tom waits for alice Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 (endret) Det forandrer ikke fakta at de fleste med downs ikke klarer seg alene, at de aller fleste vil for alltid være avhengig av andre (se på tangerudbakken, der har de gjort en fantastisk jobb men de trenger fremdeles tilsyn). Men det behøver ikke være en sykdom for det. Det finnes mange syke mennesker som klarer seg alene. Det kommer jo an på sykdommen, og hvor syk du er. Å pynte på ordbruken gjør ikke noe annet enn å forvirre og gi de som har lyst til å være moralens voktere en unnskyldning for å get on their high horse. A rose by any other name would smell just as sweet. Det hjelper ingen å late som om problemene ikke er der, minst av alt de som er forskjellige. Det er ikke snakk om å pynte på ordbruken. Det er snakk om å bruke de riktige ordene. Forskjellig er et riktig ord. Syns vi heller burde fokusere på at det er OK å være annerledes enn å prøve å være så inkluderende at vi gjør daglig tale vanskelig for befolkningen og gjør mer vondt enn godt i samme slengen. Helt enig i det, men jeg synes ikke dette er så vanskelig. Jeg tror folk flest forstår forskjellen hvis de prøver. Igjen; hvorfor er det så fælt å si at man har en sykdom/er annerledes? Det er bare du som lurer på hvorfor det er så fælt. Jeg synes ikke det er fælt. Folk med downs er anderledes enn folk som ikke har det. Ikke noe problem i det hele tatt. Men de har en ting felles med oss: Når jeg ikke er forkjølet eller har angst eller noen av de andre plagene jeg sliter med, så er jeg frisk. Det samme gjelder personen som sitter i rullestol: Når hun ikke er forkjølet eller har angst så er hun frisk. Hun er ufør, men frisk. Spør Birgit Skarstein om hun er syk, så vil hun svare nei. Frisk som en fisk, vil hun si. Selv om hun er lam. (Hvis ikke hun er forkjølet den dagen da.) Og når et menneske med downs ikke er forkjølet eller har angst så er han ikke syk. Vi behøver ikke være hele for å være friske. Geir Endret 7. februar 2019 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Det jeg prøvde å poengtere var vel mer at medmindre dere enes om hvilken definisjon dere bruker (eller i det minste forstår hvilken definisjon andre bruker) så befinner dere dere på ett minefelt av "equivocations". https://en.wikipedia.org/wiki/Equivocation At noen anser det som irrelevant å prøve å forstå hva som menes med ordene som brukes gjør ofte hele diskusjonen tilnærmet meningsløs. Joda, enig i det. Dette var bare et spedt forsøk på å argumentere for min definisjon. Folk kan selvsagt kalle det hva de vil, uten at jeg har rare innflytelsen på det. Buffy inviterte til det med sitt kategoriske svar, og da grep jeg og andre anledningen. Geir 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 For meg fremsto det litt som "Jo det er det!" vs "Nei, det er det ikke!" uten at noen gikk mer i dybden men, men ... tror ikke det var spesielt viktig uansett. Videre fremstår trådens hensikt som noe uklart, så den dør nok snart. 1 Lenke til kommentar
Alexander4840 Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 (endret) Dere som argumenterer definisjoner, hvorfor har dere ikke søkt opp den faktiske definisjonen? https://no.wikipedia.org/wiki/Sykdom https://sml.snl.no/sykdom mye overlapp med Wikipedia Generelt begrep som kan bruker for å beskrive noen med ett hvilken som helst unormalitet, inkl gen-feil og syndrom? Det er jo bra å diskutere alt, men min mening står, det er ok å unngå sykdom i form av abort, en kan i dag abortere ett sunt foster bare fordi man vil, frem til 12. uke. Det er litt rart å argumentere for tvunget fødsel av foster med ganske alvorlige utviklings-defekter, hvor går grensen da.... Endret 7. februar 2019 av Alexander4840 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 (endret) Dere som argumenterer definisjoner, hvorfor har dere ikke søkt opp den faktiske definisjonen? Vi har, og de har vært postet før i tråden. Generelt begrep som kan bruker for å beskrive noen med ett hvilken som helst unormalitet, inkl gen-feil og syndrom? Kan brukes. Spørsmålet er om det bør. Wikipedia: "Noen ganger blir sykdom brukt som et vidt begrep som inkluderer skader, lyter, syndromer, symptomer, avvikende oppførsel og atypiske variasjoner i struktur og funksjon. I andre tilfeller er dette sett på som egne, separate kategorier." SNL: "Begrepet sykdom er vanskelig å definere, og det har hatt en tendens til stadig å bli utvidet." Dette er etter mitt syn en slik utvidelse. Det er jo bra å diskutere alt, men min mening står, det er ok å unngå sykdom i form av abort, en kan i dag abortere ett sunt foster bare fordi man vil, frem til 12. uke. Det er litt rart å argumentere for tvunget fødsel av foster med ganske alvorlige utviklings-defekter, hvor går grensen da.... Enig med deg i det. Kvinnens kropp, kvinnens valg, sier jeg. Og jo bedre hun er informert om hva hun går til, jo bedre er det. Geir Endret 7. februar 2019 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 Det er litt rart å argumentere for tvunget fødsel av foster med ganske alvorlige utviklings-defekter, hvor går grensen da.... Finnes det tall på hvor mye det er av tvungen fødsel på den måten at kvinnen søker abort men får avslag? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 Finnes det tall på hvor mye det er av tvungen fødsel på den måten at kvinnen søker abort men får avslag? Av 362 søknader før uke 18 var det bare 2 som ble avslått. Av 226 etter uke 18 var det 37. Av de 37 var det 21 som enten ikke anket avslaget eller som også fikk avslag i ankenemnda. Nesten alle nemndbehandlede aborter blir innvilget Geir Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 8. februar 2019 Del Skrevet 8. februar 2019 Av 362 søknader før uke 18 var det bare 2 som ble avslått. Av 226 etter uke 18 var det 37. Av de 37 var det 21 som enten ikke anket avslaget eller som også fikk avslag i ankenemnda. Nesten alle nemndbehandlede aborter blir innvilget Geir Der var du kjapp med informativt bidrag ! Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 Ja, de blir diskrimnert og misbrukt av kristne som ønsker å bruke dem som brekkjern til å ta over andres kropper med. Ønsker vi å gjøre noe for personer med Downs syndrom, så er det blandt de fødte vi må sette inn tiltak. Abort forårsaker ikke diskriminering. 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Hvorfor diskuterer vi om det heter sykdom eller funksjonshemning? Resultatet er det samme, de fleste har nedsatt mentale evner og sliter derfor i arbeidslivet. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 (endret) Hvorfor diskuterer vi om det heter sykdom eller funksjonshemning? Fordi den rette behandlingen av et problem forutsetter at vi har den rette diagnosen? Som når du og Gavekort diskuterer om situasjonen i Oslo skyldes innvandring eller gentrifisering. "Resultatet er" kanskje "det samme", men om vi vi ønsker å endre status quo så er rett "medisin" et vesentlig poeng. Det er det selvsagt ikke sikkert vi ønsker, enten det gjelder innvandrere eller folk med downs. Geir Endret 11. februar 2019 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Fordi den rette behandlingen av et problem forutsetter at vi har den rette diagnosen? Som når du og Gavekort diskuterer om situasjonen i Oslo skyldes innvandring eller gentrifisering. "Resultatet er" kanskje "det samme", men om vi vi ønsker å endre status quo så er rett "medisin" et vesentlig poeng. Det er det selvsagt ikke sikkert vi ønsker, enten det gjelder innvandrere eller folk med downs. Geir Det jeg mente med at resultatet er det samme, er at vi kommer til å utføre samme behandling. Det blir litt som å si at et bøtte lekker eller at den har et hull. Når vi faktisk ser på den og bestemmer oss for hva vi skal gjøre så blir behandlingen lik uansett hvilket ord man bruker. I diskusjonen om innvandring eller gentrifisering er årsaken til problemene på østkanten, så vil ulike ord medføre ulik behandling. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Det jeg mente med at resultatet er det samme, er at vi kommer til å utføre samme behandling. Det kan selvsagt hende. Dessverre. Rettere sagt: Det kommer ingen behandling. Det blir litt som å si at et bøtte lekker eller at den har et hull. Jeg mener vel snarere at ordbruken prøver å si noe om hvorfor den lekker. Den kan ha frosset og sprukket, og da er løsningen å ha den inne om vinteren, eventuelt kjøpe en bøtte som tåler frost. Kanskje hadde den alt et hull når vi kjøpte den, men tåler frost, i så fall får vi tilpasse bruken deretter. I diskusjonen om innvandring eller gentrifisering er årsaken til problemene på østkanten, så vil ulike ord medføre ulik behandling. Jeg mistenker vel at behandlingen blir den samme her også, det vil si fagre (og ikke så fagre) ord og lite handling. Geir Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Det kan selvsagt hende. Dessverre. Rettere sagt: Det kommer ingen behandling. Jeg mener vel snarere at ordbruken prøver å si noe om hvorfor den lekker. Den kan ha frosset og sprukket, og da er løsningen å ha den inne om vinteren, eventuelt kjøpe en bøtte som tåler frost. Kanskje hadde den alt et hull når vi kjøpte den, men tåler frost, i så fall får vi tilpasse bruken deretter. Jeg mistenker vel at behandlingen blir den samme her også, det vil si fagre (og ikke så fagre) ord og lite handling. Geir Vi bruker store summer på folk med Downs, det er ikke slik at barn med downs blir ignorert. Om det er godt nok er annen sak. Og det blir gjort en del tiltak for å kunne forbedre situasjonen på østkanten, men om jeg har rett så er det svært vanskelig å løse situasjonen etter at områdene har blitt segregert. Innvandrere flytter ikke frivillig vekk fra områder de ønsker å være, og nordmenn generelt flytter ikke frivillig til innvandrerområder. Det betyr at segregeringen vil bli verre uansett hva vi gjør. Men det finnes valg som vil redusere problemene og det finnes valg som gjør dem verre. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Ikke uenig i det. Jeg vill bare forklare motivet mitt for å diskutere ordvalget, siden du spurte. Geir Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Og det blir gjort en del tiltak for å kunne forbedre situasjonen på østkanten, men om jeg har rett så er det svært vanskelig å løse situasjonen etter at områdene har blitt segregert. Innvandrere flytter ikke frivillig vekk fra områder de ønsker å være, og nordmenn generelt flytter ikke frivillig til innvandrerområder. Det betyr at segregeringen vil bli verre uansett hva vi gjør. Men det finnes valg som vil redusere problemene og det finnes valg som gjør dem verre. Og man kan gjøre mye politikk ut av halmstrå som flyter på vannet? :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå