disse kan føre til slikt, men ville selv prøvd...)

Lenke til kommentar

Hvis du har svake horisontale bånd som går oppover skjermbildet ved svart bilde så¨er det forstyrrelser i signalet på grunn av for høy refresh eller oppløsning. Dette gir for høy båndbredde som forstyrres veldig lett.

Hvis du får små bevegelser i kantene av muskursor, bokstaver og andre områder med høy kontrast så er det synkfeil. DA må du justere sync/phase på skjermen eller du kan trykke å autojuster og se om den gjør jobben skikkelig. Det er vanlig med digitale monitorer og projektorer at den kan vøre litt feil etter autojustering.

En måte å finne ut om fasen er perfekt justert på er å lage et bilde som består av svart-hvitt rutenett hvor rutene har størrelse på en piksel. Da vil det se grøtete ut eller det vil være bevegelse i bildet hvis det er dårlig justert sync/phase.

Hvis det bare er snakk om å justere sync/phase så er det ikke en feil på skjermen. Det er uansett verdt et forsøk å justere.

Endret av tahustvedt
Lenke til kommentar

Jeg har en Samsung 191T, som jeg kjørte med VGA kabel, og hadde lignende problemer. Ved kjøring av moire testen i Passmark's monitortest, så flimret tynne linjer nedover skjermen. Støyen var minst fremtredene ved en viss frekvens, prøv de du har til rådighet. Når jeg skiftet til DVI kabel, så forsvant disse helt. Det var heller ikke synlig på min aldrende crtskjerm NEC5D. Årsaken er vel støy i det analoge signalet. På mitt grafikkort tror jeg det er vga utgangen, billige grafikkort er ikke kjent for å ha gode analoge kretser. Ellers så kan det være støy fra andre kilder/dårlig (skjermet) vga kabel/manglende ferritkjerne, dårlig analog input, etc...

Lenke til kommentar
Hvis du får små bevegelser i kantene av muskursor, bokstaver og andre områder med høy kontrast så er det synkfeil. DA må du justere sync/phase på skjermen eller du kan trykke å autojuster og se om den gjør jobben skikkelig.

Aaa. Du er en knupp! :love:

Jeg var innom tråden rett før jeg pakket sammen sakene, og jaggu var det ikke noe helt åpenbart som skulle til. Et lite trykk på autoadjust fikset nettopp denne rare, ekle tingen.

Takker og bukker.

Jeg dytter inn Radeon-kortet da jeg kommer opp igjen, jeg skal se om ikke jeg får fikset stripene også. Det høres iallefall logisk ut.

DVI-kabel skal kjøpes inn, det er sikkert og visst. Takk for alle svar, og god jul!

Lenke til kommentar

Hadde dette problemet på en Samsung-skjerm (LCD) på skolen også, bildet flimret voldsomt i bios, og når man endret oppløsning.

Ett trykk på den geniale "auto-adust" knappen, og alt var i orden, både propsisjoner og flimring. Gud, som jeg ønsker meg en sånn. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...