Kahuna Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Vet ikke hvor "her" er i ditt tilfelle, men i mitt er det Bergen. Her var det 3+ på Flyplassvegen når samkjøringsfeltet ble innført. Fint for bussene og taxiene, som fikk ha det alene. Det ble etterhvert endret til 2+, og da ble fordelingen mye bedre. Geir My points exactly! 3+ høres fint ut på papiret men praktisk erfaring tyder på at det er mye enklere å finne 1 person du kan samkjøre med enn å finne 2. Resultatet blir at en 3+ fil vil frakte langt færre personer enn en 2+ fil. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Ytterst interressant! Her er det faktisk noen som forsvarer 3+ skiltingen. Kan du forklare hvorfor? Mindre biler i kollektivfeltet er alltid ett pluss Skal de ha egne felt så er 2+ bedre Lenke til kommentar
JM1ORBHF Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Det enkleste virkemiddelet er PRIS! En månedsbilett utenfor sone 1 koster 1329.- eller 31 896 årlig for to voksne. (barn kommer i tillegg) Dette er en høy utgift og kommer gjerne i tillegg til bil ettersom de fleste må ha den muligeten. Incentivet for å kjøpe bussbilett med overfylte rushtidsavganger og stadige forsinkelser gjør at det for mange er enklere å velge bilen. Lag et pendlertog som går kun ifra sandvika til lillestrøm og tilbake igjen, med hyppige avganger. Sett ned prisene for 2 soner til under tusenlappen, og lag kollektivfelt for busser slik at de kommer når de skal og ikke 20min etterpå. (Idag på en vanlig torsdag kom bussen 16min forsinket til holdeplassen og 40min forsinket hjemme) Dette burde vært enkle tiltak. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Voksenbillett skulle ha inkludert 2 barn, så det ville vært lønnsomt for barnefamilier å ta bussen Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Voksenbillett skulle ha inkludert 2 barn, så det ville vært lønnsomt for barnefamilier å ta bussen Det har vel vært slik av og til opp gjennom årene, her i Bergen kan en voksen ta med 4 barn. Men det er bare lørdag, søndag og helligdager, ikke til hverdags når man skal til barnehage og skole. Geir Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Det er gratis for barn under 4 år, men opp til de kan begynne å sitte forover så ville jeg aldri tatt med barna på bussen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Som sagt i starten av tråden: gratis billetter er ikke gratis. Hvem skal betale for turene dersom en stor andel av bilistene begynner å busse? 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Hver tiende Oslo-borger stemmer nå på Miljøpartiet de Grønne, det er liten tvil om Tigerstaden er tapt til evneveike tullinger, det eneste riktige nå er å donere hele byen til svenskene, så slipper resten av oss å høre på våset. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Som sagt i starten av tråden: gratis billetter er ikke gratis. Hvem skal betale for turene dersom en stor andel av bilistene begynner å busse? De resterende billistene Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 (endret) Jaja, den dagen DSB vil/må evakuere Oslo-området så får vi se. Historien forteller oss om verdensomfattende katastrofer gjennom tidene så det så(krig osv..). Til og med privatbiler kan konfiskeres/brukes av myndigheter i slike situasjoner for å hjelpe til. Men man kan jo ta trikken eller sykkel til Vestlandet eller Nord-Norge hvis shit happens... Endret 31. januar 2019 av Jarmo Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 (endret) De resterende billistene Hvis bilistene for eksempel halveres så må bilavgiftene dobles for å finansiere kollektiv-gildet på det nivået det er i dag, men det går selvsagt ikke for kollektiv-tilbudet må skaleres opp for å kunne ta unna eks-bilistene. Dermed må de gjenværende bilistene betale kanskje 3-4 ganger mer enn i dag. Da er det fort gjort at ennå flere går over til kollektivt og sånn baller det på seg til kollektivtrafikken står uten finansiering. Hvordan løser du denne floka? MDG er jo kjent for å komme med fullstendig urealistiske forslag som oser av ideologisk rus. Endret 31. januar 2019 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Hvis bilistene for eksempel halveres så må bilavgiftene dobles for å finansiere kollektiv-gildet på det nivået det er i dag, men det går selvsagt ikke for kollektiv-tilbudet må skaleres opp for å kunne ta unna eks-bilistene. Dermed må de gjenværende bilistene betale kanskje 3-4 ganger mer enn i dag. Da er det fort gjort at ennå flere går over til kollektivt og sånn baller det på seg til kollektivtrafikken står uten finansiering. Hvordan løser du denne floka? MDG er jo kjent for å komme med fullstendig urealistiske forslag som oser av ideologisk rus.Halvering av antall bilister er lite realistisk, med mindre bompengene *virkelig* settes i taket og da har vi faktisk løst finansieringsspørsmålet allerede. Dessuten vil reduksjon i trafikken gi kortere køer, noe som vil bringe bilister tilbake fra kollektivtrafikken(de som har råd til bom men hater kø ) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Ok, la oss si 10000 kr per passering. Hvor mye inntekter tror du staten får på det? Jeg tipper ganske mye mindre enn i dag. Folk kommer til å bære plankene sine med seg på bussen, si opp advokatjobben i sentrum og ta seg jobb som hyllestabler hos den lokale Kiwien fordi det blir mer til overs på bunnlinja. Kollektivtilbudet kommer til å bli så overfylt i rushen at man vil hate det over alt på jord. Pest eller kolera. Hvorfor ikke være mer konstruktiv enn å lage løsninger folk hater enten de velger det ene eller andre? Er politikerne for eller mot befolkningen? 2 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Er politikerne for eller mot befolkningen? Når det kommer til Miljøpartiet de Grønne, så er svaret innlysende, de er i mot ! Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 Hvis bilistene for eksempel halveres så må bilavgiftene dobles for å finansiere kollektiv-gildet på det nivået det er i dag, men det går selvsagt ikke for kollektiv-tilbudet må skaleres opp for å kunne ta unna eks-bilistene. Dermed må de gjenværende bilistene betale kanskje 3-4 ganger mer enn i dag. Da er det fort gjort at ennå flere går over til kollektivt og sånn baller det på seg til kollektivtrafikken står uten finansiering. Hvordan løser du denne floka? MDG er jo kjent for å komme med fullstendig urealistiske forslag som oser av ideologisk rus. De har allerede satt opp bomsatsene fordi det har blitt for mange elbiler og inntektene har gått ned, men trafikken er den samme Så det er ikke urelastisk at satsene blir satt opp igjen når inntektene går ned Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå