BadCat Skrevet 29. januar 2019 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2019 (endret) I tettbygde områder der eksisterende kapasitet er presset, ikke utenfor sivilisasjonen. Når folk betaler 10k i året for mobilt bredbånd er det ikke for mye å forvente at tilbyder sørger for nok kapasitet der kunden bor, ikke minst når dette er i en by. Gratulerer med å dikte opp en masse fjas om fjelltopper og diverse, en høyst livlig fantasi. Endret 29. januar 2019 av BadCat Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 29. januar 2019 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2019 Jeg tar dette over SMS-tullet og truslene til Chili mobil. Strupingen av hastighet er uansett uproblematisk for de aller fleste. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 29. januar 2019 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2019 I tettbygde områder der eksisterende kapasitet er presset, ikke utenfor sivilisasjonen. Når folk betaler 10k i året for mobilt bredbånd er det ikke for mye å forvente at tilbyder sørger for nok kapasitet der kunden bor, ikke minst når dette er i en by. Gratulerer med å dikte opp en masse fjas om fjelltopper og diverse, en høyst livlig fantasi. https://www.telia.no/dekning/ Gratulerer med å ikke forstå hva dette handler om. Ta vekk alt unntatt 4G+ så ser du hvor store arealmessige områder i Norge som ikke har 4G+. Alle områder som teller har, men største delen av landet har altså ikke. Du har i og rundt byer, men ikke ellers. Og du kan ikke love en hastighet om den bare kan oppnås i byer. Hastigheten gjelder jo for hele landet. Derimot er det å bygge ut 4G+ overalt tullete. Enig i at det bør være nok kapasitet til kunder i byer. Men du ser vel nå at de ikke kan selge basert på hastighet? 1 Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 29. januar 2019 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2019 (endret) Det er ikke en gang i nærheten av å være sannt: Vi som hadde det dyreste abonnementet til Chess til halv pris ble lovet at allt skulle være som før etter overføringen til Telia fra Chess etter at Telia kjøpte opp Chess. Det var en MENGDE protester på facebooksidene til Telia, og rett nok viste det seg at Telia ikke var til å stole på!! Abonnementet ble dyrere, fordeler som inngikk hos Chess ble fjernet hos Telia, nye funksjoner som ble innført for andre abonnementer som fri roaming ble vi nektet, vi ble forsøkt lurt over på dyrere OG dårligere abonnementer, noen fikk og noen ble nektet å få tilbake fri roaming i Sverige som Telia hadde fjernet etter overtakelsen. Så NEI: Telia og deres løfter er over hodet ikke til å stole på!!!!Tull og tøys.Heh.. Du er bra dum om du forventer å fortsette med halv pris da? Hvor i fantasiland lever du da? Det er enkelt å ringe til Telia å få en bedre pris også så slutt å fjas. Fri roaming kan ingen nekte så der ser jeg med engang at du lyger. Aldri hatt bedre pris enn nå jeg. Hatt Chess før jeg også men de var ikke akkurat spesielt mye bedre på pris.. Skilte seg ofte bare ett par kr. Endret 29. januar 2019 av iPhoneXs Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 29. januar 2019 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2019 https://www.telia.no/dekning/ Gratulerer med å ikke forstå hva dette handler om. Ta vekk alt unntatt 4G+ så ser du hvor store arealmessige områder i Norge som ikke har 4G+. Alle områder som teller har, men største delen av landet har altså ikke. Du har i og rundt byer, men ikke ellers. Og du kan ikke love en hastighet om den bare kan oppnås i byer. Hastigheten gjelder jo for hele landet. Derimot er det å bygge ut 4G+ overalt tullete. Enig i at det bør være nok kapasitet til kunder i byer. Men du ser vel nå at de ikke kan selge basert på hastighet? Jeg bor utenfor by og har super bra 4G+ dekning. Bygge ut 4G overalt er smart 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 29. januar 2019 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2019 (endret) https://www.telia.no/dekning/ Gratulerer med å ikke forstå hva dette handler om. Ta vekk alt unntatt 4G+ så ser du hvor store arealmessige områder i Norge som ikke har 4G+. Alle områder som teller har, men største delen av landet har altså ikke. Du har i og rundt byer, men ikke ellers. Og du kan ikke love en hastighet om den bare kan oppnås i byer. Hastigheten gjelder jo for hele landet. Derimot er det å bygge ut 4G+ overalt tullete. Enig i at det bør være nok kapasitet til kunder i byer. Men du ser vel nå at de ikke kan selge basert på hastighet? Hva det handler om er individuelt for hver enkelt kunde. For meg handler det om at de ikke kan levere store nok datapakker til folk som bor i by. Jeg kan få 20 ganger høyere hastighet enn jeg trenger, men jeg kan ikke få nok data. 10 Mbps er tilstrekkelig, men jeg trenger mye data. Når man tegner abonnement så har man 14 dager angrerett. Hvis man ikke får nødvendig hastighet angrer man kjøpet. Stor nok datapakker får man ikke uansett per i dag. Hva er logikken i at man ikke skal få bruke data i byen fordi det ikke er tilgjengelig ute i ødemarka? Hvis det stemmer at det i følge Telia kun er 0,5% som bruker mer enn 40 GB per måned så burde ikke begrensing av bruk i mobilnettet være et tema. Endret 29. januar 2019 av BadCat Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 29. januar 2019 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2019 Hva det handler om er individuelt for hver enkelt kunde. For meg handler det om at de ikke kan levere store nok datapakker til folk som bor i by. Jeg kan få 20 ganger høyere hastighet enn jeg trenger, men jeg kan ikke få nok data. 10 Mbps er tilstrekkelig, men jeg trenger 23-30 GB per dag. Når man tegner abonnement så har man 14 dager angrerett. Hvis man ikke får nødvendig hastighet angrer man kjøpet. Stor nok datapakke får man ikke uansett per i dag. Så... Kjøp bredbånd da vel.. 2 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 29. januar 2019 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2019 (endret) Det eksisterer ikke. ISP har ikke oppgradert sentralen på årevis og ikke har de tenkt å gjøre det heller. Endret 29. januar 2019 av BadCat 2 Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 29. januar 2019 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2019 Så... Kjøp bredbånd da vel.. "Når folket ikke har brød, så kan de vel spise kake" som Marie Antoinette (antagelig ikke) sa. 1 Lenke til kommentar
Golf'ern Skrevet 29. januar 2019 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2019 Se her ja, litt mer slagkraftig tilbud, hadde de bare priset seg litt billigere så hadde de konkurrert med chili, hadde selv byttet til dette fra chili fri data om det var litt billigere, men bra får håpe resten følger etter nå! Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 29. januar 2019 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2019 Jeg bor utenfor by og har super bra 4G+ dekning. Bygge ut 4G overalt er smart Da bor du nok likevel et sted med greit med mennesker eller ikke langt unna en by, eller i et område med en del hytter ol. Det jeg mener er at det gir ikke mening om 10000 folk i Oslo skal betale ekstra mye på regningen per måned slik at Telia kan sette opp en 4G+ sender for 10 personer i en skog i Hedmark. Nett i distrikter er allerede kraftig subsidiert av byene. Men det finnes en grense hvor det ikke er verdt det lengre. Du kan ikke gi hver eneste person 4G+ sender. Det koster for mye penger. Vi får aldri ubegrensede pakker om det skal gjøres kan jeg love deg. Heller bruk pengene på å utvide generell kapasitet i nettet slik at vi kan ha ubegrensede datapakker enn at hver eneste person i ingensteds skal få sin personlige 4G+ sender. 4G er i praksis nesten overalt. Men som sagt 800 og 900 frekvensbånd. 700 frigjøres også. Du kan teoretisk sett ha 5G over 100 Mhz, da får vi 5G over hele landet enkelt, men hastigheten... Hva det handler om er individuelt for hver enkelt kunde. For meg handler det om at de ikke kan levere store nok datapakker til folk som bor i by. Jeg kan få 20 ganger høyere hastighet enn jeg trenger, men jeg kan ikke få nok data. 10 Mbps er tilstrekkelig, men jeg trenger mye data. Når man tegner abonnement så har man 14 dager angrerett. Hvis man ikke får nødvendig hastighet angrer man kjøpet. Stor nok datapakker får man ikke uansett per i dag. Hva er logikken i at man ikke skal få bruke data i byen fordi det ikke er tilgjengelig ute i ødemarka? Hvis det stemmer at det i følge Telia kun er 0,5% som bruker mer enn 40 GB per måned så burde ikke begrensing av bruk i mobilnettet være et tema. Men du må da forstå at hastighet og kapasitet ikke har noe med hverandre å gjøre. Et eksempel: En mast har 100/100 fiberlinje. 10 personer trenger 10 mbit/s over 1 minutt. Dette til å se en video. Gitt en 10 mbit/s begrensning vil alle konstant ha 10 mbit/s. Dette gir derimot lite mening for video, nettsurfing osv. Det er mye bedre om alle de 10 får 6 sekunder hver ved 100 mbit/s. Nå over 1 minutt er datamengden akkurat den samme. Derimot så har med alternativ 2 alle kunder fått langt høyere hastighet. Og nesten ingen netttrafikk er konstant. Nedlasting er unntak, så der kan du strupe for å hindre at for mye kapasitet i nett går til det. Det å be om lavere hastighet for mer data gir ikke mening, fordi det er ikke slik det fungerer. Lavere hastighet gir deg ikke mer data, det gir deg kun lavere hastighet. Så les nå det jeg skriver. Jeg sier at istedenfor å ha 40 GB og så etter 40 GB begrense til 10 mbit/s så ville det vært bedre å strupe til 10 mbit/s kun for nedlasting ol. Og hatt ubegrenset hastighet for nettsurfing, video osv. Men da for video satt maks 1080p f.eks, så 4K streaming etter 40 GB er umulig. Da laster nettsider raskere, video hakker ikke, og du bruker akkurat samme mengde data. Og du har fortsatt begrensning. Det å etterspør en øvre grense er idiotisk. Forbrukere tjener ingenting på å etterspør det. Du får ikke mer data av det. Det er bare ikke sånn det er. Se nå her. Hvis Telia selger et abonnement på hastighet, hva tror du skjer når en bonde eller hytteier et sted kjøper dette bredbåndet fra Telia, men aldri når i nærheten av hastigheten det står på nett? Fordi de er på 4G ja, men 800, 900 båndet, og ingen CA. Da tror jeg nok de rimelig kjapt havner i trøbbel med myndighetene over markedsføring. Fordi de kan ikke tilby en slik hastighet i store deler av Norge. Og de kommer aldri i livet til å bygge det ut heller. De kan kanskje love en hastighet for din postkode slik bredbåndsleverandører gjør, men ingen nasjonal hastighetsgaranti. Det er umulig. Med mindre den er 1 mbit/s liksom. Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 29. januar 2019 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2019 Da bor du nok likevel et sted med greit med mennesker eller ikke langt unna en by, eller i et område med en del hytter ol. Det jeg mener er at det gir ikke mening om 10000 folk i Oslo skal betale ekstra mye på regningen per måned slik at Telia kan sette opp en 4G+ sender for 10 personer i en skog i Hedmark. Nett i distrikter er allerede kraftig subsidiert av byene. Men det finnes en grense hvor det ikke er verdt det lengre. Du kan ikke gi hver eneste person 4G+ sender. Det koster for mye penger. Vi får aldri ubegrensede pakker om det skal gjøres kan jeg love deg. Heller bruk pengene på å utvide generell kapasitet i nettet slik at vi kan ha ubegrensede datapakker enn at hver eneste person i ingensteds skal få sin personlige 4G+ sender. 4G er i praksis nesten overalt. Men som sagt 800 og 900 frekvensbånd. 700 frigjøres også. Du kan teoretisk sett ha 5G over 100 Mhz, da får vi 5G over hele landet enkelt, men hastigheten... Er mange plasser "ut i gokk" også jeg og der er fantastisk 4G dekning de fleste steder.. Med bra hastighet. Så nei.. Behøver ikke å bo ett sted med mye mennesker eller nært en by? Bygger man ikke ut til alt fra by til "der ingen skulle tru at nokon kunne bu" så er man bare dum.. Vi er i 2019.. 1 Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 29. januar 2019 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2019 Hvis Telia selger et abonnement på hastighet, hva tror du skjer når en bonde eller hytteier et sted kjøper dette bredbåndet fra Telia, men aldri når i nærheten av hastigheten det står på nett? Fordi de er på 4G ja, men 800, 900 båndet, og ingen CA. Da tror jeg nok de rimelig kjapt havner i trøbbel med myndighetene over markedsføring. Fordi de kan ikke tilby en slik hastighet i store deler av Norge. Og de kommer aldri i livet til å bygge det ut heller. De kan kanskje love en hastighet for din postkode slik bredbåndsleverandører gjør, men ingen nasjonal hastighetsgaranti. Det er umulig. Med mindre den er 1 mbit/s liksom. De må da vel ikke love en minimumshastighet? Kan vel fint selge "Opptil 20 mbit/s hastighet*, fri data. *Faktisk hastighet vil variere etter dekning der du befinner deg, samt belastning på sender i øyeblikket" Tro det eller ei så er ikke vi bønder så dumme at vi ikke skjønner at vi ikke er første prioritet på infrastruktur, og at dekning og kapasitet vil variere. Vi skjønner også at når påsketrafikken står på riksveien så er kapasiteten på den lokale senderen sprengt, og vi får enda lavere hastighet enn vanlig. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. januar 2019 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2019 Når man tegner abonnement så har man 14 dager angrerett. Hvis man ikke får nødvendig hastighet angrer man kjøpet. Stor nok datapakker får man ikke uansett per i dag. Men så glemmer du ofte en del kjøper mobiler på telia\telenor og dermed blir uansett låst til bindingstid eller bruddgebyr på 3000 kr. Ergo uansett blir man påført tap, ellers kan jo telia si mobilen er verdiløs eller halv pris så dermed blir kundene påført tap. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 29. januar 2019 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2019 Er mange plasser "ut i gokk" også jeg og der er fantastisk 4G dekning de fleste steder.. Med bra hastighet. Så nei.. Behøver ikke å bo ett sted med mye mennesker eller nært en by Bygger man ikke ut til alt fra by til "der ingen skulle tru at nokon kunne bu" så er man bare dum.. Vi er i 2019.. Du kan få fantastisk 4G dekning ja, men det er ikke 4G+, ikke sant? Se på Telia sitt kart da. Du kan se hvor det er 4G+. Det er jo bare de stedene det bor greit med folk og arealmessig en liten andel av Norge. Du kan argumentere med anekdoter om at "jeg var x plass, og jeg opplevde hastighet som bra", men kartet viser sannheten da. Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 29. januar 2019 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2019 Men så glemmer du ofte en del kjøper mobiler på telia\telenor og dermed blir uansett låst til bindingstid eller bruddgebyr på 3000 kr. Ergo uansett blir man påført tap, ellers kan jo telia si mobilen er verdiløs eller halv pris så dermed blir kundene påført tap. Men nå er det enkelt å sjekke opp det man trenger både med hastighet og dekning osv forhånd da så... Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 29. januar 2019 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2019 Du kan få fantastisk 4G dekning ja, men det er ikke 4G+, ikke sant? Se på Telia sitt kart da. Du kan se hvor det er 4G+. Det er jo bare de stedene det bor greit med folk og arealmessig en liten andel av Norge. Du kan argumentere med anekdoter om at "jeg var x plass, og jeg opplevde hastighet som bra", men kartet viser sannheten da. Både 4G og 4G+... Slår Telenor de fleste steder jeg befinner meg også 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. januar 2019 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2019 (endret) Men nå er det enkelt å sjekke opp det man trenger både med hastighet og dekning osv forhånd da så... Hvis det er så enkelt: https://www.telia.no/mobilt-bredband/ Netgear Nighthawk M1 4G+ ruter Kraftig og kompakt hjemmeruter som også kan brukes på farten. 199,- Hvor bør jeg teste hastigheter på 1 Gbps, Cat 16, 4-band Carrier Aggregation. I oslo\akershus? Gir det faktisk mere ytelse en oneplus 6t eller samsung note 9 på speedtest? Endret 29. januar 2019 av LMH1 Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 29. januar 2019 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2019 Hvis det er så enkelt: https://www.telia.no/mobilt-bredband/ Netgear Nighthawk M1 4G+ ruter Kraftig og kompakt hjemmeruter som også kan brukes på farten. 199,- Hvor bør jeg teste hastigheter på 1 Gbps, Cat 16, 4-band Carrier Aggregation. I oslo\akershus? Gir det faktisk mere ytelse en oneplus 6t eller samsung note 9 på speedtest? Å dæven.. Ikke rart folk går på en smell om man gjør så ræva research før man handler? 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. januar 2019 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2019 (endret) Men er jo rart, telia kommer med slike rutere, tror neppe man får særlig over ytelsen til oneplus 6t uansett. 150 mbit ned og 50 mbit opp er ikke så dårlig. Men slike rutere har nok dårlig antenne og mangler muligheten å koble direkte til strøm batterilevtiden er ikke så veldig god. Usikker på 5g er bedre på sikt. For man må vel ha flere frekvensbånd i så fall. Endret 29. januar 2019 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg