Gå til innhold

Oppretting av aksjeselskap for å redusere inntekt og formue

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ser på mulighetene for å opprette et aksjeselskap og jeg trenger litt råd fra de som er kjent med det. Tanken er å opprette et investeringsselskap som forvalter penger slik at jeg som privatperson bokføres med mindre inntekt og formue, og jeg lurer litt på detaljene rundt dette. Alle bidrag settes stor pris på.

1. Hvilke kostnader er forbundet med opprettelse og drifting av et aksjeselskap? Har kravet om 30,000 kroner i aksjekapital noe med kostnadene å gjøre?

2. Hva er egentlig forskjellen på aksjekapital og den reelle kapitalen i selskapet? Kan et selskap ha for eksempel 10 millioner investert mens det oppføres med 30,000 i aksjekapital? Er det aksjekapitalen jeg som privatperson da i såfall ville blitt oppført med? Hvilke formue vil jeg som privatperson egentlig bli oppført med som følge av dette investeringsselskapet? Kan jeg som privatperson bare dumpe en hel haug med penger inn i dette selskapet uten at det gir meg en veldig stygg skattesmell i form av inntekt på selskapssiden eller noe?

Mvh.

Anonymous poster hash: e556a...3b7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gebyret for å registrere aksjeselskap er for tiden 5570 kroner.

https://www.brreg.no/bedrift/gebyr-for-registrering-og-tinglysing/

Det kan i tillegg komme diverse andre kostnader ved å stifte et AS. Dette kan for eksempel være bekreftelser og eventuell hjelp til oppstart.

Krevet om 30000 kroner i aksjekapital er "bare" et minstekrav. Aksjeloven setter krav om at selskapet har en egenkapital som er forsvarlig ut fra risiko og omfang på virksomheten. Dette gjelder også likviditeten (hvor mye penger selskapet har tilgjengelig til enhver tid).

Å dumpe penger inn i et aksjeselskap må gjøres i form av aksjekapital eller lån.

Du vil (for 2019) bli oppført med 75 prosent av aksjeselskapets nettoformue som din personlige formue (per aksje).

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg ser på mulighetene for å opprette et aksjeselskap og jeg trenger litt råd fra de som er kjent med det. Tanken er å opprette et investeringsselskap som forvalter penger slik at jeg som privatperson bokføres med mindre inntekt og formue, og jeg lurer litt på detaljene rundt dette. Alle bidrag settes stor pris på.

Hvordan tenker du at formuen blir mindre egentlig? Det er ingen magiske triks som dramatisk vil redusere inntekt/formue. Aksjesparekonto vil f.eks. gi akkurat samme inntekt og formue som et eget AS dersom du er 100% investert i aksjer, men du slipper unna en del merarbeid ifbm skatt og regnskapsutarbeidelse.

2. Hva er egentlig forskjellen på aksjekapital og den reelle kapitalen i selskapet? Kan et selskap ha for eksempel 10 millioner investert mens det oppføres med 30,000 i aksjekapital?

Er det aksjekapitalen jeg som privatperson da i såfall ville blitt oppført med? Hvilke formue vil jeg som privatperson egentlig bli oppført med som følge av dette investeringsselskapet? Kan jeg som privatperson bare dumpe en hel haug med penger inn i dette selskapet uten at det gir meg en veldig stygg skattesmell i form av inntekt på selskapssiden eller noe?

Aksjekapital, egenkapital, reell kapital osv er ikke lik skattemessig formuesverdi. Den skattemessige formuesverdien følger egne beregninger. Det å spytte inn penger i et selskap er ikke noen inntekt, det er en kapitalforhøyelse. Det vil bli relativt likt beskattet som før.

Jeg kjenner ikke til reglene så veldig godt, men jeg forstår at aksjer får en verdsettelsesrabatt på 75%. Med andre ord får du rabatt på verdiene som ligger i selskapet. Dersom pengene allerede er i aksjer gjennom deg som privatperson ser jeg ingen forskjell. Dersom pengene står i bank tenker jeg umiddelbart at du slipper formuesskatt på 25% av midlene, men det er mulig dette smutthullet er tettet på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

Aksjer verdsettes til 75 % av selskapets skattemessige netto egenkapital. Legg merke til at dette innebærer at det er skattemessig gunstigere å skyte inn egenkapital i selskapet (100 kr reduksjon i personlig kontantformue -> 75 kr økning i personlig aksjeformue) enn å låne inn penger til selskapet (100 kr reduksjon i personlig kontantformue -> 100 kr økning i personlige fordringer mot skyldnere).

Lenke til kommentar

TS her.

Misforstod en fundamental ting, trodde at ettersom AS ansees som en egen juridisk person så ville formueskatten bli betalt av AS'et selv, noe jeg skjønner nå selvfølgelig ikke ville vært rimelig. Da mistet jeg egentlig alt incentiv for å opprette et slikt aksjeselskap, da det vil kun være inntekt som kan eventuelt overføres over på dette selskapet.

Uansett takk for alle svar. Jeg har egentlig enda tilgode å finne et ordentlig godt incentiv for at jeg skal noen gang skal opprette et investeringsselskap, det virker som det bare medfører ekstrakostnader. Bortsett fra kanskje 3% skatt på utbytte som høres veldig forlokkende ut.

Caset er egentlig at jeg har for mye formue pdd mtp studielån, og jeg tenker løsningen vil være å overføre en større sum til et familiemedlem i en viss periode i siste halvår. Fant denne linken som dekker problemstillingen: https://www.ung.no/oss/okonomi/312642.html

Mvh.

Anonymous poster hash: e556a...3b7
Lenke til kommentar

Ja, du risikerer at Skatteetaten skjærer gjennom forholdet som proforma.

Proforma? På hvilket grunnlag kan de hevde at opprettelse av et eget juridisk subjekt og konservativ investering av kapitalbasen til dette subjektet kan være proforma? Dommer, BFU’er eller Skatte ABC uttalelser?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått så gjelder det for AS'et. Dvs den avkastning AS'et får på investeringer er ca skattefri. Når du skal ha pengene ut av AS'et, så må du betale drøyt 30% skatt.

Dvs at dersom du sitter på pengene som privatperson allerede, så er det lite å hente ved å sette pengene inn i et AS for at det skal investere for deg. Hvis du derimot har et AS som går med bra overskudd, så kan det være lønnsomt at AS'et investerer i aksjer og ikke betaler utbytte som du investerer i aksjer.

Lenke til kommentar

Proforma? På hvilket grunnlag kan de hevde at opprettelse av et eget juridisk subjekt og konservativ investering av kapitalbasen til dette subjektet kan være proforma? Dommer, BFU’er eller Skatte ABC uttalelser?

Se Skatte-ABC "Aksjeselskap - allment" punkt 4. Aksjeselskapets eksistens må respekteres, det som vil være aktuelt å sette til side vil være selskapets eierposisjon til midlene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, men det er mange regler knyttet til det og det vil ikke alltid være lønnsomt.

For mobil får du en skattepliktig fordel på 366 pr mnd se https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/kunngjoringer/beskatning-av-ekom-tjenester-telefon-mv/

For bil du også disponerer privat er det en større utregning: https://www.skatteetaten.no/satser/bilsatser---firmabil/

PC er vel i utgangspunktet skattefritt å bruke privat også, men for alle disse tingene så er vel kravet at man bruker det primært i næring. Dvs om PCen brukes innimellom i bedriften men du bruker den masse privat, så tror jeg ikke du kan la bedriften betale for den uten at det skal beskattes som lønn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men det er mange regler knyttet til det og det vil ikke alltid være lønnsomt.

For mobil får du en skattepliktig fordel på 366 pr mnd se https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/kunngjoringer/beskatning-av-ekom-tjenester-telefon-mv/

For bil du også disponerer privat er det en større utregning: https://www.skatteetaten.no/satser/bilsatser---firmabil/

PC er vel i utgangspunktet skattefritt å bruke privat også, men for alle disse tingene så er vel kravet at man bruker det primært i næring. Dvs om PCen brukes innimellom i bedriften men du bruker den masse privat, så tror jeg ikke du kan la bedriften betale for den uten at det skal beskattes som lønn.

Vel, for min sin del, så bruker eg laptop mye privat.

Samtidig, så MÅ eg ha laptop til jobb. Ein del av jobben er på nett og eg kommer ikkje utanom det. Eg må også lage presentasjoner o.l.

Same med bil. Eg er avhengig av bil for å komme til/fra jobb, da eg starter enten i 4-5 tia om morgnane eller avslutter i 1-3 tia om natta - ingen/lite kollektiv transport. Hvordan blir det rekna då? Taxi blir litt dyrt å ta så ofte.

Og om eg bur og jobber i utlandet, men har ikkje meldt om flytting og fortsatt betaler skatt til Noreg. Vil det også fungere då?

Endret av aomt
Lenke til kommentar

Vel, for min sin del, så bruker eg laptop mye privat.

Samtidig, så MÅ eg ha laptop til jobb. Ein del av jobben er på nett og eg kommer ikkje utanom det. Eg må også lage presentasjoner o.l.

Jeg *tror* reglene sier at dersom det er mer privat bruk enn jobb (dvs 51% privat) så skal det beskattes som lønn. Alternativt så kan du ha egen jobbpc som kun brukes i arbeide og kjøpe deg privatpc på privaten.

Same med bil. Eg er avhengig av bil for å komme til/fra jobb, da eg starter enten i 4-5 tia om morgnane eller avslutter i 1-3 tia om natta - ingen/lite kollektiv transport. Hvordan blir det rekna då? Taxi blir litt dyrt å ta så ofte.

Reise til og fra fast arbeidssted er et privat anliggende. Dersom arbeidsgiver lar deg disponere bil, betaler taxi eller busskort så beskattes dette. Taxi og busskort beskattes vel som lønn, reglene for bil har jeg postet.

Og om eg bur og jobber i utlandet, men har ikkje meldt om flytting og fortsatt betaler skatt til Noreg. Vil det også fungere då?

AS`et ditt er norsk og det vil alltid skatte til Norge. Du kan som eneaksjonær/styreleder/daglig leder gjøre en del jobb for selskapet uten å betale ut lønn til deg selv. I denne sammenheng så kan vel selskapet også dekke kostnader som du har nevt - forutsatt at det er nødvendig for *selskapet* og ikke deg som privatperson.

PS: Jeg er ingen ekspert på dette, flere andre i tråden som kan dette bedre enn meg og som sikkert retter på meg om jeg har sagt noe feil :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...