Redaksjonen. Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 Ekspert på kunstig intelligens: AI er veien til fire dagers arbeidsuke [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 "Baksiden av medaljen er at teknologien kan føre til masseoppsigelser, og at kortsiktet tenkning preger bedriftenes avgjørelser, mener han." En viktig debatt, og det aller viktigste er å se automatisering i lys av livskvalitet. Velferden i Norge er i stor grad knyttet til arbeidsplasser i eksportrettet virksomhet. Eksportnæringene er motoren i systemet, ved at 1 slik arbeidsplass gir livsopphold til 5 andre. 1 i offentlig sektor, 1 på NAV, 1 pensjonist, 1 i tjenesteytende næringer og 1 i alderen 0-20 år. Dersom arbeidsplassene i eksportrettet industri forsvinner p.g.a. automatisering, vil livskvaliteten til alle i landet blir dårligere. En løsning kan være å bli mer sosialistisk, ved at staten bruker mer av formuen sin til å kjøpe aksjer eksportrettet industri, og på den måten får mer inntekter i form av aksjeutbytte. Norge har god erfaring med denne type bedrifter, hvor kanskje Statkraft er den aller beste. Trist at H og Frp legger 33% av pengemaskinen Statkraft ut for salg på børsen. Det er også trist at pengene Statkraft tjener for tiden brukes i utlandet, og ikke her hjemme for å øke verdien av det jeg og mange med meg kaller "Arvesølvet". Hvorfor ikke bruke vinden og bølgene i Norsk Økonomisk Sone for å skape ende større inntekter i Statkraft? 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 Mens jeg, som nok en selvutnevnt ekspert, hevder AI er veien til menneskehetens undergang, og null dagers arbeidsuke ! 1 Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Hva er det langsiktige utfallet av 4 dagers uker da? Antar at dersom man går fra 100% til 80% stilling så får man også en tilsvarende 20% reduksjon på lønn også. Dersom utviklingen da fortsetter skal det satset på 3 dagers uker og lønnsreduksjon på 40% ? Vil ikke dette i realitet være starten på å skape ett samfunn hvor flere og flere ender opp med lavere lønninger og dermed mindre råd, ergo økt fattigdom og dårligere livsvilkår? Jeg er ikke positiv til 4 dagers uker som en god og langsiktig løsning for folk flest. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Vil ikke dette i realitet være starten på å skape ett samfunn hvor flere og flere ender opp med lavere lønninger og dermed mindre råd, ergo økt fattigdom og dårligere livsvilkår? I følge alle hippiene med rosa blomsterhjerner og som lever i et diffust lykkeland så skal "robotene" tjene penger for oss. Pluss at hver tapte arbeidsplass vil skape 10 nye, slik det alltid har gjort tidligere når "roboter" har tatt over arbeidsplasser. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Hvordan gikk det da vi gikk fra seksdagers til femdagers uke? 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Hvordan gikk det da vi gikk fra seksdagers til femdagers uke? Med den logikken kan vi like godt gå til 0 dagers uke med en gang. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Hva er det langsiktige utfallet av 4 dagers uker da? Ingen selskaper betaler frivillig for arbeidere som ikke er der, timer og dager de ikke jobber. Selv om de produserer og omsetter akkurat like mye som før. Dette havner i lommene på eierne. 1-prosenten blir ennå rikere, mens menigmann tjener mindre og færre har jobb. Tidligere har slike overganger blitt delvis absorbert av nye jobber på markedet, redusert pensjonsalder, lengre utdanninger osv, men denne gangen er det snakk om at så mye som 40% av verdens arbeidere kan miste jobben i løpet av 15 år uten at sjåfører, kassearbeidere, hyllestablere etc finner nytt arbeid som de har kompetanse på. De må nærmest ha en grad + et tosifret antall års erfaring i automatikk eller programmering for å få jobb. Den nedadgående spiralen har startet for lengst. Allerede i dag sliter folk flest med å etablere seg på grunn av en triclke down boligpolitikk og stadig mindre reallønn, spesielt i yrker for de yngste. Før i tida var arbeidsalderen 15-75, nå er den fra noen og tjue til 62-67 og noen ganger ennå mindre. Pluss en hel del unge (dop)-uføre som trekker snittet ned. Arbeidsuka er krympet fra 6,5 til 6 til 5 dager og arbeidstid. 1 Lenke til kommentar
baguett Skrevet 3. februar 2019 Del Skrevet 3. februar 2019 Det er helt naturlig at vi vil forkorte arbeidsuken i fremtiden. Det har vi gjort helt siden alle jobbet 7 dager i uken som bønder. Å fornekte dette er bare absurd. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3. februar 2019 Del Skrevet 3. februar 2019 Hadde disse programmererne brukt tid på et program som kunne erstatte SAP og BAAN kunne vi hatt 3 dagers uke Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 3. februar 2019 Del Skrevet 3. februar 2019 (endret) Ingen selskaper betaler frivillig for arbeidere som ikke er der, timer og dager de ikke jobber. Selv om de produserer og omsetter akkurat like mye som før. Dette havner i lommene på eierne. 1-prosenten blir ennå rikere, mens menigmann tjener mindre og færre har jobb. Tidligere har slike overganger blitt delvis absorbert av nye jobber på markedet, redusert pensjonsalder, lengre utdanninger osv, men denne gangen er det snakk om at så mye som 40% av verdens arbeidere kan miste jobben i løpet av 15 år uten at sjåfører, kassearbeidere, hyllestablere etc finner nytt arbeid som de har kompetanse på. De må nærmest ha en grad + et tosifret antall års erfaring i automatikk eller programmering for å få jobb. Den nedadgående spiralen har startet for lengst. Allerede i dag sliter folk flest med å etablere seg på grunn av en triclke down boligpolitikk og stadig mindre reallønn, spesielt i yrker for de yngste. Før i tida var arbeidsalderen 15-75, nå er den fra noen og tjue til 62-67 og noen ganger ennå mindre. Pluss en hel del unge (dop)-uføre som trekker snittet ned. Arbeidsuka er krympet fra 6,5 til 6 til 5 dager og arbeidstid. Mens jeg er enig i at fordelingen av midler i samfunnet er altfor skjev, føler jeg ikke at man kan legge skylda på kortere arbeidsuke. (Jeg tror ikke det er det du mener, men det leses litt slik). Man må kunne få til en levelig arbeidsuke sammen med jevn fordeling av goder. Endret 3. februar 2019 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 3. februar 2019 Del Skrevet 3. februar 2019 Jeg tenker at det ikke er umulig at roboter som fører til økt produksjon og lavere produksjonskostnader kan subsidiere befolkningen i en perfekt verden. Problemet er bare at roboter må konkurrere med andre roboter, i land som ikke subsidierer befolkningens velferd. Ergo vil ikke roboter føre til noe borgerlønn fordi marginene til bedriftene vil stå på stedet hvil så lenge det er konkurranse om å selge de samme produktene. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 Jeg tenker at det ikke er umulig at roboter som fører til økt produksjon og lavere produksjonskostnader kan subsidiere befolkningen i en perfekt verden. Problemet er bare at roboter må konkurrere med andre roboter, i land som ikke subsidierer befolkningens velferd. Ergo vil ikke roboter føre til noe borgerlønn fordi marginene til bedriftene vil stå på stedet hvil så lenge det er konkurranse om å selge de samme produktene. Men hva gjør du med de 40% som er antatt at blir overflødige i landet hvor man ikke har borgerlønn? Lar du dem være arbeidsledige? I et samfunn med en høy andel arbeidsledige er ofte sosial uro et stort problem, og sosial uro er et fordyrende ledd. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Mens jeg er enig i at fordelingen av midler i samfunnet er altfor skjev, føler jeg ikke at man kan legge skylda på kortere arbeidsuke. (Jeg tror ikke det er det du mener, men det leses litt slik). Man må kunne få til en levelig arbeidsuke sammen med jevn fordeling av goder. Historisk ser ikke jeg heller noen sammenheng, men for å snu på det: - Ser du noen grunn for at bedrifter frivillig skal skru opp timelønna i takt med redusert timetall? - Ser du noen grunn for at myndighetene skal lytte ensidig til befolkningens ønsker om å skru opp timelønna i takt med redusert timetall? Historisk lytter jo myndighetene som regel mer på de som stiller med profesjonelle lobbyister og propagandaapparat enn menigmann i gata og fagforeninger. Sånn blir det nok i ennå større grad i andre deler av verden og da kan våre lokale bedrifter argumentere med at de mister konkurranseevne om ikke de også kan beholde samme timelønn, sånn som konkurrentene i andre land. Trickle down economics 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 (endret) Historisk ser ikke jeg heller noen sammenheng, men for å snu på det: - Ser du noen grunn for at bedrifter frivillig skal skru opp timelønna i takt med redusert timetall? - Ser du noen grunn for at myndighetene skal lytte ensidig til befolkningens ønsker om å skru opp timelønna i takt med redusert timetall? Historisk lytter jo myndighetene som regel mer på de som stiller med profesjonelle lobbyister og propagandaapparat enn menigmann i gata og fagforeninger. Sånn blir det nok i ennå større grad i andre deler av verden og da kan våre lokale bedrifter argumentere med at de mister konkurranseevne om ikke de også kan beholde samme timelønn, sånn som konkurrentene i andre land. Trickle down economics Ok, så såvidt jeg forstår deg mener du at med dagens styring vil det (=kortere arbeidstid) føre det til mer ulikheter? Da er jeg mer eller mindre enig, men jeg mener at det finnes alternative løsninger for slike problemer også Endret 5. februar 2019 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 (endret) Joda, løsningene finnes. Bare synd teori og praksis neppe følger hverandre. Jeg skulle gjerne jobbet kortere dager med samme lønn som følge av effektiviseringer, men jeg vet jo at hele min generasjon sliter mer med økonomien enn forrige generasjon. De som bygde ny enebolig i by, på én inntekt. Endret 5. februar 2019 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå