Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Må jeg betale skatt for hobbyvirksomhet som drar inn penger?

Landeplagen

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg begynte nylig å jobbe med lyd og musikk som frilanser på forskjellige prosjekter. Dermed spør oppdragsgivere etter faktura etter endt oppdrag. Jeg har noen spørsmål rundt dette.

- Jeg har så langt tjent bare ca. 7,5 prosent av summen jeg har investert i denne hobbyen. Kan jeg operere skattefritt så lenge jeg ikke tjener mer enn jeg har investert?

- Dersom jeg må ha en VAT ID, hvordan anskaffer jeg dette?

Edit: Legger ved en link til Altinn.

Endret av Landeplagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra kilde du la ved!

"Det skal være egnet til å gå med overskudd" er ikke ensbetydene med at så lenge du har inntekt under investeringer så er det hobby. Mange bedrifter har store investeringer det tar mange måneder eller år å tjene inn, spørsmålet blir fort hvor varige investeringene dine er. Om de avskrives over 10 år, så er en månedlig inntekt på 7,5% potensielt veldig bra.

Om intektene dine er marginale i forhold til investeringene og egentlig aldri kommer til å veie opp for investeringene, så høres det ut som hobby. Det er da ikke "egnet til å gå med overskudd".

I mine øre høres det også ut som om det er potensialet for inntekt og ikke akkurat hvor mye du tjener, men det er mulig jeg oppfatter det feil.

Om jeg ikke tar helt feil, så kan skatteetaten gå tilbake og kreve skatt av det som var hobbyinntekt dersom det en gang blir næring.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...