NTB - digi Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 – Forbrukerne velger i større grad mat basert på miljøavtrykk Lenke til kommentar
joffeloff Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 Ja, jeg velger norske kjøttprodukter.Nei, planteprodukter som produseres av industrielt jordbruk og som så må gjennom et par fabrikker før de kan etes er ikke 'miljøvennlige'.Industrialisert jordbruk dreper langt flere dyr enn oppdrett av dyr til mat. Kuer som eter gress bruker ressurer som ellers ikke er av matnytte til noen som helst, og gjødsler opp matjorden igjen på en naturlig måte, slik at matjorden ikke brukes opp. Det er industrielt jordbruk som bruker opp matjord, ikke storfe. Det finnes ingenting mer effektivt enn naturens bioreaktor, som omdanner uspiselig gress til fantastisk næringsrikt og næringstett kjøtt. En ku er tusen ganger mer avansert og effektiv enn disse fabrikkene som produserer disse merkelige produktene, og i motsetning til disse kunstige 'veggisproduktene' som skal etterligne kjøtt vet jeg godt hva jeg får når jeg kjøper biff. Ta en titt på ingredienslisten på disse produktene og se om appetitten fremdeles er til stede etter å ha lest deg gjennom veganernes nye testamente. 3 Lenke til kommentar
mepy Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 Ja, jeg velger norske kjøttprodukter. Nei, planteprodukter som produseres av industrielt jordbruk og som så må gjennom et par fabrikker før de kan etes er ikke 'miljøvennlige'. Industrialisert jordbruk dreper langt flere dyr enn oppdrett av dyr til mat. Kuer som eter gress bruker ressurer som ellers ikke er av matnytte til noen som helst, og gjødsler opp matjorden igjen på en naturlig måte, slik at matjorden ikke brukes opp. Det er industrielt jordbruk som bruker opp matjord, ikke storfe. Det finnes ingenting mer effektivt enn naturens bioreaktor, som omdanner uspiselig gress til fantastisk næringsrikt og næringstett kjøtt. En ku er tusen ganger mer avansert og effektiv enn disse fabrikkene som produserer disse merkelige produktene, og i motsetning til disse kunstige 'veggisproduktene' som skal etterligne kjøtt vet jeg godt hva jeg får når jeg kjøper biff. Ta en titt på ingredienslisten på disse produktene og se om appetitten fremdeles er til stede etter å ha lest deg gjennom veganernes nye testamente. Du er klar over at det går med mange gange arealet i industrielt jordbruk for å mate dyra enn å spise maten direkte? Mange kilo soya, palmeolje og korn som mates til dyr for å få et kilo kjøtt, det går med like mye kraftfor i form av sota, korn og matoljer til drøvtyggerene også uansett om de spiser gress eller ikke (som for øvrig også er dyrket fram på industerielt jordbruk). Det er så mye kloakk fra alle husdyra at man bokstavelig talt ikke kan bli kvitt alt, derfor spres det på jordene, primært for å håndtere alt avfallet, ikke for gjødslingens skyld. En ku er kanskje tusen ganger mer komplisert, den har også følelser, smerter, tanker og instinkter som den lider under i landbruksfabrikkene den er fanget i. Ingredienslisten din for kjøttet inneholder for øvrig ikke bare blod, svette og tårer, men også bakterier, virus, parasitter og store mengder kloakk. Dessuten er alt kjøtt proppet opp med saltlake i tillegg til alt det usunne fettet. 3 Lenke til kommentar
joffeloff Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 Du er klar over at norske kjøttfe eter gras, og ikke kraftfor, sant? Selv melkekyra eter mindre enn 50% kraftfor totalt i løpet av året. Du bør slutte å lese tåpelige amerikanske veganersider og sette deg inn i hvordan ting faktisk foregår her i landet. Lenke til kommentar
Tobias Brennvik Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 Du er klar over at norske kjøttfe eter gras, og ikke kraftfor, sant? Selv melkekyra eter mindre enn 50% kraftfor totalt i løpet av året. Du bør slutte å lese tåpelige amerikanske veganersider og sette deg inn i hvordan ting faktisk foregår her i landet. Det du skriver er veldig romantisk og fint, bare synd at norsk kjøttfe også spiser soya 2 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 Ja, jeg velger norske kjøttprodukter. Nei, planteprodukter som produseres av industrielt jordbruk og som så må gjennom et par fabrikker før de kan etes er ikke 'miljøvennlige'. Industrialisert jordbruk dreper langt flere dyr enn oppdrett av dyr til mat. Kuer som eter gress bruker ressurer som ellers ikke er av matnytte til noen som helst, og gjødsler opp matjorden igjen på en naturlig måte, slik at matjorden ikke brukes opp. Det er industrielt jordbruk som bruker opp matjord, ikke storfe. Det finnes ingenting mer effektivt enn naturens bioreaktor, som omdanner uspiselig gress til fantastisk næringsrikt og næringstett kjøtt. En ku er tusen ganger mer avansert og effektiv enn disse fabrikkene som produserer disse merkelige produktene, og i motsetning til disse kunstige 'veggisproduktene' som skal etterligne kjøtt vet jeg godt hva jeg får når jeg kjøper biff. Ta en titt på ingredienslisten på disse produktene og se om appetitten fremdeles er til stede etter å ha lest deg gjennom veganernes nye testamente. Jeg unngår norsk storfe da denne er som regel avlet for melke produksjon og ikke kjøtt, er stort forskjell på kvalitet når man får kjøtt fra et dyr som er avlet til det. Ikke i alle tilfeller da, den vestlige broiler kyllingen er ikke nærheten så smakfull som asiatiske kyllinger. Vi trenger enten storfe eller så må vi få ville flokker tilbake for og opprettholde fauna i mange land. Australia har begynt og etterligne flokker med sine storfe. Det at dem tråkker opp gress og gjødsler er ganske gunstig. Så en dokumentar hvordan en forvandlet et tørr død dal til en oase ved og gjøre slik Storfe fra USA er vel en av værstingene, mye antibiotika samt de spiser mais. Som ikke er bra. 80% av antibiotika produksjon i dag går til og mate dyra med. 2050 forventer man at like mange dør av antibiotika resistens som kreft i dag. Norsk svin og lam er vel de kjøtt produktene jeg bruker fra Norge. Kyllingen kommer fra Danmark da de har fine regeler de og, brukte svensk i noen år. Men disse er bare vann så si, derfor dem er så enorme. Kvalieteten på kylling i Norge/Danmark er overlegen når du sammenligner med vann innsprøyta svensk kylling. Lenke til kommentar
Tobias Brennvik Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 Ja, jeg velger norske kjøttprodukter. Nei, planteprodukter som produseres av industrielt jordbruk og som så må gjennom et par fabrikker før de kan etes er ikke 'miljøvennlige'. Industrialisert jordbruk dreper langt flere dyr enn oppdrett av dyr til mat. Kuer som eter gress bruker ressurer som ellers ikke er av matnytte til noen som helst, og gjødsler opp matjorden igjen på en naturlig måte, slik at matjorden ikke brukes opp. Det er industrielt jordbruk som bruker opp matjord, ikke storfe. Det finnes ingenting mer effektivt enn naturens bioreaktor, som omdanner uspiselig gress til fantastisk næringsrikt og næringstett kjøtt. En ku er tusen ganger mer avansert og effektiv enn disse fabrikkene som produserer disse merkelige produktene, og i motsetning til disse kunstige 'veggisproduktene' som skal etterligne kjøtt vet jeg godt hva jeg får når jeg kjøper biff. Ta en titt på ingredienslisten på disse produktene og se om appetitten fremdeles er til stede etter å ha lest deg gjennom veganernes nye testamente. Jeg unngår norsk storfe da denne er som regel avlet for melke produksjon og ikke kjøtt, er stort forskjell på kvalitet når man får kjøtt fra et dyr som er avlet til det. Ikke i alle tilfeller da, den vestlige broiler kyllingen er ikke nærheten så smakfull som asiatiske kyllinger. Vi trenger enten storfe eller så må vi få ville flokker tilbake for og opprettholde fauna i mange land. Australia har begynt og etterligne flokker med sine storfe. Det at dem tråkker opp gress og gjødsler er ganske gunstig. Så en dokumentar hvordan en forvandlet et tørr død dal til en oase ved og gjøre slik Storfe fra USA er vel en av værstingene, mye antibiotika samt de spiser mais. Som ikke er bra. 80% av antibiotika produksjon i dag går til og mate dyra med. 2050 forventer man at like mange dør av antibiotika resistens som kreft i dag. Norsk svin og lam er vel de kjøtt produktene jeg bruker fra Norge. Kyllingen kommer fra Danmark da de har fine regeler de og, brukte svensk i noen år. Men disse er bare vann så si, derfor dem er så enorme. Kvalieteten på kylling i Norge/Danmark er overlegen når du sammenligner med vann innsprøyta svensk kylling. Det er mais i kraftforet til norsk kjøttfe også, bare ring en av kraftforprodusentene og spør selv Lenke til kommentar
daruu Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 Vi har utrolig mye utmark som bare gror igjen over hele landet! Å utnytte det er det mest miljøvennlige vi kan gjøre... 1 Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 Du er klar over at norske kjøttfe eter gras, og ikke kraftfor, sant? Selv melkekyra eter mindre enn 50% kraftfor totalt i løpet av året. Du bør slutte å lese tåpelige amerikanske veganersider og sette deg inn i hvordan ting faktisk foregår her i landet. Hvis alle skal kjøpe kjøtt fra de 14 bøndene som bare mater feet sitt med gress, så blir det ikke nok til alle... 1 Lenke til kommentar
libher Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Du er klar over at norske kjøttfe eter gras, og ikke kraftfor, sant? Selv melkekyra eter mindre enn 50% kraftfor totalt i løpet av året. Du bør slutte å lese tåpelige amerikanske veganersider og sette deg inn i hvordan ting faktisk foregår her i landet. Det du skriver er veldig romantisk og fint, bare synd at norsk kjøttfe også spiser soya Du kan rulle inn tunga han sa at dem spiste ca 50% kraftfor det inkluderer soya. Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Vi har utrolig mye utmark som bare gror igjen over hele landet! Å utnytte det er det mest miljøvennlige vi kan gjøre... Er det ikke bare miljøvennlig at dette landskapet gror igjen da? Nye planter og trær som gror frem binder opp CO2. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå