Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe "Eldre" Audi A4/5/6?


Ecstacy

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har fått meg ny jobb som noen kanskje har lest her på forumet.

 

Jeg har fått meg firmabil, en liten Suzuki Swift 4x4 hybrid, men jeg skal fremover reise en del med svigerfar og pendle mot østlandet og stavanger i helger da jeg skal hjelpe med oppstart av selskap,

 

Samt har jeg familie på vestlandet som jeg gjerne skulle reist litt til her fra sørlandet.

 

Har alltid likt utseendet på Audier, og planen var opprinnelig og ta opp billån for å kjøpe en ny eller nyere Audi A4/5/6, men ser nå at Audiene fra 2009-2012 egentlig er ganske fine, og har lest mye godt om de.

Men vil likevel vite noen ting;

  • Er dette gode biler?
  • Hva bør jeg være obs på?
  • Noen som har erfaringer med Audi A/4/5/6 i denne aldersgruppa?

Trenger i såfall ikke lån for en bil jeg har tenkt til å bruke i 8-12 mnd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som med alle merker vil du få erfaringer fra hele skalaen, men om det er personlige anekdoter du vil ha, kan jeg si at jeg har en A4 og en A6, begge 2009, og har hatt dem i 6 år. Begge pusher 200kkm.

• A6'n har aldri hatt en eneste issue utover slitedeler

• A4'n har hatt én større issue, clutch som havarerte rett etter reklamasjonsfristen gikk ut. Hadde heldigvis superforsikring og endte med en egenandel på 10%.

Konklusjonen er altså at jeg utfra personlig erfaring ikke ville vært redd for å kjøpe Audi igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en A5 2011 modell. Strålende fornøyd og ingen problemer.

Eneste er at 2.0TFSI har vært kjent for å ha et alt for høyt oljeforbruk. Dette har blitt fikset på mange ved at motoren ble byttet ut. Så hvis du velger en 2.0 tfsi så burde du sjekke om dette er gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje litt eldre enn det du kunne tenkt deg, men jeg kjøpte en 96' A4 B5 for 6k pga den ikke gikk igjennom eu. Med deler er jeg oppe i 9k. Har kjørt  den i litt over ett år nå, og ikke et eneste host eller hark. Jeg har 1.8t aeb motoren, som har en kjent feil, at den "sludger" hvis man slurver med oljeskift. Sålenge man følger med litt så er det en veldig fin bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde en 2006 A6 3,0 TDI/quattro. Var godt fornøyd med den. Dette er jo samme som kom med facelift i 2008 og var frem til ny modell kom i 2012. Min var ca 7 år gammel og gått 100' km da jeg solgte den. Hadde da en feil på en del som regulerte turbotrykk om jeg ikke husker feil. Kom på nærmere 10.000,-. Det ble også antydet at det etter hvert kunne bli aktuelt å bytte innsugningsmanifolder pga slark, som var et kjent problem på disse. Ellers er både girkasse og luftfjæring på disse av god kvalitet.

 

Den nye A6'n som kom i 2012 husker jeg virket langt kvikkere/morsommere å kjøre enn den jeg hadde. En kompis solgte nylig sin 2012 2,0TDI med multitronic og hadde ingen problemer med den (kjøpt ny).

 

Alt blir personlige erfaringer med noen få biler og dermed ingen statistikk. Men iflg. bruktbilundersøkelser var alle modellene du nevner fra denne perioden bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker som A6 med 3.0 TDI holder vesentlig høyere kvalitet og har mindre feil enn A4 med 2.0 TDI hvertfall. Bare en liten betraktning. 2.0 TDI har jo hatt en del trøbbel med svinghjul på manuell, samt EGR ventil har vært byttet en del av. Også helt annen gange og drag i V6 motoren, man får en vesentlig høyere komfort i bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg digger A6, alle modeler siden 2000-ish. Komfortabelt og deilig bil å kjøre. A4 kommer ikkje i nærheita.

 

Jeg har begge, 2009. Synes ikke forskjellen er enorm. I hovedsak er A6 romsligere og ligger tyngre/mer komfortabelt på veien. Hadde en 2000 A4 i hin hårde dage med riktige seter og understell, den var meget komfortabel. Og ikke minst hadde den verdens beste koppholder som jeg savner daglig (den som spretter ut av dash under ventilen)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hadde en 2006 A4 B7 med 1.6 bensin, som jeg ikke var særlig fornøyd med. Den rustet (forskjermer og bakluke), hadde mekaniske problemer (coil ble byttet 3 ganger, katalysator måtte byttes som følgeskade av defekt coil, lambdasensor, lekkasje i vakuumslanger, feil på calipere og mye annet). En kompis har hatt flere A4 fra 2009 og nyere, de har vært feilfrie, så B8 og nyere har nok bedre kvalitet enn de eldre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...