Ritualz1 Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Hei, Jeg kjøpte en motorola G6 plus for omtrent et halvt år siden, og i det siste har høytaleren begynt å bli veldig dårlig. Det er mye ulyder, og det virker som den har blitt sprengt. Jeg dro til elkjøp butikken jeg kjøpte den oss, og viste dem hva problemet var, og de mente at dette var brukerfeil. De argumenterte for at jeg har spilt av musikk på et for høyt nivå, og derfor mente de at det ikke var deres ansvar og ville ikke ta imot mobilen. Synes ikke dette argumentet er gyldig, men tenkte jeg skulle spørre her. Det skal nevnes at telefonen er blitt roota, men skal jo ikke ha innvirkning på at høytaleren har blitt dårlig. Lenke til kommentar
toth Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Høres ut som tøys - lydkortet/"forsterkeren" skal ikke være i stand til å sprenge høyttaleren, den skal ikke levere høyere effekt enn høyttaleren tåler - en telefon med integrert lydkort og høyttaler skal selvsagt fungere med telefonens fulle volum. 1 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 (endret) I forhold til root: https://www.dinside.no/okonomi/garanti-og-reklamasjon-med-jailbreak/61270040 https://www.dinside.no/okonomi/ma-betale-reparasjon-fordi-han-roota-mobilen/61219817 Hadde uansett lagt inn stock Android. Om du ikke har påført telefonen noen ytre skader eller annen uvettig bruk er det bare å reklamere. Det er ikke personen i kassen som bestemmer utfallet av reklamasjonen. Endret 4. februar 2019 av ^fmj Lenke til kommentar
Merko Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Om det er en brukerfeil eller ei, er ikke noe de i butikken avgjør. De må ta i mot telefonen, så få den sendt inn til verkstedet som tar en gjennomgang av den. Her var det nok en uerfaren person som snakket med deg. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Høres ut som tøys - lydkortet/"forsterkeren" skal ikke være i stand til å sprenge høyttaleren, den skal ikke levere høyere effekt enn høyttaleren tåler - en telefon med integrert lydkort og høyttaler skal selvsagt fungere med telefonens fulle volum. I likhet med alt annet lydutstyr er heller ikke en telefon laget for å spille på "full guffe" - i hvert fall ikke over lengre tid. Dessuten er jo max lydnivå ut også avhengig av nivået på innspillingen, som ofte er ekstremt høyt. Lenke til kommentar
toth Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 I likhet med alt annet lydutstyr er heller ikke en telefon laget for å spille på "full guffe" - i hvert fall ikke over lengre tid. Dessuten er jo max lydnivå ut også avhengig av nivået på innspillingen, som ofte er ekstremt høyt. Mener du altså at det ikke skal ligge sikringer/begrensninger mot sprenging mellom en høyttaler og forsterker som selges som et sett, f.eks orginal-anlegget i en bil? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Svært sjeldent det finnes slike sikringer og TS har rootet mobilen så... Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Det skal nevnes at telefonen er blitt roota, men skal jo ikke ha innvirkning på at høytaleren har blitt dårlig. Muligens ikke i din sak, men tror du stiller dårlig ann om du har root. Man kan enkelt booste volum i høyttaleren med root og sprenge den om ønskelig, og butikken aner jo ikke hva du har tuklet med. Med root kan du legge inn en custom kernel, som lar deg tukle med alt man ikke burde tukle med om man ikke vet hva man gjør og. Som CPU spenninger eller batteriinstillinger. Husker jeg drev å overclocka min Nexus 4 for mange år siden. Så skjønner godt at butikker er skeptisk til roota mobiler. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Mener du altså at det ikke skal ligge sikringer/begrensninger mot sprenging mellom en høyttaler og forsterker som selges som et sett, f.eks orginal-anlegget i en bil? Det kan være, men skal ikke. Jeg sprenger lett høyttalerne i min bil... Lenke til kommentar
toth Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Det kan være, men skal ikke. Jeg sprenger lett høyttalerne i min bil... Med alt originalt, forsterker/headunit/høyttaler? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Med alt originalt, forsterker/headunit/høyttaler? Spørs litt hva du spiller. Med f.eks. en lavkvalitet MP3-fil med altfor høy gain som klipper kan man vel ta livet av noen høyttalere. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 (endret) Med alt originalt, forsterker/headunit/høyttaler? Det meste av orginalt lydutstyr kan man sprenge ja, men de fleste skrur vel ned litt når lyden blir forvrengt. Og trådstarter har i tillegg root på sin mobil, som betyr at han kan gå over begrensningene på lydnivå satt av software om ønskelig. Men nå tviler jeg på at høytaleren er "sprengt" i den forstanden. Det vanligste på slike små høytalere er at det kommer ett lite hårstrå inni membranet eller at den er skadet\defekt på noe annet vis. Endret 5. februar 2019 av Complexity Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå