koots Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 Hei, har solgt alle andeler i fondet mitt (DNB Barnefond) for å bruke til egenandel på bolig. Er en gevinst på omtrent 177.000 kroner der som da skal beskattes (22%?). Hvordan ordner jeg dette? Setter på en konto til jeg får skatteoppgjøret for 2019 for å få noe renter på det eller betaler jeg det med en gang en plass? Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 Det er en oppjusteringsfaktor for aksjegevinster. I 2019 er den 1,44. Det gjør at effetiv skattesats for aksjer er 22% * 1,44 = 31,68%. Jeg ville satt av pengene på egen konto og betalt de inn våren 2020 når skatteberegningen for 2019 er ferdig. 2 Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 (endret) Antar at du solgte på denne siden av årsskiftet. Da er skatten 31,68 %. Aksjer og aksjefond har en multiplikasjonsfaktor på 1,44, dvs. 1,44*22 = 31,68 %. Du skal da betale 56 074 kr i skatt, men ikke før i 2020 etter at skatteoppgjøret for 2019 er klart. Mulig at det går an å betale dette inn allerede nå, det vet jeg ikke noe konkret om. Alternativet er å betale enten innen 31. mai 2020, eller å vente til betalingsfristene ca. 20. august og 24. september der du betaler halvparten av skyldig restskatt på hver av datoene. Ved betaling etter 31. mai vil det påløpe ca. 250 kr i renter (mer om det hos Skatteetaten). Setter du disse inn på sparekonto (høyeste rente på vanlig sparekonto ser ut til å være 2,20 %, i følge Finansportalen) og lar de stå der frem til august/september 2020 går du ca. 1700 1300 kr i pluss. Edit: Manglet slutten på en setning. Edit 2: Og så må du betale 22 % skatt på rentene, så beløpet du går i pluss er ca. 1300 kr. Endret 28. januar 2019 av Frank Drebin 1 Lenke til kommentar
Automatikeren Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 Her vil du kunne betale inn skatten med en gang. Da slipper du at pengene står å lar seg friste=) 1 Lenke til kommentar
koots Skrevet 28. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2019 Takk for informasjon, var ikke klar over den faktoren på 1,44, gjør jo beløpet litt større enn beregnet, men har heldigvis ikke makset lån og EK for bolig. Har kontroll nok på egen pengebruk så ikke noe problem å ha de stående en stund. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 (endret) Du skal også trekke fra skjermingsfradrag. I praksis så oppskriver du inngangsbeløpet med skjermingsrenten for hvert år slik at det resulterende skattepliktige overskuddet blir redusert. Du må finne skjermingsrenten for hvert år du har hatt aksjene for å beregne dette selv (Samt sjekke at du har rett på skjermingsfradrag, noen spareformer mister denne retten) Normalt skal dette blirr gjort for deg noe som fremgår av rf-1088 skjemaet du skal ha fått ved hver ligning. Jo lengre du kan vente med å betale skatt jo bedre er det for deg. Endret 28. januar 2019 av sverreb Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 Har kontroll nok på egen pengebruk så ikke noe problem å ha de stående en stund. Hvis du virkelig har kontroll, har en stabil og forutsigbar inntekt, og i tillegg har mulighet til å spare opp 56000 kr ila. 18 mnd., så går det jo an å sette disse pengene inn på BSU eller BSU2 hvis du har mulighet til det. Det vil gi aller best rente. Bare ha i bakhodet at du i praksis låser av lånte penger til boligformål. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 Hvis du virkelig har kontroll, har en stabil og forutsigbar inntekt, og i tillegg har mulighet til å spare opp 56000 kr ila. 18 mnd., så går det jo an å sette disse pengene inn på BSU eller BSU2 hvis du har mulighet til det. Det vil gi aller best rente. Bare ha i bakhodet at du i praksis låser av lånte penger til boligformål. Det er ikke sikkert TS er under 34 år, da kan man ikke spare på BSU og BSU 2. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 Hvis du virkelig har kontroll, har en stabil og forutsigbar inntekt, og i tillegg har mulighet til å spare opp 56000 kr ila. 18 mnd., så går det jo an å sette disse pengene inn på BSU eller BSU2 hvis du har mulighet til det. Det vil gi aller best rente. Bare ha i bakhodet at du i praksis låser av lånte penger til boligformål. Det er ikke sikkert TS er under 34 år, da kan man ikke spare på BSU og BSU 2. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 Det er ikke sikkert TS er under 34 år, da kan man ikke spare på BSU og BSU 2.Stemmer, det var derfor jeg skrev "hvis du har mulighet til det". 1 Lenke til kommentar
koots Skrevet 29. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2019 Du skal også trekke fra skjermingsfradrag. I praksis så oppskriver du inngangsbeløpet med skjermingsrenten for hvert år slik at det resulterende skattepliktige overskuddet blir redusert. Du må finne skjermingsrenten for hvert år du har hatt aksjene for å beregne dette selv (Samt sjekke at du har rett på skjermingsfradrag, noen spareformer mister denne retten) Normalt skal dette blirr gjort for deg noe som fremgår av rf-1088 skjemaet du skal ha fått ved hver ligning. Jo lengre du kan vente med å betale skatt jo bedre er det for deg. Slik jeg skjønner så får jeg ikke noe rf-1088 da jeg har investert i aksjefond og ikke aksjer? Finner uansett ikke noe slikt i innboksen min på altinn. DNB var jo selvfølgelig ikke i stand til å si noe om hvor mye skjerming jeg har opparbeidet meg... Har fint råd til å sette av 56k i en 14-15 måneder, BSU 2.0 er ikke aktuelt da jeg ikke vil ha noe mer kundeforhold hos DNB. Vanlig BSU ble fylt opp 01.01 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Slik jeg skjønner så får jeg ikke noe rf-1088 da jeg har investert i aksjefond og ikke aksjer? Finner uansett ikke noe slikt i innboksen min på altinn. DNB var jo selvfølgelig ikke i stand til å si noe om hvor mye skjerming jeg har opparbeidet meg... Har fint råd til å sette av 56k i en 14-15 måneder, BSU 2.0 er ikke aktuelt da jeg ikke vil ha noe mer kundeforhold hos DNB. Vanlig BSU ble fylt opp 01.01 Du kan beregne skjermingen selv. Du finner rentene for hvert år her: https://www.skatteetaten.no/satser/skjermingsrente-for-aksjer-og-enkeltpersonforetak/?year=2018#rateShowYear Påløpt skjerming er hvert år den laveste innskuddsverdien på kontoen det året pluss tidligere ubenyttet skjerming ganget med årets skjermingsrente. (Så du får rentesrente på ubenyttet skjerming) Dette forutsetter at dette er et aksjefond. I kombinasjonsfond er det bare aksjedelen som får skjerming. I fond med mindre enn 20% aksjeandel er det ingen skjerming. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Har fint råd til å sette av 56k i en 14-15 måneder, BSU 2.0 er ikke aktuelt da jeg ikke vil ha noe mer kundeforhold hos DNB. Vanlig BSU ble fylt opp 01.01 Jeg tror man skal kunne ha Boligsparekonto hos Nordea (link) uten å ha den vanlige BSUen der, men jeg er ikke 100 % sikker. Kanskje noen andre her i tråden kan bekrefte? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Du trenger ikke å regne ut skjermingsfradraget ditt selv når du kjøper norskregistrerte aksjefond. Det blir rapportert inn automatisk av dem du har kjøpt fond gjennom. Anonymous poster hash: b9c0f...ce0 1 Lenke til kommentar
koots Skrevet 30. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2019 Joa, men hadde vært greit å vite hvor mye penger jeg må sette av til skatten neste vår. Får heller sette av 56k nå så blir det positivt at jeg må betale litt mindre Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Skjermingsfradraget utgjør nesten ingenting (under 1 % i året), så det er ikke noe som man trenger å tenke noe særlig på for de fleste. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Skjermingsfradraget utgjør nesten ingenting (under 1 % i året), så det er ikke noe som man trenger å tenke noe særlig på for de fleste. Har man eid fondsandeler en stund, spesielt siden tiden da renta var høyere, skal man ikke se bort fra at man kan oppjustere inngangsverdien med 10-20% før man selger. Så kan man diskutere om det er noe å tenke på eller ikke. Anonymous poster hash: b9c0f...ce0 Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Det er for så vidt sant, så det er feil å avskrive det helt. Om fondene er på en ASK kan trådstarter ta ut opp til innskuddet +skjermingsfradrag uten å betale skatt, så det er også en mulighet. Om fondene står på en vanlig fondskonto og oppfyller krav til ASK kan de flyttes over uten problemer. Lenke til kommentar
koots Skrevet 31. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2019 Alt er nå solgt og står på konto i banken jeg får boliglån i. På beregnet EK jeg bruker tar jeg hensyn til at jeg må betale opp til 56k i skatt på dette. Har vel hatt fondet siden '92 men usikker på hvor mye som har vært i innskudd i hvilke år. DNB kunne selvfølgelig ikke hjelpe meg med noe slikt, så glad jeg er ferdig med kundeforholdet der. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Med en så lang historikk er nok skjermingsfradraget betydelig. Om du ikke har gjort det ville jeg flyttet resten av fondet over på en ASK. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå