Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Metro Exodus stikker til Epic Games Store rett før lansering

Anbefalte innlegg

Epic Game Store og Epic Game Launcher seiler jo opp som den første reelle konkurrenten til Valve og Steam. Det er jo forsåvidt bra, Epic Games har tjent enorme penger på relativt lite arbeid med Fortnite: Battle Royale og de forsøker nå å investere dette og ønsker å etablere en spillbutikk og en spillplattform.

Det er jo en temmelig solid strategi, for om du først klarer å få fotfeste så vil du jo selv med "bare" 12% fra hvert salg nærmest printe penger med temmelig liten effort så fremt til de klarer å få butikken og plattformen populær nok.

Valve og Steam var tidlig ute og har etablert seg som det klart største digitale spillbutikken og plattformen på markedet og har jo i de siste årene knapt gjort noe som helst for å videreutvikle eller forbedre verken klienten, plattformen, butikken eller noen av systemene rundt. De bruker knapt penger og soper inn enorme summer på å la utviklere og utgivere publisere spillene sine på Steam.

Epic Games ønsker nå å brenne av litt av inntjeningen fra Fortnite i et forsøk på å kunne oppnå noe av det samme. Det er jo en genial strategi om du klarer å lykkes.

Det som er negativt for oss som forbrukere er jo når Epic Games betaler utgivere for å få eksklusive rettigheter. Dette tjener jo ikke oss i det hele tatt, med mindre de lyktes såpass godt at dette tvinger Valve til å ta grep som forbedrer klienten, plattformen og løsningene rundt Steam for å imøtekomme konkurransen og tapet av utgivere.

Som forbrukere så vil vi ikke ha eksklusivitet, vi ønsker jo at alle spill skal være tilgjengelig på så mange digitale spillbutikker og på så mange plattformer som overhode mulig. Om utgivere må prise spillene forskjellig på grunn av de forskjellige butikkene tar forskjellige prosent av hvert salg så får de jo bare prise deretter og gi forbrukeren valget om hvor de selv ønsker å kjøpe spillet.

Jeg ønsker jo ikke at det bare er Elkjøp som selger fysiske spill her i Norge, bare fordi de selger spillene 100 kr billigere på lanseringsdagen så jeg som oftest ender der for de er billigst om jeg skal ha spillet med en gang. Jeg vil jo at det skal selges andre butikker så man har mangfoldet og valgmulighetene.

Som flere nevner så er det jo temmelig mange aspekter med Epic Games sin butikk og launcher som ikke er helt der den burde være per dags dato heller og vi har jo ingen garanti for dette vil forandre seg.

Valve har jo også markedsført Metro: Exodus via Steam i månedsvis så det er jo litt snodig at de i det hele tatt tillater i vilkårene sine at en utgiver kan forlate de rett før lansering. Spillet skulle vel også tilby Play It Anywhere og også bli endel av Xbox Game Pass så Xbox og PC-spillere som benytter de mulighetene blir jo også virkelig rævkjørt her. Ingenting ved det er jo positivt for oss som forbrukere.

Det er jo heller ikke helt urimelig av Valve å ta 30%, som synker til 20% etter du har solgt for 50 millioner USD. Det er den suverent største og mest etablerte digitale spillbutikken og plattformen på PC med temmelig klar margin. Det finnes ikke et bedre utstillingsvindu for spillet til å promotere seg og du betaler jo naturligvis mer på en slik butikk og plattform sammenlignet med andre steder. Akkurat som du betaler mer for å ha reklame på Super Bowl enn du betaler for å ha reklame på en vilkårlig AFC kamp.

Det som er utrolig snodig og litt smålig av utgiveren her er jo at de har benyttet seg av promotering via Steam igjennom hele forhåndssalget også hopper de over til Epic Games rett før lansering. Her vil nok Valve komme med nye retningslinjer temmelig raskt for dette er jo ikke greit.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

GOG har vert eit alternativ ganske lenger, ein mye bedre butikk, du ser ikkje meg grine fordi di fleste spillene har blitt gitt eksklusivt til steam di siste årene.

Greit nok. Men det er ganske mange ulikheter mellom klienten til steam og gog. Og så er det ikke alle utviklere som vil selge spillet sitt DRM fritt. Så er ikke gog i nærheten av steam på kundebase heller. Selger de kun på gog vil man gå glipp av mange salg. Er vel derfor det meste du finner på gog også er på steam.

Men gog er absolutt en topp aktør.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Jeg skulle kjøpe spillet på steam nærmere release, men nå får det bare være uansett hvor bra spillet skulle bli. Jeg stemmer med lommeboka. 

Men valve bør også endre villkårene for å selge spill der slik at vi slipper mer av dette hype tullet. 

Epic Games har også tapt seg med "selektiv" refusjon av spill, hvor de refunderer det som passer dem best. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

At de lar det være eksklusivt til Epic store er overhode ikke noe positivt for noen parter. Epic velger altså å kjøpe rettighetene i et år.. Dette er som å spytte på kundene sine og be de om å enten bruke sin egen løsning, eller pigge av i et år. 

Jeg kommer nok til å stemme med min lommebok, da jeg ønsker å ha så mye som mulig samlet på et sted.. Nå blir jo Epic store også en av flere butikker jeg har, men som jeg ikke kommer til å bruke noe aktivt. 

Jeg har konto på så og si alle disse plattformene, men Steam og Origin (Battlefield, Star wars osv..) er det jeg bruker mest.. 

Og jeg er faktisk enig i at det er "urettferdig" å selge spillet på en annen butikk enn Steam når det har vært annonsert at spillet kom til å komme i denne butikken i over et år, jeg har hatt dette spillet på min "wishlist" helt siden annonseringen og dette er skikkelig villedende markedsføring. 

At Steam tar en større del av kaken er egentlig ikke så veldig rart. De har ekstremt stabile servere (noe de slet med for mange år siden) og tjenesten de leverer, samt at de har langt flere brukere enn noen annen plattform på PC for øyeblikket (67+ millioner) sier sitt. 

Jeg tviler sterkt på at 4A Games og Deep Silver kommer til å tjene på å ha spillet på Epic store, men tid vil vise det. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

GoG er bedre enn Steam fordi du kan laste ned spillene på PCen og ikke er avhengig av en klient. Nå har Steam langt flere titler, men hvis man har valget burde man absolutt kjøpe spillene fra GoG fremfor Steam.

GoG har også laget en Steam-lignende klient, dessverre tok det bare noen dager fra jeg installerte den til den begynte å kræsje i ett sett så det endte med at jeg avinstallerte den. Den var egentlig overflødig i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

GoG er bedre enn Steam fordi du kan laste ned spillene på PCen og ikke er avhengig av en klient. Nå har Steam langt flere titler, men hvis man har valget burde man absolutt kjøpe spillene fra GoG fremfor Steam.

GoG har også laget en Steam-lignende klient, dessverre tok det bare noen dager fra jeg installerte den til den begynte å kræsje i ett sett så det endte med at jeg avinstallerte den. Den var egentlig overflødig i utgangspunktet.

Har stor tro på at Cyberpunk 2077 kommer til GOG, da blir det iallefall kjøp av det spillet der.

Lenke til kommentar

12% mot 30% høres i seg selv ut som en nobrainer, men bilde er mer nyansert enn som så.

Hvor mye salg taper de på folk som nekter å handle hos Epic Games/ikke tilfeldigvis kommer over det via Steam/osv.?

Blir litt som å sammenligne prisene på å sette opp reklame på Times Square kontra Odda i Hordaland (satt veldig på spissen).

Mye av grunnen til at Steam tar seg en premium, er jo nettopp for de for de er så veletablerte og når ut til så mange.

Håper riktignok dette medfører at Steam senker de 30% noe, langsiktig har jeg stor tro på at det at Epic games storen kommer forbrukerne til gode, på en måte eller en annen.

Virkelig? Steam har en brukermasse opp mot 50 millioner unike spillere hver dag. Epic har en "butikk" som består av spillere som ikke bryr seg om annet enn Fortnite. Jeg kan garantere deg at salget av Metro kommer til å være drastisk mye lavere på Epic kontra Steam, men det er en sjanse utgiveren er villig til å ta når Epic har kjøpt og betalt for en eksklusiv lansering.

Hva sitter vi forbrukere igjen med? Svært lite. Nå er vi tvunget til å kjøpe spillet fra en butikk som er blottet for egenskaper. Du har ingen achievements, offline mode, skylagring, forumer, osv. Og om du leser rundt på diverse forumer er det kanskje ikke så rart at 90% sier de blir å boikotte Metro på PC, ihvertfall til det er tilbake på Steam.

Noe av det beste Steam har å tilby oss forbrukere er salg, noe Epic har sagt at de ikke ønsker å ha, da det skal dempe salget på nye utgivelser. De er her for å støtte utviklerne, ikke oss forbrukere.

Dette er ikke konkurranse. Det er et kjøpt monopol. Konkurranse vil være når spill lanseres i flere butikker. Da kan butikkene konkurrere om kundene, istedet for å kjøpe opp eksklusive spill og ta fra deg valget.

Ta Tomb Raider på PC som et eksempel. Spillet ble solgt på Steam og Microsoft Store. Det ble estimert at MS Store stakk avgårde med 1-3% av det totale salget.

Å si at 30% blir for mye er feil. Det er en industriell standard. Det er det samme som Nintendo, Microsoft og Sony tar på sine plattformer.

Som Gabe Newell har sagt tidligere er piratkopiering på PC et problem som skyldes mangel på tjenester. Steam har i mer eller mindre grad bidratt til å løse dette. Butikker som Epic bidrar til å dra PC-gaming tilbake til der det var på begynnelsen av 2000-tallet. Nå har du en gjeng med brukere som heller ønsker å ty til piratkopiering enn å laste det ned fra Epic sin butikk. Hvorfor? Fordi en piratkopi tilbyr de samme tjenestene som butikken til Epic. Absolutt nada.

Endret av Windoge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Virkelig? Steam har en brukermasse opp mot 50 millioner unike spillere hver dag. Epic har en "butikk" som består av spillere som ikke bryr seg om annet enn Fortnite. Jeg kan garantere deg at salget av Metro kommer til å være drastisk mye lavere på Epic kontra Steam, men det er en sjanse utgiveren er villig til å ta når Epic har kjøpt og betalt for en eksklusiv lansering.

Hva sitter vi forbrukere igjen med? Svært lite. Nå er vi tvunget til å kjøpe spillet fra en butikk som er blottet for egenskaper. Du har ingen achievements, offline mode, skylagring, forumer, osv. Og om du leser rundt på diverse forumer er det kanskje ikke så rart at 90% sier de blir å boikotte Metro på PC, ihvertfall til det er tilbake på Steam.

Noe av det beste Steam har å tilby oss forbrukere er salg, noe Epic har sagt at de ikke ønsker å ha, da det skal dempe salget på nye utgivelser. De er her for å støtte utviklerne, ikke oss forbrukere.

Dette er ikke konkurranse. Det er et kjøpt monopol. Konkurranse vil være når spill lanseres i flere butikker. Da kan butikkene konkurrere om kundene, istedet for å kjøpe opp eksklusive spill og ta fra deg valget.

Ta Tomb Raider på PC som et eksempel. Spillet ble solgt på Steam og Microsoft Store. Det ble estimert at MS Store stakk avgårde med 1-3% av det totale salget.

Å si at 30% blir for mye er feil. Det er en industriell standard. Det er det samme som Nintendo, Microsoft og Sony tar på sine plattformer.

Tror du må lese hva jeg skrev igjen.

Lenke til kommentar

Forbrukere/spillere bør støtte Steam, Epic Games har ikke "reviews" en gang

Hvem er det som ser på Steam reviews? Folk bombarderer gode spill med negativ omtale fordi de er uenige i noe selskapet har gjort eller sagt. Finnes nok av gode anmeldere på Youtube f,eks.

Folk som klarer å se forskjell på en bomb review og en vanlig. Regner med at du vil beskytte såkalte journalist reviews som alle er kjøpt og betalt av spill utvikler firmaene

Jeg liker egentlig at Valva får litt konkurranse. Kanskje de får ræva i gir å lager noe nytt snart istede for å bare leve på microtransactions og salg av andres spill...

Microtransactions?? Tror du forveksler EA med Valve

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...