Gå til innhold

Jeg trenger hjelp til HK og HD!

Seian

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at hovedkortet mitt, ASUS P4P800 DELUXE ikke klarer å kjøre operativsystem fra en WD 74GB Raptor, S-ATA disk etter jeg har intialisert og plugga i IDE disker, hvorfor oppstår denne feilen? Noen som har en måte å rette dette på, slik at OS'n blir stabil uten å måtte ta ut disker hver gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det har seg slik at jeg kjøpte netopp ny pc, og fikk den levert i dag.. bestilte to S-ATA disker med, en WD74GB (som det kjøres OS på) og en WD250GB disk.. Når jeg da skrur på pc'n med begge S-ATA diskene og IDE diskene vil den ikke finne boot able disc, altså den starter ikke opp i windows.. Når man da trekker ut S-ATA 250GB starter den opp i windows, og alt fungerer helt fint!

Hvorfor skjer dette? .. er det en setting? har prøvd å skifte jumper på 250GB osv, men intet ser til å virke! :(

Lenke til kommentar

Er usikker, men det første som faller meg inn er BIOS ikke støtter disker i størrelsen 250 GB. En BIOS oppdatering kan nok trengs, er ganske vanlig for disker i denne størrelsen. Skal snart ha en stor arkivdisk, blir spennende å se om det går smertefritt...

Siden maskinen starter med 74 GB disken når 250 GB disken ikke er tilkoblet tyder på at hovedkortet(BIOS) ikke støtter disker av denne størrelsen.

Anbefaler deg å ta en tur innom HK produsentens hjemmeside og se om det er noen oppdateringer som er kommet.

Håper det fikser problemet, skal kikke innom igjen søndag ettermiddag, hvis jeg er våken.

Lenke til kommentar

Det systemet du har nå trenger vanvittig mye strøm da. Sikker på at strømforsyningen din klarer jobben? Hvis man har for dårlig PSU har hd'er en tendens til å forsvinne...

Vel, 2x 420W burde vel holde til å drive hardiskene, og resten av systemet oppe?

Er du sikker på at du har master/slave instillinger riktig ?

Har hørt med mange, og dem sier at det ikke er "Master/Slave" funksjoner på S-ATA disker, dette gjelder bare IDE.

Når man bruker SATA disker tar de over noen av IDE kanalene, hvis SATA er aktivert i BIOS. Dvs, har du installert en SATA disk så kan du ikke bruke en vanlig IDE disk på primary master, for den er i bruk av SATA.

Skjønner?

Skjønner sånn halveis, men hvis du klarer lage en liten "brukervennlig" guide på hvordan man fikser det, slik at alle diskene funker samtidig hadde dette vært helt fint :)

Altså, det er 4 x 250GB på IDE RAID, hver av diskene funker med WD74GB som OS disk, med en gang jeg setter inn enda en S-ATA disk, forsvinner S-ATA diskene fra Bios, og samtidig 2 av IDE diskene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...