BigZ12 Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 (endret) Se signatur for hardware (HTPC begynner å bli noen år, men oppgradert SSD og skjermkort for 2 år siden)PCen er tilkoblet LG OLED 2017 modell, gjennom Yamaha RX-V781. Problemet er at tven går i sort noen ganger pr dag helt av seg selv. (kan også være Yamaha receiver som mister HDMI handshake) Bare i et sekund eller to hver gang. Den går også i sort når jeg slår på og av et lysstoffrør på kjøkkenet, og bruker den elektriske markisen på verandaen. Markisen har også gjort at jeg har fått ulyd i en SVS sub jeg hadde, og jeg mistenker at dette var det som ødela forsterkeren i denne.Har isolert problemet til at det er pcen som er følsom. (Tok ut HDMI fra HTPC til receiver, og da skrur ikke tven seg av når jeg bruker lyset på kjøkken/markisen)Hvilken del i PCen er synderen her? Kan vel være flere ting? Strømforsyning, skjermkort, hovedkort? Hva tror dere? Endret 28. januar 2019 av BigZ12 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Hmm .. interessant problem. Det kan nesten høres ut som du får en dipp i spenningstilførselen når du endrer belastning på kursen? Maskinen slår seg ikke av, den bare mister signalet på HDMI? Skjer det samme hvis du er direkte koblet fra HTPC til en vanlig monitor? Har du forsøkt å (midertidig) strekke opp en skjøtekabel fra en annen kurs i huset for å se om det skjer da? Du kan jo å koble PC på en UPS og se om problemet forsvinner da? Lenke til kommentar
BigZ12 Skrevet 29. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2019 Ja, den bare mister signalet på HDMI i et lite sekund. Enten HDMI handshake til OLED tven, eller Yamaha receiveren. (som sagt, PC står koblet til receiver)Har prøvd alle kurser i liten 60kvm leilighet.Ingen problemer når PC ikke er tilkoblet receiver. (tar ut HDMI fra receiver, og gjør ikke noe om PC står på)Så må være en komponent i pcen som er følsom for en liten dipp i spenningen? Ingen andre kabler er koblet til PC annet enn strøm, HDMI til receiver og en USB til Logitech trådløs mus/tastatur. I tillegg til PC er Apple TV 4k, GET boks II og PS4 Pro tilkoblet receiver via HDMI. Ingen av disse skaper problemer når PC er frakoblet. Lenke til kommentar
toth Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Jeg har en eldre laptop koblet til TV'n med HDMI, og den blacker også ut et sekund eller to et par ganger i døgnet. Skjer ikke med Playstation eller andre tilkoblede enheter, og påvirkes ikke av lys/markiser/andre ting. Lenke til kommentar
BigZ12 Skrevet 29. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2019 Har prøvd å koble PC direkte i tven. Samme problem. Tven går i sort et sek eller to når jeg skrur på lysstoffrøret på kjøkkenet. Lenke til kommentar
BigZ12 Skrevet 29. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2019 Testet GET boks og PS4 nå. Ingen problem når jeg skrur på/av lysstoffrøret. Samme om PC står tilkoblet receiver. Men med PC går det i sort hver gang. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 - dårlig HDMI-kabel mellom PC og TV? - PC'en er (grøss) koblet til en ujordet stikkontakt for 230V (direkte, eller via skjøteledning?) Lenke til kommentar
BigZ12 Skrevet 29. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2019 Det du grøsset av er realiteten ja Har ingen andre muligheter pr nå.Skjøteledning til og med i bruk ja. (har prøvd rett i veggen, ujordet, med samme resultat)Tror ikke det er noe gærn't med HDMI kabel. Har 4 stk av samme. Sertifisert til minimum 4K HDR 60hz ihvertfall. Kan bytteteste med kabel (samme type) som står i PS4 Pro litt senere. Lenke til kommentar
BigZ12 Skrevet 29. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2019 Testet med kabelbytte. Ingen forskjell.Prøvde også PC på PS4 input (HDMI3 istedenfor HDMI1) på receiver. Ingen forskjell. Lenke til kommentar
Fartlitter Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Blinker på chromecasten/tv her også når badet (som er på en helt annen kurs) slukkes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå