Gå til innhold

KNM Helge Ingstad: Gjenstår fortsatt flere dager med forberedelser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette blir dyr spiker.

Det er mer enn tvilsomt at skipet noengang vil bli satt i drift igjen. Det er nok mest en opprydding av avfall.

Jeg er spent på hvem som vil bli stil til ansvar for katastrofen.

Ja, det var ment ironisk. her er nok det viktigste å pulverisere ansvar. Jeg tviler sterkt på at den eller de ansvarlige blir å finne i retten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette blir dyr spiker.

Det er mer enn tvilsomt at skipet noengang vil bli satt i drift igjen. Det er nok mest en opprydding av avfall.

Jeg er spent på hvem som vil bli stil til ansvar for katastrofen.

Ja, det var ment ironisk. her er nok det viktigste å pulverisere ansvar. Jeg tviler sterkt på at den eller de ansvarlige blir å finne i retten.

 

Før noen kan stille i retten må det først være en anklage forankret i lovverket. Før man kan komme så langt må det først utredes hva årsaken var.

Lenke til kommentar

Før noen kan stille i retten må det først være en anklage forankret i lovverket. Før man kan komme så langt må det først utredes hva årsaken var.

 

Begge deler burde være enkelt.

En mannsstemme svarer på oppkall der han blir gjort oppmerksom på situasjonen, i god tid før det ble kritisk.

Han blir rettledet på alle mulig måter: Tydelig fortalt at de er på kollisjonskurs! Tydelig fortalt hva han må gjøre for å unngå kollisjon (hvis han ikke selv forsto at han må svinge). Ingenting blir gjort, og kollisjonene er et faktum.

 

Selv om tankskipet var en øy av samme størrelse, skal jo ikke et krigskip gå rett på en øy. Men her snakker altså "øyen" til dem, og forteller dem at den er rett forut, og forteller dem hvordan de må styre for å unngå å treffe "øyen". Likevel går de rett på! Kriminelt.

 

Å i ettertid snakke om at de trodde lysene fra tankskipet var land, er hårreisende latterlig: Så det var helt greit å kjøre rett på land altså?

Den mannen skulle vært arrestert umiddelbart, og straffet etter sjøforklaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rambiz med mannskap +++ får vel en fast sum pr dag uavhengig av om de "ligger værfast", forbereder eller hever...Staten betaler, og hevingsfirmaet har gode dager. Er de heldige blir det drittvær til langt utpå sommeren....

 

Alt opprydningsarbeidet etter kollisjonen vil sikkert koste to fregatter når alle har sugd ut det de skal ha....Ingstad skal heves, så skal den fraktes, så skal de bruke millioner på å utrede hva som skal gjøres med vraket, så skal det sikkert forsøkes restaureres og man bruker milliarder på umulige tiltak før man innser at vraket er og forblir et vrak, så brukes millioner på destruksjon av vraket osv osv osv... Sluttproduktet er og blir veeeeldig dyr spiker...

 

Nei - send inn dykkere og fjern det som potensielt kan forurense, slep resten midtfjords og senk det. Ferdig. Sikkert ikke billig men billigst...

Lenke til kommentar

Å i ettertid snakke om at de trodde lysene fra tankskipet var land, er hårreisende latterlig: Så det var helt greit å kjøre rett på land altså?

Man kan jo undres om de beregnet kursen til land som de trodde de så slik tankskipet beveget seg, eller om de tenkte at land var ett stillestående objekt og navigerte etter det..

 

Ikke vet jeg, men om du kjører båt om natten og ser noe du tror er land, regner du med at det flytter seg eller står rolig?

Lenke til kommentar

 

Å i ettertid snakke om at de trodde lysene fra tankskipet var land, er hårreisende latterlig: Så det var helt greit å kjøre rett på land altså?

Man kan jo undres om de beregnet kursen til land som de trodde de så slik tankskipet beveget seg, eller om de tenkte at land var ett stillestående objekt og navigerte etter det..

 

Ikke vet jeg, men om du kjører båt om natten og ser noe du tror er land, regner du med at det flytter seg eller står rolig?

Hvis besetninga på ingstad trodde tankskipet Sola var land (stasjonært objekt) og dette var deres referanse, så må det jo for dem virket som om "øyer og fastland" beveget seg bort fra dem i 7 knop....:-) (7 knop: Solas hastighet ved kollisjon)

 

Omtrent som når et tog umerkelig starter og hjernen lures til å tro at det er stasjonsbygget som kjører i motsatt retning.....

 

Ikke rart de var forvirret.....båtene på fjorden stod i ro mens alt annet rørte på seg.....:-)

(snev av fleinsopp?)

Lenke til kommentar

Man kan jo undres om de beregnet kursen til land som de trodde de så slik tankskipet beveget seg, eller om de tenkte at land var ett stillestående objekt og navigerte etter det..

Ikke vet jeg, men om du kjører båt om natten og ser noe du tror er land, regner du med at det flytter seg eller står rolig?

 

Man skulle tro at mannskapet på et slikt skip, med noe av verdens mest avanserte og nøyaktige oppdagelses og navigasjonshjelpemidler, neppe skulle ha behov for å stå å titte ut vinduet og lure i flere minutter på "hva de lysene der er for noe"?!

 

Ett blikk på "dashbordet" skulle være nok til å finne ut på centimeteren hvor stor båt, hvor langt unna, og venn eller fiende!

Men ikke bare klarte et 250x100 meter og mange titusen tonn stålklump å "snike seg innpå dem" usett, men de senket seg selv ved å kjøre rett på den uten å vite hva som traff dem! Og enda verre: De ble advart av gjenstanden selv, i god tid. (uten at det dessverre hjalp det aller minste). Utrolig pinlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...