Mr.M Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/EU-kontroll/Regelverk ikke veldig lett å forstå hva det innebærer i praksis? Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Bare å sjekke kontrollseddelen som du fikk sist eu kontroll, den måneden du tok kontrollen da, er neste gang du skal til kontroll. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Eller, følge linken på siden du selv nevner, og sjekke selv: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/EU-kontroll/Kontrollfrist Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Nå er det slutt på den ekstramåneden man automatisk fikk utover kontrollfristen. Tipper mange vil gå på en smell der. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2019 Lagt merke til noe snodig, -neste kontrollfrist regnes fra da bilen var på eu-kontroll, og ikke frem til siste tall i reg.nr. slik det alltid har vært. f.eks: siste siffer 6, vist på eu-kontroll i april og godkjent etterkontroll nå i juni, får da neste frist april 2021 På den annen side, vet ikke om det vil slå positivt "motsatt" vei ved forsinket kontroll? F.eks en bil som blir fremvist/godkjent 7-8 måneder for sent, om den da får 2 år fra den faktiske datoen (dvs. at man evt. har gått bort i fra slavisk å følge "kalenderår/måned" Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6. juni 2019 Del Skrevet 6. juni 2019 Fristen bestemmes etter første PKK du tar etter disse nye reglene. Dvs etter februar/mars 2019 var det vel sånn ca. Jeg var nettopp på kontroll den 16/5 og fikk ny kontrollfrist den 31/5, altså samme som før med 5 som siste nummer. Hadde jeg tatt kontroll 2-3 måneder før ville f.eks mars eller april blitt ny frist, og det ville jeg helst ikke da det er mye enklere å skru og fikse ting på vår/sommer. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2019 (endret) Jeg er enig i den tankegangen, men slik kunne du/jeg gjort det, uten nye regler også. Jeg trodde det evt. skulle bli slik som i Sverige/EU der de regner neste periode fra datoen en bil faktisk er godkjent. Dvs. siste siffer spiller ingen rolle. Dette ville da vært til hjelp for de som selger bruktbiler, eller private som evt. har avskiltede biler. Dvs. uavhengig av hvor lenge bilen har vært avregistrert, så ville det blitt 2 nye år fra godkjent-dato. Er jo det som er logisk (rent teknisk) PS. kan godt hende det har blitt innført "svensk" model her også, får ta forbehold om det, men har bare ikke sett eksempler på det ennå (for nytt ennå, til at det har dukket opp eksempler på avskiltet bil som godkjennes f.eks 8-9 måneder "for sent" Slik som det har vært, kunne jo det scenario medføre at en bil måtte vises på nytt, innen ett år. Det er helt ulogisk. Endret 6. juni 2019 av Mr.M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå